Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Katowice, 15 maja 2012.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Analiza ekonomiczno – finansowa
Zarządzanie majątkiem obrotowym i jego finansowanie
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Spółki w prawie polskim
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego „PEPEES” S. A Łomża, ul
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Przykłady zadań.
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
INWESTYCJE W ZAKŁADZIE GOSPODARKI KOMUNALNEJ I MIESZKANIOWEJ W MOŃKACH.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Businessman InstituteWarszawa, styczeń Nasze cele Celem spółki jest zwiększenie możliwości rozwoju oraz generowanych zysków poprzez rozszerzenie.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
1 BUDOWA KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W SOSNOWCU Beneficjent: Miejski Zakład Składowania Odpadów w Sosnowcu Sp. z o.o.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
XXV SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
WROCŁAWSKA EDUKACJA Nowe miejsca dydaktyczne w latach
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Spółki w prawie polskim
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok

Realizacja wybranych zadań z zakresu gospodarki komunalnej przez jednostki miejskie gminy miasto Elbląg: odbiór odpadów, zagospodarowanie odpadów, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników, remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach, utrzymanie zieleni miejskiej i cmentarzy.

Znaczenie zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy szczególne znacznie i uwarunkowania prawne gospodarki odpadami w gminach, w tym konieczność osiągnięcia przez gminy określonych poziomów wskaźników recyklingu pod groźbą nałożenia kar – wymagane wskaźniki w przypadku papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w latach 2018, 2019 i 2020 wynoszą odpowiednio 30%, 40% i 50%, zaś w przypadku odpadów budowlanych i rozbiórkowych wynoszą one odpowiednio 50%, 65% i 70%, przy jednocześnie projektowanym wzroście kar z obecnego poziomu 121 zł/Mg do 220 zł/Mg w 2019 r. i 270 zł/Mg w 2020 r., potrzeba utrzymania porządku i czystości na drogach i chodnikach miejskich zarówno w okresie zimowym jak i letnim, a także na terenach zielonych stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, potrzeba prowadzenia napraw i remontów dróg i chodników miejskich stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, szczególny charakter zarządzania i prowadzenia cmentarzy komunalnych.

Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy na rzecz Miasta i jednostek miejskich wynosi łącznie ok. 30 mln zł rocznie, w tym zagospodarowanie odpadów 9,5-10,0 mln zł, odbiór odpadów 4,5-5,0 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, utrzymanie zieleni i cmentarzy 8,0-8,5 mln zł. Realizacja całości zadań z zakresu utrzymania zieleni i cmentarzy należy do ZZM. Całość zadań z zakresu zagospodarowania odpadów wykonuje ZUO. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników miejskich na rzecz Miasta w oparciu o wygrany przetarg wykonuje obecnie do 30.04.2017 r. MPO w konsorcjum z PDiM i prywatną firmą spoza Elbląga. Remonty i naprawy dróg i chodników na zlecenie Miasta i jednostek miejskich są aktualnie w ok. 1/3 (wartościowo) wykonywane przez PDiM. Na podstawie rozstrzygniętego przetargu odbiór odpadów od 1.02.2016 r. do 30.11.2018 r. w jednym z pięciu sektorów miejskich realizowany jest przez MPO w konsorcjum z firmą prywatną spoza Elbląga. Bezpośrednio przed wejściem w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w połowie 2013 r. udział MPO w rynku odbioru odpadów na terenie Miasta wynosił ok. 50%. W wyniku rozstrzygnięcia pierwszego przetargu na odbiór odpadów w 5 sektorach na okres od lipca 2013 r. do października 2015 r. MPO świadczyło usługę odbioru odpadów w 2 sektorach.

Sytuacja finansowa MPO, PDiM oraz ZUO i ZZM – podstawowe wielkości (za rok 2016 dane wstępne) Wyszczególnienie PDiM MPO ZZM ZUO przychody ze sprzedaży 2015 r. (tys. zł) 3 008 6 766 2 140 19 644 wynik netto 2015 r. (tys. zł) -280 -467 -8 316 376 przychody ze sprzedaży 2016 r. (tys. zł) 3 080 6 777 2 137 21 110 wynik netto 2016 r. (tys. zł) -113 142 -6 015 150 aktywa 31.12.2016 r. (tys. zł) 1 069 2 845 13 364 76 820 kapitał zakładowy 31.12.2016 r. (tys. zł) 1 490 2 339 18 414 19 318 kapitał zapasowy i wynik finansowy z lat ub. 31.12.2016 r. (tys. zł) -1 180 -673 2 416 suma kapitałów własnych 31.12.2016 r. (tys. zł) 197 1 808 12 399 21 884 środki pieniężne na 31.12.2016 r. (tys. zł) 56 668 25 7 470 średnie zatrudnienie w etatach za 2016 r. 37 62 122 

Zamówienie „z wolnej ręki” - ograniczenia prawne posiadanie przez wykonawcę osobowości prawnej, sprawowanie przez zamawiającego kontroli nad wykonawcą, ponad 90% działalności wykonawcy dotyczyć musi zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie przychodów średnich z 3 lat lub w nowym podmiocie na podstawie wiarygodnych prognoz), brak bezpośredniego udziału kapitału prywatnego w wykonawcy.

Czy ZUO, MPO, PDiM i ZZM spełniają obecnie warunki do udzielenia zamówienia „z wolnej ręki”? ZZM jest jednostką budżetową, nie posiada osobowości prawnej i nie może ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. sprawowanie kontroli nad osobą prawną – warunek spełniony jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM. ponad 90% przychodów od zamawiającego – nie spełnia żadna ze spółek: ZUO, MPO i PDiM – przychody ZUO, MPO i PDiM od Miasta i jednostek miejskich to odpowiednio ok.: 50%, 60% i 80%. brak bezpośredniego zaangażowania kapitału prywatnego w wykonawcy spełnione jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM.

Koncentracja realizacji zadań Ograniczenia połączenia dotychczasowej działalności ZUO, MPO, PDiM i ZZM w jednym podmiocie (spółce). w przypadku ZUO istotnym ograniczeniem jest konieczność zachowania trwałości zrealizowanego projektu unijnego oraz pełniona przez spółkę funkcja RIPOK, w przypadku ZZM istotnym ograniczeniem jest zarządzanie przez tą jednostkę cmentarzami komunalnymi, w przypadku działalności MPO i PDiM brak jest istotnych ograniczeń mogących wpływać na możliwość połączenia działalności tych spółek.

Połączenie działalności MPO i PDiM Połączenie działalności poprzez połączenie spółek. stosunkowo skomplikowana, niosąca ryzyka formalno-prawne procedura nadzorowana przez sąd, udzielenie zamówienia w trybie „z wolnej ręki” będzie kwestionowane, gdyż ani MPO ani PDiM nie spełniają kryterium ponad 90% działalności dotyczącej zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie średnich przychodów z 3 lat). Połączenie działalności poprzez utworzenie nowej spółki i likwidację spółek dotychczasowych. stosunkowo prosta procedura podlegająca jedynie rejestracji w KRS, z ograniczonym ryzykiem formalno-prawnym, udzielenie zamówienia „z wolnej ręki” nowej spółce na podstawie wiarygodnych prognoz nie może być kwestionowane, nowa spółka może rozpocząć działalność bezpośrednio po podpisaniu aktu założycielskiego jako spółka w organizacji. Utworzenie nowej spółki Miasta z mniejszościowym udziałem ZUO do odbioru odpadów, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania znaków poziomych, likwidacja MPO i PDiM, ZZM bez zmian – ROZWIĄZANIE PROPONOWANE.

Pozostawienie realizacji zadań w jednostkach miejskich – najważniejsze cechy Zachowanie miejsc pracy – przejście pracowników MPO i PDiM do nowej spółki lub do nowej spółki i ZZM. Przejęcie i możliwość sprzedaży przez Miasto części majątku likwidowanych spółek. Wyposażenie spółki przez Miasto na etapie jej zawiązywania w nieruchomość, która docelowo stanowić będzie siedzibę i bazę firmy – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Dokapitalizowanie spółki przez mniejszościowego udziałowca (ZUO) środkami pieniężnymi na etapie jej tworzenia z przeznaczeniem na zakup części brakującego sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Nowa spółka mając zawarte umowy z Miastem może ubiegać się o pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania na zakup sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Konieczność zakupu sprzętu przez ZZM (czyli Miasto) – rozwiązanie 2 i 3. Większe możliwości kontroli i wpływania na realizację zadań przez własną spółkę (i jednostkę) niż przez podmiot zewnętrzny.

Rozwiązanie proponowane utrzymanie miejsc pracy i poprawa warunków pracy, budowa docelowej nowoczesnej bazy koncentrującej całą działalność spółki w jednym miejscu, mającej potencjał do dalszego rozwoju, zapewniającej dobre warunki pracy i zaplecze socjalne dla pracowników, możliwość świadczenia usług na wysokim poziomie dzięki dokapitalizowaniu i dosprzętowieniu, ustabilizowanie sytuacji finansowej, zapewnienie stałego źródła przychodów, co umożliwi pozyskiwanie korzystnego kredytowania, rozwój firmy i zachowanie stabilnych miejsc pracy, zachowanie bezpośredniego wpływu na rzetelność realizacji zadań, zwłaszcza w zakresie odbioru odpadów, zwiększenie wpływu na osiągnięcie przez Miasto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów, który dla papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła w 2019 r. wynosi 40%, a w 2020 r. 50%, możliwość wykorzystania tego samego sprzętu do realizacji różnych zadań, naturalne powiązanie kapitałowe z Zakładem Utylizacji Odpadów, „uwolnienie” dotychczas zajmowanych przez spółki lokalizacji, które w planie zagospodarowania przestrzennego posiadają inne funkcje niezwiązane z ich obecnym przeznaczeniem.

Niezbędne inwestycje w sprzęt Niezbędne inwestycje uzupełniające posiadany przez MPO i PDiM sprzęt w celu realizacji odbioru odpadów w 3 sektorach, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania oznakowania poziomego jezdni (sprzęt używany 5-7-letni). Odbiór odpadów: 5 śmieciarek o ładowności pow. 7,5 t., w tym 2 z funkcją mycia pojemników, 1 śmieciarka o ładowności do 7,5 t., 2 bramowce, 1 prasokontener o łącznej wartości w granicach ok. 1,8 mln zł. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników: 4 posypywarki uliczne z pługiem, 3 pługi uliczne lemieszowe, 1 ładowarka kołowa, 1 samochód „brygadówka”, 4 zamiatarki chodnikowe, 2 pługi odśnieżne wirnikowe chodnikowe, 2 nadwozia posypywarek chodnikowych + pługi lemieszowe o łącznej wartości w granicach ok. 1,1 mln zł. Remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach: 1 samochód ciężarowy „Doka”, 1 samochód dostawczy, 1 koparka kołowa obrotowa, 1 termos do asfaltu, 4 agregaty prądotwórcze, 4 zagęszczarki, 1 frezarka do asfaltu, 1 malowarka o łącznej wartości w granicach ok. 0,6 mln zł.

Rozwiązanie proponowane – wielkość przychodów ze sprzedaży w nowej spółce Szacunkowa roczna wielkość przychodów nowej spółki to: odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych w 3 sektorach ok. 2,2 mln zł, odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych od 0 (nie wygrany przetarg) do ok. 0,6 mln zł (wygrany przetarg), odbiór odpadów od jednostek Miasta – ok. 0,7 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników od ok. 2,7 mln zł (wykonanie 2016 r.) do ok. 3,7 mln zł (wielkość z projektu budżetu Miasta na 2017 r.), zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników dla jednostek miejskich – poniżej 0,1 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników na rzecz Miasta i malowanie poziome jezdni od ok. 1,7 mln zł (wykonanie 2015 r) do ok. 2,3 mln zł (wykonanie 2016 r.), remonty dróg i chodników na rzecz jednostek miejskich, zabruki, malowanie znaków poziomych na jezdniach ok. 0,8 mln zł (wykonanie 2016 r.), pozostałe usługi na rzecz Miasta (dekoracja, wynajem magazynu) – ok. 0,1 mln zł, małe (do 30 tys. EUR) zadania inwestycyjne dotyczące dróg i chodników – od 0 do ok. 0,5 mln zł, przychody na zewnątrz (10% przychodów) – od ok. 0,9 mln do ok. 1,2 mln zł. Szacowana ostrożnie łączna roczna wartość przychodów to od ok. 9,2 mln zł do 12,2 mln zł.