Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r Karta Nauczyciela/Dz.U. z 2014 r, poz. 191/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty/Dz. U. z 2004 r Nr 256 poz. 2572/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem/ Dz. U. z 2003 r Nr 26 poz. 226/
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól/Dz. U. z 2012 r , poz. 977/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii/Dz. U. z 2015 r poz.1249/
Program profilaktyki w Szkole Podstawowej nr 94 powstał po wcześniejszej diagnozie środowiska szkolnego na podstawie badań w ramach ewaluacji wewnętrznej, obserwacji i analiz nauczycieli, konsultacji w ramach zespołu wychowawczego oraz zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Główne cele programu Kształtowanie postaw prospołecznych wśród uczniów Zapobieganie przemocy Promowanie zdrowego stylu życia wolnego od uzależnień
Program profilaktyki jest podzielony na dwa etapy edukacji. Cele i treści wprowadzone w klasach I – III znajdują kontynuację w klasach IV – VI.
Zadania do realizacji w klasach I - III Integracja zespołu klasowego Uświadomienie znaczenia dbania o własny organizm w wymiarze fizycznym i psychicznym Kształtowanie umiejętności czuwania nad własnym bezpieczeństwem w kontaktach z innymi osobami Wyrównywanie szans edukacyjnych i wychowawczych dzieci z rodzin dysfunkcyjnych Zapobieganie trudnościom szkolnym Pogłębianie więzi miedzy uczniami w klasie
Wpajanie szacunku do wszystkich pracowników szkoły Kształtowanie postawy prospołecznej Odnajdowanie i wzmacnianie pozytywnych stron każdego ucznia Zapobieganie trudnościom szkolnym
Realizowane treści Zaznajomienie z regulaminem szkoły Tworzenie zasad obowiązujących w klasie Wdrażanie do rozpoznawania uczuć własnych i innych osób Wdrażanie do poszanowania różnic miedzy ludźmi Zachęcanie uczniów do udzielania sobie pomocy Angażowanie do działania na rzecz klasy Wdrażanie do systematycznej nauki Zapoznawanie i przestrzeganie zasad higieny Wskazywanie pozytywnych stron aktywnego wypoczynku
Uczenie rozpoznawania substancji szkodliwych dla zdrowia Wpajanie przestrzegania norm klasowych i szkolnych Budowanie umiejętności szukania pomocy dorosłych w sytuacjach zagrożenia Zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi Pomoc w odrabianiu lekcji podczas zajęć w świetlicy Pomoc materialna uczniom(dożywianie, wyprawka szkolna , stypendium szkolne/
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 22 Wdrażanie do wzajemnego pomagania sobie Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów Reagowanie na przejawy przemocy rówieśniczej Zachęcanie do zwracania się o pomoc w trudnych sytuacjach Pomaganie uczniom z trudnościami w nauce
Przestrzeganie przed kontaktem z nieznanymi substancjami Przestrzeganie norm jako element bezpieczeństwa w szkole Ostrzeganie przed kontaktami z nieznajomymi osobami Pogłębianie więzi społecznych w relacjach uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel Uświadomienie zagrożeń płynących z bezkrytycznego korzystania z Internetu
Przekazywanie wiedzy nt korzyści i niebezpieczeństw płynących z zażywania leków
Profilaktyka w klasach IV – VI – zadania do realizacji Budowanie poczucia własnej wartości każdego ucznia Budzenie odpowiedzialności za właściwą atmosferę w klasie i w szkole Rozwijanie postawy zaufania wobec pracowników szkoły Udział nauczycieli w szkoleniach , dotyczących zapobiegania ryzykownym zachowaniom Stała współpraca z rodzicami uczniów
Treści Odnajdowanie i wzmacnianie pozytywnych stron każdego ucznia Wspólne ustalanie zasad klasowych oraz systemu konsekwencji wychowawczych Kreowanie pozytywnych liderów w klasie i w szkole Dostarczenie uczniom wiedzy i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach Budowanie zaufania wobec pracowników szkoły Doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki
Motywowanie uczniów do rozwijania zdolności i talentów Kształtowanie umiejętności efektywnego porozumiewania się i nie agresywnego rozwiązywania konfliktów Wzmacnianie poszanowania dla norm społecznych Kształtowanie postawy tolerancji Pogłębianie wiedzy nt norm prawnych i społecznych Rozwijanie umiejętności do przeciwstawiania się negatywnym wpływom otoczenia
Wskazywanie pozytywnej roli sportu i wypoczynku Rozwijanie zainteresowań szkolnych i pozalekcyjnych Dostarczanie wiedzy na temat wpływu mediów i reklamy na decyzje młodzieży Kształtowanie sposobów innych niż przemocowe wyrażanie trudnych uczuć Podnoszenie wiedzy nauczycieli nt uzależnień
Przekazywanie wiedzy nt przyczyn i skutków uzależnień, w tym Internetu, TV, telefonu Pogłębienie umiejętności właściwego komunikowania się z otoczeniem społecznym Pogłębienie wiedzy nt zdrowego żywienia, higieny osobistej i higieny pracy umysłowej Uświadomienie uczniom zmian, jakie zachodzą w ich rozwoju fizycznym i psychicznym Budowanie umiejętności wyrażania własnych pragnień, potrzeb i wartości z jednoczesnym poszanowaniem praw innych osób
Sposoby realizacji Pogadanki, wycieczki, koła zainteresowań Realizacja programów profilaktycznych wg corocznego harmonogramu Praca wychowawcza nauczycieli Udział nauczycieli, rodziców w warsztatach, szkoleniach Konsultacje dla rodziców Informacje na stronie internetowej szkoły
Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach, imprezach, kołach zainteresowań, SKS Przypominanie norm i zasad współżycia społecznego Wspólne wypracowywanie norm klasowych, przypominanie regulaminów szkolnych Indywidualne konsultacje dla rodziców, spotkania ze specjalistami, warsztaty, prelekcje Lekcje przyrody, WDŻ
Współpraca z PPP, OPS, Policją, Strażą Miejską, Sądem i ośrodkami specjalistycznymi Czynny udział w zajęciach sportowych i innych formach pracy pozalekcyjnej