„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Konsultacje społeczne i udział społeczeństwa we wdrażaniu RDW - wyniki
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Przyjazna Kłodnica.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Ubezpieczenie wypadkowe
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Wprowadzenie do tematyki spotkania konsultacyjnego
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR LIPIEC 2013 – CZERWIEC 2014 stan na dzień 15 lipca 2014r.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Małgorzata Owsiany Katarzyna Biegun
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
„SPRAWOZDAWCZOŚĆ 2017 W ŚWIETLE PROPONOWANYCH ZMIAN W PRZEPISACH”
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
dr inż. Tadeusz Rzepecki
Zapis prezentacji:

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Wprowadzenie: Woda jest dobrem ekonomicznym posiadającym swoją cenę. Zasada ta umożliwia wprowadzenie racjonalnej polityki w dziedzinie gospodarowania wodami wyrażającej się przede wszystkim w oszczędzaniu wody i dążeniu do realizacji długofalowej polityki w zakresie usług wodnych.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Podstawa prawna analizy ekonomicznej Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 roku 2000/60/WE (RDW) Art. 5 Każde Państwo Członkowskie przeprowadza analizę ekonomiczną korzystania z wód Korzystanie z wody oznacza usługi wodne wraz z każdą inną działalnością określoną na mocy art. 5 i załącznika II mającą znaczny wpływ na stan wód (RDW).

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Art. 9 Uwzględnia zasadę zwrotu kosztów za usługi wodne włącznie z kosztami środowiskowymi Usługi wodne oznaczają wszystkie usługi, które umożliwiają gospodarstwom domowym, instytucjom publicznym oraz do celów każdej działalności gospodarczej: pobór, piętrzenie, magazynowanie, uzdatnianie i dystrybucję wód powierzchniowych lub podziemnych odbieranie i oczyszczanie ścieków, które następnie są odprowadzane do wód powierzchniowych Do 2010 roku Państwa Członkowskie powinny uwzględnić zasadę zwrotu kosztów za usługi wodne.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Podstawa prawna analizy ekonomicznej Ustawa Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 roku Dz. U. nr 239 poz. 2019 z 2005 roku z późniejszymi zmianami Art. 2 pkt. 2 mówi o opłatach i należnościach w gospodarce wodnej jako instrumencie zarządzania zasobami wodnymi Art. 92 ust. 3 pkt. 3 mówi o opracowywaniu analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód w regionie wodnym, które to działania należą do zadań dyrektora regionalnego zarządu

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Analiza ekonomiczna polega na: odpowiednich obliczeniach niezbędnych do uzyskania określonej w Art. 9 zasady zwrotu kosztów za usługi wodne dokonaniu wyboru najbardziej efektywnej ekonomicznie kombinacji działań, które będą zawarte w programie działań zgodnie Art. 11

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Czynniki wpływające na wyniki analizy ekonomicznej: formy korzystania z wody (pobór wody, odprowadzanie ścieków, żegluga) ocena obecnego stanu prognoza rozwoju form korzystania z wody koszty środowiskowe i zasobowe

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Analiza zwrotu kosztów za usługi wodne dla sektora komunalnego w 2004 roku w regionach wodnych MW i GO Przedmiot analizy: struktura instytucjonalna podmiotów świadczących usługi wodne jednostkowe koszty zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków opłaty za gospodarcze korzystanie z wód w powiązaniu z ogółem kosztów ponoszonych przez operatorów koszty i przychody operatorów świadczących usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzenia i oczyszczania ścieków na tle cen świadczonych usług

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Ilość dostarczonej wody z podziałem na formę działalności operatorów w RW Mała Wisła w 2002 roku. Jednostka %.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Ilość dostarczonej wody z podziałem na formę działalności operatorów w RW Górna Odra w 2002 roku. Jednostka %.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Ceny jednostkowe świadczonych usług RW Mała Wisła w 2002 roku. Jednostka PLN.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Zlewnia bilansowa Forma działalności Stopień zwrotu kosztów % MW 1 (Mała Wisła) S. A. 24,2 Sp. z o.o. strata Zakład budżetowy i urząd gminy Przedsiębiorstwo państwowe Inna nd MW 2 (Przemsza) 25,71 22,44 39,1 MW 3 (Czadeczka)

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Ceny jednostkowe świadczonych usług w RW Górna Odra w 2002 roku. Jednostka PLN.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Zlewnia bilansowa Forma działalności Stopień zwrotu kosztów % GO 1 (Górna Odra) S. A. 1,4 Sp. z o.o. 2,02 Zakład budżetowy i urząd gminy 14,1 Przedsiębiorstwo państwowe nd Inna strata GO 2 (Kłodnica) 8,3

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Aktualne zaawansowanie prac: „Uszczegółowienie analizy ekonomicznej korzystania z wód w zakresie opłat za wodę i ścieki” Zakres opracowania: gospodarka komunalna przemysł rolnictwo Zagadnienia: piętrzenie i magazynowanie wody uzdatnianie dystrybucja utrzymacie szlaków żeglownych na rzekach

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Równolegle na zlecenie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej zostało wykonane przez Instytut Ekonomii Środowiska opracowanie: „Oszacowanie kosztów środowiskowych i zasobowych” Koszt zasobowy = koszt alternatywny = koszt utraconych korzyści. Koszty zasobowe czyli koszty utraconych korzyści występują wtedy, gdy istnieje alternatywny sposób (sposoby) wykorzystania danego dobra, wykluczający się z innymi. Koszt utraconych korzyści równy jest korzyściom z najlepszego alternatywnego wykorzystania danego dobra (zasobu). Koszt środowiskowy- pieniężna wartość niekorzyści spowodowanych w środowisku (wodnym) przez użytkowników. Niekorzyści te związane są ze spadkiem wszystkich rodzajów użyteczności środowiska wodnego na skutek obniżenia jego jakości. Z uwagi na wiele użyteczności środowiska wodnego (np.: surowiec, miejsce rekreacji, środek transportu, podtrzymanie ekosystemów) niekorzyści mogą mieć charakter rynkowy (posiadać ceny) lub nierynkowy.

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Wyniki oszacowania kosztów środowiskowych za rok 2006 W skali całego kraju: 6,7 mld PLN dla wód śródlądowych 14,8 mld PLN dla wód śródlądowych i Bałtyku Podział na sektory generujące te koszty: 67% gospodarka komunalna 9% przemysł 24% rolnictwo

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Wyniki oszacowania kosztów środowiskowych za rok 2006 Na obszarze RZGW Gliwice: 786,5 mln PLN dla wód śródlądowych 1649,1 mln PLN dla wód śródlądowych i Bałtyku Podział na sektory generujące te koszty: 69% gospodarka komunalna 24% przemysł 7% rolnictwo

„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami” Plan działania w zakresie analizy ekonomicznej na lata 2007-2010 Rok 2008 „Uszczegółowienie analizy ekonomicznej korzystania z wód w zakresie opłat za wodę i ścieki” „Analiza efektywności kosztowej programów działań w regionach wodnych” „Wskazanie i uzasadnienie derogacji ze względu na dysproporcjonalność kosztów” Rok 2009 Weryfikacja polityki opłat za wodę Rok 2010 Wprowadzenie zasady zwrotu kosztów za usługi wodne