LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2014r. Opracował i prowadzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
Role w zespole projektowym
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Kształtowanie motywacji pracowników
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2013/2014 Opracował i prowadzi
Lider- Przywódca.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Psychologia w zarządzaniu
Czym jest doradztwo zawodowe?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Teoria organizacji Wykład 1.
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Opracował dr inż. Jan Betta
Tożsamość nauk o zarządzaniu
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Raport po ocenie 360° - fragment
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

LUDZIE W PROJEKCIE Wrocław, 2014r. Opracował i prowadzi dr inż. Jan BETTA

CEL ZAJĘĆ Zapoznanie Uczestników z podstawowymi zasadami, metodami i technikami dotyczącymi: przywództwa budowania i rozwoju zespołu zarządzania oporem Nabycie przez Nich wybranych, praktycznych umiejętności w w/w zakresach

PLAN ZAJĘĆ Wprowadzenie w tematykę Przywództwo. Style zarządzania Zespół projektowy Opór wobec zmiany Podsumowanie

ŹRÓDŁA NCB National Competence Baseline - Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wersja 3.0. http://www.spmp.org.pl/certyfikacja-ipma/wytyczne-ipma-ncb Zarządzanie projektami, Podręcznik, Kraków 2009, pm2pm Frame J.D. , Zarządzanie projektami w organizacjach, WIG-PRESS, Warszawa, 2001

Antoszkiewicz J. D. , Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian Antoszkiewicz J.D., Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian. Poltext, Warszawa, 1998 Carr D.K. i inni, Zarządzanie procesem zmian. PWN, Warszawa, 1998 Clarke L., Zarządzanie Zmianą. Gebethner i S-ka, Warszawa, 1997 Masłyk-Musiał E., Zarządzanie zmianami w firmie. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa, 1996 Penc J., Innowacje i zmiany w firmie. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1999

Chrościcki Z. , Zarządzanie projektami – zespołami zadaniowymi. C. H Chrościcki Z., Zarządzanie projektami – zespołami zadaniowymi. C.H. Beck, Warszawa, 2000 Darnall R.W., Najwspanialszy projekt świata. DIFIN, Warszawa, 2002 Mc Ginnis A.L. Sztuka motywacji, czyli jak wydobyć z ludzi to, co w nich najlepsze. W. Wojciechowski, Oficyna Wydawnicza „Vocattio”, Warszawa, 1992 Waszkiewicz J., Integracja w zespole. CL Consulting i Logistyka, Oficyna Wydawnicza „Nasz Dom i Ogród”, Wrocław, 2005

Betta J., Dobór członków zespołu projektowego w: Decyzyjne Systemy Zarządzania, Difin, Warszawa, 2012

Wprowadzenie w tematykę Kryteria sukcesu: Klasycznie: czas – koszty – jakość Współcześnie (IPMA-ICB/NCB): zadowolenie interesariuszy

Warunki konieczne sukcesu: elementy socjokulturowe: motywacja, komunikacja, praca zespołowa, zespoły interdyscyplinarne elementy metodologiczne: umiejętności kierownicze menedżera, metodyka zarządzania projektami, szkolenia pracowników, dobór członków zespołu

Przyczyny porażek: słaba motywacja członków zespołu zmiany wymagań związanych z produktem projektu słabe zaangażowanie kadry kierowniczej fluktuacja kadry zbyt napięty harmonogram niedokładne oszacowanie kosztów

Ludzie w projekcie Planowanie realizacji zadań Omawiany proces określa role, obszary decyzyjne i odpowiedzialności, a także wzajemne relacje między udziałowcami projektu. Wejścia procesu: niezbędne informacje wymagane kompetencje stwierdzone ograniczenia

Transformacje wejść procesu: wzorce (szablony dokumentów wcześniejszych projektów) obowiązujące procedury wewnętrzne metody i narzędzia organizacji pracy analiza udziałowców projektu Wyjścia procesu: określenie ról, obszarów decyzyjnych i odpowiedzialności plan zatrudnienia

Pozyskanie ludzi Celem procesu jest skompletowanie ekipy projektowej. Wejścia procesu: plan zatrudnienia przepisy wewnętrzne Transformacje wejść procesu: techniki negocjacyjne personel wewnętrzny i zewnętrzny  Wyjścia procesu: przydział pracowników do projektu

Praca zespołowa Proces ma za zadanie integrację zespołu projektowego i rozwój jego potencjału. Wejścia procesu: pracownicy projektu plan zatrudnienia plan projektu

Transformacje wejść procesu: budowanie zespołu projektowego umiejętności menedżerskie system motywacyjny wspólne pomieszczenia robocze szkolenia Wyjścia procesu: bardziej wydajny zespół

Przywództwo. Style zarządzania Zadania Kierownika Projektu Oprócz: „Osiągnąć cel – na czas, w budżecie i zgodnie z wymogami” dochodzą: rozwój pracowników przekazywanie nabytych doświadczeń pośredniczenie między kierownictwem a pracownikami

Przywództwo - główne zadanie kierownika projektu. Przywództwo to: Przywództwo - akt kreowania systemu społecznego, w którym lider i osoby podlegające mu wypełniają zadanie, minimalizując koszty, czas, straty emocjonalne i społeczne. Przywództwo - główne zadanie kierownika projektu. Przywództwo to: określenie wizji i kierunku działań przekonanie innych, by podążali za mną

Przywódca, chcąc skutecznie wprowadzić zmiany: pobudza motywację przez wspólne określenie problemów firmy tworzy wspólnie z pracownikami wizję buduje konsensus dla nowej wizji, kompetencje dla jej wdrożenia i spójność dla jej kontynuacji propaguje „odrodzenie” bez wywierania nacisków instytucjonalizuje zmianę poprzez politykę, systemy i struktury

Autorytet Problem: niski autorytet Kierownika Projektu Budowanie autorytetu - wykorzystywanie swoich atutów do jego budowania

Rodzaje autorytetu: autorytet formalny autorytet finansowy autorytet administracyjny autorytet techniczny autorytet charyzmatyczny

Kierownik projektu - 5 przykazań: Bądź świadom tego, co robisz - nie bądź przypadkowym menedżerem Włóż wiele wysiłku w przygotowania zrób wszystko dobrze za pierwszym razem Przewiduj problemy. Nie ulegaj złudzeniom - docieraj do sedna spraw Bądź elastyczny - unikaj skostnienia i formalizmu

Polecenia - zasady: 1. Umiar w częstości 2. Uzasadnienie merytoryczne 3. Nigdy nie powinno być karą 4. Unikać ostrego tonu 5. Nigdy tuż po rozpoczęciu i nigdy tuż przed końcem pracy

Zrozumienie poleceń 1. Powtórzenie 2. Przeformułowanie 3 Zrozumienie poleceń 1. Powtórzenie 2. Przeformułowanie 3. Pytania kontrolne

Style zarządzania (kierowania) Styl zarządzania – sposób, w jaki przełożony wydaje polecenia współpracownikom i egzekwuje ich wykonanie. Wybór - zależy od wielu elementów – m. in. analizy aktualnej sytuacji relacji międzyludzkich, doświadczenia przełożonego, umiejętności pracownika, jego cech (predyspozycji) oraz cech osobowości szefa.

Style zarządzania – klasyfikacja Autokratyczny Autokrata nie jest zainteresowany przetwarzaniem informacji z zewnątrz. Zalety: szybkie podejmowanie decyzji skuteczność w rutynowych projektach Wady: demotywacja pracowników nietrafne decyzje

Leseferystyczny Leseferysta: rozproszone przepływy informacji, także podejmowanie decyzji. Przepływy informacji : „rozbiegane”, wręcz nieistniejące. Pracownicy mogą przekazywać informacje szefowi, on na nie nie reaguje.

Zalety: w projektach innowacyjnych (BADAWCZYCH!) - kreatywność skuteczność w rutynowych projektach Wady: okręt „bez steru” brak decyzyjności w pilnych sytuacjach

Demokratyczny Menedżer aktywnie poszukuje i wykorzystuje informacje od pracowników przed podjęciem decyzji Podejście (prawdopodobnie) najbardziej efektywne Zalety: wzorce kulturowe (społeczeństwa demokratyczne) poprawienie parametrów skuteczności i trafności procesu decyzyjnego zwiększa motywację pracowników

Metoda Herseya-Blancharda Wady: „tyrania” większości (lobbowanie) niebezpieczeństwo pozyskania i bazowania na mało wartościowych informacjach Metoda Herseya-Blancharda (przy zarządzaniu oporem)

Kierownik projektu a zespół Zespół projektowy Kierownik projektu a zespół Idealny członek zespołu projektowego: całkowite poświęcenie się projektowi inteligencja + zdrowy rozsądek wysokie kompetencje techniczne Ograniczenie - pierwsza cecha: przyczyna organizacyjna przyczyna psychospołeczna

Dobór członków zespołu Wskaźnik typów psychologicznych Myers-Briggs: bazuje na teorii Junga podstawa klasyfikacji - 4 wymiary zachowań ludzkich:

ekstrawertyczny-introwertyczny zmysłowy-intuicyjny myślący-uczuciowy oceniający-obserwujący Test - odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań, pozwalających ustalić preferencje http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp  Efekt - 16 podstawowych typów psychologicznych. Liczne zastosowania m. in. przy rekrutacji personelu

Budowa i rozwój zespołu – główne wyzwanie kierownika projektu Motywowanie Uzasadnienie, wyjaśnienie pobudek, powody działania (W. Kopaliński - łac.) Potrzeba, wewnętrzny popęd osoby do osiągnięcia celu (Webster) Motywacja zewnętrzna - angażowanie się w działanie wskutek zewnętrznych nacisków Motywacja wewnętrzna - angażowanie się w działanie, gdyż sprawia nam przyjemność lub nas interesuje

Zagadnienia pokrewne: Inspiracja a manipulacja Motywacja determinuje atmosferę w zespole Motywująca rola wizji, kreatywności, przykładu („good practices”) Motywowanie przez wypełnianą rolę Teoria Maslova „Nie chcę, ale muszę”

Zasady motywowania: Od współpracowników oczekuj najlepszego Zauważaj potrzeby drugiego człowieka Wysoko ustawiaj poprzeczkę (głównie własną) Dbaj, by niepowodzenie nie oznaczało porażki Łącz ścieżki wiodące do wspólnych celów

Wykorzystuj wzorce jako motywatory Okazuj uznanie Dbaj o motywację pozytywną i negatywną Wykorzystuj umiarkowanie współzawodnictwo Inicjuj współpracę Nie obawiaj się „burz” w zespole Dbaj o swoją własną motywację 11.05.

Stymulacja współpracy Uświadomienie wspólnoty celów Właściwy styl kierowania Zapobieganie oporowi Budowanie tożsamości zespołu Proste, „rozluźniające” zabiegi socjotechniczne

Role w zespole: kierownik twórca radykał osoba harmonizująca ekspert techniczny przewodnik krytyk/oceniający koordynator polityk promotor

W dobrym zespole powinny znaleźć się wszystkie te cechy, jeden człowiek ma 2-3, w tym jedną dominującą. W nowoczesnym zarządzaniu nie wystarczy zatrudnić fachowca z odpowiednim wykształceniem i umiejętnościami. Wybór pracownika powinien brać pod uwagę zespół cech kandydata pod kątem jego przydatności do funkcjonującego zespołu.

Twórcą tzw. teorii ról (team role theory) jest Meredith Belbin Twórcą tzw. teorii ról (team role theory) jest Meredith Belbin. Badania przeprowadzone w brytyjskich firmach przez M. Belbin wykazały, że poziom wykonania zadania jest wprost proporcjonalny do poziomu wiedzy merytorycznej tylko do pewnego momentu, stały wzrost zapewnia właściwy dobór również osobowości.

Rodzaje struktur projektowych Struktura izomorficzna oddaje strukturę projektu opracowanie dokumentów zgodnie z kompetencjami zespołu prosta budowa jednoznacznie określona odpowiedzialność praca równolegle zastosowanie w złożonych projektach

Struktura ekspercka Wariant struktury macierzowej – z jej zaletami i problemami Struktura kolektywna brak lidera decyzje wynikiem porozumień zaangażowanie wszystkich wymagane: b. wysoka motywacja i dobra komunikacja

Struktura chirurgiczna pierwowzór – główny programista sercem zespołu – chirurg członkowie – asystenci, wspierający go zwolnienie chirurga od obowiązków pozaoperacyjnych skupienie się wszystkich na jednej osobie i jej potencjale

Fazy i dynamika rozwoju zespołu Formowanie Niepewność - wspólna praca Potrzeba orientacji Ciekawość, zagrożenie, itp.. Burza/ścieranie Bunt przeciw liderom Ustanowienie naturalnej hierarchii Pierwsze próby tworzenia klik

Normowanie Wzrost spójności grupy Opracowanie zasad i ich powszechna akceptacja Realizacja Zapał do realizacji zadań Trwałe ustanowienie zaufania Wkład każdego we wspólny sukces Rozwiązanie Oznaki zniechęcenia Formalne rozwiązanie Powrót do rutynowych zadań/innych projektów

Rodzaje mocy pracy zespołowej

Opór wobec zmiany Projekty, zmiany, opór, zarządzanie oporem „Bóg dał mi łagodność, abym akceptował rzeczy, których nie mogę zmienić, odwagę, abym zmieniał rzeczy, gdy jest to możliwe i mądrość, abym odróżniał to, co mogę zmienić od tego, na co nie mam wpływu”. Św. Tomasz z Akwinu

Ogólne czynniki sukcesu zmiany: Określić czynniki pozytywne zmian i na nich się oprzeć Antycypować opór, tzn. raczej zapobiegać, aniżeli leczyć

Czynniki szczegółowe: W odniesieniu do charakteru zmian: jednostka dokonująca zmiany ma rację dokonując ich i zmiany są spójne z tą racją W odniesieniu do środowiska: sytuacja kryzysowa powoduje, że ludzie nie mają wyboru; gra władzy zmierza w tym samym kierunku, co zmiany

W odniesieniu do zarządzania zmianami: silne zaangażowanie najwyższego kierownictwa; dobrze określony i postrzegany proces ich przeprowadzania; dobre przygotowanie agentów zmian W odniesieniu do motywacji osób: personel czuje się bezpieczny; personel dostrzega w zmianach możliwość rozwiązania swych problemów zawodowych; personel jest „młody duchem”; ogół osób podziela te same aspiracje; stosowany styl zarządzania jest partycypacyjny; ewolucja kompetencji jest naturalna; stosunki międzyludzkie są bezpośrednie

Potrzeby organizacji: TECHNIKI I NARZĘDZIA ZAPOBIEGANIA OPOROWI Potrzeby organizacji: finansowe: utrzymać/poprawiać pozytywne wyniki finansowe, kontrolować koszty wynikowe: utrzymać (poprawić) produktywność, terminy, jakość, skuteczność, funkcjonalność dotyczące swego wizerunku: utrzymać (poprawić) reputację, wiarygodność, atmosferę pracy, zewnętrzny „image”

Potrzeby osobiste: Jakość warunków pracy: dobre (fizyczne) warunki pracy praca wg metody niezbyt duże stresy praca niewyczerpująca jasne reguły pracy, struktury, procedury, misje

Bezpieczeństwo, stabilność: stabilne, pewne środowisko pracy stabilne zatrudnienie jasne reguły „gry” (wynagrodzenie, awanse, kary,...)

Przynależność: być częścią grupy, mieć z nią ciągłe kontakty, być odbieranym sympatycznie przez innych być częścią przedsiębiorstwa i tak być postrzeganym na zewnątrz odczuwać dumę ze swych przynależności

Uznanie: być uznawanym indywidualnie za wyniki być uznawanym za najlepszego w pewnych dziedzinach pracy; grać, walczyć i ... wygrywać być uznawanym, słuchanym dzięki temu, kim się jest

Odpowiedzialność, władza: posiadać władzę i odpowiedzialność wobec zadania lub innych osób kierować grupą roboczą podejmować decyzje, wymagające użycia zasobów organizacji

Samorealizacja: doskonalić się rozwijać nowe idee, tworzyć rozwijać się w sposób ciągły w dążeniu do realizacji celów strategicznych (długoterminowych)

Potrzeby grup społecznych grupy przynależności grupy odniesienia

Identyfikacja procesu decyzyjnego: Chcąc nie dopuścić do oporu istotnych udziałowców projektu i osób z najbliższego otoczenia, agent zmian winien zidentyfikować te osoby, ich rolę w szeroko rozumianym procesie decyzyjnym, a następnie wybrać najwłaściwszą wobec każdej z nich taktykę postępowania.

Ułożenie planu uczestnictwa osób:

Komunikacja: Fakty, opinie, odczucia

Spontaniczność wypowiedzi: Komunikacja: Spontaniczność wypowiedzi: Aby się skutecznie porozumiewać, należy panować nad spontanicznością wypowiedzi

Dobór stylu zarządzania (kierowania):

PRZESZKODY ZE STRONY JEDNOSTEK: Postępowanie: rozmowa wyjaśniająca sprawdzenie całości postępowania zapobiegawczego upewnienie się o wzajemnym zrozumieniu celów i ograniczeń negocjacje

PRZESZKODY GRUPOWE: Postępowanie: ustalenie stanu faktycznego podkreślanie tego, co łączy i co dzieli wyjaśnianie uwypuklenie przesunięć i nowych pozycji negocjacje podjęcie decyzji i uwzględnienie mniejszości

DZIĘKUJĘ ZA ZA WSPÓŁPRACĘ i/and HAPPY PROJECTS!!!