Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Specyficzne trudności w uczeniu się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Gotowość szkolna.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
START W SZKOŁĘ.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA. osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego Przygotowała psycholog Katarzyna Prędkiewicz

Dojrzałość szkolna to gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków jakie stawia przed nim szkoła. Im pełniejsza jest ta dojrzałość, tym większa będzie gwarancja powodzenia dziecka w nauce.

Składowe dojrzałości szkolnej sprawność ruchowa i manualna; sprawność umysłowa; dojrzałość do czytania i pisania; dojrzałość do matematyki; dojrzałość emocjonalna; dojrzałość społeczna.

ROZWÓJ FIZYCZNY czyli prawidłowe i stosowne do wieku takie ukształtowanie kości, mięśni, narządów wewnętrznych, układu nerwowego, narządów zmysłów, które zapewnia odpowiednią odporność na zmęczenie, wysiłek fizyczny, choroby, a także dobrą sprawność we wszystkich zakresach motoryki.

ROZWÓJ UMYSŁOWY czyli taki poziom rozwoju funkcji poznawczych, który umożliwia osiąganie dobrych wyników w nauce szkolnej.

Dojrzałość emocjonalna to umiejętność kontrolowania i panowania nad własnymi emocjami, zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć. to zmniejszenie impulsywności reakcji dziecka, wydłużenie czasu przeżywania różnych stanów emocjonalnych.

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA to przystosowanie form zachowania dziecka do wymagań środowiska zewnętrznego.

DZIECKO, KTÓRE OSIĄGNĘŁO GOTOWOŚĆ SZKOLNĄ POWINNO:

W SFERZE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ I MANUALNEJ: być samodzielne, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych czynności samoobsługowych; wykonywać czynności wymagające zręczności palców; umieć rzucać i łapać dużą piłkę; potrafić skakać, podskakiwać na jednej nodze; sprawnie posługiwać się przyborami do rysowania i pisania, prawidłowo je trzymać.

W SFERZE SPRAWNOŚCI UMYSŁOWEJ: rozpoznawać kolory i umieć je nazywać; rozumieć i wykonywać polecenia kierowane do niego; dobrze orientować się w najbliższym środowisku społecznym i przyrodniczym; posiadać dobrą orientację  w schemacie własnego ciała oraz przestrzenną, kierunkową.

W SFERZE DPJRZAŁOŚCI DO PISANIA I CZYTANIA: uczeń umie dokonywać analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej; uczeń posiada pamięć ruchową, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu; umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów, pozwala mu świadomie nimi kierować.

W SFERZE DOJRZAŁOŚCI DO MATEMATYKI: dziecko rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu; potrafi sklasyfikować przedmioty wg przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru; umie dodawać i odejmować na konkretach w zakresie 10.

Cechy dziecka dojrzałego emocjonalnie: rozstaje się z matką na czas pobytu w szkole; kontroluje swoje emocje (lęk, złość), nie uzewnętrznia ich w sposób gwałtowny; wierzy w swoje umiejętności; jest pewne siebie; adekwatnie do sytuacji okazuje uczucia; potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej; potrafi skoncentrować się na zadaniu; potrafi współodczuwać przeżycia innych dzieci; prawidłowo reaguje na niepowodzenia, uwagi nauczyciela i innych osób dotyczące niewłaściwego zachowania; przejawia poczucie obowiązku i odpowiedzialności za siebie; nie zniechęca się szybko napotkanymi trudnościami.

Dziecko dojrzałe społecznie powinno: prawidłowo nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi; współpracować w zespole pod nadzorem osoby dorosłej; podporządkowywać się dyscyplinie; wykonywać obowiązki; rozumieć proste sytuacje społeczne; znać zasady społeczne i podporządkowywać się im; akceptować, że osoba dorosła nie zawsze jest do dyspozycji dziecka; nie reagować agresywnie ani zbyt emocjonalnie w obliczu trudności, niepowodzeń; mieć poczucie przynależności do grupy; być zdolne do porównywania siebie z innymi, co jest podstawą samooceny i jednym z głównych czynników motywacyjnych w życiu człowieka.

Co zrobić, jeśli dziecko nie jest gotowe do pójścia do szkoły? W przypadku rozpoznania braku gotowości do nauki już na początku klasy 0 wystarczy objąć dziecko w domu i/lub w przedszkolu dodatkowymi ćwiczeniami stymulującymi opóźnione sfery rozwoju. Jeżeli jednak deficyty rozwojowe zostaną odkryte późno lub są bardzo nasilone (obejmują wiele sfer), wskazanie jest odroczenie obowiązku szkolnego u dziecka. Odroczenie obowiązku szkolnego służy wyłącznie dobru dziecka, dając mu szansę na nadrobienie zaległości i uniknięcie wielu problemów i upokorzeń w trakcie wieloletniej nauki w szkole!

skutki braku gotowości szkolnej Część spośród dzieci ma tak duże trudności w opanowaniu materiału, że w wyniku doznawanych niepowodzeń: u niektórych powstaje ogromny lęk przed porażką, co z czasem przekształca się w nerwicę szkolną; ciągłe niepowodzenia wywołują stan napięcia psychicznego, które najłatwiej rozładować poprzez agresję; u dzieci, u których występują braki w zakresie umiejętności percepcyjnych, występuje zagrożone wystąpieniem specyficznych trudności w uczeniu się pisania, czytania i/lub matematyki. Są to dzieci z grupy ryzyka dysleksji i dyskalkulii; u niektórych brak dojrzałości emocjonalnej może powodować, że dziecko nie będzie potrafiło włączyć się do grupy, będzie wycofane lub przeciwnie, agresywne, nadpobudliwe.

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą i nauczycielami; dziecko powinno się cieszyć, że idzie do szkoły; powinno uczestniczyć w zakupach przyborów szkolnych, wybrać to, co mu się podoba; wcześniej przygotujmy biurko, półkę na książki i przybory szkolne, stałe miejsce do pracy; należy pamiętać, że dla prawidłowego rozwoju dziecka potrzebne są odpowiednie warunki: ład, spokój i pogodna atmosfera w domu; utrzymanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem; stopniowe wdrażanie go do podejmowania stałych obowiązków domowych wdrażanie do samodzielności, obowiązkowości i punktualności; zapewnienie kontaktów z rówieśnikami;

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ