Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Advertisements

Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem w atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia. Jest czasem poświęconym innym w celu przeciwdziałania.
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 WE WROCŁAWIU
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Profilaktyka to odpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności, profilaktyka.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Zmiany w prawie oświatowym
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Podstawa prawna 1)Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j.: Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.). 2)Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r Karta Nauczyciela/Dz.U. z 2014 r, poz. 191/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty/Dz. U. z 2004 r Nr 256 poz. 2572/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem/ Dz. U. z 2003 r Nr 26 poz. 226/

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól/Dz. U. z 2012 r , poz. 977/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii/Dz. U. z 2015 r poz.1249/

Program profilaktyki w Szkole Podstawowej nr 94 powstał po wcześniejszej diagnozie środowiska szkolnego na podstawie badań w ramach ewaluacji wewnętrznej, obserwacji i analiz nauczycieli, konsultacji w ramach zespołu wychowawczego oraz zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Główne cele programu Kształtowanie postaw prospołecznych wśród uczniów Zapobieganie przemocy Promowanie zdrowego stylu życia wolnego od uzależnień

Program profilaktyki jest podzielony na dwa etapy edukacji. Cele i treści wprowadzone w klasach I – III znajdują kontynuację w klasach IV – VI.

Zadania do realizacji w klasach I - III Integracja zespołu klasowego Uświadomienie znaczenia dbania o własny organizm w wymiarze fizycznym i psychicznym Kształtowanie umiejętności czuwania nad własnym bezpieczeństwem w kontaktach z innymi osobami Wyrównywanie szans edukacyjnych i wychowawczych dzieci z rodzin dysfunkcyjnych Zapobieganie trudnościom szkolnym Pogłębianie więzi miedzy uczniami w klasie

Wpajanie szacunku do wszystkich pracowników szkoły Kształtowanie postawy prospołecznej Odnajdowanie i wzmacnianie pozytywnych stron każdego ucznia Zapobieganie trudnościom szkolnym

Realizowane treści Zaznajomienie z regulaminem szkoły Tworzenie zasad obowiązujących w klasie Wdrażanie do rozpoznawania uczuć własnych i innych osób Wdrażanie do poszanowania różnic miedzy ludźmi Zachęcanie uczniów do udzielania sobie pomocy Angażowanie do działania na rzecz klasy Wdrażanie do systematycznej nauki Zapoznawanie i przestrzeganie zasad higieny Wskazywanie pozytywnych stron aktywnego wypoczynku

Uczenie rozpoznawania substancji szkodliwych dla zdrowia Wpajanie przestrzegania norm klasowych i szkolnych Budowanie umiejętności szukania pomocy dorosłych w sytuacjach zagrożenia Zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi Pomoc w odrabianiu lekcji podczas zajęć w świetlicy Pomoc materialna uczniom(dożywianie, wyprawka szkolna , stypendium szkolne/

Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 22 Wdrażanie do wzajemnego pomagania sobie Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów Reagowanie na przejawy przemocy rówieśniczej Zachęcanie do zwracania się o pomoc w trudnych sytuacjach Pomaganie uczniom z trudnościami w nauce

Przestrzeganie przed kontaktem z nieznanymi substancjami Przestrzeganie norm jako element bezpieczeństwa w szkole Ostrzeganie przed kontaktami z nieznajomymi osobami Pogłębianie więzi społecznych w relacjach uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel Uświadomienie zagrożeń płynących z bezkrytycznego korzystania z Internetu

Przekazywanie wiedzy nt korzyści i niebezpieczeństw płynących z zażywania leków

Profilaktyka w klasach IV – VI – zadania do realizacji Budowanie poczucia własnej wartości każdego ucznia Budzenie odpowiedzialności za właściwą atmosferę w klasie i w szkole Rozwijanie postawy zaufania wobec pracowników szkoły Udział nauczycieli w szkoleniach , dotyczących zapobiegania ryzykownym zachowaniom Stała współpraca z rodzicami uczniów

Treści Odnajdowanie i wzmacnianie pozytywnych stron każdego ucznia Wspólne ustalanie zasad klasowych oraz systemu konsekwencji wychowawczych Kreowanie pozytywnych liderów w klasie i w szkole Dostarczenie uczniom wiedzy i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach Budowanie zaufania wobec pracowników szkoły Doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki

Motywowanie uczniów do rozwijania zdolności i talentów Kształtowanie umiejętności efektywnego porozumiewania się i nie agresywnego rozwiązywania konfliktów Wzmacnianie poszanowania dla norm społecznych Kształtowanie postawy tolerancji Pogłębianie wiedzy nt norm prawnych i społecznych Rozwijanie umiejętności do przeciwstawiania się negatywnym wpływom otoczenia

Wskazywanie pozytywnej roli sportu i wypoczynku Rozwijanie zainteresowań szkolnych i pozalekcyjnych Dostarczanie wiedzy na temat wpływu mediów i reklamy na decyzje młodzieży Kształtowanie sposobów innych niż przemocowe wyrażanie trudnych uczuć Podnoszenie wiedzy nauczycieli nt uzależnień

Przekazywanie wiedzy nt przyczyn i skutków uzależnień, w tym Internetu, TV, telefonu Pogłębienie umiejętności właściwego komunikowania się z otoczeniem społecznym Pogłębienie wiedzy nt zdrowego żywienia, higieny osobistej i higieny pracy umysłowej Uświadomienie uczniom zmian, jakie zachodzą w ich rozwoju fizycznym i psychicznym Budowanie umiejętności wyrażania własnych pragnień, potrzeb i wartości z jednoczesnym poszanowaniem praw innych osób

Sposoby realizacji Pogadanki, wycieczki, koła zainteresowań Realizacja programów profilaktycznych wg corocznego harmonogramu Praca wychowawcza nauczycieli Udział nauczycieli, rodziców w warsztatach, szkoleniach Konsultacje dla rodziców Informacje na stronie internetowej szkoły

Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach, imprezach, kołach zainteresowań, SKS Przypominanie norm i zasad współżycia społecznego Wspólne wypracowywanie norm klasowych, przypominanie regulaminów szkolnych Indywidualne konsultacje dla rodziców, spotkania ze specjalistami, warsztaty, prelekcje Lekcje przyrody, WDŻ

Współpraca z PPP, OPS, Policją, Strażą Miejską, Sądem i ośrodkami specjalistycznymi Czynny udział w zajęciach sportowych i innych formach pracy pozalekcyjnej