PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Pomoc materialna dla uczniów
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Prawo administracyjne
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Ubezpieczenia Społeczne
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
PREZENTACJA PROJEKTU SYSTEMOWEGO REALIZOWANEGO W GMINNYM OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ W ZAMOŚCIU 1.
OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W 2012 ROKU
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
20 lat historii. czyli pomoc społeczna w czasach przemian ustrojowych rok …
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY OPS, PCPR I PUP
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
 ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej  program rządowy „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania ”  ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy.
RODZINA 500 PLUS #fakty. CZYM JEST #RODZINA500PLUS? Pierwszy tak szeroki i systemowy program wsparcia polskich rodzin po 1989 r. Świadczenie wychowawcze.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Informacja na temat przygotowania samorządu Miasta Puławy do realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Polityka rynku pracy w Polsce
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Katerina Cadyova Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Senior w środowisku lokalnym
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
RODZINA 500 PLUS #fakty.
POMOC SPOŁECZNA.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nieporęcie
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO STAN NA 31.12.2016r. Jedlnia- Letnisko

Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną gminy powołaną do wykonywania zadań z zakresu ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.

W ramach wykonania ustawy udzielane są świadczenia pieniężne oraz świadczenia niepieniężne, do których zalicza się: opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych (programy pomocy społecznej profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka); udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;

przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych i celowych: - na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego; - na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem; praca socjalna;

organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych; dożywianie dzieci; kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;

pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego; przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych; opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

DZIAŁANIA NA RZECZ WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO WSPARCIE AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW

podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych; współpraca z PUP pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy; upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, zgodnie z zasadami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej zapewnione jest wsparcie asystenta rodziny. Tą formą pomocy objętych jest 10 rodzin. Z poradnictwa specjalistycznego – psychoterapeuty korzysta 15 rodzin

Zmieniająca się polityka Państwa i rozwój polityki prorodzinnej doprowadziły do zmian w zadaniach wykonywanych przez GOPS.   Obecnie Ośrodek wykonuje zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej oraz zadania zlecone w zakresie administracji rządowej.

Program „Rodzina 500 plus” Program to pierwsze uniwersalne wsparcie dla polskich rodzin, którego celem jest pomoc w wychowaniu dzieci, a także odwrócenie negatywnego trendu demograficznego w naszym kraju Program wprowadzono ustawą z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. 2016 poz. 195 z poźn. zm.)

Sposób finansowania Programu „Rodzina 500 plus” Program jest realizowany przez samorząd gminy, powiatu i województwa jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej Wojewoda przekazuje dotację i nadzoruje realizację Programu

Ludność gminy Jedlnia-Letnisko stan na 31 grudnia 2016 r. W 2015 r. na 1000 mieszkańców przypada 11,58 urodzeń, a w 2016 r. na 1000 mieszkańców przypada 11,06 urodzeń. ww. dane statystyczne UG Jedlnia-Letnisko 2015 2016 Liczba mieszkańców 12522 12655 Urodzenia 145 140 Liczba dzieci w przedziale 0 do 17 roku życia 2597 2584

Odbiorcy Programu „Rodzina 500 plus” W okresie od kwietnia do grudnia 2016r. Programem objętych zostało średnio 956 rodzin miesięcznie.

Odbiorcy Programu „Rodzina 500 plus” Wśród beneficjentów GOPS są rodziny/osoby, które korzystają równocześnie z kilku form pomocy i wsparcia. Programem Rodzina 500+ objętych jest 98 rodzin, które posiadają 3 i więcej dzieci do 18 roku życia.

Odbiorcy Programu „Rodzina 500 plus” W okresie od dnia 01.01.2016r. do dnia 31.03.2016r. ze świadczeń pomocy społecznej korzystało ogółem: zasiłki celowe - 25 rodzin, w tym 5 rodzin nabyło uprawnienia do świadczenia 500+ zasiłki okresowe – 66 rodzin, w tym 23 rodziny nabyły uprawnienia do świadczenia 500+ zasiłki stałe – 65 rodzin, w tym 12 rodzin nabyło uprawnienia do świadczenia 500+ dożywianie dzieci w szkołach – 82 rodziny, w tym 82 rodziny nabyły uprawnienia do w/w świadczenia stypendia i zasiłki szkolne (od I – VI) – 150 rodzin

Odbiorcy Programu „Rodzina 500 plus” Po wprowadzeniu programu Rodzina 500+, od dnia 01.04.2016r. do dnia 31.12.2016r. ze świadczeń pomocy społecznej korzysta ogółem: zasiłki celowe – 57 rodzin, w tym 13 rodzin pobierających świadczenie wychowawcze zasiłki okresowe – 39 rodzin, w tym 9 rodzin pobierających świadczenie wychowawcze zasiłki stałe – 64 rodziny, w tym 10 rodzin pobierających świadczenie wychowawcze dożywianie dzieci w szkołach – 64 rodziny, w tym 64 rodziny pobierające w/w świadczenie oraz paczki żywnościowe dla 117 dzieci stypendia i zasiłki szkolne (IX – XII) – 164 rodziny

WNIOSKI świadczenie wychowawcze to najbardziej powszechne świadczenie stanowiące wsparcie dla rodzin z dziećmi – 59 % spośród dzieci zamieszkałych w Gminie Jedlnia-Letnisko w wieku od 0 -18 r.ż. otrzymało świadczenia na dzień 31 grudnia 2016 r. zostały rozpatrzone wszystkie wnioski złożone przez mieszkańców gminy ponad 1630 dzieci objęto wsparciem w jednej korzystającej ze wsparcia rodzinie ze świadczeń korzystało średnio 1,44 dziecka gmina na wypłatę świadczeń wydatkowała kwotę 7 032 469,00zł w stosunku do I kwartału 2016r. o ok. 0,1% zmniejszyła się liczba rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej

Pięć pozytywnych efektów „Programu 500 plus” w Polsce wzrost liczby urodzeń znaczne zmniejszenie się liczby rodzin żyjących na skraju ubóstwa innowacja gospodarcza na skalę światową wzrost konsumpcji poprawa nastrojów społecznych ww. dane Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej

PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO Opracowanie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Jedlnia-Letnisko PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO STAN NA 31.12.2016r.