Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Projektowanie programów studiów
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
Definicje w uznawalności wykształcenia
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Na podstawie interpretacji MNiSW z dnia
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Wykorzystano: 1. M. Próchnicka: Seminarium Bolońskie.Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia. 2. A.Wroczyńska,
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym Anna Suchorab

Najważniejsze akty prawne dotyczące tematyki KRK dla Szkolnictwa Wyższego Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o Szkolnictwie Wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule z zakresie sztuki oraz zmianie niektórych innych ustaw Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia

Podstawowe pojęcia związane z tematyką KRK dla Szkolnictwa Wyższego Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) przyjęty w Europie układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych krajach Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na każdym etapie uczenia się formalnego (od szkoły podstawowej po doktorat), pozaformalnego oraz nieformalnego Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego opis kwalifikacji zdobywanych w polskim systemie szkolnictwa wyższego przez określenie efektów kształcenia

Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) Odniesienia kwalifikacji pomiędzy krajami za pomocą ERK POZIOM 10 POZIOM 9 POZIOM 8 POZIOM 7 POZIOM 6 POZIOM 5 POZIOM 4 POZIOM 3 POZIOM 2 POZIOM 1 KRK w kraju X POZIOM 8 POZIOM 7 POZIOM 6 POZIOM 5 POZIOM 4 POZIOM 3 POZIOM 2 POZIOM 1 ERK POZIOM 8 POZIOM 7 POZIOM 6 POZIOM 5 POZIOM 4 POZIOM 3 POZIOM 2 POZIOM 1 KRK w kraju Y

Podstawowe pojęcia związane z tematyką KRK dla Szkolnictwa Wyższego Efekty kształcenia określają to, co uczący się wie, rozumie, potrafi wykonać po ukończeniu procesu kształcenia się w zakresie: - wiedzy - umiejętności - kompetencji społecznych Muszą być mierzalne, potwierdzone i udokumentowane w procesie dydaktycznym przez instytucję prowadzącą kształcenie.

Dlaczego opis kwalifikacji definiowany przez efekty kształcenia? www.ekspercibolonscy.pl

Podstawowe pojęcia związane z tematyką KRK dla Szkolnictwa Wyższego Kwalifikacje efekty kształcenia, poświadczone dyplomem, świadectwem, certyfikatem lub innym dokumentem wydanym przez uprawnioną instytucję potwierdzającym uzyskanie zakładanych efektów kształcenia. W szkolnictwie wyższym można uzyskać: - kwalifikacje pierwszego stopnia - kwalifikacje drugiego stopnia - kwalifikacje trzeciego stopnia - kwalifikacje podyplomowe

Podstawowe pojęcia związane z tematyką KRK dla Szkolnictwa Wyższego Profile kształcenia profil ogólnoakademicki – ma na celu dostarczenie wiedzy teoretycznej związanej z kierunkiem studiów, rozwiniętych umiejętności kognitywnych (rozumienia, analizowania, interpretowania oraz syntezy) oraz kompetencji społecznych profil praktyczny – ma na celu dostarczenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy zawodowej

Dlaczego Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym? większa przejrzystość zdobywanych kwalifikacji przejście z systemu edukacji opartego na nauczaniu i treściach programowych do systemu opartego na efektach kształcenia potwierdzenie uzyskania kwalifikacji na danym kierunku w danej uczelni umożliwienie porównywania efektów kształcenia w wymiarze krajowym oraz międzynarodowym (a tym samym porównywania dyplomów) swoboda tworzenia nowych kierunków

Dlaczego Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym? wzrost swobody uczelni w projektowaniu programu kształcenia zwiększenie różnorodności programów kształcenia wzrost odpowiedzialności uczelni za jakość kształcenia podnoszenie jakości kształcenia ułatwienie mobilności studentów oraz pracowników w skali międzynarodowej publicznie dostępna wiedza o kompetencjach uzyskiwanych przez absolwentów umożliwienie uznawania kompetencji pozaformalnych, czyli zdobytych poza uczelnią (np. w pracy zawodowej)

Jak jest od 1 października 2012 roku? Obszar kształcenia efekty kształcenia dla danego obszaru („obszarowe” efekty kształcenia) zdefiniowane w Rozporządzeniu Ministra Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego obejmują opis efektów kształcenia w 8 obszarach: - nauk humanistycznych - nauk społecznych - nauk ścisłych - nauk przyrodniczych - nauk technicznych - nauk medycznych - nauk rolnych, leśnych i weterynaryjnych - sztuki oraz opis efektów kształcenia prowadzącego do uzyskania kompetencji inżynierskich

Jak jest od 1 października 2012 roku? Kierunek studiów efekty kształcenia dla danego kierunku („kierunkowe” efekty kształcenia) definiuje uczelnia i odnosi do efektów kształcenia dla wybranego obszaru/obszarów kształcenia Wyjątek stanowią kierunki studiów: - weterynaria - architektura - lekarski - lekarsko-dentystyczny - farmacja - pielęgniarstwo - położnictwo (gdzie obowiązują standardy kształcenia określone przez Rozporządzenie Ministra)

Jak jest od 1 października 2012 roku? Moduł/przedmiot kształcenia efekty kształcenia dla poszczególnych modułów/przedmiotów w programie studiów definiuje uczelnia i przyporządkowuje do efektów kształcenia dla danego kierunku

Co z KRK dla Szkolnictwa Wyższego wynika dla orientacji i poradnictwa zawodowego? Na co powinien zwrócić uwagę kandydat na studia? jaki jest profil kształcenia na studiach (ogólnoakademicki, czy praktyczny) jakie są zakładane efekty kształcenia dla kierunku i specjalności jakie są zakładane efekty kształcenia dla poszczególnych modułów/przedmiotów w jaki sposób program studiów umożliwia studentom wybór modułów kształcenia (min. 30% punktów ECTS)

W prezentacji wykorzystano materiały: Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia. Kraśniewski A., Jak przygotować programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacyjnych dla Szkolnictwa Wyższego?, MNiSW, 2011. Autonomia programowania uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, MNiSW. Prezentacje: www.ekspercibolonscy.pl

Dziękuję za uwagę Anna Suchorab OWSIiZ – F -113 89 534 32 03 w. 37 Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego Anna Suchorab OWSIiZ – F -113 89 534 32 03 w. 37 Dziękuję za uwagę