rynek pracy – nowe wyzwania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Advertisements

Kogo szukają pracodawcy?
Walne Zgromadzenie Leaseurope
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zakres badań ankietowych realizowanych w ramach Sądeckiego Obserwatorium Rynku Pracy, Edukacji i Zatrudnienia.
Potrzeby rynku pracy a system edukacji
Zawody przyszłości.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Podjęcia pracy przez osoby wyrejestrowane z ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie raport za I półrocze 2011 roku.
MONITORING ZAWODÓW DEFICYTOWYCH I NADWYŻKOWYCH W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO-POMORSKIM W I PÓŁROCZU 2010 R. Radziejów, 15 listopada 2010 r.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Perspektywy rynku pracy w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej w 2004 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
Praca Tymczasowa w Polsce Dynamika branży
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Podjęcia pracy przez osoby wyrejestrowane z ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie raport za rok 2010.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Regionalny monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych
Charakterystyka zawodu
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Laboratorium bada ń spo ł ecznych sp. z o.o. ul. bernardy ń ska 22 m warszawa tel Badanie współfinansowane ze środków.
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Małgorzata Krzeszowska Rynek pracy w 2020r. (na podstawie badań.
Technik Organizacji Reklamy
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH RAPORTÓW Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2005 i 2006 OPRAC.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
ICT POLSKA CENTRALNA KLASTER – WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM DLA ROZWOJU KADR, UCZELNI I REGIONU Prorektor PŁ ds. Rozwoju Uczelni prof. dr hab. inż. Piotr Szczepaniak.
Logistyk.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
1.„Barometr zawodów” – zakres badania 2.Wyniki „Barometru” w woj. podlaskim 3.Funkcjonalność narzędzia internetowego prezentującego „Barometr zawodów”
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
WYNIKI EGZAMINÓW POTWIERDZAJĄCYCH KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
MARKETING INTERNETOWY
Specjalność: Specjalista Bankowy
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Zapis prezentacji:

rynek pracy – nowe wyzwania

Plan prezentacji „Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym” Wydział Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie „The Future of Jobs”, Global Challenge Insight Report Światowe Forum Ekonomiczne „Digital (R)evolution and its Effects on Labour” Europejska Sieć Regionalnych Obserwatoriów Rynku Pracy

Prognozowana liczba pracujących w mazowieckim Źródło: E. Kusideł, A. Gajdos, Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym, WUP Warszawa 2016 r.

Struktura pracujących wg 4 sektorów ekonomicznych Źródło: E. Kusideł, A. Gajdos, Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym, WUP Warszawa 2016 r.

Prognoza liczby pracujących na Mazowszu do 2022 r. Przewiduje się wzrost liczby pracujących o 5,1% (rok 2022 w stosunku do 2016) Przemiany strukturalne w regionie będą realizowane według prognozowanego schematu Źródło: E. Kusideł, A. Gajdos, Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym, WUP Warszawa 2016 r.

Prognoza liczby pracujących na Mazowszu do 2022 r. względnie stały poziom liczby pracujących ↔ względnie stały udział/nieznaczny wzrost zatrudnienia w przemyśle ↔ względnie stały udział/nieznaczny wzrost zatrudnienia w usługach nierynkowych  spadek udziału pracujących w rolnictwie  wzrost udziału pracujących w usługach rynkowych Źródło: E. Kusideł, A. Gajdos, Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym, WUP Warszawa 2016 r.

Przewidywane zmiany liczby pracujących wg grup zawodów w latach 2016-2022 (w %) 0 - SIŁY ZBROJNE 1 - PRZEDSTAWICIELE WŁADZ PUBLICZNYCH, WYŻSI URZĘDNICY I KIEROWNICY 2 - SPECJALIŚCI 3 - TECHNICY I INNY ŚREDNI PERSONEL 4 - PRACOWNICY BIUROWI 5 - PRACOWNICY USŁUG I SPRZEDAWCY 6 - ROLNICY, OGRODNICY, LEŚNICY I RYBACY 7 - ROBOTNICY PRZEMYSŁOWI I RZEMIEŚLNICY 8 - OPERATORZY I MONTERZY MASZYN I URZĄDZEŃ 9 - PRACOWNICY WYKONUJĄCY PRACE PROSTE Źródło: E. Kusideł, A. Gajdos, Prognozy liczby pracujących w podregionach województwa mazowieckiego w przekroju sektorowym i zawodowym, WUP Warszawa 2016 r.

Najsilniejsze wzrosty liczby pracujących Kod grupy zawodów Nazwa grupy zawodów 242 (243, 244) Specjaliści do spraw administracji i zarządzania, Specjaliści do spraw sprzedaży, marketingu i public relations, Specjaliści do spraw rynku nieruchomości 251 (252) Analitycy systemów komputerowych i programiści, Specjaliści do spraw baz danych i sieci komputerowych 221 (223-229) Lekarze, Położne, Specjaliści do spraw ratownictwa medycznego, Lekarze weterynarii, Lekarze dentyści, Diagności laboratoryjni, Farmaceuci, Inni specjaliści ochrony zdrowia 231 (232, 235) Nauczyciele akademiccy, Nauczyciele kształcenia zawodowego, Inni specjaliści nauczania i wychowania 234 Nauczyciele szkół podstawowych i specjaliści do spraw wychowania małego dziecka 134 (133) Kierownicy / Dyrektorzy w instytucjach usług wyspecjalizowanych, Kierownicy do spraw technologii informatycznych i telekomunikacyjnych 311 (351, 352, 312-315) Technicy nauk fizycznych, chemicznych i technicznych, Mistrzowie produkcji w przemyśle przetwórczym i budownictwie oraz osoby dozoru ruchu w górnictwie, Kontrolerzy (sterowniczy) procesów przemysłowych, Technicy nauk biologicznych, rolniczych i technologii żywności, Pracownicy transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i lotnictwa (z wyłączeniem sił zbrojnych), Technicy do spraw technologii teleinformatycznych i pomocy użytkownikom urządzeń teleinformatycznych, Technicy telekomunikacji i urządzeń transmisyjnych 216 (211, 212, 213, 215) Architekci, geodeci i projektanci, Fizycy, chemicy i specjaliści nauk o Ziemi, Matematycy, aktuariusze i statystycy, Specjaliści nauk biologicznych i dziedzin pokrewnych, Inżynierowie elektrotechnologii 214 Inżynierowie (z wyłączeniem elektrotechnologii) 112 (111) Dyrektorzy generalni i zarządzający, Przedstawiciele władz publicznych i wyżsi urzędnicy

Najsilniejsze spadki liczby pracujących Kod grupy zawodów Nazwa grupy zawodów 613 Rolnicy produkcji roślinnej i zwierzęcej 411 (412, 413) Pracownicy obsługi biurowej, Sekretarki (ogólne), Operatorzy urządzeń biurowych 233 Nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (z wyjątkiem nauczycieli kształcenia zawodowego) 722 Kowale, ślusarze i pokrewni 753 (754, 731, 732) Robotnicy produkcji odzieży i pokrewni, Pozostali robotnicy przemysłowi, rzemieślnicy i pokrewni, Rzemieślnicy, Robotnicy poligraficzni 832 Kierowcy samochodów osobowych, dostawczych i motocykli 132 (131) Kierownicy w górnictwie, przemyśle, budownictwie i dystrybucji, Kierownicy produkcji w rolnictwie, leśnictwie i rybactwie 431 Pracownicy do spraw finansowo-statystycznych 932 Robotnicy wykonujący prace proste w przemyśle

Praca i umiejętności w przyszłości

Praca i umiejętności w przyszłości

TOP 10 umiejętności, które trzeba rozwijać w czwartej rewolucji przemysłowej Źródło: „The Future of Jobs”, Global Challenge Insight Report, World Economic Forum, Styczeń 2016 r.

Kompetencje ważne na rynku pracy Kompleksowe rozwiązywanie złożonych problemów Współpraca z innymi (zespołem) Zarządzanie zespołem ludzi Myślenie krytyczne Umiejętność negocjacji Kontrola jakości pracy Zorientowanie na usługi (service orientation) Analiza i umiejętność podejmowania decyzji Aktywne słuchanie Kreatywność Inteligencja emocjonalna Elastyczność poznawcza Źródło: „The Future of Jobs”, Global Challenge Insight Report, World Economic Forum, Styczeń 2016 r.

Praca i umiejętności w przyszłości 65% dzieci, które rozpoczęły edukację będzie wykonywało zupełnie nowy rodzaj pracy Od 2020 roku więcej niż jedna trzecia zawodów będzie składać się z zestawu umiejętności, które obecnie są uważane za nieistotne lub/i mało znane. Zmiana zestawu umiejętności  zmiana rdzenia umiejętności w zawodach i skrócenie okresu ich trwałości Źródło: „The Future of Jobs”, Global Challenge Insight Report, World Economic Forum, Styczeń 2016 r.

Praca i umiejętności w przyszłości Firmy nie mogą już być biernymi odbiorcami gotowego kapitału ludzkiego. Nauka umiejętności może być skuteczna, jeśli opiera się na modelach zgodnych z przyszłymi oczekiwaniami pracodawców. Źródło: „The Future of Jobs”, Global Challenge Insight Report, World Economic Forum, Styczeń 2016 r.

Kompetencje cyfrowe

Kompetencje cyfrowe zmiany spowodowane digitalizacją dotyczyć będą wszystkich sektorów, prognozuje się, że do 2025 r. 90% wszystkich zadań zawodowych wymagać będzie umiejętności cyfrowych, zapotrzebowanie dotyczyć będzie różnych poziomów kompetencji – od podstawowych do wysoko wyspecjalizowanych, według szacunków EESC w 2020 r. brakować będzie ok. 756 000 specjalistów ICT. Tymczasem: ok. 60% dużych i ponad 90% małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje, że nie nadąża za innowacjami w dziedzinie ICT, prawie połowie populacji UE brak podstawowych umiejętności cyfrowych, a ok. 20% nie posiada ich wcale. Źródło: „Effects of Digitalisation on Different Target Groups of Labour Market policies, professions and branches”, V. Drbalova, European Economic and Social Committee

Kompetencje cyfrowe Trudności w prognozowaniu zapotrzebowania na kompetencje cyfrowe Uczniowie/ studenci muszą się przygotować do: zawodów, które jeszcze nie istnieją, technologii, które jeszcze nie zostały wynalezione, problemów, które jeszcze nie zostały rozpoznane. Wzrastająca rola współpracy pracodawców z systemem edukacji (dostarczanie wiedzy, technologii) Źródło: „Effects of Digitalisation on Different Target Groups of Labour Market policies, professions and branches”, V. Drbalova, European Economic and Social Committee

www.obserwatorium.mazowsze.pl

Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie www.wupwarszawa.praca.gov.pl morp Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie www.wupwarszawa.praca.gov.pl Wydział Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy www.obserwatorium.mazowsze.pl