Program Rewitalizacji Gminy Boniewo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Włocławski Obszar funkcjonalny
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Paczków do roku 2023.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rewitalizacji – Gmina Białowieża
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Program Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017 -2023 Przedstawienie głównych założeń i kierunków rewitalizacji Gminy Spotkania konsultacyjne 24 marca 2017 r. Marek Dondelewski Ekspert ds..Rewitalizacji

Definicje Rewitalizacja proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie programu rewitalizacji Stan kryzysowy stan spowodowany koncentracją negatywnych zjawisk społecznych (w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym) współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co najmniej jednej z następujących sfer: gospodarczej, środowiskowej, przestrzenno-funkcjonalnej

Program rewitalizacji Definicje c.d. Obszar zdegradowany obszar, na którym zidentyfikowano stan kryzysowy. Obszar zdegradowany może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic pod warunkiem stwierdzenia stanu kryzysowego na każdym z podobszarów. Obszar rewitalizacji obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, na którym, z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego, zamierza się prowadzić rewitalizację. ≤ 20% powierzchni gminy ≤ 30% ludności gminy Program rewitalizacji wieloletni program działań w sferze społecznej oraz gospodarczej przestrzenno-funkcjonalnej lub środowiskowej, zmierzający do wyprowadzenia obszarów rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju, stanowiący narzędzie planowania, koordynowania i integrowania różnorodnych aktywności w ramach rewitalizacji.

Podstawy prac nad rewitalizacją Gminy Boniewo Polityka spójności społeczno-gospodarczej UE2014-2020 Polityka rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego 2014-2020 Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Kujawsko -Pomorskiego 2014-2020 Zasady programowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych w celu ubiegania się o środki finansowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020. Ministerstwo Rozwoju 2 sierpnia 2016 r.

Proces rewitalizacji w Gminie Boniewo

Proces rewitalizacji w Gminie Boniewo c.d.  Do dnia 31 grudnia 2023 r. dopuszcza się realizację przedsięwzięć wynikających z programu zawierającego działania służące wyprowadzeniu obszaru zdegradowanego ze stanu kryzysowego, przyjmowanego uchwałą rady gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. 2016 poz.446 ) Od 1 stycznia 2024 roku jedyną podstawą w gminach będzie gminny program rewitalizacji przyjęty uchwałą gminy zgodnie z wymogami wskazanymi w ustawie z dnia 9 października 2015 r.o rewitalizacji

Podstawy prawne Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Program uchwalony będzie przez radę gminy, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. 2016 poz.446 ) Zasady programowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych w celu ubiegania się o środki finansowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 -2020 Zgodny z celami Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko -Pomorskiego do roku 2020+ oraz RPO WK-P 2014-2020

Współpraca w ramach PR Gminy Boniewo Komplementarność Przestrzenna Problemowa Finansowa Koncentracja i komplekso -wość Partnerstwo i partycypacja

Zasady planowania działań rewitalizacyjnych Zasady regionalne: Definiują pojęcia związane z rewitalizacją; Określają sposób tworzenia programu rewitalizacji; Wyznaczają zasady opracowywania programu rewitalizacji według nowych perspektyw finansowych (kompleksowość, komplementarność, koncentracji, partnerstwa i partycypacji); Wskazują sposób wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji; Ustalają główne elementy PR; Precyzują pożądane efekty procesów rewitalizacji.

Jak zaplanować rewitalizację Gminy i uzyskać efekty dla jej rozwoju? Diagnoza społeczno -gosp. Główne problemy rozwoju społeczno –gospodarczego Gminy Projekty Główne Cele i efekty rewitalizacji Problemy i wskaźniki Obszary Zdegradowane i Rewitalizacji Rozwój społeczno-gospodarczy Wsparcie przedsiębiorczości Aktywizacja zawodowa i edukacja dla potrzeb konkurencyjnej gospodarki Rozwój infrastruktury Edukacja Ochrona zdrowia Turystyka i rekreacja oraz sport Nowe inwestycje Lepsza jakość życia mieszkańców Środowisko i bezpieczeństwo Gmina przyjazna i otwarta Społeczna Przestrzenno-infrastrukturalna Instrumenty wsparcia i finansowania rewitalizacji Gminy

Elementy procesu rewitalizacyjnego Gminy Boniewo Diagnoza i OZ /OR Wizja i Misja Cele rewitalizacji Lista projektów Źródła finansowania

Źródło danych: opracowanie własne Prace nad rewitalizacją Gminy Boniewo (stan na dzień 24 marca 2015 roku) Koncentracja działań na obszarze rewitalizowanym wyznaczonym w kompleksowej diagnozie społeczno-ekonomicznej (max. 20% powierzchni gminy, zamieszkałe przez nie więcej niż 30% mieszkańców gminy) Zaplanowanie całościowych (kompleksowych, zintegrowanych) przedsięwzięć odpowiadających na problemy występujące na tym obszarze Koordynacja działań przy zaangażowaniu lokalnej społeczności i innych interesariuszy na każdym etapie rewitalizacji społeczno-ekonomicznej

Prace nad Programem Rewitalizacji Gminy Boniewo 1. Opracowano analizę danych które będą pozyskane od instytucji partnerów Programu, a także wskaźników zjawisk problemowych w następujących sferach funkcjonowania gminy: Sfera społeczna bezrobocie ubóstwo edukacja (w tym przedszkolna) przestępczość Sfera funkcjonalno-przestrzenna jakość terenów publicznych (w tym budynków użyteczności publicznej) stan infrastruktury technicznej i społecznej Sfera gospodarcza stan gospodarki w mieście (liczba podmiotów, ocena potencjału gospodarczego) Sfera środowiskowa stan środowiska naturalnego (w tym jakości powietrza atmosferycznego na terenie Gminy).

Prace nad Programem Rewitalizacji Gminy Boniewo c.d. 2. Dokonano opracowanie ankiet i przeprowadzono proces ankietowania i konsultacji w poszczególnych sołectwach 3. Dokonano analizy wyników ankiet pod kątem głównych problemów społeczno –gospodarczych Gminy 4. Usystematyzowano główne kierunki rewitalizacji Gminy Boniewo według wskazań ankiet z podziałem na sołectwa 5. Przygotowano zbiór głównych wskaźników dla wyznaczenia skali zjawisk problemowych i ich lokalizacji przestrzennej 6. Wstępnie określono cele rewitalizacji 7. Rozpoczęto proces analizy wskaźnikowej na bazie ankiet, statystyki i zebranych danych gminnych i odpowiednich instytucji

Prace nad Programem Rewitalizacji Gminy Boniewo c.d. Prace do 30 czerwca 2017 roku Opracowanie Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Przygotowanie i zgłoszenie propozycji projektów rewitalizacji w ramach Programu Analiza rozwiązań rewitalizacyjnych i propozycji projektów do Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Konsultacje społeczne Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Przygotowanie raportu z konsultacji społecznych Programu

Prace nad Programem Rewitalizacji Gminy Boniewo c.d. Prace do 30 września 2017 roku Opracowanie Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Skierowanie Programu do uchwalenia do Komisji i Rady Gminy Boniewo Pojęcie Uchwały Rady Gminy Boniewo w sprawie przyjęcia Programu Rewitalizacji Gminy Boniewo 2017-2023 Przekazanie Uchwały i Programu do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu w celu konsultacji Programu i ew. uwag Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu Uwzględnienie uwag i przygotowanie Programu do Uchwały Rady Gminy celem zatwierdzenia Programu przez Urząd Marszałkowski w Toruniu Wpisanie Programu na Listę Urzędu Marszałkowskiego programów rewitalizacji Przygotowanie i zgłoszenie projektów rewitalizacji do dofinansowania ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 zgodnie z planowanym harmonogramem konkursów RPO WK-P 2014-2020 w roku 2017 i na 2018r.

Diagnoza Gminy Boniewo na potrzeby rewitalizacji ANALIZA i DIAGNOZA – Analiza gminy w podziale na miejscowości sołectwa wyznaczenie obszarów: a) zdegradowanego Analiza wskaźnikowa, jakościowa mająca na celu stwierdzenie czy w gminie występuje stan kryzysowy oraz rewitalizacji Analiza wskaźnikowa jakościowa -delimitacja obszaru b) rewitalizacji Szczegółowa diagnoza obszaru rewitalizacji –opis obszarów do rewitalizacji 2. GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI Identyfikacja głównych kierunków i celów rewitalizacji w Gminie Boniewo na bazie ustaleń Diagnozy Wizja obszaru rewitalizacji po rewitalizacji Cele i kierunki działań rewitalizacyjnych Projekty/przedsięwzięcia rewitalizacyjne Opis mechanizmów zapewnienia komplementarności działań, właściwej partycypacji i partnerstwa, system wdrażania i monitoringu

Diagnoza społeczno-gospodarcza na potrzeby GPR 2016-2023  1.Sfera społeczna. Występowanie i skala zjawisk społecznych została zbadana pod kątem problemów: zaawansowanego procesu starzenia się ludności, rynku pracy, pomocy społecznej, edukacji, bezpieczeństwa. 2.Sfera funkcjonalno –przestrzenna i infrastrukturalna. Występowanie zjawisk i ich skala została zbadana głównie pod kątem problemów: dostępności przestrzeni do zagospodarowania w Gminie, stanu technicznego infrastruktury na terenie Gminy.

Diagnoza społeczno-gospodarcza na potrzeby GPR 2016-2023 c.d. 3.Sfera gospodarcza. Występowanie zjawisk i ich skala została zbadana głównie pod kątem problemów aktywności gospodarczej i zawodowej mieszkańców, przedsiębiorczości.   4. Sfera środowiskowa: ochrony środowiska efektywność energetyczna w tym obiektów użyteczności publicznej.

Wyznaczenie obszaru zdegradowanego oraz obszarów rewitalizacji Identyfikacja głównych problemów w podziale na poszczególne obszary Gminy Analiza wskaźnikowa i jakościowa obszarów Gminy i występowania w przestrzeni miejskiej negatywnych zjawisk społecznych, funkcjonalno -przestrzennych, gospodarczych i środowiskowych Wyznaczenie obszarów: zdegradowanych oraz do rewitalizacji

Źródła danych Urząd Gminy Operatorzy infrastruktury Ośrodek Pomocy Społecznej Komenda Policji Powiatowy Urząd Pracy Instytucje publiczne na terenie Gminy GUS

Identyfikacja głównych problemów wyznaczenia obszaru zdegradowanego 1. Sfera społeczna bezrobocie ubóstwo Alkoholizm 2. Sfera funkcjonalno-przestrzenna jakość terenów publicznych (w tym budynków użyteczności publicznej) stan infrastruktury technicznej Jakość dróg system oświetlenia ulic i budynków publicznych - Stan połączeń komunikacyjnych Sfera gospodarcza stan gospodarki w mieście (liczba podmiotów, ocena potencjału gospodarczego) turystyka 4. Sfera środowiskowa -dzikie wysypiska -zanieczyszczenie wód Niska świadomość ekologiczna

Obszar rewitalizacji –stan kryzysowy analiza sołectw/miejscowości Stan spowodowany koncentracją negatywnych zjawisk społecznych (w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym), współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co najmniej jednej z następujących sfer: gospodarczej środowiskowej przestrzenno-funkcjonalnej technicznej Skalę negatywnych zjawisk odzwierciedlają mierniki rozwoju opisujące powyższe sfery, które wskazują na niski poziom rozwoju lub dokumentują silną dynamikę spadku poziomu rozwoju, w odniesieniu do wartości dla całej gminy.

Wskaźniki wyznaczenia obszaru zdegradowanego Do wyznaczania obszarów zdegradowanych Gminy Boniewo proponuje się posłużyć następującymi wskaźnikami: 1.w sferze społecznej: udział osób w gospodarstwach domowych korzystających ze środowiskowej pomocy społecznej w ludności ogółem na danym obszarze (przeliczono na 1000 ludności, dane Ośrodka Pomocy Społecznej za 2015 r.), udział bezrobotnych w ludności w wieku produkcyjnym na danym obszarze (przeliczono na 100 osób w wieku produkcyjnym, dane Powiatowego Urzędu Pracy za 2015 r.), 2. w sferze funkcjonalno-przestrzennej i infrastruktury technicznej: stan dróg gminnych. 3.w sferze gospodarczej: liczba podmiotów gospodarczych na terenie gminy 4. Wskaźniki środowiskowe

CZĘŚĆ KONSULTACYJNA GMINA BONIEWO MOCNE STRONY TERAZ POTENCJAŁ GMINY SZANSE Stowarzyszenia/ organizacje/ inicjatywy lokalne Warsztaty dla dzieci i młodzieży Tereny zielone Historia Kultura Tradycja Lokalne produkty GMINA ZA 5 LAT – JAK WYKORZYSTAĆ POTENCJAŁ ROZWOJU

Główne problemy w rozwoju Gminy Boniewo Główne problemy w sferze społecznej Alkoholizm Narkomania Bezrobocie Bezdomność Osoby starsze pozostawione bez opieki Przemoc w rodzinie Ubóstwo Chuligaństwo, wandalizm, przestępczość Brak miejsca do uprawiania sportu/rekreacji Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Niska aktywność społeczeństwa

Główne problemy w rozwoju Gminy Boniewo Główne problemy w sferze gospodarczej Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia dla przedsiębiorców Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Duża konkurencja Brak terenów inwestycyjnych Brak wykwalifikowanej siły roboczej

Główne problemy w rozwoju Gminy Boniewo Główne problemy w sferze przestrzenno-technicznej Zły stan dróg Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Niedostateczny poziom dostępu do sieci kanalizacyjnej Zły stan budynków publicznych Brak ścieżek rowerowych Brak terenów zielonych i spacerowych Brak boisk, placów i zabaw Niedostateczna liczba miejsc parkingowych

Główne problemy w rozwoju Gminy Boniewo Główne problemy w sferze środowiskowej Nadmierne zanieczyszczenia powietrza Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Występowanie dzikich wysypisk Wylewanie nieczystości do wód

PODSUMOWANIE Wstępna analiza delimitacji obszaru rewitalizacji Gminy Boniewo według wskazań społeczności (na podst. zbiorczej analizy Ankiet mieszkańców wg miejscowości Gminy) BONIEWO: Główne problemy społeczne: Bezrobocie, alkoholizm, Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia dla bezrobotnych Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Niedostateczny poziom dostępu do sieci kanalizacyjnej Zły stan techniczny dróg Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Występowanie dzikich wysypisk

PODSUMOWANIE JEZRZMANOWO: Główne problemy społeczne: Brak miejsc do uprawiania sportu i rekreacji Niska aktywność społeczna Bezrobocie Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak terenów inwestycyjnych Brak wykwalifikowanej siły roboczej Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak ścieżek rowerowych Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Główne problemy w sferze środowiskowej Nadmierne zanieczyszczenie powietrza Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Występowanie dzikich wysypisk

PODSUMOWANIE LUBOMIN LEŚNY Główne problemy społeczne: Niska aktywność społeczna Bezrobocie Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Osoby starsze pozostawione bez opieki Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak wykwalifikowanej siły roboczej Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Nadmierne zanieczyszczenie powietrza

PODSUMOWANIE LUBOMIN RZĄDOWY Główne problemy społeczne: Bezrobocie Ubóstwo Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak wykwalifikowanej siły roboczej Brak terenów inwestycyjnych Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan budynków publicznych Niedostateczny dostęp do sieci kanalizacyjnej Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska Niska świadomość ekologiczna mieszkańców

PODSUMOWANIE ŁĄKI WIELKIE Główne problemy społeczne: Bezrobocie Alkoholizm Brak miejsc do uprawiania sportu Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrost Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Brak ścieżek rowerowych Brak boisk i placów zabaw Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Nadmierne zanieczyszczenie powietrza

PODSUMOWANIE OSIECZ WIELKI Główne problemy społeczne: Bezrobocie Alkoholizm Niska aktywność społeczeństwa Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak wykwalifikowanej siły roboczej Brak terenów inwestycyjnych Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak ścieżek rowerowych Brak chodników i oświetlenia Brak terenów zielonych i spacerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Dzikie wysypiska śmieci

PODSUMOWANIE OTMIANOWO Główne problemy społeczne: Niska aktywność społeczeństwa Bezrobocie Alkoholizm Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak wykwalifikowanej siły roboczej Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak ścieżek rowerowych Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska śmieci Niska świadomość ekologiczna mieszkańców

PODSUMOWANIE SARNOWO Główne problemy społeczne: Niska aktywność społeczeństwa Bram miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną (6) Brak miejsc do uprawiania sportu i rekreacji (6) Bezrobocie (6) Alkoholizm Ucieczka młodzieży do dużych miast Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak terenów inwestycyjnych Brak atrakcyjnej oferty dla młodzieży Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska śmieci Niska świadomość ekologiczna mieszkańców

PODSUMOWANIE SIEROSZEWO Główne problemy społeczne: Niska aktywność społeczeństwa Brak miejsc do uprawiania sportu i rekreacji Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kultury Bezrobocie Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia bezrobotnych Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Niedostateczna ilość połączeń komunikacyjnych Niedostateczny dostęp do sieci kanalizacyjnej Brak ścieżek rowerowych Brak terenów zieleni Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Dzikie wysypiska śmieci

PODSUMOWANIE SUŁKÓWEK Główne problemy społeczne: Bezrobocie Niska aktywność społeczeństwa Brak miejsc do uprawiania sportu i rekreacji Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kultury Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia bezrobotnych Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak boisk, placów zabaw, miejsc rekreacji Zły stan dróg Niedostateczna ilość powiązań komunikacyjnych Główne problemy w sferze środowiskowej Nadmierna zanieczyszczenie powietrza Niska świadomość ekologiczna mieszkańców

PODSUMOWANIE WÓLKA PARUSZEWSKA Główne problemy społeczne: Bezrobocie Alkoholizm Niska aktywność społeczeństwa Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kultury Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Brak terenów inwestycyjnych Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Niedostateczna liczba połączeń komunikacyjnych Zły stan dróg Brak terenów zielonych i spacerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Nadmierna zanieczyszczenie powietrza Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Dzikie wysypiska

PODSUMOWANIE ŻURAWICA Główne problemy społeczne: Bezrobocie Alkoholizm Chuligaństwo i wandalizm Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak terenów inwestycyjnych Brak wykwalifikowanej siły roboczej Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Brak boisk i placów zabaw Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska Wylewanie nieczystości do wód

PODSUMOWANIE ANIELIN Główne problemy społeczne: Bezrobocie Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Brak miejsc do uprawiani sportu i rekreacji Niska aktywność społeczeństwa Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia dla przedsiębiorców Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak ścieżek rowerowych Niedostateczny dostęp dostępu do sieci kanalizacyjnej Brak boisk i placów zabaw Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Dzikie wysypiska Wylewanie nieczystości do wód

PODSUMOWANIE ARCISZEWO Główne problemy społeczne: Alkoholizm Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Niska aktywność społeczeństwa Główne problemy gospodarcze: Brak wykwalifikowanej siły roboczej Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia dla przedsiębiorców Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Brak terenów zieleni Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Nadmierne zanieczyszczenie powietrza Wylewanie nieczystości do wód

PODSUMOWANIE BIERZYN Główne problemy społeczne: Bezrobocie Niska aktywność społeczeństwa Chuligaństwo i wandalizm Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Brak ścieżek rowerowych Niedostateczna liczba połączeń komunikacyjnych Brak terenów zieleni i spacerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska Niska świadomość ekologiczna mieszkańców

PODSUMOWANIE GRÓJCZYN Główne problemy społeczne: Bezrobocie Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Alkoholizm Niska aktywność społeczna mieszkańców Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak rzetelnego wsparcia dla bezrobotnych Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Niedostateczna liczba połączeń komunikacyjnych Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Nadmierne zanieczyszczenie powietrza

PODSUMOWANIE GRÓJEC Główne problemy społeczne: Bezrobocie Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną Niska aktywność społeczna mieszkańców Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Brak rzetelnego wsparcia dla przedsiębiorców Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Brak ścieżek rowerowych Główne problemy w sferze środowiskowej Dzikie wysypiska Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Wylewanie nieczystości do wód

PODSUMOWANIE OSIECZ MAŁY Główne problemy społeczne: Brak miejsc z atrakcyjną ofertą kulturalną (6) Niska aktywność społeczna mieszkańców (6) Bezrobocie (3) Brak miejsc sportu i rekreacji (3) Główne problemy gospodarcze: Brak miejsc pracy Brak połączeń z regionalnymi ośrodkami wzrostu Główne problemy w sferze techniczno-przestrzennej Zły stan dróg Brak terenów zieleni Brak ścieżek rowerowych (3) Zły stan budynków publicznych (3) Główne problemy w sferze środowiskowej Niska świadomość ekologiczna mieszkańców Dzikie wysypiska

Wskazanie przez uczestników głównych kierunków i efektów rewitalizacji Gminy Zwiększenie integracji mieszkańców i pobudzenie ich aktywności lokalnej Zwiększenie ilości miejsc pracy Rozwój powstawania nowych podmiotów gospodarczych Rozwój bazy turystyczno-rekreacyjnej Nowe obiekty bazy sportowej Poprawa estetyki przestrzeni publicznej Poprawa środowiska naturalnego Ograniczenie patologii społecznych Włączenie społeczne osób wykluczonych Poprawa bezpieczeństwa Możliwość podniesienia kwalifikacji zawodowych Odnowa obiektów publicznych i zabytków w gminie Zwiększenie ilości i poprawa jakości mieszkań w gminie Poprawa jakości edukacji na poziomie podstawowym lub gimnazjalnym Poprawa poziomu oferty w zakresie kultury, sportu, form spędzania czasu wolnego Utworzenie podmiotów polityki społecznej Inne…..?

Dziękuję za uwagę Marek Dondelewski Ekspert rewitalizacji mail: mdondelewski@op.pl tel: 608 451 406