Rola kierownika specjalizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

,,Praktyczne aspekty wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej”
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
mgr Małgorzata Cieślak
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Szkolenia specjalizacyjne w województwie wielkopolskim
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Badania lekarskie pracowników
U RLOP WYPOCZYNKOWY CZ. 2 Małgorzata Grześków. URLOP PROPORCJONALNY ZASADA Pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze określonym.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Prawo Pracy II Wykład SSA(3)III Dr Jacek Borowicz.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
NABYCIE PRAWA DO URLOPU WYPOCZYNKOWEGO WYMIAR URLOPU WYPOCZYNKOWEGO DR JACEK BOROWICZ.
PAŃSTWOWY EGZAMIN SPECJALIZACYJNY
Kształcenie dualne.
Zatrudnianie nauczycieli
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
mgr Małgorzata Grześków
Nowelizacja Kodeksu Pracy
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
INFORMACJA STAROSTY NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA POTRZEB KADROWYCH PODMIOTU POWIERZAJĄCEGO WYKONANIE PRACY CUDZOZIEMCOWI Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie.
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
URLOP WYPOCZYNKOWY NABYCIE PRAWA DO URLOPU WYPOCZYNKOWEGO
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Umowa na czas określony
Prawo pracy.
UBEZPIECZENIE CHOROBOWE
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Rola kierownika specjalizacji w kształceniu specjalizacyjnym, czyli co kierownik specjalizacji musi wiedzieć Agnieszka Jankowska-Zduńczyk Elżbieta Tomiak

zmiany w aktach prawnych Najważniejsze zapisy, zmiany w aktach prawnych

Nowe obowiązki kierowników specjalizacji – zmiana art Nowe obowiązki kierowników specjalizacji – zmiana art. 16m Ustawy o zawodzie Lekarza (weszła w życie 01.05.2016) Kierownik specjalizacji jest odpowiedzialny za ustalanie i przekazanie lekarzowi, w szczególności za pomocą SMK (System Monitorowania Kształcenia), rocznych szczegółowych planów szkolenia specjalizacyjnego, obejmujących w szczególności miejsce odbywania staży kierunkowych w sposób zapewniający realizację programu specjalizacji, w terminie miesiąca od dnia rozpoczęcia kolejnego roku odbywanego szkolenia specjalizacyjnego, w uzgodnieniu z kierownikiem podmiotu prowadzącego szkolenie specjalizacyjne. Kierownik specjalizacji niezwłocznie odnotowuje każdą zmianę w rocznym szczegółowym planie szkolenia specjalizacyjnego. Kierownik specjalizacji niezwłocznie potwierdza realizację przez lekarza poszczególnych elementów szkolenia specjalizacyjnego za pomocą SMK, w szczególności przez potwierdzanie wpisów uzupełnianych na bieżąco przez lekarza w EKS

Kierownik specjalizacji ustala, za pomocą SMK, szczegółowy plan szkolenia specjalizacyjnego czuwa nad dopełnieniem obowiązku bieżącego uzupełniania EKS potwierdza, za pomocą SMK, zrealizowanie poszczególnych elementów programu specjalizacji oraz zrealizowanie całości szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji Nowe obowiązki kierowników specjalizacji – zmiana art. 16m Ustawy o zawodzie Lekarza (weszła w życie 01.05.2016)

Niemożność realizacji szkolenia specjalizacyjnego Art. 160. 1. Lekarz nie może realizować lub kontynuować szkolenia specjalizacyjnego w przypadku: 1) zawieszenia prawa wykonywania zawodu lekarza albo zakazu wykonywania zawodu lekarza; 2) ograniczenia lekarza w wykonywaniu określonych czynności medycznych, objętych programem specjalizacji; 3) niepodjęcia przez lekarza szkolenia specjalizacyjnego w okresie 3 miesięcy od dnia wskazanego jako dzień rozpoczęcia tego szkolenia na skierowaniu wystawionym przez organ kierujący do odbycia szkolenia, z przyczyn leżących po stronie lekarza; 4) zaprzestania przez lekarza odbywania szkolenia specjalizacyjnego; 5) przerwania lekarzowi szkolenia specjalizacyjnego na wniosek kierownika specjalizacji po uzyskaniu opinii właściwego konsultanta wojewódzkiego w danej dziedzinie medycyny lub konsultanta krajowego w danej dziedzinie medycyny lub dziedzinach medycyny związanych z realizacją zadań państwa związanych wyłącznie z obronnością kraju w czasie wojny i pokoju oraz właściwej okręgowej izby lekarskiej; 6) upływu okresu, w którym był obowiązany ukończyć szkolenie specjalizacyjne.

Nowa regulacja prawna – zmiana art. 160 ustawy o zawodzie lekarza Przez zaprzestanie przez lekarza odbywania szkolenia specjalizacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, należy rozumieć faktyczne zaprzestanie przez lekarza realizacji programu specjalizacji, zgodnie z rocznym szczegółowym planem szkolenia specjalizacyjnego, o którym mowa w art. 16m ust. 6, lub nieuzupełnianie wpisów, za pomocą SMK, w EKS przez lekarza, o których mowa w art. 16m ust. 6a, w okresie 3 miesięcy od dnia dokonania ostatniego wpisu, z przyczyn leżących po stronie lekarza

Wykreślenie z rejestru lekarzy w trakcie specjalizacji 2. Właściwy podmiot jest obowiązany do powiadomienia odpowiednio wojewody, Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5. Właściwy podmiot jest obowiązany do powiadomienia za pomocą SMK odpowiednio wojewody, Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwegodo spraw wewnętrznych o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5 3. Lekarz zostaje skreślony z rejestru lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne, zwanego dalej „rejestrem”, odpowiednio na wniosek wojewody, Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych w przypadku określonym w ust. 1.

Zmiana miejsca odbywania specjalizacji 7. Lekarz, który odbywa szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury, może zmienić miejsce odbywania szkolenia specjalizacyjnego nie wcześniej niż po upływie jednego roku, chyba że jednostka organizacyjna, w której lekarz odbywa szkolenie specjalizacyjne, uległa likwidacji lub przestała spełniać wymagania, o których mowa w art. 19f ust. 2 ustawy.

Zmiana kierownika specjalizacji 8. Lekarz zmieniający miejsce odbywania szkolenia specjalizacyjnego jest obowiązany do zmiany kierownika specjalizacji, którym staje się lekarz specjalista w podmiocie aktualnie prowadzącym szkolenie specjalizacyjne.

Przedłużenie okresu specjalizacji Art. 16l. 1. Okres trwania szkolenia specjalizacyjnego ulega przedłużeniu o czas nieobecności lekarza w pracy: 1) w przypadkach przewidzianych w art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnychz ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 159); 2) z powodu urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę na czas nie dłuższy niż 3 miesiące w okresie trwania szkolenia specjalizacyjnego; 3) w przypadkach określonych w art. 92, 176–179, 182 ind.3, 185, 187 i 188 Kodeksu pracy; 4) z powodu urlopu bezpłatnego, nie dłuższego niż 2 lata, udzielonego przez pracodawcę w celu odbycia stażu zagranicznego zgodnego z programem odbywanego szkolenia specjalizacyjnego, po uzyskaniu zgody kierownika specjalizacji; 5) z powodu przerwy nie dłuższej niż 14 dni wynikającej z procedur stosowanych przy zmianie trybu lub miejsca odbywania szkolenia specjalizacyjnego; 6) z powodu przerwy nie dłuższej niż 12 miesięcy wynikającej z realizacji specjalizacji odbywanej w trybie, o którym mowa w art. 16h ust. 2 pkt 5.(studia dokt.) 2. Okres trwania szkolenia specjalizacyjnego zostaje być dodatkowo przedłużony o okres udzielonego lekarzowi przez pracodawcę urlopu wychowawczego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy .

Nieobecności w trakcie specjalizacji Art. 16l 6. Lekarz lub właściwy podmiot ma obowiązek poinformować właściwy organ, o którym mowa w art. 16c ust. 1, o planowanej przez lekarza nieobecności, w szczególności z powodów, o których mowa w ust. 1, 2, 4–5, trwającej dłużej niż 3 miesiące Art. 16l.7 Wojewoda posiadający informację o nieobecności, o której mowa w ust. 6, może skierować na okres tej nieobecności innego lekarza zakwalifikowanego do odbywania szkolenia specjalizacyjnego do odbywania tego szkolenia w podmiocie prowadzącym szkolenie specjalizacyjne, biorąc pod uwagę możliwość odbycia przez niego części lub całości programu specjalizacji oraz możliwość wykorzystania miejsc szkoleniowych.

Umowa o pracę § 10. 1. Umowa o pracę w ramach rezydentury jest zawierana na podstawie skierowania, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 1. 2. W przypadku przedłużenia okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego w ramach rezydentury, o którym mowa w art. 16l ustawy, jednostka organizacyjna prowadząca szkolenie specjalizacyjne zawiera z lekarzem umowę o pracę na czas określony, odpowiadający sumie okresów przedłużających szkolenie specjalizacyjne, o czym lekarz zawiadamia właściwego wojewodę. 3. W przypadku niezrealizowania szkolenia specjalizacyjnego w terminie, na jaki została zawarta umowa o pracę w ramach rezydentury, lekarz może kontynuować odbywanie tego szkolenia jedynie w trybie określonym w art. 16h ust. 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 16o ust. 1 ustawy, po uzyskaniu zgody wojewody, o której mowa w art. 16l ust. 3 ustawy.

Umowa o pracę Art. 16i pkt.3 Lekarzowi pełniącemu dyżur medyczny w ramach realizacji programu specjalizacji przysługuje wynagrodzenie na podstawie umowy o pełnienie dyżurów, zawartej z podmiotem prowadzącym szkolenie specjalizacyjne lub staż kierunkowy

Oczekiwania rezydenta w stosunku do specjalizacji z Medycyny Rodzinnej 1. Nauka samodzielnego podejmowania decyzji, nauka rozmowy z Pacjentem. 2. Rozwiązywanie problemów diagnostycznych w sposób jasny i czytelny dla Pacjenta. 3. Umiejętności zbudowania z pacjentem więzi emocjonalnej, stworzenia zależności lekarz- przyjaciel, na którego można liczyć nie tylko w sytuacjach wyjątkowych – np. choroba, ale także w życiu codziennym, umiejętność wysłuchania jego obaw, trosk. 4. Nauczenie się działania w zespole interdyscyplinarnym: lekarz Medycyny Rodzinnej – specjalista, umiejętność zebrania szybkiego (niestety) wywiadu oraz podjęcia szybkiej decyzji co do dalszego postępowania, wybrania odpowiedniej ścieżki diagnostycznej. 5. Nauczenie się zarządzaniem kapitałem ludzkim: współpraca z Pielęgniarkami, oraz innym zatrudnionym Personelem celem stworzenia zaufanego zespołu, wspierającego pacjenta na różnych płaszczyznach. 6. Nauka zarządzania praktyką, celem jak najlepszego prowadzenia własnej działalności. Łamania stereotypów o tzw. ,, gorszej” specjalizacji w stosunku do swoich kolegów. 8. Umiejętności wypracowania w pacjentach odpowiedniego modelu, stylu zdrowego życia.

Nauka holistycznego podejścia do pacjenta w każdym wieku w zakresie zarówno diagnostyki jak i leczenia oraz profilaktyki a także koordynacji opieki nad nim Uzyskanie wiedzy na temat prowadzenia praktyki lekarskiej jako podmiotu gospodarczego Oczekiwania rezydenta w stosunku do specjalizacji z Medycyny Rodzinnej (podsumowanie)

Oczekiwania w stosunku do specjalizacji z Medycyny Rodzinnej Zwiększenie liczby jednostek akredytowanych Możliwość odbywania kursów w rejonie własnego województwa Precyzyjnie określony zakres piśmiennictwa obowiązujący do PES Godne lekarza zarobki w czasie odbywania specjalizacji Oczekiwania w stosunku do specjalizacji z Medycyny Rodzinnej

Oczekiwania w stosunku do kierownika specjalizacji Umiejętność wspólnego z rezydentem rozwiązywania problemów diagnostycznych, ustalenie kierunków dalszych działań z pacjentem w czasie codziennej praktyki w gabinecie POZ 2. Pokazanie prawidłowego modelu zarządzania Praktyką POZ, pokazanie kierunków/ etapów rozwoju na kolejne lata, wdrażania nowych pomysłów celem jak najlepszej opieki nad pacjentami. 3. Pogłębianie na bieżąco własnej wiedzy i przekazywaniu jej młodszym kolegom 4. Wzajemny szacunek 5. Pomoc w różnych sytuacjach 6. Nie wykorzystywanie młodych lekarzy jako zastępcza siła robocza  

Dziękujemy za uwagę