Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata 2016 - 2020 Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji 10.01.2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
REWITALIZACJA W ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS LUTY 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Rewitalizacja Miasta Gniezna Konsultacje społeczne
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Włocławski Obszar funkcjonalny
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne AJ Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej Projekt dofinansowany.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Lokalny Program Rewitalizacji - szansą odradzania się miast. Milicz, 17 grudnia 2004.
Rewitalizacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Międzylesie na lata Konsultacje w sprawie projektu uchwały Rady Gminy dotyczące wyznaczenia obszaru.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji r.
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Warsztat projektowy nr 2
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Warsztat konsultacyjny nr 2
Warsztat konsultacyjny
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Zapis prezentacji:

Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata 2016 - 2020 Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji 10.01.2017 r.

Plan spotkania: 1. Podstawowe informacje o procesie rewitalizacji i możliwości dofinansowania działań; 2. Aktualny stan prac nad Programem; 3. Prezentacja obszaru wsparcia; 4. Cele i wizja rewitalizacji w Gminie Międzylesie; 5. Realizacja Programu Rewitalizacji.

Rewitalizacja: "kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia obejmujące kwestie społeczne oraz gospodarcze lub przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe), integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji".

Źródła finansowania rewitalizacji z budżetu UE (w ramach RPO WD) Działanie 6.3. Rewitalizacja zdegradowanych obszarów (EFRR) oraz : 1.3 Rozwój przedsiębiorczości (EFRR) 3.3 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym (EFRR) 3.4 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych (EFRR) 4.3 Dziedzictwo kulturowe (EFRR) 5.2 System transportu kolejowego (EFRR) 6.1 Inwestycje w infrastrukturę społeczną (EFRR) 8.2  Wsparcie osób poszukujących pracy (EFS) 8.3  Samozatrudnienie, przedsiębiorczość oraz tworzenie nowych miejsc pracy (EFS) 9.1  Aktywna integracja (EFS) 9.2  Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych (EFS) 9.4 Wspieranie gospodarki społecznej (EFS)

Działanie 6.3. Rewitalizacja zdegradowanych obszarów 6.3.A Remont, przebudowa, rozbudowa, adaptacja, wyposażenie istniejących zdegradowanych budynków, obiektów, zagospodarowanie terenów i przestrzeni (np. monitoring miejski lub dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób niepełnosprawnych) – w celu przywrócenia lub nadania im nowych funkcji społecznych, kulturalnych, gospodarczych, edukacyjnych lub rekreacyjnych. 6.3.B Remont, odnowę części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych (nie ma możliwości budowy nowych obiektów).

Kto może aplikować w ramach Działania 6.3? jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; jednostki organizacyjne JST; wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe; towarzystwa budownictwa społecznego; organizacje pozarządowe; kościoły, związki wyznaniowe oraz osoby; instytucje kultury; LGD; podmioty lecznicze.

Aktualny etap prac: Badanie ankietowe mieszkańców – ZAKOŃCZONO; Nabór zgłoszeń z propozycjami projektów do wpisania do GPR ZAKOŃCZONO; Diagnoza i wyznaczenie obszaru wsparcia – ZAKOŃCZONO; Konsultacje projektu uchwały o wyznaczeniu obszaru wsparcia – ZAKOŃCZONO. Przygotowanie projektu dokumentu: „Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata 2016 – 2020” – ZAKOŃCZONO Konsultacje społeczne nad projektem Programu – W TRAKCIE REALIZACJI

Kolejne etapy pracy nad GPR: Opracowanie ostateczne wersji Programu Rewitalizacji po konsultacjach; Konsultacje społeczne z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym (SANEPID) oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ); Konsultacje społeczne z wybranymi organami i urzędami; Wprowadzenie ewentualnych modyfikacji; Uchwała o przyjęciu GPR; Ocena GPR przez UMWD - akceptacja lub wezwanie do uzupełnień.

Konsultacje dokumentu: 1. Zarząd właściwego powiatu – w zakresie zgodności ze strategią rozwoju powiatu, 2. Zarząd właściwego województwa – w zakresie zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego województwa i strategią rozwoju województwa, 3. Właściwy wojewoda – w zakresie zgodności z zadaniami rządowymi służącymi realizacji celu publicznego określonego w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, 4. Właściwy komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej – w zakresie ochrony przeciwpożarowej, 5. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, 6. Właściwa gminna komisja urbanistyczno-architektoniczna.

Obszar wsparcia w Programie Rewitalizacji Gminy Międzylesie

Cechy i elementy programów rewitalizacji Kompleksowość programu rewitalizacji - nie tylko infrastruktura Koncentracja programu rewitalizacji - obszar rewitalizowany - zdegradowany Komplementarność projektów rewitalizacyjnych/przedsięwzięć rewitalizacyjnych - pomiędzy sobą i w stosunku do wcześniejszych projektów Realizacja zasady partnerstwa i partycypacja - współtworzenie, konsultowanie i koordynowanie

Obszar wsparcia zgodnie z ustawą: terytorium gminy znajdujące się w „stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym, można wyznaczyć jako obszar zdegradowany w przypadku występowania na nim ponadto co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: 1) gospodarczych; 2) środowiskowych; 3) przestrzenno-funkcjonalnych; 4) technicznych.

Wyznaczając obszar zdegradowany posłużono się następującymi kryteriami: 1. Kryterium społeczne I: Wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego Wskaźnik: liczba rodzin korzystających z dodatków mieszkaniowych na 1 tysiąc mieszkańców w 2015 roku; 2. Kryterium społeczne II: Wysoki poziom bezrobocia Wskaźnik: liczba osób długotrwale bezrobotnych (zarejestrowanych) na 1 tysiąc mieszkańców w 2015 roku; 3. Kryterium społeczne III: Ujemne saldo demograficzne / zmniejszająca się liczba ludności obszaru („wyludnianie” się obszaru gminy) Wskaźnik: Stosunek liczby mieszkańców (zarejestrowanych na pobyt stały) w 2015 roku do liczby mieszkańców w 2011 roku; 4. Kryterium gospodarcze: Niski poziom przedsiębiorczości Wskaźnik: Liczba nowopowstałych przedsiębiorstw w latach 2012 – 2015 (ostatnich trzech latach) w stosunku do ogólnej liczby przedsiębiorstw. Aby spełnić zasady zawarte w Ustawie, założono możliwość zakwalifikowania się danych ulic do obszaru pod warunkiem osiągnięcia wszystkich czterech wskaźników.

Dodatkowo obszar rewitalizowany nie może obejmować więcej niż: 20% terytorium gminy; 30% mieszkańców gminy. Preferencja obszarów o dużej ilości mieszkańców.

Tabela. Zakres obszaru zdegradowanego (obszaru zagrożonego) i rewitalizowanego nazwa ulicy Ogólna liczba mieszkańców (osób zameldowanych na pobyt stały) w 2015 roku Wojska Polskiego (Międzylesie) 553 Władysława Syrokomli (Międzylesie) 25 Waryńskiego (Międzylesie) 311 Plac Wolności (Międzylesie) 452 Jana Sobieskiego (Międzylesie) 151 Kolejowa (Domaszków) 495 Międzyleska (Domaszków) 177 Razem 2164

Kryterium zawarte w Wytycznych Wymagana wartość wskaźnika Tabela . Spełnienie kryteriów wielkości i ilości mieszkańców obszaru rewitalizowanego Kryterium zawarte w Wytycznych Wymagana wartość wskaźnika Wartość wskaźnika dla obszaru rewitalizowanego Kryterium wielkości obszaru rewitalizowanego mniej niż 20% 1,04% Kryterium ilości mieszkańców obszaru rewitalizowanego mniej niż 30% 29,6%

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji Za nadrzędny cel w niniejszym Programie uznano uzyskanie stanu kompleksowej i efektywnej rewitalizacji infrastruktury gminnej, pozwalającej na sprawne przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społeczno – gospodarczym i wzmocnienie spójności przestrzennej gminy Międzylesie.

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji Cele w sferze infrastrukturalno – technicznej i przestrzennej - Zwiększenie walorów estetycznych tkanki urbanistycznej obszaru gminy (Cel operacyjny 1); - Modernizacja oraz poprawę stanu technicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej (Cel operacyjny 2); - Polepszenie stanu technicznego i rozbudowa infrastruktury drogowej, chodników i ścieżek rowerowych na terenie gminy (Cel operacyjny 3); - Zagospodarowanie zieleni miejskiej i terenów rekreacyjnych (Cel operacyjny 4); - Rewitalizacja obiektów zabytkowych, historycznych i kulturowych na terenie gminy (Cel operacyjny 5); - Modernizacja energetyczna obiektów zgodnie z zasadami gospodarki niskoemisyjnej (Cel operacyjny 6).

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji Cele w sferze społeczno – gospodarczej - Wysoki poziom integracji społecznej i obywatelskiej mieszkańców obszaru zdegradowanego (Cel operacyjny 7); - Wysoki poziom jakości życia mieszkańców w sferze społecznej i zawodowej (Cel operacyjny 8); - Rozwinięta przedsiębiorczość lokalną wykorzystującą efekty modernizacji infrastrukturalnej i przestrzennej (Cel operacyjny 9).

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji Główną wizję po procesie rewitalizacji stanowić będzie gmina Międzylesie jako terytorium o wysokim poziomie jakości życia mieszkańców, ze zmodernizowaną infrastrukturą budynków i dróg oraz rozwojem lokalnej przedsiębiorczości.

Cele i wizja rozwoju Gminy w świetle Programu Rewitalizacji Oczekiwane rezultaty wdrożenia Programu Rewitalizacji: - spadek bezrobocia w gminie; - podniesienie poziomu jakości życia, statusu materialnego i zadowolenia mieszkańców gminy; - poprawa wizerunku i integracji obywateli miasta i poszczególnych miejscowości; - poprawa estetyki przestrzennej i stanu technicznego obiektów; - rozbudowa infrastruktury ulicznej, drogowej, chodnikowej towarzysząca rewitalizacji budynków i obiektów; - zagospodarowanie terenów rekreacyjnych i wykorzystanie walorów przyrodniczych; - zwiększona atrakcyjność turystyczna i kulturowa całej gminy; - ożywienie gospodarcze, tworzenie nowych podmiotów rynkowych i powstawanie nowych miejsc pracy.

Projekty i działania ujęte w Programie Rewitalizacji

Projekty i działania ujęte w Programie Rewitalizacji Podział projektów rewitalizacyjnych na Listę A i B Lista A: - projekty infrastrukturalne dotyczące remontów, przebudów i modernizacji (planowane do realizacji i dofinansowania przede wszystkim w ramach Działania 6.3 RPO oraz innych) Lista B: - pozostałe projekty infrastrukturalne (planowane do realizacji i dofinansowania z innych źródeł RPO) - projekty z obszaru społecznego, gospodarczego, kulturalnego etc. Zgłoszonych projektów w ramach listy A: 74 Zgłoszonych projektów w ramach listy B: 7

Zarządzanie i realizacja Programu Rewitalizacji

Zarządzanie i realizacja Programu Rewitalizacji Proces wdrażania GPR rozpocznie się w momencie przyjęcia dokumentu przez Radę Miejską w Międzylesiu. Istotną role w tym zakresie będą odgrywały: - Komitet Rewitalizacji; Zespół ds. monitoringu procesu rewitalizacji. Koordynacja realizacji Programu - Komitet Rewitalizacji: składać się będzie z przedstawicieli podobszarów GPR (Międzylesie, Domaszków) oraz władz Miasta i Gminy Międzylesie; obsługę działalności Komitetu zapewni Burmistrz Miasta i Gminy Międzylesie.

Zarządzanie i realizacja Programu Rewitalizacji - przygotowanie przez potencjalnych beneficjentów dokumentacji projektowej i wniosków o dofinansowanie w ramach Działania 6.3. Rewitalizacja zdegradowanych obszarów (Oś Priorytetowa 6. Infrastruktura spójności społeczne) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020; - przygotowanie wniosków o dofinansowanie działań w ramach konkursów z innych działań RPO; - realizacja projektów rewitalizacyjnych przez Urząd Gminy i Miasta Międzylesie oraz beneficjentów (wspólnoty mieszkaniowe, organizacje etc.); - monitorowanie postępów w realizacji Programu Rewitalizacji Gminy Międzylesie.

Dziękuję za uwagę, dr Kamil Bromski Agencja Rozwoju Innowacji SA Ul. Ostródzka 38 54-116 Wrocław kamil.bromski@aridotacje.pl Tel. 668 596 270