Założenia do Kontraktu Samorządowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Spotkania konsultacyjne
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA RUDA ŚLĄSKA DO ROKU 2030
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Założenia do Kontraktu Samorządowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020

Czym jest Kontrakt Samorządowy? Kontrakt Samorządowy - planowanie i realizowanie procesów rozwojowych w oparciu o ich wymiar terytorialny. Odejście od planowania strategicznego w odniesieniu do poszczególnych sektorów (np. edukacji, gospodarki, ochrony środowiska) na rzecz planowania opartego o zintegrowane, wielosektorowe plany działań / programy rozwojowe określonych terytoriów.

Czym jest Kontrakt Samorządowy? Wspólny mianownik dla określenia tak zdefiniowanych wielosektorowych planów działań / programów rozwojowych to zdelimitowany geograficznie, powiązany funkcjonalnie obszar wraz z jego endemicznymi uwarunkowaniami. KS realizowany będzie przede wszystkim w celu wzmocnienia rozwoju gospodarczego obszaru nim objętego, będącego podstawą do zapewnienia spójności społecznej i infrastrukturalnej. Kontrakt Samorządowy będzie jedną z podstawowych form realizacji interwencji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020 Podmioty realizujące projekty ujęte w KS będą miały zarezerwowane środki w ramach budżetu danego priorytetu RPO na realizację przedłożonego projektu (procedura pozakonkursowa)

Przygotowanie Kontraktu Samorządowego Kontrakt Samorządowy będzie wynikiem dwustronnych negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa a umocowaną prawnie reprezentacją grupy samorządów terytorialnych regionu (forma umowy) Zakres Kontraktu Samorządowego: obszar objęty KS (obszar realizacji projektów) wraz z uzasadnieniem jego delimitacji proponowana forma prawna realizacji KS charakterystyka obszaru wraz z głównymi tezami diagnostycznymi

Przygotowanie Kontraktu Samorządowego wskazanie głównych potencjałów i deficytów obszaru (w tym kluczowych branż gospodarczych i odniesienie ich do regionalnych specjalizacji gospodarczych i/lub do inteligentnych specjalizacji) wskazanie całościowej koncepcji rozwoju gospodarczego obszaru objętego KS wskazanie celów rozwojowych do realizacji poprzez KS wskazanie metodologii monitorowania, ewaluacji i pomiaru stopnia realizacji projektów, celów KS opis procesu uspołecznienia wskazanie wiązki projektów priorytetowych planowanych do realizacji przez JST wskazanie obszarów tematycznych oraz planowanych do realizacji w ich ramach projektów komplementarnych, które będą korzystać z trybu konkursowego (np. projekty przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, IOB).

Przygotowanie Kontraktu Samorządowego W proces formułowania KS musi być zaangażowane jak najszersze spektrum partnerów społecznych i gospodarczych (m.in. Lokalne Grupy Działania, Lokale Grupy Rybackie, organizacje pozarządowe, instytucje otoczenia biznesu, organizacje przedsiębiorców, przedsiębiorcy, itp.) Konieczne jest także powiązanie projektów inwestycyjnych z działaniami „miękkimi” realizowanymi w ramach EFS.

Wymiar terytorialny realizacji Kontraktu Samorządowego Przesłanki delimitacji obszarów funkcjonalnych: obszary wyznaczane na podstawie istnienia powiązań funkcjonalnych pomiędzy obszarami miejskimi i otaczającymi je obszarami wiejskimi (miejskie obszary funkcjonalne), obszary wyznaczone na podstawie endogenicznych potencjałów rozwojowych określonych dla danej grupy JST, obszary wymagające restrukturyzacji i rozwoju nowych funkcji z uwagi na kumulację problemów o charakterze społeczno-gospodarczym stanowiących barierę dla osiągania spójności przestrzennej regionu, obszary wyznaczone z uwagi na wspólne cechy przyrodniczo-kulturowe warunkujące możliwości rozwojowe.

Zakres Kontraktu Samorządowego Zakłada się, iż w ramach Kontraktu Samorządowego rezerwacją środków w trybie pozakonkursowym będą objęte projekty wyłącznie w ramach następujących osi priorytetowych RPO WZ 2014-2020: Oś priorytetowa RPO WZ: I Gospodarka – Innowacje – Technologie: 3.1. promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz wspieranie tworzenia nowych firm, z uwzględnieniem inkubatorów przedsiębiorczości Oś priorytetowa RPO WZ: II Rozwój społeczeństwa informacyjnego: 2.3. wzmacnianie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych dla eadministracji, e-learningu, e-integracji, ekultury i e-zdrowia

Zakres Kontraktu Samorządowego Oś priorytetowa RPO WZ: III Wsparcie gospodarki niskoemisyjnej – Technologie: 4.1. promowanie produkcji i dystrybucji odnawialnych źródeł energii; 4.2. promowanie efektywności energetycznej i wykorzystania OZE przez MŚP/przez Przedsiębiorstwa; 4.3. wspieranie efektywności energetycznej i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych i sektorze mieszkaniowym; 4.5. promowanie strategii niskoemisyjnych Oś priorytetowa RPO WZ: IV Dostosowania do zmian klimatu: 5.2. promowanie inwestycji ukierunkowanych na konkretne rodzaje ryzyka, zapewniających odporność na klęski żywiołowe oraz stworzenie systemów zarządzania klęskami żywiołowymi Oś priorytetowa RPO WZ: V Rozwój naturalnego środowiska człowieka: zaspokojenie znaczących potrzeb w zakresie inwestycji w sektorze gospodarki odpadami i wodnej, ochrona promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego; ochrona i przywrócenie bioróżnorodności, ochrona i rekultywacja gleby oraz promowanie systemów ochrony ekosystemów; działania mające na celu poprawę stanu; środowiska miejskiego, w tym rekultywacja terenów poprzemysłowych i redukcja zanieczyszczenia powietrza

Zakres Kontraktu Samorządowego Oś priorytetowa RPO WZ: VI Transport: zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T; rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu, włączając transport śródlądowy, morski, porty i połączenia multimodalne Oś priorytetowa RPO WZ: VII Rynek pracy Oś priorytetowa RPO WZ: VIII Rozwój społeczny Oś priorytetowa RPO WZ: IX Infrastruktura publiczna Oś priorytetowa RPO WZ: X Edukacja Oś priorytetowa RPO WZ: XI Infrastruktura edukacyjna

Delimitacja KS to umowa pomiędzy samorządem województwa a umocowaną prawnie reprezentacją samorządów danego obszaru (stowarzyszeniem, związkiem, porozumieniem, partnerstwem, itp.) ciągłego przestrzennie, złożonego z odrębnych powiązanych funkcjonalnie jednostek samorządu terytorialnego, na których zidentyfikowano jednorodne potencjały gospodarcze i/lub problemy ograniczające uruchomienie tych potencjałów. Samorząd Województwa weryfikować będzie filozofię określenia potencjałów i powiązań funkcjonalnych oraz adekwatność delimitacji obszaru objętego KS w tym kontekście

Delimitacja KS ma stawiać nacisk na gospodarkę obszaru, wzmacniać ją…(analiza sektorów gospodarki PKD 2007) jednym z celów KS jest koncentracja zasobów i środków interwencji na wybranych obszarach tematycznych, służących przede wszystkim rozwojowi gospodarczemu w wyłonionych specjalizacjach gospodarczych regionu (w tym również inteligentnych specjalizacjach): biogospodarka, działalność morska i logistyka, przemysł metalowo-maszynowy, usługi przyszłości (ICT), turystyka i zdrowie Opracowanie KS pozostających w sprzeczności w obraną dotąd ścieżką rozwoju samorządów i zaangażowanych w realizację KS interesariuszy znacznie ograniczy wiarygodność negocjacyjną JST.

Delimitacja Z uwagi na cechy przestrzenno-funkcjonalne obszaru Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty, nie będzie miała zastosowania klasyczna delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych, tak jak w przypadku wiodących ośrodków miejskich o randze metropolitalnej, regionalnej lub subregionalnej (patrz KPZK- Miejskie obszary funkcjonalne). Na przedmiotowym obszarze ZMiGDP zapewne Kołobrzeg i Szczecinek wykazuje silniejsze w skali regionu cechy ośrodka subregionalnego, natomiast pozostałe miasta to ośrodki o randze lokalnej, między którymi istnieją gospodarcze powiązania w zakresie przepływu osób, towarów, wiedzy. Niewątpliwie na obszarze ZMiGDP istnieją gminy słabsze gospodarczo, na których zidentyfikowano poważne problemy społeczne i gospodarcze (ubóstwo, bezrobocie, słaba przedsiębiorczość mieszkańców). Silniejsze obszary mają działać na zasadzie dźwigni dla tych słabszych, a osiągnięcie tego celu możliwe jest poprzez opracowanie i wdrażanie projektów w ramach Kontraktu Samorządowego.

Specyfika obszaru wg KPZK 2030

Specyfika obszaru wg KPZK 2030

Specyfika obszaru wg KPZK 2030

Specyfika obszaru wg KPZK 2030

Specyfika obszaru wg KPZK 2030

Jakie cechy badać Turystyka SEKCJA A: ROLNICTWO, LEŚNICTWO, ŁOWIECTWO I RYBACTWO SEKCJA C: PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE: Produkcja wyrobów tartacznych, PRODUKCJA MASZYN I URZĄDZEŃ, PRODUKCJA METALOWYCH WYROBÓW GOTOWYCH ???

Dziękuję za uwagę zapraszam do zadawania pytań