Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie finansowe inwestycji w odnawialne źródła energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Pawłowice,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Wsparcie Przedsiębiorców w RPO WD 2014 – 2020
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie dla innowacyjnych firm w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie opolskim RPO WO Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie opolskim RPO WO
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Departament Wdrażania RPO 01 Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Oś Priorytetowa.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Paczków dnia r..
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 (projekt) Bydgoszcz, 20 lutego 2014 r.   

Zaangażowane środki (EUR) Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO     Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Fundusz Zaangażowane środki (EUR) Udział funduszów w Programie Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 1 371 315 870 72,1% Europejski Fundusz Społeczny 530 384 000130 27,9% RAZEM 1 901 700 000 100%

Udział w całej alokacji (%) Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO     Oś priorytetowa Fundusz Udział w całej alokacji (%) Oś 1 Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu EFRR 23,4 % Oś 2 Cyfrowy region 1,6 % Oś 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie 14,3 % Oś 4 Region przyjazny środowisku 6,2 % Oś 5 Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu 11,4 % Oś 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry 13,8 % Oś 7 Rozwój kierowany przez społeczność lokalną 1,4 % Oś 8 Aktywni na rynku pracy EFS 8,8 % Oś 9 Solidarne społeczeństwo 6,6 % Oś 10 Innowacyjna edukacja 6,7 % Oś 11 Rozwój kierowany przez społeczność lokalną 2,6 % Oś 13 Pomoc Techniczna 3,2 % Razem EFRR 72,1 % Razem EFS 27,9 % ŁĄCZNIE 100,0 %    

Priorytet Inwestycyjny 1.1 Priorytet Inwestycyjny 1.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Oś priorytetowa 1. Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu (EFRR) Priorytet Inwestycyjny 1.1 Udoskonalanie infrastruktury badań i innowacji i zwiększanie zdolności do osiągnięcia doskonałości w zakresie badań i innowacji oraz wspierania ośrodków kompetencji, w szczególności tych, które leżą w interesie Europy Promowanie inwestycji przedsiębiorstw w badania i innowacje, rozwijanie powiązań i synergii między przedsiębiorstwami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi i sektorem szkolnictwa wyższego, w szczególności promowanie inwestycji w zakresie rozwoju produktów i usług, transferu technologii, innowacji społecznych, ekoinnowacji, zastosowań w dziedzinie usług publicznych, tworzenia sieci, pobudzania popytu, klastrów i otwartych innowacji poprzez inteligentną specjalizację, oraz wspieranie badań technologicznych i stosowanych, linii pilotażowych, działań w zakresie wczesnej walidacji produktów, zaawansowanych zdolności produkcyjnych i pierwszej produkcji, w szczególności w dziedzinie kluczowych technologii wspomagających, oraz rozpowszechnianie technologii o ogólnym przeznaczeniu Priorytet Inwestycyjny 1.2    

Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Oś priorytetowa 1. Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu (EFRR) – cd. promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości Priorytet Inwestycyjny 3.1 opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia Priorytet Inwestycyjny 3.2 wspieranie tworzenia i rozszerzania zaawansowanych zdolności w zakresie rozwoju produktów i usług Priorytet Inwestycyjny 3.3 wspieranie zdolności MŚP do wzrostu na rynkach regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz do angażowania się w procesy innowacji Priorytet Inwestycyjny 3.4    

Priorytet Inwestycyjny 1.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 1.1 Proponowany priorytet związany jest z potrzebą zapewnienia realizacji regionalnych inteligentnych specjalizacji, wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji. Zainwestowane środki publiczne uaktywnią potencjał nauki i badań i staną się dźwignią dla nakładów prywatnych. Cel szczegółowy: rozwój współpracy sektora gospodarki z nauką. Oczekiwane rezultaty: Wsparcie w zakresie infrastruktury nauki będzie obejmowało wyłącznie strategiczną infrastrukturę badawczą zgodnie z wybranymi regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami i ujętą w Kontrakcie Terytorialnym. W celu optymalnego wykorzystania dostępnej i planowanej infrastruktury badawczej oczekuje się projektów mających na celu sieciowanie i konsolidację potencjału naukowo-badawczego. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój takich technologii, które zmniejszać będą obciążenia dla środowiska oraz sprzyjających tworzeniu oszczędnych produktów, usług i procesów.    

Priorytet Inwestycyjny 1.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 1.1 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: Wsparcie infrastruktury badawczej w jednostkach naukowych (uzgodnionej w trakcie negocjacji KT i zgodnie ze strategią regionalnej inteligentnej specjalizacji). Typy beneficjentów: Jednostki naukowe, konsorcja naukowe, uczelnie.    

Priorytet Inwestycyjny 1.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 1.2 Realizacja priorytetu związana jest z potrzebą kompleksowego wsparcia działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, zarówno bezpośrednio działalności badawczej i wdrożeniowej w przedsiębiorstwach, jak i tworzenie zewnętrznych warunków inicjujących i wspierających rozwój innowacyjnych rozwiązań w biznesie. Nadto, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań służących zapewnieniu przyjaznego innowacjom otoczenia biznesu poprzez wzmocnienie powiązań przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi. Niezbędne jest również lepszy dobór instrumentów finansowych do poszczególnych etapów cyklu innowacji. Cel szczegółowy: wzrost nakładów przedsiębiorstw na badania i innowacje.    

Priorytet Inwestycyjny 1.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 1.2 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) stworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach, służącego działalności innowacyjnej przedsiębiorstw; 2) wsparcie prac B+R realizowanych przez przedsiębiorstwa umożliwiających realizacje regionalnych inteligentnych specjalizacji (w tym dofinansowanie ochrony własności przemysłowej uzyskania poza granicami Polski w trybie krajowym, regionalnym i międzynarodowym); 3) wsparcie wdrożenia wyników badań naukowych lub technologii oraz praw do własności intelektualnej. Wsparciem tym objęte mogą być również patenty, licencje, know-how lub inna nieopatentowana wiedza techniczna związana z wdrażanym produktem lub usługą (możliwość zastosowania instrumentu „voucher innowacyjny”); 4) wsparcie usług innowacyjnych świadczonych przez IOB na rzecz przedsiębiorstw, zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji (RSI); 5) wsparcie rozwoju klastrów skupiających przedsiębiorstwa działające w branżach inteligentnych specjalizacji regionu.    

Priorytet Inwestycyjny 1.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 1.2 Typy beneficjentów: - przedsiębiorstwa (w szczególności z sektora MSP), - konsorcja przedsiębiorstw, - konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych.    

Priorytet Inwestycyjny 3.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.1 Realizacja priorytetu 3.1 związana jest z potrzebą wzrostu znaczenia gospodarczego MŚP zdolnych do bardziej elastycznego funkcjonowania na rynku i przedstawiania zindywidualizowanej oferty oraz kształtowania postaw przedsiębiorczych wśród ludności wiejskiej. Potrzeba jest również dobrej jakości usług otoczenia biznesu, które działać będą na rzecz bardziej profesjonalnych, wyspecjalizowanych, skoncentrowanych na osiąganych wynikach i dostosowanych do faktycznych potrzeb korzystających z nich podmiotów.    

Priorytet Inwestycyjny 3.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.1 Cel szczegółowy: tworzenie korzystnych warunków dla powstawania i rozwoju przedsiębiorstw Oczekiwane rezultaty: - realizacja inwestycji przez nowopowstałe przedsiębiorstwa; - zwiększenie zdolności instytucji otoczenia biznesu w zakresie inkubacji przedsiębiorstw; - rozwój przedsiębiorczości na przygotowanych terenach inwestycyjnych.    

Priorytet Inwestycyjny 3.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.1 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) rozwój inkubatorów przedsiębiorczości oraz ośrodków wspierających przedsiębiorczość akademicką, 2) wsparcie inwestycyjne dla nowopowstałych przedsiębiorstw /start-up, 3) tworzenie nowej i rozwój istniejącej infrastruktury na rzecz rozwoju gospodarczego (w tym na obszarach powojskowych, poprzemysłowych, pokolejowych i popegerowskich): uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych w celu nadania im nowych funkcji gospodarczych, uzbrojenie terenów inwestycyjnych w media, budowa lub modernizacja układu komunikacyjnego terenu inwestycyjnego, kampanie promocyjne. Typy beneficjentów: mikro, mali i średni przedsiębiorcy; sieci przedsiębiorstw, w tym klastry; instytucje otoczenia biznesu; jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki organizacyjne.    

Priorytet Inwestycyjny 3.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.2 Realizacja priorytetu 3.2 związana jest z potrzebą wsparcia procesu umiędzynarodowienia przedsię-biorstw z regionu, a także promocji gospodarczej i turystycznej województwa w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Ponadto, rozwój nowych modeli biznesowych, a w szczególności internacjonalizacja przedsiębiorstw przyczyni się do realizacji założeń projektu przewodniego Polityka przemysłowa w erze globalizacji. Nowe modele biznesowe są konieczne, aby sprostać konkurencji.    

Priorytet Inwestycyjny 3.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.2 Cel szczegółowy: internacjonalizacja przedsiębiorstw z województwa kujawsko-pomorskiego. Oczekiwane rezultaty: rozszerzenie zakresu działalności przedsiębiorstw z województwa kujawsko-pomorskiego na rynkach międzynarodowych; wzrost zainteresowania ofertą gospodarczą regionu, w szczególności napływ inwestycji bezpośrednich.    

Priorytet Inwestycyjny 3.2 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.2 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) wsparcie działalności przedsiębiorstw nastawionych na wzrost eksportu i zdobywanie nowych rynków zbytu 2) wsparcie międzynarodowej współpracy gospodarczej przedsiębiorstw (w tym producentów rolno-spożywczych) 3) promocja przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych (w tym m.in. branż rolno-spożywczej) 4) promocja gospodarcza i turystyczna regionu (w wymiarze zarówno krajowym jak i międzynarodowym) Typy beneficjentów: mikro, mali i średni przedsiębiorcy; sieci przedsiębiorstw, w tym klastry; jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki organizacyjne; instytucje otoczenia biznesu.    

Priorytet Inwestycyjny 3.3 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.3 Realizacja priorytetu 3.3 związana jest z koniecznością wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw, głównie przez innowacje, a także pozwoli rozwijać potencjał rynkowy przedsiębiorstw w wyniku którego nastąpi przechodzenie na kolejne etapy w skali działalności (zwiększenie zatrudnienia), poziomu technologicznego i organizacyj-nego. Wsparcie potencjału rynkowego przedsiębiorstw jest jednym z priorytetów Programu. Ponadto, realizacja priorytetu przyczyni się do rozwoju kooperacji biznesowych w szczególności klastrów lokalnych i regionalnych.    

Priorytet Inwestycyjny 3.3 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.3 Cel szczegółowy: zwiększenie inwestycji rozwojowych przedsiębiorstw. Oczekiwane rezultaty: - wprowadzenie na rynek nowych i ulepszonych produktów/usług (w tym turystycznych); - zwiększenie zatrudnienia w przedsiębiorstwach; - wzrost wydajności pracy i efektywności produkcji/świadczonych usług.    

Priorytet Inwestycyjny 3.3 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.3 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) rozbudowa przedsiębiorstwa prowadząca do wprowadzenia na rynek nowych produktów/usług (w tym turystycznych), 2) działania mające na celu dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmianę w sposobie świadczenia usług, skutkujące wprowadzeniem na rynek nowych lub ulepszonych produktów/usług przy jednoczesnym zwiększeniu zatrudnienia, 3) rozwój klastrów regionalnych i lokalnych. 4) rozwój instrumentów finansowych . Typy beneficjentów: przedsiębiorcy; sieci przedsiębiorstw, w tym klastry; instytucje otoczenia biznesu.    

Priorytet Inwestycyjny 3.4 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.4 Realizacja priorytetu 3.4 związana jest z potrzebą wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw, zgodnie z Position Paper i Umową partnerstwa 2014-2020 wymaga budowy efektywnego otoczenia wspierającego. W związku z tym, w regionie nadal brakuje zaawansowanych usług dla przedsiębiorców wspierających ich procesy wzrostu i rozwoju, tym samym muszą one podlegać ciągłej intensyfikacji. Wsparciu podlegać również będzie stworzenie otoczenia biznesu sprzyjającego innowacjom.    

Priorytet Inwestycyjny 3.4 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.4 Cel szczegółowy: zwiększenie możliwości wsparcia procesów wzrostu i rozwoju przedsiębiorstw przez instytucje otoczenia biznesu Oczekiwane rezultaty: profesjonalizacja usług instytucji otoczenia biznesu, dostosowanie oferty instytucji otoczenia biznesu do potrzeb przedsiębiorstw i wyzwań rynku    

Priorytet Inwestycyjny 3.4 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.4 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) usługi doradcze i szkoleniowe dla podmiotów zarządzających parkami przemysłowymi, inkubatorami przedsiębiorczości i innymi instytucjami o podobnym charakterze; 2) projekty doradcze i szkoleniowe zwiększające zdolność MŚP i Grup Producentów Rolnych (GPR) do budowania oraz wzrostu przewagi konkurencyjnej na rynku; 3) sieciowanie IOB w ramach Regionalnego Systemu Innowacji. Typy beneficjentów: mikor, mali i średni przedsiębiorcy; instytucje otoczenia biznesu; jednostki naukowe; jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.    

Priorytet Inwestycyjny 3.4 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 3.4 Opis przedsięwzięć planowanych w ramach priorytetu inwestycyjnego: 1) usługi doradcze i szkoleniowe dla podmiotów zarządzających parkami przemysłowymi, inkubatorami przedsiębiorczości i innymi instytucjami o podobnym charakterze; 2) projekty doradcze i szkoleniowe zwiększające zdolność MŚP i Grup Producentów Rolnych (GPR) do budowania oraz wzrostu przewagi konkurencyjnej na rynku; 3) sieciowanie IOB w ramach Regionalnego Systemu Innowacji. Typy beneficjentów: mikro, mali i średni przedsiębiorcy; instytucje otoczenia biznesu; jednostki naukowe; jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.    

Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Oś priorytetowa 3. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie Priorytet Inwestycyjny 4.1 wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych; Priorytet Inwestycyjny 4.2 promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach; Priorytet Inwestycyjny 4.3 wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym Priorytet Inwestycyjny 4.5 promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu.    

Priorytet Inwestycyjny 4.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 4.1 Cel szczegółowy: wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych w regionalnym bilansie zużycia energii. Oczekiwane rezultaty: wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych w regionalnym bilansie zużycia energii; rozwój branży związanej z energią odnawialną; zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego regionu.    

Priorytet Inwestycyjny 4.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 4.1 Opis przedsięwzięć planowanych do realizacji w ramach priorytetu inwestycyjnego: Rozwój energetyki w oparciu o źródła odnawialne będzie realizowany poprzez inwestycje w infrastrukturę służącą do wytwarzania energii pochodzącej ze OZE wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej, w zależności od mocy instalowanej elektrowni/jednostki. Uwzględniając demarkację z programami krajowymi (pomiędzy poziomem krajowym i regionalnym zastosowanie znajdą mechanizmy demarkacji w oparciu o podział mocy) wspierane będą projekty związane z: wytwarzaniem energii elektrycznej, wytwarzaniem energii cieplnej, efektywną dystrybucją ciepła z OZE (m.in. pompy ciepła, geotermia, kotłownie), budową instalacji do produkcji biokomponentów i biopaliw, budową/modernizacją zakładów do produkcji urządzeń OZE. Typy beneficjentów: przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, PGL Lasy Państwowe i działające w ich imieniu jednostki organizacyjne.    

Priorytet Inwestycyjny 4.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 4.1 Cele szczegółowe: poprawa efektywności energetycznej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw Oczekiwane rezultaty: zwiększenie efektywności energetycznej MŚP, redukcja emisji gazów cieplarnianych.    

Priorytet Inwestycyjny 4.1 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Priorytet Inwestycyjny 4.1 Opis przedsięwzięć planowanych do realizacji w ramach priorytetu inwestycyjnego: Wspierane będą projekty z zastosowaniem energooszczędnych urządzeń i technologii produkcji, przyczyniających się do zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła, wody, a także na wprowadzaniu systemów zarządzania energią. Dofinansowaniem objęte będą również projekty polegające na wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii w procesie produkcji lub do funkcjonowania przedsiębiorstwa. Możliwe będzie również przeprowadzenie audytów energetycznych jako kompleksowych elementów projektu. Typy beneficjentów: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.    

Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO . Wykorzystanie instrumentów finansowych Zgodnie z Rozporządzeniem ogólnym instrumenty finansowe powinny być planowane na podstawie oceny ex ante celowości i możliwości ich wykorzystania. Zlecona zostanie w lutym br. „Analiza ex ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 w województwie kujawsko-pomorskim ze szczególnym uwzględnieniem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2013-2020” Analiza ex ante powinna określić potencjał wykorzystania instrumentów finansowych w regionie, m.in. zdefiniowanie strony popytowej i podażowej, analiza możliwych sektorów wsparcia, określenie wartości dodanej wykorzystania IF, określenie skali potrzeb inwestycyjnych.

– obniżenie z poziomu 50 % do 35 %. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Pomoc publiczna Obecnie trwa proces modernizacji regulacji prawnych z zakresu pomocy publicznej. Ich dotychczasowym efektem jest przyjęcie przez Komisję Europejską m.in. nowych Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020. Od 01.07.2014 r. ulegnie zmianie intensywność pomocy regionalnej dla województwa kujawsko-pomorskiego: – obniżenie z poziomu 50 % do 35 %.    

Dziękuję za uwagę Agnieszka Jóźwiak Biuro Programowania RPO Wydział Zarządzania RPO Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO