Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

Ocena dokładności i trafności prognoz
Analiza współzależności zjawisk
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Analiza współzależności
Analiza współzależności
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Dzisiaj na wykładzie Regresja wieloraka – podstawy i założenia
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Średnie i miary zmienności
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Analiza współzależności cech statystycznych
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Raport z wyników egzaminu maturalnego
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Porównanie średniej arytmetycznej części humanistycznej 2011.
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Od 2006 roku zespół EWD udostępnia szkołom tzw. kalkulator EWD oraz materiały szkoleniowe pozwalające placówkom prowadzić analizy EWD w ramach ewaluacji.
egzaminu gimnazjalnego 2010/2011 w Miejskim Gimnazjum nr 4
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Różnicowanie się gimnazjów w dużych miastach
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Zwoleniu
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Regresja wieloraka.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Edukacyjna wartość dodana i Edukacyjna wartość dodana i Obszar humanistyczny: język polski, historia i wiedza o.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Wnioskowanie statystyczne
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
LUBELSKA OŚWIATA W LICZBACH Rok szkolny 2008/2009.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych ewaluacja pracy szkoły monitorowanie procesów edukacyjnych.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
EWD 2016 Język polski.
Historia i wiedza o społeczeństwie
Jednorównaniowy model regresji liniowej
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Zapis prezentacji:

Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD

Pojęcie: Edukacyjna wartość dodana Edukacyjną wartość dodaną można zdefiniować jako przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego. Innymi słowy, EWD to rzeczywisty wpływ szkoły na rozwój edukacyjny ucznia. Wpływ wolny od czynników indywidualnych (zdolności ucznia, uprzednie osiągnięcia szkolne) i społecznych (wpływ rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska). Liczy się tylko proces edukacyjny: - kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, - metody nauczania, - warunki nauczania.

Jak jest sens zajmowania się EWD? Istnieje co najmniej kilka argumentów. 1. Zmniejszy się znaczenie surowych wyników jako jedynej miary jakości nauczania. 2. Złagodzi się negatywne skutki konkurencji między szkołami, między innymi skutki efektu zwanego „spijaniem śmietanki”. (Mamy bardzo dobrych uczniów po SP, więc nie przeszkadzając im się rozwijać, osiągniemy wysokie wyniki po Gimnazjum) 3. Zmniejszy się poczucie ciągłej frustracji nauczycieli pracujących z zaangażowaniem w środowiskach „trudnych” oraz pozbawi się argumentów nauczycieli, którzy unikają pracy, ponieważ, jak twierdzą, i tak nikogo niczego nie nauczą.

EWD w gimnazjum W 2005 roku przy CKE rozpoczęły się prace nad rozwojem metody EWD w realiach polskiego systemu oświaty. Dziś najbardziej zaawansowane prace dotyczą EWD dla polskich gimnazjów. Szacowanie „polskiej” EWD można przedstawić w następujący sposób: 1. na podstawie wyniku ucznia na sprawdzianie szacujemy wynik przewidywany na egzaminie gimnazjalnym, 2. obliczamy różnicę – tzw. resztę – między faktycznym wynikiem ucznia na egzaminie, a jego wynikiem przewidywanym, 3. obliczamy średnią reszt, czyli EWD dla szkoły, 4. szacujemy przedział ufności dla EWD.  

EWD obliczamy uśredniając reszty dla danej szkoły (lub grupy uczniów) EWD obliczamy uśredniając reszty dla danej szkoły (lub grupy uczniów). Średnią tę interpretujemy jako miarę efektywności nauczania w danej szkole lub innej badanej grupy uczniów. Wartość EWD może być dodatnia, równa zeru lub ujemna. EWD dodatnia może świadczyć o ponadprzeciętnej jakości nauczania w danej szkole. Ujemna wartość świadczy o jakości poniżej przeciętnej. Należy jeszcze dodać, że EWD dla całego kraju zawsze wynosi zero. EWD jest miarą względną. Pozwala więc na porównywanie szkół między sobą w skali kraju i w danym roku.

Przedział ufności Wskaźnik EWD nie jest precyzyjny, ponieważ jest obarczony błędem pomiaru. Do oszacowania tego błędu używa się narzędzia zwanego przedziałem ufności. Wielkość przedziału ufności dla EWD danej szkoły zależy w sposób istotny od trzech czynników: 1. zróżnicowania wartości reszt (im bardziej zróżnicowane tym przedział szerszy), 2. liczebności populacji uczniów (im mniej uczniów tym przedział szerszy), 3. od założonego poziomu ufności (zwykle jest to 95%).

Słowniczek pojęć Korelacja Powiązanie dwóch zmiennych. Mówiąc, że "wyniki sprawdzianu silnie korelują z wynikami egzaminu gimnazjalnego" mamy na myśli, że za pomocą wyników sprawdzianu można w dużym stopniu przewidzieć wynik egzaminu gimnazjalnego. Przedział ufności dla EWD Przedział ufności, to przedział, który z określonym współczynnikiem ufności zawiera prawdziwą wartość interesującego nas parametru. Regresja Metoda statystyczna określenia zależności między zmienną zależną (inaczej: zwaną zmienną objaśnianą), a zmiennymi niezależnymi (inaczej: zmiennymi objaśniającymi). Reszta W modelach EWD: różnica między uzyskanym  przez ucznia wynikiem na egzaminie gimnazjalnym a wynikiem przewidywanym na podstawie równania regresji. Współczynnik ufności Prawdopodobieństwo, że oszacowany przedział ufności będzie zawierał prawdziwą wartość parametru.

Kalkulator EWD Dużym ułatwieniem dla szkół jest przygotowany przez specjalistów z CKE kalkulator EWD. Z jego pomocą szkolny zespół diagnostyczny bez problemu, po wprowadzeniu koniecznych danych, może otrzymać wartość EWD dla szkoły, grupy uczniów, przedział ufności EWD dla dwóch części egzaminu gimnazjalnego oraz pozycję EWD w skali centylowej i staninowej. Kalkulator EWD, w postaci arkusza kalkulacyjnego, jest dostępny na stronie: http://www.ewd.edu.pl/kalkulatory-ewd.html Chcąc z niego w pełni korzystać należy zgromadzić dane o uczniach. Przede wszystkim wyniki po SP, po G, informację o dysleksji (w SP i G).

Dlaczego w ewaluacji szkoły należy uwzględniać zarówno wynik egzaminacyjny jak i wskaźnik EWD? Wynik egzaminacyjny i wskaźnik to miary komplementarne, łącznie dają pełniejszą informację o szkole. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik egzaminacyjny jak i wskaźnik EWD jest prezentacja wyniku szkoły w dwuwymiarowym układzie współrzędnych. Ze względu na niepewność, którą obarczone jest szacowane pozycji szkoły na wykresach, położenie to przedstawiane jest za pomocą elipsy. Zestawiając ze sobą wyniki egzaminu oraz dane EWD w przeciągu trzech lat otrzymujemy pełniejszy obraz szkoły.

Możemy wyróżnić 5 głównych typów gimnazjów 1. Szkoły neutralne. Gimnazja, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników egzaminacyjnych, jak i przeciętną efektywność. 2. Szkoły sukcesu. Gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności nauczania. 3. Szkoły wspierające. Gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych, ale wysokiej efektywności. 4. Szkoły wymagające pomocy. Gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych i niskiej efektywności nauczania. 5. Szkoły niewykorzystanych możliwości. Gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych oraz niskiej efektywności nauczania

By ułatwić statystyczną interpretację pozycji gimnazjum, w układzie współrzędnych wyrysowano dwie elipsy. Mniejsza z nich, ciemnoszara, wskazuje obszar, w którym mieści się 50% gimnazjów. Druga elipsa, jasno szara, wyznacza obszar, w którym mieści się 90% gimnazjów. Środkiem symetrii tych elips jest punkt (100;0).

Pozycja zielonej elipsy na wykresie wskazuje, że mamy do czynienia ze szkołą, która ze względu na wskaźniki egzaminacyjne jest blisko pozycji zwanej przez nas umownie neutralną. Szkoła znajdująca się blisko punktu środkowego układu współrzędnych, to placówka statystycznie przeciętna. Chcąc jednak uniknąć określeń „przeciętna, średnia”, proponujemy dla szkół o średniej wyników egzaminacyjnych zbliżonej do średnie krajowej i wskaźniku EWD bliskiemu zero nazwę „szkoła neutralna”. Szkoły neutralne, to w skali kraju najliczniejsza kategoria gimnazjów. Dzieje się tak dlatego, że zarówno wynik egzaminacyjny, jak i wskaźnik EWD najczęściej przyjmują wartości bliskie lub niezbyt odległe od średniej.

Przykłady pozycji szkół

Punkty reprezentujące wyniki uczniów z całej Polski w danym roku układają się w „chmurę”, dla której wyznacza się tzw. linię przewidywanego wyniku.

Dodatnia i ujemna EWD Dla każdego ucznia obliczamy resztę, czyli różnicę między wynikiem faktycznie otrzymanym na egzaminie gimnazjalnym a wynikiem przewidywanym. Rozkład tych reszt dla szkoły to najpełniejsza charakterystyka EWD w danym gimnazjum. W syntetyczny sposób można wyrazić EWD za pomocą średniej – zatem EWD to średnia z reszt dla grupy uczniów (np. szkoły, klasy). W szkole, w której będą przeważać uczniowie z dodatnimi resztami – EWD będzie dodatnie, a tam gdzie więcej będzie uczniów z ujemnymi resztami -– EWD będzie ujemne.

Rozkład reszt w ujęciu słupkowym EWD ujemne

Rozkład reszt w ujęciu słupkowym EWD dodatnie

Gimnazjum w Zespole Szkół im. Księdza Franciszka Stopy w Myczkowie część humanistyczna i część matematyczno-przyrodnicza Pozycja szkoły ze względu na wskaźniki wyniku końcowego i edukacyjnej wartości dodanej. 95% powierzchnia ufności dla łącznego oszacowania wskaźników.      Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z lat 2008-2010. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 77.

Część humanistyczna

Część matematyczno-przyrodnicza

Wyniki naszej szkoły z ostatnich trzech lat Pozycja szkoły ze względu na wskaźniki wyniku końcowego i edukacyjnej wartości dodanej. 95% powierzchnia ufności dla łącznego oszacowania wskaźników.      Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z lat 2008-2010. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 77.      Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z lat 2007-2009. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 54.      Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z lat 2006-2008. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 47

Dziękuję za cierpliwość i uwagę