Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Advertisements

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Dziecko dyslektyczne w szkole.
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Objawy DYSLEKSJI.
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Przygotowanie dziecka do szkoły
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Opracowała: Bożena Bełkot
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Gimnastyka buzi i języka
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
wykonała Edyta Gagracz
Logopedia w szkole.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
Szkodliwość hałasu w szkole
Rozwój mowy dziecka.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Percepcja słuchowa.
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka

MOWA Jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, procesem jednolitym, ale zależnie od aspektu badań możemy w nim wyodrębnić czynności nadawania mowy i czynności odbioru mowy oraz wytwór mówienia i rozumienia, czyli tekst. ( Karczmarek L) Porozumiewanie się ludzi jest możliwe dzięki znajomości języka ( kodu), który jest systemem wyrazów i reguł gramatycznych. ( Styczek I)

Czynność mówienia To bardzo złożony proces, posiadający wiele poziomów organizacji. Na proces ten składa się wiele czynników, od których uzależniona jest tak czynność nadawania (mówienia), jak też odbioru ( rozumienia). Mówienie ( nadawanie) i rozumienie ( odbiór) warunkowane są pracą mózgu, narządów mownych (oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych), narządu słuchu i jego właściwości warunkujących słyszenie, rozumienie oraz autokontrolę słuchową ( w percepcji słuchowej pomocniczą rolę odgrywa wzrok, umożliwiający obserwację ruchów ust mówiącej osoby- odczytywanie z ust).  

Mowa uzależniona jest od myślenia W procesie myślenia dużą rolę odgrywają informacje zmysłowe, odbierane przez odpowiednio wyspecjalizowane analizatory.

Zdolność opanowania mowy przez człowieka Zależy przede wszystkim od właściwości anatomiczno- fizjologicznych mózgu, które decydują o jego inteligencji, osobowości, uspołecznieniu, sprawności narządów mownych.

Nadawanie mowy Jest zespołem czynności polegających na przekształcaniu spostrzeżeń, wyobrażeń, procesów myślowych w odpowiednie symbole dźwiękowe. W procesie mowy uczestniczą zarówno przednie ( ruchowe) jak i tylne części obszaru mowy.

Zaburzenia mowy u dzieci przejawiają się w różny sposób i mają różny stopień nasilenia   Wadliwa wypowiedź jest: słabo słyszalna, mało zrozumiała, nieprzyjemna w odbiorze (chropowata, zbyt wysoka, zbyt niska), zawierająca zniekształcone dźwięki, o zaburzonym rytmie i tempie mowy, niepoprawna gramatycznie, nieuwzględniająca opozycji fonologicznych, nieodpowiednia do wieku, płci, inteligencji.

Dla prawidłowego kształtowania i rozwoju mowy konieczne jest prawidłowe funkcjonowanie: aparatu artykulacyjnego (wargi, język, podniebienie, policzki, uzębienie), aparatu fonacyjnego ( krtań, gardło, jama nosowa), oddechowego (płuca, oskrzela, tchawica), ośrodkowego układu nerwowego, narządu słuchu.

SYTUACJA SZKOLNA DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY

Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko zauważane w zespole klasowym. Wady wymowy zazwyczaj powodują śmiech przedrzeźnianie, ze stosowaniem złośliwych przydomków Uczeń źle wymawia poznane głoski, źle nazywa i zapisuje litery, a potem źle je odczytuje. Kiedy materiał szkolny nie jest jeszcze zbyt obszerny, w wyrazach i prostych zdaniach dziecko zastępuje jedne głoski drugimi. Jednak w miarę przyswajania nowych treści, poszerzania się zakresu materiału dziecko coraz trudniej radzi sobie z pracą na lekcji i w domu.

SYMPTOMY ZABURZEŃ FUNKCJI SŁUCHOWYCH W MOWIE I PIŚMIE NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH NAUKI SZKOLNEJ

KLASA:0” ( 6-7lat) wadliwa wymowa, błędy gramatyczne, trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek, trudności w odróżnianiu podobnych głosek, trudności w wydzielaniu sylab i głosek ze słów i łączeniu ich w słowa, trudności w nauce czytania w zakresie określonym dla klasy „0”.

MŁODSZY WIEK SZKOLNY (KL I-III) utrzymywanie się podanych wyżej objawów zaburzeń, trudności z zapamiętywaniem dni tygodnia, nazw miesięcy, tabliczki mnożenia, dat, liczb wielocyfrowych, mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo, opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter i sylab, trudności z pisownią spółgłosek miękkich i nosowych.

Najjaskrawszym odbiciem trudności z analizą i syntezą słuchową są błędy popełniane w pisaniu ze słuchu, w dyktandach. Są to zniekształcenia struktur wyrazowych wyrażające się: opuszczaniem, dodawaniem, podwajaniem, przestawianiem kolejności liter, zniekształcaniem pisowni całego wyrazu, nieprawidłową pisownią łączną i rozdzielną, myleniem liter- odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie, myleniem podobnie brzmiących wyrazów.

Niepowodzenia wynikające z zaburzeń mowy wykształcają cechy bierności Niepowodzenia wynikające z zaburzeń mowy wykształcają cechy bierności. Towarzyszą temu niepokój i lęk, które przyczyniają się do powstania niepowodzeń szkolnych.

Losy dzieci z wadami wymowy toczą się różnie: niektóre świadome swojej wady same zmagają się z nią, odnoszą sukces, lub rezygnują, dzieci, które mogą liczyć na pomoc rodziców, najczęściej stają się pacjentami logopedy, i też albo ćwiczą i odnoszą sukces, albo liczą na to, że wada sama przejdzie i nie robią nic.

BIBLIOGRAFIA 1. Logopedia. Pytania i odpowiedzi- (red) Jastrzębowska G., Opole 2001, Uniwersytet Opolski. 2. Antos D., Demel G., Styczek I.- Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1979, WSiP.