Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa lek. wet. Andrzej Szpulak.
Identyfikacja i zdrowie zwierząt
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrole kwalifikowalności do wsparcia specjalnego do krów i owiec
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie sporządzania raportu/protokołu z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności przez powiatowych lekarzy weterynarii.
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
Problemy w stosowaniu przepisów wykonawczych MRiRW dotyczących obrotu zwierzętami Michał Rudy Darek Makowski.
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Podstawowe dokumenty żywnościowe.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Identyfikacja i rejestracja zwierząt
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych
POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W ZWOLENIU
Biuro Zdrowia i Ochrony Zwierząt Główny Inspektorat Weterynarii
Warszawa, Przegląd sytuacji sektora rolnego ocena zagrożeń w sferze instytucjonalnej obsługi rolnictwa Z uwagi na zapóźnienia: wprowadzenie.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Nowe, unijne przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów
1 Program Zero tolerancji. 2 Mając na względzie pojawienie się przypadków przestępczej działalności niektórych podmiotów, w celu wyeliminowania podmiotów.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Słubice, dnia 08 sierpnia 2014 r.
„Sprzedaż bezpośrednia i działalność marginalna, lokalna i ograniczona
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Konferencja Programowa ZPPU
„Produkcja żywności niezwierzęcego pochodzenia w warunkach domowych”
SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA wymagania obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Kontrole produktów pochodzenia zwierzęcego podlegających wywozowi na rynek Państw Członkowskich UC Główny Inspektorat Weterynarii.
Działania administracyjne Główny Inspektorat Weterynarii
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Choroba Aujeszkyego: Podstawa prawna Aktualna sytuacja w Unii Europejskiej Skutki ekonomiczne.
Działania samorządu województwa podlaskiego w zakresie ograniczania populacji dzika. Białystok, 18 czerwca 2015 r.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Główny Inspektorat Weterynarii Afrykański pomór świń Działania administracyjne.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Główny Inspektorat Weterynarii Afrykański pomór świń Podstawy prawne zwalczania choroby.
UBOJE GOSPODARCZE Inspekcja Weterynaryjna Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sławnie.
Zasady ochrony gospodarstw przed ASF PAŃSTWOWY INSTYTUT WETERYNARYJNY - PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY W PUŁAWACH 2016.
Afrykański pomór świń (ASF) Informacje dla posiadaczy zwierząt AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA.
Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego w świetle „Krajowego programu zwalczania niektórych.
Tomasz Górniak Ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku zwierząt oraz mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref w związku z ASF Warszawa 19 grudnia.
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Podstawy prawne zwalczania choroby Główny Inspektorat Weterynarii
Rolniczy Handel Detaliczny
Zasady ochrony gospodarstw przed ASF
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
W dniu 22 stycznia 2018 roku weszła również w życie PROCEDURA PRZESZUKIWANIA OBSZARÓW I ZBIERANIA ZWŁOK DZIKÓW LUB ICH SZCZĄTKÓW, opracowana przez Główny.
Procedura przeszukiwania obszarów i zbierania zwłok dzików lub ich szczątków Mając na względzie ujednolicenie działań związanych ze zbieraniem i utylizacją.
Zachowanie zasad bioasekuracji podczas polowań
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ Administracyjne Metody Zwalczania
Afrykański Pomór Świń (ASF) Zagrożenie Epizootyczne
Zapis prezentacji:

Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych restrykcjami w związku z występowaniem ASF Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Obornikach Oborniki , dnia 10 maja 2017 r.

Regionalizacja w związku z występowaniem ASF Obszary, na których zastosowanie mają restrykcje związane z występowaniem afrykańskiego pomoru świń (regionalizacja) ustanowione są przepisami decyzji wykonawczej Komisji Nr 2014/709/UE w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich i uchylająca decyzję wykonawczą 2014/178/UE Załącznik do ww. decyzji zawiera wykaz obszarów, na których obowiązują restrykcje w zależności od stopnia zagrożenia afrykańskim pomorem świń (część I, II i III dotyczy pewnych obszarów Polski). Część IV załącznika dotyczy terytorium Sardynii. Przepisy ww. decyzji są implementowane do polskiego prawa w rozporządzeniu MRiRW z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń. dfgsdfh

Obszar objęty ograniczeniami Afrykański pomór świń Wg znowelizowanego załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE do obszarów objętych restrykcjami dodane zostaną następujące gminy lub ich części: Obszar ochronny Obszar objęty ograniczeniami Obszar zagrożenia Obszar ochronny - obszary państwa wymienione w cz. I załącznika do Decyzji wykonawczej Komisji Nr 2014/709/UE – są to obszary państwa na których ryzyko wynika z pewnej bliskości zakażenia występującego w populacji dzików obszary państwa wymienione w cz. II załącznika do Decyzji wykonawczej Komisji Nr 2014/709/UE – są to obszary państwa gdzie choroba dotyczy dzików obszary państwa wymienione w cz. III załącznika do Decyzji wykonawczej Komisji Nr 2014/709/UE – są to obszary państwa gdzie choroba dotyczy trzody chlewnej i dzików, sytuacja epizootyczna jest dynamiczna, a jej rozwój niepewny dfgsdfh

W decyzji wykonawczej Komisji Nr 2014/709/UE wyszczególniona jest jeszcze cz. IV która nie ma odzwierciedlenia i określenia w naszej legislacji gdyż odnosi się ona do obszarów państwa gdzie choroba występuje zarówno u świń utrzymywanych w gospodarstwach jaki i w populacji dzików, jednakże sytuacja jest stabilna i poziom występowania zakażeń utrzymuje się na stabilnym poziomie – choroba występuje endemicznie ( wyszczególniona jest tu tylko Sardynia)

PODSTAWA PRAWNA Przepisy krajowe Dz.U. Przepisy UE Dz.U.UE Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt Dz.U.2014.1539 j.t. Decyzja wykonawcza Komisji 2014/709/UE z dnia 9 października 2014 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich i uchylająca decyzję wykonawczą 2014/178/UE Dz. U. UE L Nr 295 z 11.10.2014r. , str. 63—78 Rozporządzenie MRiRW z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń Dz.U.2015.711 Rozporządzenie MRiRW z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń Dz.U.2015.754 Dyrektywa Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniająca dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń Dz. U. UE L Nr 192 z 20.7.2002 r., str. 27-46 Rozporządzenie MRiRW z dnia 21 października 2016 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt Dz.U.2016.1762 Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi z 23.1.2003 r., str. 11—20 Dz. U. UE L Nr 18

PODSTAWA PRAWNA „SPECUSTAWA” Przepisy krajowe Dz.U. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2016 r. poz. 1444 Przepisy wykonawcze do ww. ustawy Do art. 1 ust. 2 Rozporządzenie MRiRW z dnia 19 września 2016 r. w sprawie określenia obszarów objętych nakazami, zakazami lub ograniczeniami oraz innymi środkami kontroli lub ochronnymi ustanowionymi w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń, na których są położone gospodarstwa rolne, w których są utrzymywane świnie Dz. U. z 2016 r. poz. 1520 Do art. 4 Rozporządzenie MRiRW z dnia 19 września 2016 r. w sprawie wymagań dotyczących produktów mięsnych oraz określenia sposobu postępowania z surowcami, które nie mogą być wykorzystane do produkcji produktów mięsnych Dz. U. z 2016 r. poz. 1521

obszarze zagrożenia (niebieskim), objętym ograniczeniami (czerwonym) ASF – restrykcje w przemieszczaniu Zasady przemieszczania świń pomiędzy gospodarstwami i z gospodarstw położonych na obszarach objętych restrykcjami: obszarze zagrożenia (niebieskim), objętym ograniczeniami (czerwonym) i ochronnym (żółtym) Dodatkowo w przypadku wystąpienia ogniska ASF wyznacza się rozporządzeniem PLW, Wojewody lub Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi: Obszar zapowietrzony – 3 km wokół ogniska, Obszar zagrożony – dodatkowe 7 km wokół obszaru zapowietrzonego. dfgsdfh

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw Na obszarze całego kraju świnie przemieszczane z gospodarstw do miejsca położonego na terytorium RP zaopatruje się w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii na podstawie badania klinicznego świń przeprowadzonego nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem tych świń. Zakaz przemieszczania świń z terytorium RP poza to terytorium, chyba że świnie te pochodzą spoza obszaru ochronnego, obszaru objętego ograniczeniami i obszaru zagrożenia oraz świnie pochodzą z gospodarstw , do których, w okresie 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie tych świń nie zostały wprowadzone świnie z obszarów: ochronnego, objętego ograniczeniami i zagrożenia. Jest to ogólna zasada od której przewidziane są wyjątki ! dfgsdfh

ASF – przemieszczanie Dopuszcza się przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze ochronnym: poza terytorium Polski jeżeli świnie: 1. przebywały w gospodarstwie co najmniej przez 30 dni bezpośrednio poprzedzających ich przemieszczenie lub od dnia urodzenia oraz w okresie co najmniej 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie żadna świnia nie została wprowadzona do tego gospodarstwa z obszarów objętych ograniczeniami lub zagrożenia; 2. pochodzą z gospodarstwa w którym świnie są utrzymywane w zamykanych pomieszczeniach materiał wykorzystywany jako ściółka w pomieszczeniach, w których są utrzymywane świnie, jest zabezpieczony przed dostępem dzików czynnosci związane z obsługą świń są wykonywane przez osoby nieuczestniczące w polowaniach na zwierzęta łowne lub odłowach takich zwierząt (72 godziny) świnie chore są utrzymywane w sposób wykluczający kontakt ze świniami zdrowymi dfgsdfh

ASF – przemieszczanie przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze ochronnym: poza terytorium Polski c.d. 3. W okresie 15 dni przed dniem przemieszczenia od świń zostały pobrane próbki poddane badaniu laboratoryjnemu i uzyskano ujemny wynik tego badania oraz nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem zostały poddane badaniu klinicznemu w kierunku występowania objawów ASF lub 4. pochodzą z gospodarstw, które co najmniej 2 razy w roku bezpośrednio poprzedzającym przemieszczenie świń były poddane kontroli, w odstępie co najmniej 4 miesięcy, przeprowadzonej przez urzędowego lekarza weterynarii, obejmującej: badanie kliniczne i pobieranie próbek od świń w wieku powyżej 60 d.ż., weryfikację spełniania wymogów bioasekuracji,

MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz 1 – świnie przemieszczane z obszaru ochronnego Mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, MOM i produkty mięsne są znakowane znakiem jakości zdrowotnej (na tuszach, półtuszach, ćwierćtuszach) lub weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym (na etykietach), w kształcie: PL 12345678 WE min. 6,5 cm min. 4,5 cm Produkt taki może być dystrybuowany bez ograniczeń.

Dystrybucja ograniczona wyłącznie na terenie Polski. MIĘSO POZYSKANE Z DZIKÓW obszar ochronny Dopuszcza się wysyłanie świeżego mięsa pozyskanego z dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym oraz mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu ujemnego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku afrykańskiego pomoru świń. ??? PL 12345678 IW UWAGA!!! Dystrybucja ograniczona wyłącznie na terenie Polski. W taki sposób jest znakowane świeże mięso otrzymane z dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym oraz mięso mielone, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne składające się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze zagrożenia w granicach obszaru do innych gospodarstw lub rzeźni → po spełnieniu odpowiednich wymagań i uzyskaniu zgody PLW: - świnie są przemieszczane bezpośrednio do innego gospodarstwa lub rzeźni; - w przypadku przemieszczenia do rzeźni istnieje możliwość ich uprzedniego zgromadzenia w położonych również w tym obszarze: miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności w zakresie skupu lub w miejscu przeznaczonym na targ (o ile w tym czasie nie przebywają tam inne zwierzęta niż świnie); - w każdym z ww. przypadków uzyskano pozwolenie PLW, właściwego ze względu na miejsce pochodzenia świń, na takie przemieszczenie; - świnie muszą zostać zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii nie wcześniej niż na 24 godziny przed przemieszczeniem; - świnie muszą zostać zaopatrzone w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii. dfgsdfh

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami: - zakaz przemieszczania świń z obszaru objętego ograniczeniami poza ten obszar, ale: dopuszcza się przemieszczanie świń poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Polski lub do miejsca położonego na terytorium innego państwa członkowskiego UE, które znajduje się na obszarze wymienionym w cz. II lub III załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2017/709/UE→ po spełnieniu odpowiednich wymagań: świnie przebywały w gospodarstwie co najmniej przez 30 dni bezpośrednio poprzedzających ich przemieszczenie lub od dnia urodzenia oraz w okresie co najmniej 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie żadna świnia nie została wprowadzona do tego gospodarstwa z obszarów objętych ograniczeniami lub zagrożenia; w okresie 15 dni przed przemieszczeniem zostały poddane badaniu laboratoryjnemu z wynikiem negatywnym; próbki do badań pobierane są przez urzędowego lekarza weterynarii; nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem, zostały zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii i zaopatrzone w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii, na podstawie ww. wyników badania dfgsdfh

obszar objęty ograniczeniami ASF – przemieszczanie obszar objęty ograniczeniami LUB świnie pochodzą z gospodarstwa: w którym: świnie są utrzymywane w zamykanych pomieszczeniach materiał wykorzystywany jako ściółka w pomieszczeniach, w których są utrzymywane świnie, jest zabezpieczony przed dostępem dzików czynności związane z obsługą świń są wykonywane przez osoby nieuczestniczące w polowaniach na zwierzęta łowne lub odłowach takich zwierząt (72 godziny) świnie chore są utrzymywane w sposób wykluczający kontakt ze świniami zdrowymi które co najmniej 2 razy w roku bezpośrednio poprzedzającym przemieszczenie świń były poddane kontroli, w odstępie co najmniej 4 miesięcy, przeprowadzonej przez urzędowego lekarza weterynarii, obejmującej: badanie kliniczne i pobieranie próbek od świń w wieku powyżej 60 d.ż., weryfikację spełniania wymogów bioasekuracji dfgsdfh

obszar objęty ograniczeniami ASF – przemieszczanie obszar objęty ograniczeniami dodatkowo w przypadku przemieszczenia świń do miejsca położonego na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które znajduje się na obszarze wymienionym w części II lub III załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE, spełniają wymagania zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa afrykańskiego pomoru świń oraz jeżeli uzyskano zgodę właściwego organu państwa członkowskiego tranzytu i państwa członkowskiego przeznaczenia świń na takie przemieszczenie. dfgsdfh

obszar objęty ograniczeniami ASF – przemieszczanie obszar objęty ograniczeniami Ponadto 1) świnie przemieszcza się bezpośrednio do miejsca przeznaczenia, bez zatrzymywania, po trasie wyznaczonej przez powiatowego lekarza weterynarii; 2) środek transportu używany do przemieszczania świń: a) po załadunku świń jest plombowany przez PLW właściwego ze względu na miejsce załadunku świń; w czasie przemieszczania świń na terytorium Polski nałożona plomba może zostać zerwana i zastąpiona nową wyłącznie podczas wypadku lub awarii tego środka transportu przez funkcjonariusza publicznego służb obecnych podczas tego wypadku lub tej awarii; ponowny załadunek oraz wymiana plomby są dokonywane przez PLW właściwego ze względu na miejsce wypadku lub awarii, lub ponownego załadunku zwierząt oraz zgłaszane PLW właściwemu ze względu na miejsce załadunku świń w miejscu ich pochodzenia, b) po wyładunku świń w miejscu przeznaczenia, oczyszcza się i dezynfekuje w obiekcie zamkniętym, w szczególności na terenie gospodarstwa lub rzeźni; dfgsdfh

obszar objęty ograniczeniami ASF – przemieszczanie obszar objęty ograniczeniami Ponadto 3) osoba odpowiedzialna za transport przemieszczanych świń niezwłocznie informuje o wypadku lub awarii samochodu ciężarowego lub innego pojazdu używanego do transportu tych świń, który nastąpił na terytorium Polski, PLW właściwego ze względu na miejsce wypadku lub awarii; 4) w świadectwie zdrowia, w które zaopatruje się przemieszczane świnie, umieszcza się informację w brzmieniu: „Świnie spełniające warunki określone w art. 3 decyzji Komisji 2014/709/UE 5) świnie po wyładunku w państwie członkowskim przeznaczenia nie mogą być następnie przemieszczane do innego państwa członkowskiego; 6) Główny Lekarz Weterynarii niezwłocznie informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii Europejskiej o przyznanym odstępstwie dfgsdfh

MIĘSO WIEPRZOWE obszar objęty ograniczeniami ??? PL 12345678 WE W takim przypadku mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, MOM, mięso mielone i produkty mięsne* są znakowane znakiem jakości zdrowotnej (na tuszach, półtuszach, ćwierćtuszach) lub weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym (na etykietach), w kształcie: UWAGA!!! Dystrybucja ograniczona wyłącznie na terenie Polski. * - Mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, mogą zostać poddane obróbce, zgodnie z parametrami gwarantującymi zniszczenie wirusa ASF, o których mowa w rozporządzeniu MRiRW z dnia 21 października 2016 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt (Dz. U. z 2016r. Poz. 1762). Tak uzyskane produkty mięsne mogą być oznakowane weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym w kształcie owalu. Dystrybucja bez ograniczeń.

MIĘSO WIEPRZOWE obszar objęty ograniczeniami Oznakowanie świeżego mięsa, mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, które mogą być w drodze odstępstwa przedmiotem wysyłki do innych państw: znak jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa, przewidziany w rozdziale III sekcja I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 (znak owalny), znak identyfikacyjny dla mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, przewidziany w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 (znak owalny). PL 12345678 WE min. 6,5 cm min. 4,5 cm

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze zagrożenia: W granicach obszaru do innych gospodarstw lub rzeźni → po spełnieniu odpowiednich wymagań: - świnie są przemieszczane bezpośrednio do innego gospodarstwa lub rzeźni; - w każdym z ww. przypadków uzyskano pozwolenie PLW, właściwego ze względu na miejsce pochodzenia świń, na takie przemieszczenie; - świnie muszą zostać zbadane przez urzędowego lekarza weterynarii nie wcześniej niż na 24 godziny przed przemieszczeniem; - świnie muszą zostać zaopatrzone w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii. dfgsdfh

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze zagrożenia – poza ten obszar Dopuszcza się przemieszczanie świń z gospodarstwa położonego na obszarze zagrożenia poza ten obszar do miejsca położonego na obszarze objętym ograniczeniami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub do miejsca położonego na terytorium innego państwa członkowskiego UE, które znajduje się na obszarze wymienionym w części II lub III załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE, jeżeli świnie: pochodzą z gospodarstwa spełniającego wymagania dotyczące bioasekuracji określone w rozporządzeniu spełniają warunki jak dla przemieszczenia świń z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami poza ten obszar znajdują się w gospodarstwie, w którego promieniu wynoszącym co najmniej 3 km wszystkie zwierzęta w gospodarstwach spełniają wymagania jak dla przemieszczenia świń z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami poza ten obszar dfgsdfh

ASF – przemieszczanie obszar zagrożenia Dodatkowo w przypadku przemieszczenia świń do miejsca położonego na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które znajduje się na obszarze wymienionym w części II lub III załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE, spełniają wymagania zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa afrykańskiego pomoru świń oraz jeżeli uzyskano zgodę właściwego organu państwa członkowskiego tranzytu i państwa członkowskiego przeznaczenia świń na takie przemieszczenie. dfgsdfh

ASF – przemieszczanie obszar zagrożenia Dodatkowo w przypadku przemieszczenia świń do miejsca położonego na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które znajduje się na obszarze wymienionym w części II lub III załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE, spełniają wymagania zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa afrykańskiego pomoru świń oraz jeżeli uzyskano zgodę właściwego organu państwa członkowskiego tranzytu i państwa członkowskiego przeznaczenia świń na takie przemieszczenie oraz a) powiatowy lekarz weterynarii informuje właściwy organ w państwie członkowskim miejsca przeznaczenia świń o zamiarze ich przemieszczenia, b) Główny Lekarz Weterynarii niezwłocznie informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie UE o przyznanym odstępstwie, o którym mowa w ust. 1a pkt 4, c) w świadectwie zdrowia, w które zaopatruje się przemieszczane świnie, umieszcza się informację w brzmieniu: „Świnie spełniające warunki określone w art. 3a decyzji Komisji 2014/709/UE oraz d) spełnienie wymagań dotyczących załadunku, transportu, rozładunku i dezynfekcji środka transportu jak przy przemieszczeniu świń pochdzących z obszaru objętego ograniczeniami dfgsdfh

ASF – przemieszczanie obszar zagrożenia Dodatkowo W przypadku przemieszczenia świń z gospodarstwa położonego na obszarze zagrożenia poza ten obszar do miejsca położonego na obszarze objętym ograniczeniami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: a) powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce: – pochodzenia świń informuje powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce przeznaczenia świń o zamiarze ich przemieszczenia, – przeznaczenia świń informuje powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce pochodzenia świń o ich przemieszczeniu, b) świnie przemieszcza się po trasie wyznaczonej przez powiatowego lekarza weterynarii, a środki transportu do przemieszczania świń oczyszcza się i w razie potrzeby dezynfekuje oraz poddaje dezynsekcji niezwłocznie po rozładunku; dfgsdfh

ASF – przemieszczanie Przemieszczanie świń z gospodarstw położonych na obszarze zagrożenia – poza ten obszar ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ WYWOZU ŚWIŃ DO NATYCHMIASTOWEGO UBOJU poza obszar zagrożenia, do miejsca położonego na terytorium Polski lub do miejsca położonego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które znajduje się na obszarze wymienionym w części II lub III załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE, jeżeli ubój taki nie jest możliwy w rzeźniach, znajdujących się na obszarze zagrożenia, pod warunkiem że: 1) w okresie 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie żadna świnia pochodząca z obszarów wymienionych w części II, III i IV załącznika do decyzji Komisji 2014/709/UE nie została wprowadzona do tego gospodarstwa, a przemieszczane świnie przebywały w tym gospodarstwie co najmniej przez 30 dni poprzedzających przemieszczenie lub od dnia urodzenia; 2) świnie te spełniają warunki określone jak dla przemieszczania świń z obszaru objętego ograniczeniami poza ten obszar dfgsdfh

ASF – przemieszczanie - transport: - świnie są przewożone do uboju bezpośrednio, bez zatrzymywania się i rozładunku do wyznaczonej rzeźni wyznaczonymi i zaplombowanymi środkami transportu; - jeżeli transport odbywa się poza obszar zagrożenia – wówczas wyłącznie określonymi trasami przewozu; - pojazdy muszą być czyszczone i dezynfekowane jak najszybciej po rozładunku; - powiadomienie właściwych PLW: - PLW właściwy ze względu na miejsce położenia rzeźni został poinformowany o planowanym terminie przywozu świń i przekazał informację o przywozie świń do rzeźni PLW właściwemu ze względu na miejsce wysyłki; dfgsdfh

ASF – przemieszczanie - wymagania dla rzeźni: - rzeźnia została zatwierdzona specjalnie do przeprowadzania uboju świń pochodzących z obszaru zagrożenia; - po przywozie do rzeźni świnie są przetrzymywane i poddawane ubojowi oddzielnie od innych świń, w dniu, w którym są poddawane ubojowi wyłącznie świnie pochodzące z obszaru zagrożenia; - produkty uboczne pochodzące z ubitych świń muszą być przechowywane oddzielnie, a następnie niezwłocznie poddane obróbce w zakładzie przetwórczym, która zapewni, że otrzymane z nich produkty pochodne nie stwarzają zagrożenia rozprzestrzeniania się ASF. dfgsdfh

ASF – przemieszczanie - dla zakładów (innych niż rzeźnia): - zakłady produkujące, przechowujące i przetwarzające świeże mięso, mięso mielone, mięso odkostnione mechanicznie, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne uzyskane ze świń pochodzących z obszaru zagrożenia, muszą być zatwierdzone specjalnie do tego celu przez PLW; - ww. produkty pochodzenia zwierzęcego muszą zostać oznakowane znakiem weterynaryjnym w kształcie koła i mogą być przeznaczone do obrotu wyłącznie na terytorium RP. dfgsdfh

Dystrybucja ograniczona wyłącznie na obszarze zagrożenia. MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz 3 – świnie przemieszczane w obszarze zagrożenia W takim przypadku mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, MOM, mięso mielone i produkty mięsne* są znakowane znakiem jakości zdrowotnej (na tuszach, półtuszach, ćwierćtuszach) lub weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym (na etykietach), w kształcie: PL 12345678 WE UWAGA!!! Dystrybucja ograniczona wyłącznie na obszarze zagrożenia. * - Mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, mogą zostać poddane obróbce, zgodnie z parametrami gwarantującymi zniszczenie wirusa ASF, o których mowa w rozporządzeniu MRiRW z dnia 21 października 2016 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt (Dz. U. z 2016r. Poz. 1762). Tak uzyskane produkty mięsne mogą być oznakowane weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym w kształcie owalu. Dystrybucja bez ograniczeń.

ODSTĘPSTWA OD ZAKAZU – DODATKOWE WYMAGANIA MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz 3 – świnie przemieszczane z obszaru zagrożenia ODSTĘPSTWA OD ZAKAZU – DODATKOWE WYMAGANIA Zakłady inne niż rzeźnia: zakłady produkujące, przechowujące i przetwarzające świeże mięso, mięso mielone, mięso odkostnione mechanicznie, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne uzyskane ze świń pochodzących z obszaru zagrożenia, muszą być również wyznaczone specjalnie do tego celu przez PLW; ??? PL 12345678 WE W takim przypadku mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, MOM i produkty mięsne* są znakowane znakiem jakości zdrowotnej (na tuszach, półtuszach, ćwierćtuszach) lub weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym (na etykietach), w kształcie: Dystrybucja ograniczona do terenu Polski.

MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz 3 – świnie przemieszczane z obszaru zagrożenia * - Mięso wieprzowe, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, mogą zostać poddane obróbce, zgodnie z parametrami gwarantującymi zniszczenie wirusa ASF, o których mowa w rozporządzeniu MRiRW z dnia 21 października 2016 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt (Dz. U. z 2016r. Poz. 1762). Tak uzyskane produkty mięsne mogą być oznakowane weterynaryjnym znakiem identyfikacyjnym w kształcie owalu. Dystrybucja bez ograniczeń.

MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz A i B – świnie przemieszczane z obszaru zapowietrzonego i zagrożonego Gdy świnie pochodzą z gospodarstw LUB trafiają do rzeźni, zlokalizowanych na obszarze zapowietrzonym lub zagrożonym, wyznaczonych w związku z wystąpieniem ogniska ASF u świń, świeże mięso znakuje się specjalnym znakiem jakości zdrowotnej: PL 12345678 WE min. 6,5 cm min. 4,5 cm PL 12345678 WE min. 6,5 cm min. 4,5 cm

MIĘSO WIEPRZOWE Scenariusz A i B – świnie przemieszczane z obszaru zapowietrzonego i zagrożonego Obszar zapowietrzony i zagrożony jest określony w rozporządzeniu powiatowego lekarza weterynarii. Może być również na tą okoliczność wydane rozporządzenie wojewody (jeśli ww. obszary obejmują więcej niż 1 powiat) lub Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (jeśli obszary obejmują więcej niż 1 województwo). Świeże mięso oznakowane specjalnym znakiem jakości zdrowotnej może być wyłącznie poddane obróbce, o której mowa w rozporządzeniu MRiRW z dnia 21 października 2016 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru podlegającego ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt (Dz. U. z 2016r. Poz. 1762)

MIĘSO WIEPRZOWE SPECUSTAWA W ramach ograniczenia skutków wystąpienia choroby afrykańskiego pomoru świń, została opracowana i wdrożona tzw. „specustawa” oraz rozporządzenia wykonawcze MRiRW określające obszary objęte „specustawą” dla gospodarstw oraz wymogi dotyczące produktów mięsnych. Specyficzne wymagania: świnie utrzymywane co najmniej 2 miesiące bezpośrednio przed ubojem w gospodarstwach rolnych położonych na obszarach objętych nakazami, zakazami lub ograniczeniami oraz innymi środkami kontroli lub ochronnymi ustanowionymi, w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń, świadectwo zdrowia wystawione przez ULW, określony sposób ustalania cen skupu żywca, zamówienie podmiotu sektora publicznego na produkty mięsne poza przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, specyficzne wymagania dla produktów.

MIĘSO WIEPRZOWE SPECUSTAWA Wymagania dla sterylizowanych konserw wieprzowych mięsnych: mięso wieprzowe, w ilości nie mniejszej niż 65% masy wszystkich składników w chwili ich użycia; inne składniki pochodzenia zwierzęcego, pozyskane wyłącznie ze świń, z wyłączeniem mięsa oddzielonego mechanicznie; sól spożywczą w ilości nieprzekraczającej łącznie 2,5% masy wszystkich składników w chwili ich użycia; dozwolone dodatki do żywności i aromaty; przyprawy; składniki pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem skrobi. galareta lub sok mięsny stanowią nie więcej niż 25% masy produktu gotowego do spożycia, z tym że w sterylizowanych konserwach wieprzowych mięsnych typu wieprzowina w sosie własnym galareta lub sok mięsny stanowią nie więcej niż 35% masy produktu gotowego do spożycia.

MIĘSO WIEPRZOWE SPECUSTAWA Wymagania dla sterylizowanych konserw typu pasztet: mięso wieprzowe, w ilości nie mniejszej niż 30% masy wszystkich składników w chwili ich użycia; inne składniki pochodzenia zwierzęcego pozyskane wyłącznie ze świń; sól spożywczą w ilości nieprzekraczającej łącznie 2,5% masy wszystkich składników w chwili ich użycia; dozwolone dodatki do żywności i aromaty; przyprawy; składniki pochodzenia roślinnego. UPPZ muszą zostać przetworzone metodą sterylizacji ciśnieniowej: rozdrobnienie (cząstki nie większe niż 50mm), poddane obróbce temperaturowej w 133 °C nieprzerwanie przez co najmniej 20 minut pod ciśnieniem (bezwzględnym) co najmniej 3 barów „nasyconą parą wodną”, przetwarzanie metodą wsadową lub ciągłą.

OBSZAR OCHRONNY OBSZAR OBJĘTY OGRANICZENIAMI,OBSZAR ZAGROŻENIA Rozporządzenie w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem ASF OBSZAR OCHRONNY OBSZAR OBJĘTY OGRANICZENIAMI,OBSZAR ZAGROŻENIA NAKAZ Oczyszczania i odkażania, a w razie potrzeby dezynsekcja, po każdym przemieszczeniu świń lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego ze świń, środków transportu które były użyte do ich przemieszczania na obszarze zagrożenia lub z tego obszaru (kopia dokumentu potwierdzającego wykonanie czyszczenia i dezynfekcji po ostatnim przemieszczeniu – muszą być dostępne u kierowcy i okazywane na każde żądanie ulw);

Ustawa z dnia 23 września 2016 r Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o zmianie niektórych ustawa w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2016 poz. 1605)

Identyfikacja i rejestracja świń po zmianie ustawy Posiadacz świń jest zobowiązany do: oznakowania świni w terminie 30 dni od dnia urodzenia przez założenie na lewą małżowinę uszną kolczyka z numerem identyfikacyjnym, a w przypadku opuszczenia siedziby stada przed upływem 30 dni od dnia urodzenia – nie później niż przed opuszczeniem przez to zwierzę siedziby stada Zgłoszenia kierownikowi biura faktu oznakowania świni w ww. sposób, w terminie 7 dni od dnia oznakowania, określając liczbę oznakowanych zwierząt

Identyfikacja i rejestracja świń po zmianie ustawy Posiadacz świń jest zobowiązany do: Dodatkowego oznakowania świni przez wytatuowanie numeru identyfikacyjnego zgodnego z numerem siedziby stada, w której świnia przebywa powyżej 30 dni, w przypadku gdy świnia została przemieszczona do siedziby stada innej niż siedziba stada urodzenia i świnia przebywa w tej siedzibie stada dłużej niż 30 dni. Zgłoszenia kierownikowi biura faktu oznakowania świni w ww. sposób, w terminie 7 dni od dnia oznakowania, określając liczbę oznakowanych zwierząt Posiadacz zwierzęcia gospodarskiego odpowiada za jego prawidłowe oznakowanie !!!

Identyfikacja i rejestracja świń po zmianie ustawy Świnie oznakowane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oznakowane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów uznaje się za oznakowane Posiadacze świń nieoznakowanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, które są starsze niż 30 dni, znakują te świnie w sposób określony w art. 20 ust. 2 ustawy zmienianej w brzmieniu nadanym nową ustawą (tj. poprzez założenie kolczyka w lewej małżowinie usznej) w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie tej ustawy, i zgłaszają kierownikowi biura fakt oznakowania zwierząt w terminie 7 dni od dnia oznakowania.

Identyfikacja i rejestracja świń po zmianie ustawy Posiadacz zwierzęcia gospodarskiego dokonuje co najmniej raz na dwanaście miesięcy, nie później jednak niż w dniu 31 grudnia, spisu zwierząt przebywających w siedzibie stada, obejmującego liczbę i numery identyfikacyjne tych zwierząt Umieszcza w księgach rejestracji liczbę i numery identyfikacyjne zwierząt gospodarskich ustalone podczas spisu Przekazuje kierownikowi biura liczbę i numery identyfikacyjne zwierząt gospodarskich ustalone podczas spisu w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia spisu

Identyfikacja i rejestracja świń po zmianie ustawy W przypadku zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania i określenia obszaru zapowietrzonego, zagrożonego lub innego obszaru podlegającego ograniczeniom, ustanowionego zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym zgodnie z przepisami UE obowiązującymi w tym zakresie, posiadacz świń znajdujących się w siedzibie stada na tym obszarze jest obowiązany zgłosić kierownikowi biura w ciągu 24 godzin: zwiększenie lub zmniejszenie liczebności stada ubój zwierzęcia gospodarskiego z podaniem liczby zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada, oraz miejsca pochodzenia lub przeznaczenia zwierzęcia

W całej Polsce obowiązuje Zakaz karmienia świń odpadami kuchennymi W całej Polsce obowiązuje Zakaz karmienia świń odpadami kuchennymi („zlewkami”) !!!!!!!! – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1069/2009 – przepisy sanitarne dotyczące ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego dfgsdfh

W całej Polsce obowiązują Podstawowe wymagania bioasekuracji W całej Polsce obowiązują Wymagania zawarte w rozporządzeniu MRiRW z dnia 18 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek. 1. W gospodarstwie, z którego zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego są wprowadzane na rynek, powinny znajdować się:   1)   wydzielone miejsce do składowania środków dezynfekcyjnych, zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych;   2)   wydzielone miejsce do składowania obornika;   3)   miejsce zapewniające właściwe warunki do przetrzymywania produktów leczniczych weterynaryjnych, zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych;   4)   odzież i obuwie przeznaczone tylko do obowiązkowego użycia w gospodarstwie;   5)   maty dezynfekcyjne w liczbie zapewniającej zabezpieczenie wejść i wjazdów do gospodarstwa w przypadku wystąpienia zagrożenia epizootycznego;   6)   środki dezynfekcyjne w ilości niezbędnej do przeprowadzenia doraźnej dezynfekcji. 2. Budynki, w których utrzymywane są zwierzęta, powinny być:   1)   zabezpieczone przed dostępem zwierząt innych niż utrzymywane w gospodarstwie;   2)   utrzymywane w czystości. 3. Przy wejściach do budynków, w których utrzymywane są zwierzęta, powinny znajdować się tablice z napisem "Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony". dfgsdfh

Dziękuję Państwu za uwagę! ??PYTANIA?? Dziękuję Państwu za uwagę!