Polityka senioralna z perspektywy administracji rządowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Remont Szkoły Podstawowej Nr 2 wraz z budową przyszkolnej infrastruktury sportowej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Opiekun osób starszych
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO I WIELOLETNIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ZA ROK.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Współdziałanie podmiotu ekonomii społecznej i jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego na rzecz środowiska lokalnego, w szczególności i na rzecz.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie za 2016 rok
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Gniezna na lata realizowany w terminie od r. przy współfinansowaniu ze środków Unii.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Program Wieloletni ,,Senior +” na lata
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
„Poprawa efektywności systemu ratownictwa medycznego poprzez modernizację i doposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym.
Postęp wdrażania RPO WSL
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Termin realizacji projektu
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Polityka senioralna z perspektywy administracji rządowej Stefan Kołucki Dyrektor Departamentu Polityki Senioralnej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej II Konwent Marszałków Województw RP Kraków, 5 kwietnia 2017 www.senior.gov.pl

Polityka społeczna wobec osób starszych www.senior.gov.pl

LICZBA LUDNOŚCI W POLSCE Prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa Liczba ludności w Polski w roku 2015 oraz prognoza na rok 2050 (w mln.) Źródło: opracowanie na podstawie: GUS, Prognoza ludności na lata 2014-2050, Warszawa 2014 oraz GUS, Informacja o sytuacji osób starszych na podstawie badań Głównego Urzędu Statystycznego, Warszawa 2016 www.senior.gov.pl

WSKAŹNIKI DEMOGRAFICZNE Prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa Liczba ludności w Polski w wieku powyżej 60 lat w roku 2015 oraz prognoza na rok 2050 (w tys.) Źródło: opracowanie na podstawie: GUS, Prognoza ludności na lata 2014-2050, Warszawa 2014 oraz GUS, Informacja o sytuacji osób starszych na podstawie badań Głównego Urzędu Statystycznego, Warszawa 2016 www.senior.gov.pl

I etap – diagnoza Ustawa z dnia 11 września 2015 roku o osobach starszych, Art. 2 Monitorowanie sytuacji osób starszych jest prowadzone przez organy administracji publicznej, państwowe jednostki organizacyjne oraz inne organizacje zaangażowane w kształtowanie sytuacji osób starszych. Informacja o sytuacji osób starszych za rok 2015 www.senior.gov.pl

Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2015 sytuacja demograficzna, prognozy na kolejne lata; sytuacja dochodowa, warunki bytu, warunki mieszkaniowe; aktywność zawodowa; sytuacja rodzinna i struktura gospodarstw domowych; stan zdrowia i jego uwarunkowania; dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; dostępność i poziom usług socjalnych, w tym opiekuńczych; sytuacja osób niepełnosprawnych i ich opiekunów; aktywność społeczna i obywatelska; aktywność edukacyjna i kulturalna; aktywność sportowa i rekreacyjna; przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek; ocena realizacji polityki senioralnej; wnioski i rekomendacje. www.senior.gov.pl

II etap – ustalanie celów i projektowanie instrumentów Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO. SOLIDARNOŚĆ. UCZESTNICTWO. www.senior.gov.pl

Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO. SOLIDARNOŚĆ. UCZESTNICTWO. Do głównych kierunków Polityki społecznej wobec osób starszych 2030. Bezpieczeństwo. Solidarność. Uczestnictwo, należeć będą między innymi: Redefiniowanie cezury wieku, od którego rozpoczyna się starość. Ukierunkowanie polityki senioralnej do dwóch grup – osób samodzielnych i niesamodzielnych, wyodrębnionych na podstawie istniejących w prawie kryteriów www.senior.gov.pl

Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO. SOLIDARNOŚĆ. UCZESTNICTWO. Kluczowe obszary działań wobec osób starszych zostało wskazane: kształtowanie pozytywnego postrzegania starości w społeczeństwie; uczestnictwo w życiu społecznym oraz wspieranie wszelkich form aktywności; tworzenie warunków umożliwiających wykorzystanie potencjału osób starszych jako aktywnych uczestników życia gospodarczego i rynku pracy; ochrona zdrowia: promocja i profilaktyka zdrowia, dostęp do diagnostyki, leczenia i rehabilitacji; zwiększanie bezpieczeństwa fizycznego; tworzenie warunków do solidarności i integracji międzypokoleniowej; edukacja dla starości, do starości, przez starość oraz edukacja w starości. www.senior.gov.pl

Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO. SOLIDARNOŚĆ. UCZESTNICTWO. Do obszarów polityki społecznej wobec osób starszych uwzględniających działania na rzecz osób niesamodzielnych zostało wpisane: ułatwienie dostępu do usług wzmacniających samodzielność oraz dostosowanie środowiska zamieszkania; zapewnienie dostępu do profesjonalnych usług zdrowotnych, rehabilitacyjnych i opiekuńczo-pielęgnacyjnych; stworzenie sieci usług środowiskowych i instytucjonalnych udzielanych starszym osobom niesamodzielnym; stworzenie spójnego systemu wsparcia nieformalnych opiekunów niesamodzielnych osób starszych przez instytucje publiczne. www.senior.gov.pl

Pozostałe działania Ministerstwa Rodziny: Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020; Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020; Kampania „Bezpieczny i Aktywny Senior” www.senior.gov.pl

Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 Celem programu ASOS jest poprawa jakości i poziomu życia osób starszych oraz zagospodarowanie ich potencjału poprzez umożliwienie im aktywności społecznej. Organizacje pozarządowe i inne podmioty uprawnione działające na rzecz osób starszych mogą ubiegać się o dofinansowanie od 20 do 200 tysięcy zł w ramach 4 priorytetów: Edukacja osób starszych (łącznie ok. 5,7 mln zł rocznie); Aktywność społeczna promująca integrację wewnątrz- i międzypokoleniową (łącznie ok. 9,5 mln zł rocznie); Partycypacja społeczna osób starszych (łącznie ok. 7,6 mln zł rocznie); Usługi społeczne dla osób starszych (łącznie ok. 15,2 mln zł rocznie). www.senior.gov.pl

Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 Edycja 2017 W roku 2017: 362 projekty; na łączną kwotę 37 999 992,78 zł; obejmujących wsparciem 128 184 osób starszych. www.senior.gov.pl

Program wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 Celem Programu jest wsparcie seniorów poprzez rozwój sieci placówek „Senior +”: Dziennych Domów „Senior +” i Klubów „Senior +”. Budżet: 340 mln zł (w tym 30 mln zł w 2017 r.) Beneficjenci ostateczni: osoby starsze. Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego (pojedynczo lub wspólnie). www.senior.gov.pl

Program wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 I. Dofinansowanie na utworzenie lub wyposażenie placówki do 300 tys. zł w przypadku Dziennego Domu „Senior +” oraz 150 tys. zł w przypadku Klubu „Senior +” (do 80% całkowitego kosztu realizacji zadania); na przebudowę lub remont pomieszczeń lub budynku: do 250 tys. zł w przypadku Dziennego Domu „Senior +” do 125 tys. zł w przypadku Klubu „Senior +”. Wyposażenie do 80 tys. zł Dziennego Domu „Senior +”; Klub „Senior +” – do 25 tys. zł., II. Zapewnienie funkcjonowania już istniejących placówek. Do 300 zł miesięcznie na 1 miejsce w Dziennym Domu „Senior +” . Do 200 zł miesięcznie na 1 miejsce w Klubie „Senior +”. www.senior.gov.pl

Program wieloletni „Senior +” W ramach Programu powstało: W 2015 98 placówek w całym kraju. Kwota dofinansowania w 2015 r. wyniosła ok. 21 mln zł. W 2016 r. powstało 28 nowych placówek, a 96 już istniejących placówek skorzystało ze wsparcia na dofinansowanie. Obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 126 takich placówek. www.senior.gov.pl

„Bezpieczny i Aktywny Senior” Celem głównym kampanii jest: Kampania „Bezpieczny i Aktywny Senior” Celem głównym kampanii jest: podwyższenie świadomości polskiego społeczeństwa na temat kwestii związanych z bezpieczeństwem oraz aktywnością osób starszych. Uwrażliwienie społeczeństwa na kwestie związane z osobami starszymi pozwoli na wzmocnienie tradycyjnej roli osób starszych w rodzinie i społeczeństwie jako osób kształtujących tożsamość rodzinną, regionalną i narodową. www.senior.gov.pl

Bezpieczeństwo Celami w obszarze bezpieczeństwa jest wzmacnianie świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa osób starszych, a co za tym idzie ograniczenie liczby nadużyć popełnianych na szkodę osób starszych, ochronę interesów konsumentów (seniorów) oraz promocję zdrowego i bezpiecznego stylu życia wśród seniorów. Rośnie liczba przestępstw i innych działań działających na niekorzyść osób starszych – oszustwa, przemoc wobec seniorów, dyskryminacja ze względu na wiek, nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Liczba przestępstw popełnianych „na wnuczka” lub „na policjanta” od 2006 r. systematycznie rośnie: 439 przestępstw – 2006 r. 2 429 przestępstw – 2015 r. Liczba przestępstw popełnionych metodami „na wnuczka” i „na policjanta” w latach 2006–2015. www.senior.gov.pl Źródło: dane MSWiA.

„Bezpieczny i Aktywny Senior” Kampania „Bezpieczny i Aktywny Senior” Aktywność Celem kampanii w obszarze aktywności jest podniesienie świadomości społecznej, w szczególności świadomości seniorów na temat znaczenia uczestnictwa osób starych w życiu społecznym, kształtowanie pozytywnego postrzegania starości w społeczeństwie, promocję zdrowego stylu życia i aktywnego starzenia się, propagowanie idei i działań mających na celu przygotowanie się do starości i jak najdłuższe zachowanie samodzielności. Z badań prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (2013r.) wynika, że osoby w wieku 60 lub więcej lat stosunkowo rzadko uczestniczyły w zajęciach sportowych lub rekreacji ruchowej: jedynie prawie co czwarta osoba (24,6%) wśród ogółu tej grupy wiekowej podjęła takie uczestnictwo, w tym: 11,4% osób starszych deklarowało regularne uczestnictwo w zajęciach sportowych, 13,2% stanowiły deklaracje o sporadycznym udziale w sporcie lub rekreacji ruchowej. www.senior.gov.pl

„Bezpieczny i Aktywny Senior” – działania Kampania „Bezpieczny i Aktywny Senior” – działania współpraca z Wojewodami – organizacja konferencji nt. kampanii; współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego zapraszanie partnerów do współpracy w ramach kampanii – uroczyste podpisanie współpracy pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Pocztą Polską i TVP S.A. współpraca z mediami – udostępnianie materiałów informacyjnych nt. kampanii; filmy edukacyjno-informacyjne; ulotki.

Dziękuję za uwagę. www.senior.gov.pl