KOBIETY, DEMOKRACJA, SAMORZĄD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Organizacje pozarządowe
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Samorząd Terytorialny III Rzeczypospolitej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Źródła prawa podatkowego
Polityka przestrzenna jako sposób zintegrowanego zarządzania rozwojem
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Rząd i prezydent.
Witamy na spotkaniu.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 2 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Władza stanowiąca i kontrolna Władza wykonawcza SAMORZĄD GMINNY
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Konsultacje społeczne projektu
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

KOBIETY, DEMOKRACJA, SAMORZĄD Alicja Nawrocka

Demokracja – CO TO JEST Demokracja – A SAMORZĄD LOKALNY Demokracja - SAMORZĄD I KOBIETY

DEMOKRACJA To ustrój polityczny – początki w starożytnej Grecji. Z greckiego: DEMOS – LUD KRATEO – RZĄDZĘ Obecnie – powszechną formą ustroju demokratycznego jest DEMOKRACJA PARLAMENTARNA

DEMOKRACJA gdzie jest?

DEMOKRACJA jaka jest ? W 2010 r. ze 113 państw uchodzących formalnie za demokratyczne: 26 państw – miano pełnej demokracji 53 państwa – to demokracje ułomne Polska – na 18 miejscu

DEMOKRACJA jaka jest ? POŚREDNIA /przedstawicielska/- POLSKA BEZPOŚREDNIA

DEMOKRACJA A SAMORZĄD LOKALNY czyli myśl - GLOBALNIE działaj - LOKALNIE

Społeczeństwo demokratyczne musi być budowane „od dołu”. Nie można być podmiotem wspólnoty demokratycznej bez własnej aktywności. Człowiek w demokracji posiada PRAWA i OBOWIĄZKI OBYWATELSKIE

Każdy dorosły mieszkaniec gminy ma wpływ na publiczne sprawy swojej gminy /wybory – wyłonione organy/

1990 r. – przywrócenie samorządu w POLSCE. Istotą samorządu terytorialnego jest powierzenie zarządu sprawami publicznymi - OBYWATELOM

AKTY PRAWNE Konstytucja RP – z kwietnia 1997 r. Ustawa o samorządzie gminnym – 8 marca 1990 r. Ustawa o samorządzie powiatowym – 5 czerwca 1998 r. Europejska Karta Samorządu Terytorialnego – 15 października 1985 r.

WYBORY 2010 r. w POLSCE Mały udział ludzi młodych w radach Bardzo mały udział kobiet – zarówno w radach, jak i we władzach wykonawczych: - 9% wójtowie - 7% prezydenci miast - 20 % w Sejmie - 7% w Senacie to KOBIETY

KOBIETY Prawo do pracy Prawo do równych zarobków Prawo do zajmowania stanowisk kierowniczych Prawo do bezpieczeństwa Prawo do udziału we władzach politycznych

MIESZKAŃCY GMINY – to wspólnota samorządowa Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze tj. sołectwa, dzielnice, osiedla

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, 3a) działalności w zakresie telekomunikacji, 4) lokalnego transportu zbiorowego, 5) ochrony zdrowia, 6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY Art. 7. c.d. 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8) edukacji publicznej, 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 11) targowisk i hal targowych, 12) zieleni gminnej i zadrzewień, 13) cmentarzy gminnych, 14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY Art. 7. c.d. 16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, 18) promocji gminy, 19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2), 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. 2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. 3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

WŁADZE GMINY Rada Gminy – organ stanowiący i kontrolny Wójt/ Burmistrz/ Prezydent miasta – organ wykonawczy gminy. Reprezentuje ją na zewnątrz

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. 2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy: 1) uchwalanie statutu gminy, 2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, 3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek wójta, 4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania bu-dżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu, 5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, 6) uchwalanie programów gospodarczych,

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy Art. 18. c.d. 7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, 8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach, 9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy, b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta, c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym, e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy Art. 18. c.d. f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich, g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta, h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek, i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym, 10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania, 11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a, 12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy Art. 18. c.d. 12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, 13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.4)), a także wznoszenia pomników, 14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy, 14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, 15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy Art. 18a. 1. Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. 2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1. 3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. 4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontro-li. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1. 5. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.

Art. 23. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. 2. Radni mogą tworzyć kluby radnych, działające na zasadach określonych w sta-tucie gminy.

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONEGO PRZEZ GMINĘ W zakresie wewnętrznego ustroju oraz jednostek pomocniczych Organizacji urzędów i instytucji gminnych Zasad zarządu mieniem gminy

GMINNA GOSPODARKA FINANSOWA Uchwała budżetowa Odpowiedzialność wójta Jawność gospodarki finansowej Kontrola gospodarki finansowej gminy

EDUKACJA I BUDOWANIE NETWORKÓW – wzajemnych sieci wsparcia AKTYWNOŚĆ KOBIET EDUKACJA I BUDOWANIE NETWORKÓW – wzajemnych sieci wsparcia

SKUTECZNA WSPÓŁPRACA - O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?

DIALOG SPOŁECZNY WYZWANIEM DLA KOBIET

DEMOKRACJA LOKALNA BEZ KOBIET JEST NIEMOŻLIWA. DZIEŁAJMY WSPÓLNIE DEMOKRACJA LOKALNA BEZ KOBIET JEST NIEMOŻLIWA! DZIEŁAJMY WSPÓLNIE! DZIAŁAJMY LOKALNIE!