ŹRÓDŁA TEOLOGII. Łańcuchowy charakter autorytetów autorytet Chrystusa + NT Stary Testament literatura filozofia hellenistyczna źródła dla pisarzy wczesnochrześcijańskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EWANGELIZACJA.
Advertisements

FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Poznać, żeby zrozumieć Biblię
czyli Wprowadzenie do filozofii
Po co ewangelizować?.
Jak mówić o Bogu?.
Co znaczy wierzyć?.
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Biblia księgą Boga i ludzi
Skąd pochodzą zasady moralne?
III0 ONŻ.
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Autorski program nauczania religii w trzyletnim liceum
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
„Rodzina chrześcijańska jest wezwana
Katedra Pedagogiki Katolickiej
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
HISTORIA KULTURA TRADYCJA BIBLIA FILOZOFIA ANTROPOLOGIA LITURGIA NAUKI SPOŁECZNE NAUKI PRZYRODNICZE SZTUKA PRAWO.
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
CEL KATECHEZY Wybrane zagadnienia z katechetyki fundamentalnej
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
Scholastyka.
SŁOWO BOŻE W ŻYCIU I MISJI KOŚCIOŁA SYNOD BISKUPÓW RZYM
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Teologia – definicje, typy, podziały. Definicja taksonomiczna/leksykograficz na Definicja kognitywna - cechy kategorialne/esencjalne właściwe wszystkim.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
BIBLIA Zasady czytania.
TEMAT 14: ODNALEZIENIE PANA JEZUSA
GENEZA – NATCHNIENIE – KANON
Ewangelia Wprowadzenie.
1 Kierunki pracy pastoralnej na lata 2009 – 2011 w oparciu o orędzia papieskie KTÓRĘDY DO SZKOŁY PROROKÓW NOWEJ ERY? Krajowe Forum Duszpasterstwa Młodzieży.
CHARYZMAT RUCHU ŚWIATŁO - ŻYCIE.
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
KATECHUMENAT.
św. Paweł spotkał Jezusa 4. Ich wyrobem św. Paweł zarabiał na życie
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
Ruch Światło-Życie Oaza.
SZKOŁA NOWEJ EWANGELIZACJI
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Wspólne czytanie Pisma Świętego
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Po co ewangelizować?.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Co to jest Biblia?.
WYBRANY, POWOŁANY I POSŁANY OD BOGA
Po co ewangelizować?.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 31
MARIOLOGIA KORELACYJNA W DUSZPASTERSKIM PRZEPOWIADANIU
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
Kościół Jezusa Chrystusa
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Kościół jest wspólnotą
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
WIARA JAKO AKT CAŁEGO CZŁOWIEKA
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 29
Zapis prezentacji:

ŹRÓDŁA TEOLOGII

Łańcuchowy charakter autorytetów autorytet Chrystusa + NT Stary Testament literatura filozofia hellenistyczna źródła dla pisarzy wczesnochrześcijańskich Augustyn Dionizy Areopagita autorytety źródła dla pisarzy średniowiecznych Bonawentura Jan Duns Szkot Tomasz z Akwinu autorytety źródła dla scholastyków REFORMACJA

Podział źródeł teologii natchnion e nienatchnione BIBLIA wyznania wiary/symbole liturgia nauczanie soborów nauczanie Kościoła/ów zobiektywizowane nauczanie patrystyczne niezobiektywizowane teorie/nauki teologów literatura religijna filozofia znaki czasu człowiek wspólnota

Człowiek jako źródło teologii osobiste doświadczenie czas życia (epoka) płeć intelekt wykształcenie przypadki/spotkania Marcin Luter determinanty ujęcie podmiotowe

Człowiek jako odbiorca teologii czas życia (epoka) płeć intelekt wykształcenie osobiste doświadczenia determinanty odbiorca jako współtwórca znaczeń określenie tematyki teologii ze względu na odbiorcę określenie typu teologii ze względu na tematykę ze względu na odbiorcę wydarzenia historyczne warunki zewnętrzne i wewnętrzne wspólnot problemy + zainteresowania np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii konieczność opisania Kościoła rozwój eklezjologii inkulturacja + znajomość filozofii scholastyka + t. kerygmatyczna

Wiara jako źródło teologii akceptacja Biblii jako Słowa Bożego Objawienia akt wiary Biblia jako zapis historii zbawienia konsekwencje teologiczne Biblia jako zapis doświadczania zbawczych działań Boga doświadczenie zbiorowe np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii działania Boga w historii prowadzące do zbawienia człowieka doświadczenie indywidualne Słowo Boże o Objawieniu Boga zbawiającego każdego człowieka egzystencjalna orientacja teologii

Wiara a teologia - Czy teolog musi być człowiekiem wierzącym? twórcza funkcja wiary np. spirytualiści/entuzjaści – XVI w. pytania teologiczne M. Luter T. Müntzer np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii doświadczenia indywidualne i wspólnotowe wspólne doświadczenie kobiet – teologia feministyczna wspólne doświadczenie wykluczenia/dyskryminacji – t. wyzwolenia hierarchia zagadnień krytycyzm wobec status quo pietyści – XVII w.F. J. Spener metodyści – XVII w.J. Wesley

Wiara a teologia żywe świadectwo wiary osobiste doświadczenie Teologia jako mówienie o Bogu np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii zaangażowa ne możliwość połączenia elementu racjonalnego i egzystencjalnego Bonawentur a niezaangażowa ne przekonanie o nadprzyrodzonym pochodzeniu przedmiotu teologii przedmiot teologii jako dar konsekwencje w traktowaniu przedmiotu teologii

Przedmiot teologii Theologia Sacra Scriptura est warunek wydobycia orędzia zbawienia wybór metodologii przedmiot jako determinant teologii skrypturystyczne wyjaśnianie uzasadnianie np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii prawidłowe odczytanie tekstu niebezpieczeństwo bibliolatrii kwestii dogmatycznych moralnych ascetycznych/dewocji zbiór zagadnień

Przedmiot teologii 1. Theologia scientia fidei est 1. Metodyczne poznawanie i opis treści wiary Wiara jako przedmiot teologii Fides quaerens intellectum np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii rozszerzenie przedmiotu poznania Biblia wiara 2. Theologia intellectus fidei est 2. Próby racjonalizacji treści wiary wydarzenie wiary w życiu jednostkiw życiu wspólnoty niebezpieczeństwo subiektywizmu fides qua creditur ALE fides quae creditur jako przezwyciężenie subiektywizmu – obiektywizacja ujęcie podmiotowe ujęcie przedmiotowe

Przedmiot teologii propter nos et propter nostram salutem Człowiek jako przedmiot teologii stworzenie objawienie (aż do aktu Wcielenia) zbawienie np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii celowość wskazówka hermeneutyczna niebezpieczeństwo antropologizacji ujęcie podmiotowe realność vs abstrakcyjność zagadnień in se

Przedmiot teologii Chrystus jako przedmiot teologii cały Chrystus przedmiotem teologii np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii Nie ma innego misterium Boga poza Chrystusem Augustyn Luter chrystocentryzm wobec teocentryzmu ujęcie podmiotowe Kalwin ALE Rzeczywistość Boga, w której się On objawia człowiekowi. Margines niepoznawalności w objawieniu – por. 1 Kor 13, Zaproszenie człowieka do wejścia w rzeczywistość Boga, wspólnoty z Bogiem. Chrystus jako Głowa i członki Chrystus i Kościół – elementy eklezjologii i antropologii W Chrystusie pełnia objawienia teocentryzm zawarty w chrystocentryzmie

Przedmiot teologii Bóg jako przedmiot teologii Deus in se np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii por. etymologia ujęcie podmiotowe punkt wyjścia BÓG Bóg jako byt nieskończony (infinitum) – Duns Szkot struktura podręczników dogmatyki Bóg jako pierwsza zasada (primum principium) – Bonawentura cel punkt końcowy BÓG traktaty o Trójcy struktura wyznań wiary eschatologi a JAKI BÓG ? Bóg objawiający się w historii zbawienia – najpełniej w Chrystusie Bóg zawierający z człowiekiem przymierza – aż do przymierza w Chrystusie

Cel teologii 1. Kształtowanie mądrości chrześcijańskiej Ut boni fiamus et salvemur np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii ujęcie podmiotowe Bernard z Clairvaux (zm. 1153) Bonawentura pia moderna (XIV w.) pietyzm mistycyzm teologia sapiencjalna (neoplatonizm i szkoła franciszkańska) konieczność studiów nad Biblią aktualizacji Słowa znajomość metod przekazu 2. Służba Słowu Bożemu przekazywanie innym Objawienia zawartego (głównie) w Biblii 3. Służba ludowi Bożemu/Kościołowi budowanie więzi między Słowem Bożym a wspólnotą

Metody w teologii Metody poznania naukowego: np. Paweł – konieczność dookreślenia kim był Jezus – rozwój chrystoilogii ujęcie podmiotowe dobór i układ czynności poznawczych dostosowany do przedmiotu i celu danej dziedziny nauki; systematyczne/cykliczne stosowanie tych metod oraz możliwości i narzędzia sprawdzania rezultatów uzyskanych za pomocą tych metod. Główne metody poznania teologicznego podejście oddolne podejście odgórne Słowo Boże jako punkt wyjścia - studia nad Biblią - pytanie, co mówi Bóg - eliminacja elementu co chcę usłyszeć życie ludzkie problemy egzystencji jako punkt wyjścia konfrontacja ze Słowem Bożym niebezpieczeństwo humanizacji Słowa Bożego niebezpieczeństwo deifikacji/rewelacjonizacji wiedzy