organy i organizacje ochrony konsumenta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Bądź świadomym konsumentem
SPOTKANIE Z KOORDYNATORAMI września 2010 roku
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Warszawa, 24 maja 2007r.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Administracja publiczna
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
EUROPEJSKI ROK OBYWATELI Prawa Obywatela Unii Europejskiej Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium wszystkich państw należących.
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Służba Ochrony Zabytków
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawo ochrony konsumentów
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Prawo ochrony konsumentów
Konsument.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zmiana imienia i nazwiska
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ochrona konsumenta usług bankowych
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
Zakres obowiązywania kpa
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
ORGANY I ORGANIZACJE OCHRONY KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
UST.
Konkurencja a polityka konkurencji
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Publiczne prawo konkurencji
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

organy i organizacje ochrony konsumenta Barbara Trybulińska

Konsument – strona słabsza, wymagająca ochrony. Kto pomoże?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)  Jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony konsumentów, ale nie tylko, bo także w sprawach ochrony konkurencji. W skład Urzędu wchodzi centrala w Warszawie oraz delegatury Urzędu w Bydgoszczy, w Gdańsku, w Katowicach, w Krakowie, w Lublinie, w Łodzi, w Poznaniu, w Warszawie i we Wrocławiu. Organem, który jest wykorzystywany przez UOKiK, jest także podległa mu Inspekcja Handlowa, wraz z Głównym Inspektorem Inspekcji Handlowej.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócić się można wówczas, gdy zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów. Z taką sytuacją mamy do czynienia wówczas, gdy bezprawna praktyka dotyka lub może dotyczyć nieograniczonej liczby osób – np. zły system obsługi klienta, wprowadzająca w błąd reklama, nieprawdziwa informacja na opakowaniu produktu, ukryte wady przedmiotu itd. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, faksem, pocztą elektroniczną. Po otrzymaniu skargi Urząd może wszcząć postępowanie administracyjne i w jego wyniku podejmuje decyzję.

(ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów) Prezes UOKIK (ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów) Art.  29 ust. 1 Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu.

Prezes UOKIK Art. 31 Do zakresu działania Prezesa Urzędu należy: 1) sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustawy; 2) wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, w sprawach koncentracji przedsiębiorców, w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone oraz w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a także innych decyzji przewidzianych w ustawie; 3) prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców;

Prezes UOKIK 4) przygotowywanie projektów rządowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rządowej polityki konsumenckiej; 5) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu działania należy ochrona konkurencji i konsumentów; 6) wykonywanie zadań i kompetencji organu ochrony konkurencji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, określonych w rozporządzeniu nr 1/2003/WE oraz w rozporządzeniu nr 139/2004/WE;

Prezes UOKIK 7) wykonywanie zadań i kompetencji właściwego organu oraz jednolitego urzędu łącznikowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, określonych w rozporządzeniu nr 2006/2004/WE; 8) opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów; 9) przedkładanie Radzie Ministrów okresowych sprawozdań z realizacji rządowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej; 10) współpraca z organami samorządu terytorialnego, w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej;

Prezes UOKIK 12) opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie konkurencji i konsumentów; 13) występowanie do przedsiębiorców w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów; 14) realizacja zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie współpracy i wymiany informacji w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów oraz pomocy publicznej; 15) gromadzenie i upowszechnianie orzecznictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, w szczególności przez zamieszczanie decyzji Prezesa Urzędu na stronie internetowej Urzędu;

Prezes UOKIK 16) współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych; 16a) współpraca z Agencją do spraw Współpracy Organów Regulacji Energetyki, z organem właściwym do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz organem właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym, w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii; 17) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub ustawach odrębnych.

Prezes UOKiK wydaje Dziennik Urzędowy Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym publikuje swoje decyzje. Prezes UOKiK może podawać do publicznej wiadomości także informacje o wynikach kontroli innych organów – np. Inspekcji Handlowej, oraz informacje o innych swoich działaniach, podjętych w zakresie ochrony praw konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa tel.: 0 22 55 60 800 e-mail: uokik@uokik.gov.pl  www.uokik.gov.pl

Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów Wykonuje zadania powiatu (lub miasta) w zakresie ochrony interesów konsumentów. Jego podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Oznacza to, że do Rzecznika można zwrócić się w indywidualnej sprawie, ponieważ jest on naszym reprezentantem, który ma bronić naszych interesów. Może więc skontaktować się z nieuczciwą firmą i spróbować wpłynąć na załatwienie sprawy. Jeżeli to nie poskutkuje, może pozwać przedsiębiorcę do sądu i wziąć udział w postępowaniu.

Obecnie w Polsce działa 369 rzeczników, którzy wspierają nas w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcą. Ich działalność ma na celu nie tylko pomóc w konkretnej sprawie, ale przede wszystkim przekonać konsumentów do zasadności dochodzenia swoich praw. Adres i kontakt do odpowiedniego powiatowego rzecznika można znaleźć na stronie UOKiK.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu działa wyłącznie: na rzecz mieszkańców powiatu wrocławskiego. Powiat wrocławski obejmuje gminy: Czernica, Długołęka, Jordanów Śląski, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Mietków, Sobótka, Siechnice oraz Żórawina. na rzecz konsumenta, czyli osoby fizycznej dokonującej z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu Dla mieszkańców Wrocławia właściwy jest Miejski Rzecznik Konsumentów, mający siedzibę przy ul. Gabrieli Zapolskiej 4, 50-032 Wrocław, I piętro, pokoje: 127-129, dostępny pod numerem tel: (71) 777-75-59, (71) 777-86-62. Biuro Rzecznika jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7:45 do 15:45. Terminy spotkań należy ustalać telefonicznie pod numerem tel: (71) 72 21700.

Inspekcja Handlowa Podlega Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa Podlega Prezesowi UOKiK. Jest ona wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Do jej zadań należy w szczególności kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, kontrola produktów i usług wprowadzonych do obrotu, jak również podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów oraz prowadzenie poradnictwa konsumenckiego. Do zadań Inspekcji należy także organizowanie i prowadzenie Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich.

Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej Pl Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej Pl. Powstańców Warszawy 1 00-050 Warszawa  tel.: 0 22 826 23 30 fax: 022 827 22 89 e-mail: sekretariat@giih.gov.pl www.giih.gov.pl

Federacja Konsumentów Kluby Federacji znajdują się w 48 miastach na terenie całej Polski. Do takiego klubu można się zwrócić osobiście lub zadzwonić. Jeżeli sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję - np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i wykazać mu, że postąpił niezgodnie z przepisami.

Rada Krajowa Federacji Konsumentów Plac Powstańców Warszawy 1 00-030 Warszawa tel.: 0 22 827 11 73 fax: 0 22 827 90 59 email: sekretariat@federacja- konsumentow.org.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Organizacja, w której bezpłatnie można uzyskać pomoc i poradę. W odróżnieniu od Federacji Konsumentów nie ma biur regionalnych na terenie kraju, można więc zgłaszać problemy listownie, telefonicznie lub e-mailem. Siedziba Stowarzyszenia Konsumentów Polskich ul. Gizów 6 01-249 Warszawa tel.: 0 22 634 0668 fax: 0 22 634 0667 e-mail: sekretariat@skp.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce Należy do ECC-Net, sieci centrów, które informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej, bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na przedsiębiorców związane z zakupami w innych krajach UE, Norwegii i Islandii oraz podróżami po Europie.

Zadania sieci ECK Informowanie konsumentów o możliwościach jakie stwarza Jednolity Rynek UE; Pomoc w rozwiązywaniu indywidualnych problemów/skarg konsumenckich związanych z transakcjami ponadgranicznymi; Pomoc konsumentom w korzystaniu z pozasądowych procedur rozstrzygania sporów o zasięgu pan-Europejskim; Pomoc w łatwym i świadomym korzystaniu z tych procedur w kontekście ponadgranicznym;

Zadania sieci ECK Współpraca wewnątrz sieci a także z innymi europejskimi sieciami takimi jak: FIN-NET (Financial Network), SOLVIT oraz Europejska Sieć Sądownicza (EJN) w sprawach cywilnych i handlowych; Dostarczanie informacji na temat krajowego i unijnego prawodawstwa oraz orzecznictwa; Dostarczanie analiz porównawczych w zakresie cen, legislacji i innych kwestii istotnych dla konsumentów; Dostarczanie Komisji Europejskiej informacji na temat problemów konsumenckich w UE.

Źródło: http://www.konsument.gov.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa tel.: 0 22 556 01 18, 0 22 556 01 14 fax: 0 22 55 60 359 e-mail: info@konsument.gov.pl

Dziękuję za uwagę! 