Teoria cyklu życia produktu Vernona

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe teorie handlu międzynarodowego
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania Zakład Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze Prowadzący: mgr Leila Isainowa.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Produkt w marketingu międzynarodowym
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Pajęczynowy model równowagi rynkowej To jest pierwszy dynamiczny model. Wszystkie poprzednie to były modele statyczne. Model ten opisuje rynki, które.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Elastyczność funkcji popytu
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
ANALIZA ABC/XYZ Zajęcia Nr 8.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Wprowadzenie do ekonomii
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
Sprawność systemu rynkowego
Mirosław Maliszewski -Prezes Związku Sadowników RP
Rynek – zasady funkcjonowania
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
LOGISTYKA – jest to dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania ( przepływ ludzi , energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przychody i koszty działalności
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Produkt i dochód narodowy
Próg rentowności K. Bondarowska.
Zajęcia nr 2 – Ruch okrężny w gospodarce
Zasady funkcjonowania rynku
Prezentacja planu biznesowego
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Nazwa firmy Biznesplan.
Inflacja i stopa bezrobocia w Brazylii wciąż podwyższone
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja monopolistyczna
Mikroekonomia Wykład 4.
Zapis prezentacji:

Teoria cyklu życia produktu Vernona Teorie handlu Teoria cyklu życia produktu Vernona

Teoria cyklu życia produktu Zgodnie z tą teorią lokalizacja produkcji zmienia się z jednych krajów na inne; Zmiany te zależą od poziomu rozwoju kraju i fazy cyklu życia produktu. Podstawowe założenie: każdy produkt przechodzi na rynku przez kolejne fazy rozwoju;

Teoria cyklu życia produktu założenia Różnicowanie produktów wg krajów Proces produkcji podlega ekonomii skali Obrót strumieniem informacji jest ograniczony Ulegają zmianie techniczne i marketingowe charakterystyki produktu i wzór tych zmian jest przewidywalny.

Teoria cyklu życia produktu - etapy początek wzrost dojrzałość zmierzch (produkt standardowy)

Teoria cyklu życia produktu Faza wstępna charakteryzuje się: Innowacyjnością w odpowiedzi na zaobserwowane potrzeby, Eksportem z krajów innowatorów, Rozwojem cech produktu

Teoria cyklu życia produktu Wzrost charakteryzuje się : Rosnącym eksportem z krajów - innowatorów Zwiększoną konkurencją (nowi producenci) Zwiększonym zapotrzebowaniem na kapitał Początkiem przemieszczeń lokalizacji produkcji dla realizacji korzyści (inne kraje rozwinięte)

Teoria cyklu życia produktu Dojrzałość charakteryzuje się: Spadkiem eksportu z kraju-innowatora Zwiększoną standaryzacją produktu Dużym zapotrzebowaniem na kapitał Rosnącą konkurencyjnością cenową Pojawieniem się produkcji na rynkach wschodzących

Teoria cyklu życia produktu Zmierzch charakteryzuje się: Koncentracją produkcji w krajach wschodzących, Kraj – innowator staje się importerem netto

Teoria cyklu życia produktu Lokalizacja produkcji Faza Produkcja Początek Kraj - innowator Wzrost Kraj innowator i inne kraje uprzemysłowione Dojrzałość Wiele krajów Zmierzch Głównie w krajach rozwijających się (emerging markets)

Teoria cyklu życia produktu Rynek docelowy Faza Rynki Początek Głównie na rynek kraju innowatora - Mały eksport Wzrost głównie w krajach uprzemysłowionych produkcja lokalna zastępuje eksport na tych rynkach Dojrzałość wzrost produkcji na rynkach wschodzących spadek produkcji w krajach uprzemysłowionych Zmierzch głównie na rynkach wschodzących eksport z rynków wschodzących na rynki krajów uprzemysłowionych

Teoria cyklu życia produktu Czynniki konkurencyjne Faza czynniki Początek praktycznie pozycja monopolistyczna sprzedaż oparta raczej na unikalności niż cenie produkt w fazie rozwojowej – zmiana charakterystyk produktu Wzrost szybko rosnący popyt rosnąca liczba konkurentów niektórzy konkurenci zaczynają stosować obniżki cen produkt staje się bardziej wystandaryzowany Dojrzałość praktycznie ustabilizowany popyt liczba konkurentów spada cena staje się kluczowym elementem strategii, szczególnie na rynkach krajów rozwijających się Zmierzch powolny, ale nasilający się spadek popytu cena to kluczowy element strategii coraz większa liczba producentów ogranicza produkcję

Teoria cyklu życia produktu technologia produkcji Faza Czynniki technologiczne Początek szybki czas uruchomienia krótkie serie, rozwój technologii następuje wraz z rozwojem produktu ważniejsza wykwalifikowana i doświadczona kadra nawet niż dostępność kapitału Wzrost rosną nakłady kapitałowe technologie staja się standardowe Dojrzałość długie serie z rosnącymi nakładami kapitałowymi ścisła standaryzacja mniejsze wymagania dotyczące jakości kadr Zmierzch niewykwalifikowane kadry lub produkcja zautomatyzowana

Rola inwestycji w różnych fazach cyklu życia produktu Źródło:Międzynarodowe stosunki gospodarcze, T. Rynarzewski, A. Zielińska-Głębocka, PWN, Warszawa 2006, s.159

Deformacje cyklu życia produktu w przemyśle elektrotechnicznym Źródło:Międzynarodowe stosunki gospodarcze, T. Rynarzewski, A. Zielińska-Głębocka, PWN, Warszawa 2006, s.159

W zależności od wieku i fazy rozwoju różnie się zachowujemy, różne mamy preferencje… Z produktami jest tak samo…

Wady teorii cyklu życia produktu W modelu tym nie można rozpatrywać handlu surowcami; Model ten jest skupiony na inwestycjach bezpośrednich, a nie na eksporcie czy handlu licencjami; Analizie nie podlegają konkurencyjność firm międzynarodowych lub brak konkurencyjności podmiotów lokalnych.

Handel wewnątrzgałęziowy

Handel wewnątrzgałęziowy polega na wymianie – w danym okresie-dóbr identycznych lub podobnych, będących bliskimi substytutami; Handel wewnątrzgałęziowy może obejmować 2 zasadnicze grupy dóbr: dobra jednorodne – mające identyczne cechy użytkowe; różnią się jedynie ceną; dobra zróżnicowane – bliskie substytuty w produkcji lub konsumpcji;

Handel wewnątrzgałęziowy Handel wewnątrzgałęziowy dobrami jednorodnymi można tłumaczyć teoriami klasycznymi jeśli doda się elementy: koszt transportu, magazynowania i uszlachetnienie; koszt transportu – dla odbiorców zlokalizowanych przy granicy z Ukrainą import z Ukrainy węgla może być tańszy niż dostawy ze Śląska; koszt magazynowania – dwa kraje o różnych porach wegetacji mogą wymieniać okresowe nadwyżki płodów rolnych, jeśli koszty transportu okażą się niższe od kosztów przechowywania; koszt uszlachetniania – koszty opakowania, składowania, sortowania, czyszczenia itp.– Wlk. Brytania jest znaczącym dostawcą kawy, herbaty ze strefy tropikalnej; Źródło: Świerkocki J., „Zarys ekonomi międzynarodowej”, PWE, Warszawa 2011

Handel wewnątrzgałęziowy: Znaczna większa część handlu wewnątrzgałęziowego przypada na dobra zróżnicowane np. proste wyroby hutnicze: blachy, szyny; elektronika konsumpcyjna, samochody, sprzęt gosp. domowego itd. kraj eksportuje odmiany towaru produkowane w długich seriach (korzyści skali produkcji), a importuje te, których nie opłaca się wytwarzać na miejscu, bo nie zapewniają korzyści skali; koncepcja cyklu życia prod. – wyjaśnia handel wewnątrzgałęziowy dobrami o różnej generacji technicznej – ze względu na przewagę technologiczną USA mogą jednocześnie eksportować dobra najnowocześniejsze (np. telewizory plazmowe) i importować standardowe, na które stać mniej zamożnych Amerykanów; Źródło: Świerkocki J., „Zarys ekonomi międzynarodowej”, PWE, Warszawa 2011

Handel wewnątrzgałęziowy EU15 (wykres lewy) oraz w handlu Polski z EU28 (wykres prawy) https://www.nbp.pl/publikacje/materialy_i_studia/ms316.pdf

Korzyści z udziału w handlu wewnątrzgałęziowym wzrost dostępności dóbr dla konsumentów (większy asortyment produktów oferowanych na rynkach krajowych i międzynarodowych pozwala na zwiększenie możliwości wyboru i zaspokojenie zróżnicowanych oczekiwań), obniżka kosztów produkcji i cen (handel wewnątrzgałęziowy umożliwia wydłużenie serii produkcji, obniżenie cen towarów na rynkach krajowych i zagranicznych przez producentów wykorzystujących statyczne i dynamiczne korzyści skali), zwiększenie rozmiarów rynku (wzrost różnorodności produktów prowadzi do powstawania mikrorynków nowych modeli i powiększa rynki zbytu we wszystkich handlujących krajach, co zwiększa potencjał handlu międzynarodowego i ułatwia dostęp do rynków zagranicznych)

Wszystkie poniższe teorie popierają zasadę wolnego handlu oprócz: a) Merkantylizmu b) Korzyści komparatywnych (Ricardo) c) Korzyści absolutnych (Smith) d) Obfitości zasobów (Hecksher-Ohlina)

d) comparative advantage Która teoria sugeruje, że względna przewaga wynika z różnic w krajowych nakładach czynników ? a) mercantilism b) absolute advantage c) Heckscher-Ohlin d) comparative advantage

Która teoria sugeruje, że kiedy produkt dojrzeje optymalna lokalizacja produkcji zmieni się ? a) Mercantilism b) Comparative Advantage c) Absolute Advantage d) Product life-cycle

Teoria kosztów komparatywnych zakłada istnienie następujących czynników produkcji: a) ziemia b) praca c) kapitał d) praca i kapitał

Który z poniższych warunków musi być spełniony aby handel międzynarodowy przynosił korzyści obu partnerom (model 2 kraje): a) jeden kraj musi produkować jedno dobro taniej od drugiego kraju, b) jeden kraj musi mieć jedno dobro tańsze i drugie droższe od drugiego kraju, c) muszą występować różnice w poziomie płac między tymi krajami, d) żadna z powyższych odpowiedzi.

Jeśli kraj odnosi korzyści z handlu jego punkt konsumpcyjny leży: a) poniżej krzywej transformacji b) powyżej krzywej transformacji c) na krzywej transformacji d) każde położenie jest możliwe w zależności od posiadanych zasobów

Bibliografia J. Świerkocki „Zarys międzynarodowych stosunków gospodarczych” PWE, 2004, str. 56-61 oraz 48-52 P.R. Krugman, M. Obstfeld „Ekonomia międzynarodowa. Teoria i polityka” PWN, 2007, str. 187-191