Wyzwania dla samorządowej oświaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zapanować nad rozliczeniem…
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Opis dokumentów finansowych
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i w dokumentacji związanej z wpisem do.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Ewidencja operacji kasowych
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 5 i 7 marca 2014 r.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Elektroniczny System Zarządzania Oświatą (Progman / Wolters Kluwer)
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. Siedlce, 4 marca 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Książki naszych marzeń
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
KONTROLA PROJEKTU MÓJ PIERWSZY BIZNES Projekt „Mój pierwszy biznes” realizowany jest przez Zespół Szkół Handlowych w Poznaniu i polega na prowadzeniu zajęć.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność rozliczanych w ramach POWER Kielce 4 października
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Zatrudnianie nauczycieli
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Program „Maluch 2013”edycja 2
Adres strony elektronicznego systemu naboru do szkół ponadgimnazjalnych Dla Kandydata: slaskie.edu.com.pl.
CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zadania realizowane w Wydziale Szkół Ponadpodstawowych,
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przykładowy model podziału środków
Książki naszych marzeń
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Wyzwania dla samorządowej oświaty Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych ● Ustawowy zakres merytoryczny kontroli ● Kontrola liczby uczniów (pobrania dotacji) oraz     wykorzystania dotacji (wydatków) ● Specyfika kontroli szkół niepublicznych dla     dorosłych opr. Anna Morow Dyrektor Wydziału Audytu i Kontroli Urząd Miasta Lublin

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Ustawowy zakres merytoryczny kontroli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych prowadzonych przez inne organy niż jst. Prawo jst do kontroli: art. 80 ust. 3e, 3f i 3g uso – dot. dotowanych publicznych, art. 90 uso: ust. 3e, 3f, 3fa, 3fb, 3fc, 3g – dot. dotowanych niepublicznych; kontrola wykorzystania dotacji (od 2009 r.) – wg przeznaczenie zgodnie z ust. 3d i 3da art. 80 i 90 uso, kontrola pobrania dotacji (od 2015 r.) – kontrola liczby uczniów, na których udzielana jest dotacja,

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Ustawowe uprawnienia kontrolujących: ● wstęp do szkół i placówek, ● wgląd do prowadzonej przez te szkoły i placówki    dokumentacji:    - organizacyjnej,    - finansowej,    - przebiegu nauczania,    - wglądu do list obecności i ich weryfikacji (w szkołach      niepublicznych dla dorosłych), ● przetwarzanie danych osobowych uczniów tych szkół,    przedszkoli, placówek...

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Sankcje za utrudnianie kontroli – dla szkół/placówek niepublicznych: wezwanie dyrektora szkoły/placówki lub organu prowadzącego „do zaprzestania tych działań” w określonym terminie, wstrzymanie przekazywania dotacji do dnia umożliwienia kontroli (ew. refundacja wydatków za ten okres – nawet gdy wstrzymanie wykracza poza rok budżetowy), problem: szkoły, które zaprzestały działalności

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Przeznaczenie dotacji – art. 80/90 (pole do nadużyć): ust. 3d: … na dofinansowanie realizacji zadań szkoły... w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. … mogą być wykorzystane wyłącznie na: wydatki bieżące (każdy wydatek na cele działalności szkoły...), w tym: - wynagrodzenie osoby fizycznej – dyrektora... - sfinansowanie zadań organu prowadzącego z art. 5 ust. 7 uso (z wyjątkiem inwestycji i zakupów inwestyc. oraz operacji na rynku kapitałowym), zakup środków trwałych (książki i zbiory biblioteczne, środki dydaktyczne, sprzęt rekreacyjny i sportowy, meble, pozostałe środki trwałe),

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Przeznaczenie dotacji – art. 80/90 – cd.: nowy ust. 3da: dotacja może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie w wydatków związanych z realizacją zadań wymienionych w ust. 3d, poniesionych w okresie roku budżetowego, na który została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania, możliwość finansowania zaległości płatniczych oraz zaliczkowania (prefinansowania) zakupów i usług

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Podstawowe dokumenty do kontroli statut szkoły/placówki, regulaminy, księga uczniów dokumentacja przebiegu nauczania, …, do wykorzystania dotacji – głównie dokumentacja finansowo-księgowa szkoły: dowody źródłowe operacji gospodarczych dot.: - zaciągnięcia zobowiązania (np. umowy, listy płac, faktury, rachunki...) i wykonania usługi (np. dzienniki zajęć, protokoły odbioru, dokumentacja faktograficzna, - dokonania wydatku ( przelewy, polecenia zapłaty, płatności kartą, wyciągi bankowe z konta szkoły) – faktyczna zapłata.

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Kontrola pobrania dotacji (liczby uczniów) typowe źródła dokumentów do kontroli liczby uczniów: ● księga uczniów, ● dzieci poniżej 2,5 roku życia (pesel), ● umowy z uczniami i rodzicami (w przedszkolach), ● harmonogram zajęć, ● dokumentacja przebiegu nauczania: dzienniki zajęć, dzienniki praktyk, listy obecności podpisywane w szkołach dla dorosłych (uczniowie zapisani do kilku klas, na różne kierunki, w kilku szkołach prow. przez ten sam organ, ● wydane świadectwa, ● dokumenty finansowo-księgowe: ewidencja wpłat,    liczba zamawianych posiłków, ew. wpłaty czesnego    (KP, przelewy – nie muszą, ale mogą udostępnić),

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Specyfika kontroli w szkołach dla dorosłych Typowe problemy:       ● podwójne finansowanie tych samych uczniów, ● fikcyjni uczniowie:    - brak wpisów do księgi uczniów,    - brak wpisu ucznia do dziennika (listy obecności),    - brak wpłat czesnego,    - brak świadectw,    - brak dokumentów egzaminów zewnętrznych,    - lub ww. dokumenty są kompletne, ale ucznia brak, ● niespełnienie wymogu 50% frekwencji (lub 100% frekwencji w semestrze wykazanej dla 100% uczniów), ● nierzetelnie prowadzona dokumentacja przebiegu nauczania (brak bieżących wpisów do dzienników zajęć, listy obecności dostępne w sekretariacie bez ograniczeń),

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych Specyfika kontroli w szkołach dla dorosłych Typowe problemy dotyczą głównie szkół sieciowych. niższe rzeczywiste koszty prowadzenia szkół, niekontrolowalne przepływy środków z dotacji (wpływ dotacji na rachunek szkoły i transfer środków na rachunek organu – „proporcjonalne” rozliczanie), utrudnianie kontroli (opóźnianie dostarczenia dokumentów do kontroli, nieprzejrzyście prowadzona dokumentacja finansowa i przebiegu nauczania), przewlekłe postępowania odwoławcze, wysokie, niesprawdzalne koszty obsługi prawnej, przedkładanie w toku postępowania administracyjnego innych dokumentów niż w trakcie kontroli,

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowych ułomna i mało skuteczna wobec poszerzonego katalogu możliwości przeznaczenia dotacji, długotrwałych procesów odwoławczych i niestabilnego orzecznictwa sądowego. Kontrola liczby uczniów skuteczna tylko gdy realizowana jest na bieżąco, w trakcie zajęć, przy dużym zaangażowaniu sił i środków jst.

Dziękuję Państwu za uwagę Anna Morow amorow@lublin.eu