Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

KOORDYNACJA.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Wybrane techniki wykonywania ozdób i przedmiotów z papieru
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
METODA DOBREGO STARTU.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Opracowanie Dorota Libera
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
Kreska jako środek wyrazu artystycznego
Analizator wzrokowy to:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
"Techniki plastyczne" Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy . Wyodrębniamy techniki : rysunkowo – graficzne, malarskie.
START W SZKOŁĘ.
PORADNIK DLA RODZICÓW DZIECI 6 ORAZ 7 LETNICH.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Ćwiczenia nauki czytania i pisania
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROZWÓJ GRAFOMOTORYKI I JEJ ZABURZENIA ORAZ SPOSOBY USPRAWNIANIA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Prezentacje opracowali
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w przedszkolu (cz.1) W-91 8 października 2016 r. Przygotowała i prowadzi: Katarzyna Szczepkowska - Szczęśniak.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Gotowość szkolna dziecka
ZABAWA JAKO SPOSÓB BUDOWANIA RELACJI Z DZIECKIEM
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Gotowość szkolna dziecka
Co to jest origami ? 2. Wybrane rodzaje technik twórczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mławie
Ryzyko dysleksji i dysleksja
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zajęcia dodatkowe AKADEMIA UMYSŁU Ćwiczenie koncentracji ZESTAW nr 3
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

Stymulacja rozwoju ruchowego Opracowała: Joanna Kozioł

Co sprzyja usprawnieniu funkcji ruchowych? Gimnastyka rytmiczna Nauka pływania Jazda na łyżwach Jazda na nartach Jazda na rowerze Zabawy ruchowe Zabawy z piłką Zabawy ze skakanką Gra w „klasy” Ćwiczenia na przyrządach

Poznawaniu schematów ciała i związanych z nim kierunków służą ćwiczenia kształtujące tułów

Skłony w bok i skręty Wykonywanie poleceń typu: Dotknij uchem kolana… Wykonywanie poleceń typu: pokaż sufit..

Kształtowanie lateralizacji

Chody na wprost połączone ze skrętami w lewo, w prawo, na sygnał. Chody połączone z dźwiękami lub bodźcami wzrokowymi: niski dźwięk określa skręt w stronę prawą, wysoki w stronę lewą, pokazanie czerwonej chorągiewki oznacza kierunek w prawo, białej- w lewo itp.

Ćwiczenie sprzyjające opanowaniu kierunków Chód linią zygzakowatą, gdzie kierunek w prawo i w lewo zmienia się rytmicznie. Chodzenie w ślimaka, czyli spiralą z zataczaniem coraz większych kręgów w jednym kierunku i z powrotem do punktu wyjścia. Bieg slalomem z omijaniem rozstawionych chorągiewek raz z prawej, raz z lewej. Chodzenie w 8.

Orientacji w kierunkach sprzyjają zabawy związane z percepcją słuchową „Skąd dochodzi głos?” „W chowanego”- z umownym sygnałem głosowym wskazującym w jakim kierunku należy szukać chowającego się

Usprawnianiu pracy rąk służą zabawy: Związane z toczeniem Związane z rzucaniem Związane z chwytaniem np. piłek, obręczy, wałków Ćwiczenia związane z manipulowaniem przedmiotami Łączenie rzutów i chwytów w ruchu: w chodzie lub biegu, toczenie piłek i obręczy z biegiem, podbijanie balonów i podążanie za nimi.

Rozwijanie pamięci ruchowej Zagadki ruchowe np. zabawa w „Króla- Lula” rysowanie dłonią lub palcem w powietrzu a dzieci odgadują rysowanie w powietrzu jednocześnie obiema rękami

Sprawność ruchowa Sprawność manualna

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej: Ćwiczenia równowagi (chodzenie po linii, ławce, krawężniku), Biegi, podskoki, skoki obunóż, na jednej nodze, zeskoki, czołganie się, „chodzenie” na czworakach, Chody i marsze ze zmianą kierunku na sygnał wzrokowy lub dźwiękowy, Wymachy rąk, naśladowanie samolotu,

Zabawy zręcznościowe, Toczenie, rzucanie i chwytanie przedmiotów, Zabawy z piłką, balonami, Gry- bilard, kręgle, pchełki, bierki, skaczące czapeczki, stołowa koszykówka,

Czynności samoobsługowe: Mycie, pranie, Sznurowanie, zawiązywanie kokardek, Zapinanie guzików, Ubieranie się, Jedzenie, Zakręcanie nakrętek, otwieranie, zamykanie pudełek

Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego ćwiczenia sprawności manualnej Przez cały czas ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśni; Pierwsze ćwiczenia muszą rozwinąć aktywność własną, wiarę w swe siły, właściwą motywację;

Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego ćwiczenia sprawności manualnej Najpierw rysujemy na dużych płaszczyznach- papier pakowy, następnie kartki z bloku, a później zeszyt;

Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego ćwiczenia sprawności manualnej Na początku używamy palce, pędzle, kredę, patyki, flamastry, pisaki, potem świecowe i drewniane kredki;

Kolejność malowania: linie pionowe, poziome, skośne, koło, linie faliste, półkola, linie łamane.

Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego ćwiczenia sprawności manualnej- c. d. Zwracamy uwagę na: - rysowanie od lewej do prawej, - pisanie jedną linią, ciągiem, - prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, - dobór ćwiczeń ciekawych, różnorodnych, nie za długich;

Przechodzimy od ćwiczeń łatwiejszych do trudniejszych; Ze względu na małą „wyćwiczalność” w zakresie czynności ruchowych ćwiczenia należy wielokrotnie powtarzać, by wytworzyć trwałe ślady.

Rodzaje ćwiczeń sprawności manualnej. I. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie. II. Malowanie. III. Usprawnianie końców palców. IV. Ćwiczenia graficzne.

I. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie Ćwiczenia oddechowe; Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej;

II. Malowanie. Malowanie palcem na dużym papierze, Malowanie płatkami mydlanymi, Malowanie pędzlem na dużym papierze, Malowanie jednocześnie obydwiema rękami, Zamalowywanie kolorem całej powierzchni,

Malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, płotków, jak rośnie trawa, pada deszcz itp. Kreślenie kształtów za pomocą kreski łączącej punkty (gra w kartofla), Malowanie linii falujących, poziomych i pionowych (fale na morzu)

II. Malowanie c. d. Malowanie linii spiralnych np. ślimaka Malowanie kółek w kołach Malowanie baloników, piłek, słońca, jabłuszek Malowanie linii łamanej w formie wzoru na dywanie, ręczniku itp.

Malowanie dużych konturowych przedmiotów, figur Zamalowywanie konturów np. domku, Domalowywanie brakującej części.

III. Usprawnianie końców palców Stukanie czubkami palców- gra na pianinie, zabawa w deszcz Malowanie suchym palcem lub pęczkiem waty Modelowanie w glinie lub plastelinie (zapełnianie powierzchni figur, cienki wałeczki i obwodzenie nimi przedmiotów, figur, ozdabianie tekturowych talerzyków, lepienie zwierząt, postaci)

Wycinanie (cięcie wzdłuż narysowanych linii prostej, falującej, wycinanie figur, cięcie po łuku, wycinanie postaci, zwierząt, kwiatów, roślin)

Usprawnianie końców palców – c. d. Wyrywanki i naklejanki – ćwiczy mięsnie wszystkich palców oraz umiejętność współpracy między palcami- (piłek, baloników, kwiatów, liści, bałwanka, kompozycja z kolorowych pasków)

Stemplowanie – uczy właściwego nacisku dłoni i napięcia mięsni przedramienia (projektowanie różnych ornamentów) Nawlekanie koralików Haftowanie na tekturkach z dziurkami

IV. Ćwiczenia graficzne Pogrubianie konturów Kreślenie linii poziomych, kolistych, falistych Kreślenie linii zamkniętych (koła, figur) Kreskowanie przedmiotów, figur

IV. Ćwiczenia graficzne- c.d. Obrysowanie figur, owoców, zwierząt i kolorowanie ich Kopiowanie przez kalkę techniczną Pisanie pojedynczych elementów graficznych i literopodobnych Szlaczki

Usprawnianie rąk Techniki przestrzenne Techniki płaskie

Techniki przestrzenne Układanie Zabawy konstrukcyjne Wycinanie Lepienie

Układanie z klocków- meble, domy, pojazdy z patyków: meble, figury, budowle z elementów mozaiki geometrycznej z kolorowych paseczków: płoty, drabinki, dywaniki z wełny, drutu, tasiemek- figury, litery

Układanie z różnych materiałów i elementów- scenki rodzajowe z klocków literowych i sylabowych z łamigłówek

Zabawy konstrukcyjne Budowanie z klocków różnego rodzaju i wielkości Montowanie przedmiotów z kilku elementów składanych za pomocą różnych sposobów ich łączenia (zaczepiania, wciskania jednych w drugie, łączenia kołeczkami, przykręcania itp..)

Wycinanie Cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej Cięcie bez na rysowanej linii (na zasadzie linii równoległej) Cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, schody) Ciecie wzdłuż linii falującej, łamanej (dowolnie lub wg wzoru)

Wycinanie Wycinanie kwadratów, prostokątów, trójkątów Wycinanie dużych i małych kół Cięcie papieru po łuku Wycinanie postaci ludzkich i zwierzęcych, kwiatów i roślin Wycinanie części obrazków

Lepienie Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta Wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści, liter Układanie z wałeczków kwiatów, ptaków, liter, sylab, figur

Lepienie Nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej Lepienie zwierząt Zalepianie całej powierzchni- tworzenie tła do nalepiania kwiatów, przedmiotów, postaci

Lepienie Lepienie postaci ludzkiej Ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny Układnie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie np. domek, ulice, przedszkole

Techniki płaskie Malowanie Malowanie pędzlem Malowanie palcami Malowanie pęczkiem waty Malowanie flamastrami

Techniki płaskie Rysowanie Rysowanie patykiem Rysowanie świecą Rysowanie węglem Rysowanie tuszem Kalkowanie przez kalkę

Wydzieranie darcie dużych kawałków papieru, wydzieranie dużych „obrazków” np. z gazety, wydzieranie coraz drobniejszych kawałków papieru (różnej grubości) i wykorzystywanie ich do układania mozaiki.

Stemplowanie Duże stemple na dużych powierzchniach – spontanicznie, potem – zgodnie z zasadą stopniowania trudności: po śladzie, wg wzoru itd.

Wyszywanie Zaczynamy od prostego „szycia”, potem wg zainteresowań dziecka i zgodnie z zasadą stopniowania trudności.

Kopiowanie (kalkowanie) wzorów z kalką biurową – na papier, ze wzoru, markerem na folię, szkło, ze wzoru – na kalkę techniczną, ze wzoru – na cienką bibułkę…. /ew. podświetlanie, różne grubości materiału, różne pisaki/

Dziękuję –życzę sukcesów i… dobrej zabawy! KONIEC Dziękuję –życzę sukcesów i… dobrej zabawy!

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl