Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok
Realizacja wybranych zadań z zakresu gospodarki komunalnej przez jednostki miejskie gminy miasto Elbląg: odbiór odpadów, zagospodarowanie odpadów, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników, remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach, utrzymanie zieleni miejskiej i cmentarzy.
Znaczenie zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy szczególne znacznie i uwarunkowania prawne gospodarki odpadami w gminach, w tym konieczność osiągnięcia przez gminy określonych poziomów wskaźników recyklingu pod groźbą nałożenia kar – wymagane wskaźniki w przypadku papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w latach 2018, 2019 i 2020 wynoszą odpowiednio 30%, 40% i 50%, zaś w przypadku odpadów budowlanych i rozbiórkowych wynoszą one odpowiednio 50%, 65% i 70%, przy jednocześnie projektowanym wzroście kar z obecnego poziomu 121 zł/Mg do 220 zł/Mg w 2019 r. i 270 zł/Mg w 2020 r., potrzeba utrzymania porządku i czystości na drogach i chodnikach miejskich zarówno w okresie zimowym jak i letnim, a także na terenach zielonych stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, potrzeba prowadzenia napraw i remontów dróg i chodników miejskich stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, szczególny charakter zarządzania i prowadzenia cmentarzy komunalnych.
Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy na rzecz Miasta i jednostek miejskich wynosi łącznie ok. 30 mln zł rocznie, w tym zagospodarowanie odpadów 9,5-10,0 mln zł, odbiór odpadów 4,5-5,0 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, utrzymanie zieleni i cmentarzy 8,0-8,5 mln zł. Realizacja całości zadań z zakresu utrzymania zieleni i cmentarzy należy do ZZM. Całość zadań z zakresu zagospodarowania odpadów wykonuje ZUO. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników miejskich na rzecz Miasta w oparciu o wygrany przetarg wykonuje obecnie do 30.04.2017 r. MPO w konsorcjum z PDiM i prywatną firmą spoza Elbląga. Remonty i naprawy dróg i chodników na zlecenie Miasta i jednostek miejskich są aktualnie w ok. 1/3 (wartościowo) wykonywane przez PDiM. Na podstawie rozstrzygniętego przetargu odbiór odpadów od 1.02.2016 r. do 30.11.2018 r. w jednym z pięciu sektorów miejskich realizowany jest przez MPO w konsorcjum z firmą prywatną spoza Elbląga. Bezpośrednio przed wejściem w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w połowie 2013 r. udział MPO w rynku odbioru odpadów na terenie Miasta wynosił ok. 50%. W wyniku rozstrzygnięcia pierwszego przetargu na odbiór odpadów w 5 sektorach na okres od lipca 2013 r. do października 2015 r. MPO świadczyło usługę odbioru odpadów w 2 sektorach.
Sytuacja finansowa MPO, PDiM oraz ZUO i ZZM – podstawowe wielkości (za rok 2016 dane wstępne) Wyszczególnienie PDiM MPO ZZM ZUO przychody ze sprzedaży 2015 r. (tys. zł) 3 008 6 766 2 140 19 644 wynik netto 2015 r. (tys. zł) -280 -467 -8 316 376 przychody ze sprzedaży 2016 r. (tys. zł) 3 080 6 777 2 137 21 110 wynik netto 2016 r. (tys. zł) -113 142 -6 015 150 aktywa 31.12.2016 r. (tys. zł) 1 069 2 845 13 364 76 820 kapitał zakładowy 31.12.2016 r. (tys. zł) 1 490 2 339 18 414 19 318 kapitał zapasowy i wynik finansowy z lat ub. 31.12.2016 r. (tys. zł) -1 180 -673 2 416 suma kapitałów własnych 31.12.2016 r. (tys. zł) 197 1 808 12 399 21 884 środki pieniężne na 31.12.2016 r. (tys. zł) 56 668 25 7 470 średnie zatrudnienie w etatach za 2016 r. 37 62 122
Zamówienie „z wolnej ręki” - ograniczenia prawne posiadanie przez wykonawcę osobowości prawnej, sprawowanie przez zamawiającego kontroli nad wykonawcą, ponad 90% działalności wykonawcy dotyczyć musi zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie przychodów średnich z 3 lat lub w nowym podmiocie na podstawie wiarygodnych prognoz), brak bezpośredniego udziału kapitału prywatnego w wykonawcy.
Czy ZUO, MPO, PDiM i ZZM spełniają obecnie warunki do udzielenia zamówienia „z wolnej ręki”? ZZM jest jednostką budżetową, nie posiada osobowości prawnej i nie może ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. sprawowanie kontroli nad osobą prawną – warunek spełniony jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM. ponad 90% przychodów od zamawiającego – nie spełnia żadna ze spółek: ZUO, MPO i PDiM – przychody ZUO, MPO i PDiM od Miasta i jednostek miejskich to odpowiednio ok.: 50%, 60% i 80%. brak bezpośredniego zaangażowania kapitału prywatnego w wykonawcy spełnione jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM.
Koncentracja realizacji zadań Ograniczenia połączenia dotychczasowej działalności ZUO, MPO, PDiM i ZZM w jednym podmiocie (spółce). w przypadku ZUO istotnym ograniczeniem jest konieczność zachowania trwałości zrealizowanego projektu unijnego oraz pełniona przez spółkę funkcja RIPOK, w przypadku ZZM istotnym ograniczeniem jest zarządzanie przez tą jednostkę cmentarzami komunalnymi, w przypadku działalności MPO i PDiM brak jest istotnych ograniczeń mogących wpływać na możliwość połączenia działalności tych spółek.
Połączenie działalności MPO i PDiM Połączenie działalności poprzez połączenie spółek. stosunkowo skomplikowana, niosąca ryzyka formalno-prawne procedura nadzorowana przez sąd, udzielenie zamówienia w trybie „z wolnej ręki” będzie kwestionowane, gdyż ani MPO ani PDiM nie spełniają kryterium ponad 90% działalności dotyczącej zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie średnich przychodów z 3 lat). Połączenie działalności poprzez utworzenie nowej spółki i likwidację spółek dotychczasowych. stosunkowo prosta procedura podlegająca jedynie rejestracji w KRS, z ograniczonym ryzykiem formalno-prawnym, udzielenie zamówienia „z wolnej ręki” nowej spółce na podstawie wiarygodnych prognoz nie może być kwestionowane, nowa spółka może rozpocząć działalność bezpośrednio po podpisaniu aktu założycielskiego jako spółka w organizacji. Utworzenie nowej spółki Miasta z mniejszościowym udziałem ZUO do odbioru odpadów, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania znaków poziomych, likwidacja MPO i PDiM, ZZM bez zmian – ROZWIĄZANIE PROPONOWANE.
Pozostawienie realizacji zadań w jednostkach miejskich – najważniejsze cechy Zachowanie miejsc pracy – przejście pracowników MPO i PDiM do nowej spółki lub do nowej spółki i ZZM. Przejęcie i możliwość sprzedaży przez Miasto części majątku likwidowanych spółek. Wyposażenie spółki przez Miasto na etapie jej zawiązywania w nieruchomość, która docelowo stanowić będzie siedzibę i bazę firmy – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Dokapitalizowanie spółki przez mniejszościowego udziałowca (ZUO) środkami pieniężnymi na etapie jej tworzenia z przeznaczeniem na zakup części brakującego sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Nowa spółka mając zawarte umowy z Miastem może ubiegać się o pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania na zakup sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Konieczność zakupu sprzętu przez ZZM (czyli Miasto) – rozwiązanie 2 i 3. Większe możliwości kontroli i wpływania na realizację zadań przez własną spółkę (i jednostkę) niż przez podmiot zewnętrzny.
Rozwiązanie proponowane utrzymanie miejsc pracy i poprawa warunków pracy, budowa docelowej nowoczesnej bazy koncentrującej całą działalność spółki w jednym miejscu, mającej potencjał do dalszego rozwoju, zapewniającej dobre warunki pracy i zaplecze socjalne dla pracowników, możliwość świadczenia usług na wysokim poziomie dzięki dokapitalizowaniu i dosprzętowieniu, ustabilizowanie sytuacji finansowej, zapewnienie stałego źródła przychodów, co umożliwi pozyskiwanie korzystnego kredytowania, rozwój firmy i zachowanie stabilnych miejsc pracy, zachowanie bezpośredniego wpływu na rzetelność realizacji zadań, zwłaszcza w zakresie odbioru odpadów, zwiększenie wpływu na osiągnięcie przez Miasto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów, który dla papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła w 2019 r. wynosi 40%, a w 2020 r. 50%, możliwość wykorzystania tego samego sprzętu do realizacji różnych zadań, naturalne powiązanie kapitałowe z Zakładem Utylizacji Odpadów, „uwolnienie” dotychczas zajmowanych przez spółki lokalizacji, które w planie zagospodarowania przestrzennego posiadają inne funkcje niezwiązane z ich obecnym przeznaczeniem.
Niezbędne inwestycje w sprzęt Niezbędne inwestycje uzupełniające posiadany przez MPO i PDiM sprzęt w celu realizacji odbioru odpadów w 3 sektorach, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania oznakowania poziomego jezdni (sprzęt używany 5-7-letni). Odbiór odpadów: 5 śmieciarek o ładowności pow. 7,5 t., w tym 2 z funkcją mycia pojemników, 1 śmieciarka o ładowności do 7,5 t., 2 bramowce, 1 prasokontener o łącznej wartości w granicach ok. 1,8 mln zł. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników: 4 posypywarki uliczne z pługiem, 3 pługi uliczne lemieszowe, 1 ładowarka kołowa, 1 samochód „brygadówka”, 4 zamiatarki chodnikowe, 2 pługi odśnieżne wirnikowe chodnikowe, 2 nadwozia posypywarek chodnikowych + pługi lemieszowe o łącznej wartości w granicach ok. 1,1 mln zł. Remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach: 1 samochód ciężarowy „Doka”, 1 samochód dostawczy, 1 koparka kołowa obrotowa, 1 termos do asfaltu, 4 agregaty prądotwórcze, 4 zagęszczarki, 1 frezarka do asfaltu, 1 malowarka o łącznej wartości w granicach ok. 0,6 mln zł.
Rozwiązanie proponowane – wielkość przychodów ze sprzedaży w nowej spółce Szacunkowa roczna wielkość przychodów nowej spółki to: odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych w 3 sektorach ok. 2,2 mln zł, odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych od 0 (nie wygrany przetarg) do ok. 0,6 mln zł (wygrany przetarg), odbiór odpadów od jednostek Miasta – ok. 0,7 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników od ok. 2,7 mln zł (wykonanie 2016 r.) do ok. 3,7 mln zł (wielkość z projektu budżetu Miasta na 2017 r.), zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników dla jednostek miejskich – poniżej 0,1 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników na rzecz Miasta i malowanie poziome jezdni od ok. 1,7 mln zł (wykonanie 2015 r) do ok. 2,3 mln zł (wykonanie 2016 r.), remonty dróg i chodników na rzecz jednostek miejskich, zabruki, malowanie znaków poziomych na jezdniach ok. 0,8 mln zł (wykonanie 2016 r.), pozostałe usługi na rzecz Miasta (dekoracja, wynajem magazynu) – ok. 0,1 mln zł, małe (do 30 tys. EUR) zadania inwestycyjne dotyczące dróg i chodników – od 0 do ok. 0,5 mln zł, przychody na zewnątrz (10% przychodów) – od ok. 0,9 mln do ok. 1,2 mln zł. Szacowana ostrożnie łączna roczna wartość przychodów to od ok. 9,2 mln zł do 12,2 mln zł.