Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
Cele programu Celem prowadzonych przez nas działań jest edukacja młodzieży w dziedzinie zagrożeń zawodowych, kształtowanie pożądanych postaw w zakresie bezpiecznych zachowań oraz informowanie młodzieży o różnorodnych aspektach prawnej ochrony ich pracy. Chcielibyśmy za pośrednictwem nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych dotrzeć do jak najszerszego grona młodzieży, która wkrótce aktywnie wkroczy na rynek pracy.
Nauczyciele, którzy przeprowadzą z młodzieżą przynajmniej dwie lekcje z zakresu prawa i bezpieczeństwa pracy, otrzymają od Państwowej Inspekcji Pracy świadectwa udziału w tegorocznej edycji programu. W trakcie całego okresu realizacji programu, nauczyciele uczestniczący w przedsięwzięciu mogą skorzystać z merytorycznej pomocy Państwowej Inspekcji Pracy.
Istnieje również możliwość zaproszenia przedstawiciela Okręgowego Inspektoratu Pracy w Zielonej Górze do udziału w zajęciach lub wręcz przeprowadzenia zajęć z młodzieżą w wybranym zakresie objętym tematyką programu.
Etapy realizacji programu Opracowanie i druk materiałów dla nauczycieli i informatora dla uczniów OIP rekrutują nauczycieli Podczas lekcji nauczyciele przekazują wiedzę z zakresu prawa pracy i bhp lekcja z udziałem inspektora pracy Szkolenie dla nauczycieli w OIP, przekazanie materiałów
Co dajemy Materiały pomocnicze dla nauczycieli dla szkół ponadgimnazjalnych pn. „Kultura bezpieczeństwa”(z materiałami dla ucznia i foliogramami) Poradnik z zakresu prawa pracy dla młodych ludzi podejmujących pierwszą pracę i inne wydawnictwa PIP Ekspercką wiedzę z zakresu prawa pracy i bhp inspektorów pracy, którzy są do Państwa dyspozycji podczas realizacji programu Zaświadczenie o udziale w programie edukacyjnym
Czego oczekujemy Przekazania innym nauczycielom w Państwa szkole (np. wykorzystując radę pedagogiczną, szkolenia okresowe bhp) idei podejmowania z młodzieżą tematyki z zakresu bhp Przeprowadzenia co najmniej 2 lekcji dla uczniów na bazie przekazanego Państwu materiału edukacyjnego Zebrania doświadczeń, propozycji: - jak w szkole prowadzić zajęcia dla uczniów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - jak tę edukację zorganizować na poziomie szkoły (nie poprzez indywidualne zaangażowanie nauczycieli, lecz systemowo, z zaangażowaniem całego zespołu pedagogicznego) Przesłania informacji i ankiety Optymizmu i zaangażowania
REALIZACJA PROGRAMU W SZKOŁACH Dwa podejścia do realizacji programu „Kultura bezpieczeństwa” Poprzez treści zawarte w programach nauczania poszczególnych przedmiotów i w ramach zajęć pozalekcyjnych Odrębny przedmiot „Kultura bezpieczeństwa”
DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI, KTÓRZY JUŻ REALIZUJĄ PROGRAM W ramach prowadzenia przedmiotów zawodowych W czasie godzin dyrektorskich i wychowawczych W ramach przygotowania młodzieży do uczestnictwa w zajęciach praktycznych(pracownie, warsztaty, praktyki, itp.) Podczas zajęć fakultatywnych dla uczniów
„KULTURA BEZPIECZEŃSTWA” Materiały edukacyjne dla szkół Moduły: 1. Prawna ochrona pracy – 6 godzin lekcyjnych 2. Elementy ergonomii, fizjologii i higieny pracy – 5 godzin lekcyjnych 3. Zagrożenia i profilaktyka w środowisku pracy – 10 godzin lekcyjnych 4. Bezpieczeństwo poza pracą – 4 godziny lekcyjne 5. Postępowanie w sytuacjach zagrożeń, awarii i wypadków– 3 godziny lekcyjne
STRUKTURA „MODUŁOWA” MATERIAŁÓW Modułowa struktura pomocy edukacyjnych – autonomiczny zbiór jednostek lekcyjnych, składających się na całość danego zagadnienia, które mogą być zrealizowane w ramach ścieżki między przedmiotowej, bloku przedmiotowego, itp. Oprzyrządowanie każdego modułu pakietem edukacyjnym materiał źródłowy - podstawowa wiedza z zakresu modułu materiały pomocnicze dla nauczyciela i dla ucznia foliogramy (prezentacje komputerowe) Dwie wersje pakietów edukacyjnych: klasyczna, drukowana na płytach DVD
PAKIET EDUKACYJNY materiał źródłowy – podstawowa wiedza z zakresu modułu materiał pomocniczy stanowiący poradnik metodyczny dla nauczyciela zawiera kartę modułu zawierającą następujące informacje: nazwę modułu, dla kogo przeznaczony, czas realizacji poziom wiedzy początkowej, pomoce dydaktyczne, cele edukacyjne treści (tematy lekcji składających się na moduł), literatura uzupełniająca foliogramy
KARTY JEDNOSTEK LEKCYJNYCH ZAWIERAJĄ: temat lekcji formę realizacji (przedmiot, ścieżka?) cele lekcji - edukacyjne - wychowawcze metody nauczania z wyraźnymi odniesieniami do używanych narzędzi edukacyjnych narzędzia edukacyjne formy aktywizacji uczniów plan zajęć i materiały lekcyjne (w tym teksty pomocnicze dla nauczyciela) zbiór innych wykorzystywanych narzędzi pytania kontrolne, testy, quizy wraz z rozwiązaniami literaturę uzupełniająca
Kontakt Radca Sekcji Prewencji Okręgowego Inspektora Pracy Krzysztof Kozak– 68 451 39 08 krzysztof.kozak@zgora.pip.gov.pl
Dziękuję za uwagę