Źródła wiedzy biologicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Test zgodności c2.
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Ekorozwój.
Przygotowała Sylwia Zych
Festiwal Projektów 2. 0 w Szkole Podstawowej im. K
Test zgodności Joanna Tomanek i Piotr Nowak.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
KOŁO NAUKOWE AKADEMII UCZNIOWSKIEJ w Gimnazjum nr 2 im
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
BADANIA STATYSTYCZNE opracował: Bąk Damian.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Biologia jako nauka eksperymentalna
Biologia jako nauka eksperymentalna
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
WPŁYW ODCZYNU GLEBY NA KIEŁKOWANIE I WZROST
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole.
Biologia, jako nauka eksperymentalna
Doświadczenie z RZEŻUCHĄ
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
NISZA EKOLOGICZNA Badanie wpływu działania światła i temperatury na rozwój rzeżuchy, oraz próba odnalezienia jej niszy ekologicznej autor: Igor Stefański.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Skład grupy.
Zapraszamy na obejrzenie
Tytuł projektu badawczo-naukowego:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Wpływ nawozów na wzrost fasoli
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”
Praca metodą projektu edukacyjnego
Rola TIK w projektach przyrodniczych
Doświadczenie z rzeżuchą
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
Wyniki projektu naukowego
…czyli nie taki diabeł straszny
Proces Wykorzystania Doświadczeń
Zapis prezentacji:

Źródła wiedzy biologicznej. Opracowano na podstawie podręcznika „Puls życia”

Pytania do lekcji Jakie są źródła wiedzy biologicznej? Czym jest metoda naukowa? Jakie są kolejne etapy doświadczenia badawczego ( eksperymentu)? Czym różni się próba badawcza od próby kontrolnej?

Źródła wiedzy biologicznej: obserwacje i doświadczenia (eksperymenty), publikacje naukowe i podręczniki, atlasy i klucze umożliwiające rozpoznawanie organizmów, strony internetowe, wycieczki terenowe, filmy przyrodnicze

Co to jest metoda naukowa? Metoda naukowa to planowe i ukierunkowane działania zmierzające do rozwiązania problemu badawczego. Aby rozwiązać problem naukowy należy postępować zgodnie z określonymi regułami, które dają pewność, że uzyskane wyniki są wiarygodne i zrozumiałe dla innych badaczy. Metodą naukową jest doświadczenie (eksperyment), ale tylko wówczas gdy zostało przeprowadzone według określonego schematu.

Etapy doświadczenia (eksperymentu) jako metody naukowej. Obserwacja ( inspiruje pytania, np. Co to jest? Dlaczego tak się dzieje?) Określenie problemu badawczego, który ma formę pytania lub równoważnika zdania, Sformułowanie hipotezy, czyli twierdzenia, przypuszczenia, jaki będzie wynik eksperymentu, Przeprowadzenie doświadczenia, które pomoże sprawdzić słuszność hipotezy lub ją odrzucić. Aby je dobrze przeprowadzić należy zaplanować:

próbę badawczą, czyli zestaw poddany działaniu określonego czynnika, próbę kontrolną, czyli identyczny zestaw, ale nie poddany działaniu badanego czynnika. Wynik doświadczenia, który potwierdzi hipotezę lub jej zaprzeczy. Zawsze porównujemy wyniki w próbie badawczej i kontrolnej. Wniosek jest ogólnym sformułowaniem, potwierdzającym lub odrzucającym hipotezę.

Uwaga – Jeżeli hipoteza nie zostaje potwierdzona wynikami doświadczenia, a więc ją odrzucamy, wracamy do punktu wyjścia i zaczynamy cały proces od nowa Jeżeli hipoteza została wielokrotnie potwierdzona na dużej próbie badawczej może stać się teorią naukową, czyli uogólnieniem wzbogacającym wiedzę z danej dziedziny.

Przykład Obserwacja – Ziemniaki przechowywane w domu czasem zielenieją. Problem badawczy – Dlaczego ziemniaki zielenieją? Hipoteza – Przyczyną zmiany koloru ziemniaków jest zbyt wysoka temperatura. Doświadczenie Do dwóch papierowych toreb wkładamy po 5 ziemniaków. Pierwsza torba jest próbą badawczą, którą umieszczamy w temperaturze pokojowej, np. w szafce Druga torba jest próbą kontrolną – umieszczamy ją w niskiej temperaturze, np. w lodówce na dolnej półce

Czekamy określony czas, np. 1- 2 tygodnie. Wynik – Ziemniaki w żadnej torbie nie zmieniły koloru. Niektóre z nich wykiełkowały. Wniosek – Temperatura nie powoduje zielenienia ziemniaków. Hipoteza odrzucona Wracamy do punktu wyjścia i formułujemy inną hipotezę. Hipoteza 2 – Ziemniaki zielenieją pod wpływem światła słonecznego. Doświadczenie Próba badawcza – 5 ziemniaków umieszczamy na parapecie okna.

Próba kontrolna – 5 ziemniaków umieszczamy na parapecie, ale w ciemnej papierowej torbie, owijamy gazetą, itp. Po upływie 1-2 tygodni sprawdzamy wyniki Wynik – Ziemniaki umieszczone w nasłonecznionym miejscu zzieleniały, a w torbie nie zmieniły koloru. Wniosek – Ziemniaki zielenieją pod wpływem światła słonecznego. Hipoteza potwierdzona.

Pamiętaj Obiektem badań nie mogą być organizmy chronione. Aby prowadzić badania na zwierzętach należy mieć pozwolenie Krajowej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach. Doświadczenie należy przeprowadzać na dużej liczbie osobników, aby uwiarygodnić wyniki. Wszystkie wyniki należy zapisywać w formie tabel, wykresów. Doświadczenia należy przeprowadzać wiele razy, aż do momentu otrzymania powtarzalnych wyników.

Zadanie dla chętnych Zaplanuj doświadczenia, w którym sprawdzisz czy do kiełkowania nasion potrzebna jest woda i światło słoneczne. Przeprowadź je. Opisz ich przebieg zgodnie z metodą naukową. Do opisu możesz dołączyć dokumentację fotograficzną. Pracę możesz oddać w formie elektronicznej. Termin – do 4 października.