Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Przemysław Żukowski Departament Żeglugi Śródlądowej Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Intermodal, 23 marca 2017r..
Wielkość przewozów w porównaniu do niektórych krajów europejskich Dzisiejsza sytuacja transportu śródlądowego w Polsce jest dramatyczna. Nawet Węgry i Słowacja, które nie mają dostępu do morza, mają większy udział transportu śródlądowego w ogólnym bilansie przewozów towarowych niż Polska. Oczywiście chcemy równać do najlepszych, jednak trzeba mieć świadomość skali zaniedbań. Planowane przez nas inwestycje mają charakter długoterminowy, więc w tej chwili na mówienie o efektach statystycznych w bilansie przewozów jest jeszcze za wcześnie. W Polsce udział żeglugi śródlądowej w przewozach wszystkimi gałęziami transportu jest niewielki w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej.
Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym Cel i priorytety Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym Odrzańska Droga Wodna (E-30) - osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych I Droga wodna rzeki Wisły - uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych II Naszym głównym długoterminowym celem jest dorowadzenie głównych dróg wodnych w Polsce do IV klasy żeglowności. Ten cel dzielimy na cztery priorytety. Połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany (E-70) i Wisła-Brześć (E-40) - rozbudowa międzynarodowych dróg wodnych III Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych IV
DOCELOWY UKŁAD DRÓG WODNYCH O ZNACZENIU TRANSPORTOWYM W POLSCE
Korytarze bazowe sieci TEN-T a plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Korytarze sieci bazowej TEN-T (w sumie 9 korytarzy) 2 korytarze przebiegające przez Polskę: Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie – kolor granatowy Morze Północne - Morze Bałtyckie – kolor czerwony Pozostałe, ujęte na mapce: Wschód / wschodnia część regionu Morza Śródziemnego – kolor brązowy na mapce Skandynawia - Morze Śródziemne – kolor różowy Ren – Dunaj – kolor niebieski
Korytarz Bałtyk – Adriatyk
Aktualne działania MGMiŻŚ 6 marca 2017 r. – Prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym AGN; Projekt „Rozwój sektora żeglugi śródlądowej” został ujęty w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju; Powołaliśmy Komitet Sterujący do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach (administracja – biznes – armatorzy) Współpracujemy przy realizacji projektów finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na Odrzańskiej Drodze Wodnej; Pracujemy nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej; Współpracujemy z administracją wodną na rzecz modernizacji Kanału Gliwickiego;
Transport na Odrzańskiej Drodze Wodnej Przewóz ładunków żeglugą śródlądową na Odrzańskiej Drodze Wodnej: w 2014 roku ok. 5 mln ton. w 2015 roku ok. 4 mln ton spadek przewozów związany był przede wszystkim z zakończeniem większości zadań związanych z realizacją projektu Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego. W strukturze towarów dominowały ładunki z grupy produktów: górnictwa i kopalnictwa oraz ładunków z grupy: kruszywo, piasek, kamień. Prognozowana możliwość przewozów ładunków żeglugą śródlądową, przy przywróceniu odpowiednich parametrów nawigacyjnych, może wynieść od 8 mln do 10 mln ton ładunków. Transport śródlądowy należy do najbezpieczniejszych form transportu. W 2015 roku w całym kraju odnotowano jedynie 8 wypadków żeglugowych.
Dostawa węgla Odrzańską Drogą Wodną – Port Gliwice – Elektrownia Opole Długość drogi wodnej – 105 km: Kanał Gliwicki – 41 km Odra skanalizowana – 64 km Liczba śluz żeglugowych: 14: Kanał Gliwicki – 6 Odra skanalizowana - 8 Klasa drogi wodnej: III (ładowność barek dla tej klasy- 700 ton, zestawów pchanych - od 1000 do 1200 ton)
Dlaczego chcemy to wszystko robić? - potencjał żeglugi śródlądowej - źródło: http://www.zegluga.info/displayimage.php?pid=5205&fullsize=1 Samochody ciężarowe w Porcie Gdańsk w 2016 roku rocznie – pół miliona, dziennie – 1 300, na minutę – jeden, Źródło: https://www.google.pl/search?q=40+tir%C3%B3w&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjknvLVwvTQAhXC1ywKHYdBCuYQ_AUICSgC&biw=1680&bih=917#imgrc=azcrGcLwg4MAXM%3A
Jakie będą korzyści? Ochrona przeciwpowodziowa Transport śródlądowy STOPIEŃ WODNY woda dla rolnictwa ZBIORNIK RENTENCYJNY woda dla ludności Produkcja energii woda dla przemysłu Jedna z zalet transportu wodnego - efektywność. Pokazujemy tutaj, ile tzw. samochodów ciężarowych może zastąpić jedna barka. Mówimy tutaj o barce średniej wielkości – takiej, która może pływać po drogach wodnych IV klasy. Oczywiście im większa barka, tym więcej ładunku może zabrać i większa jest efektywność transportu. Turystyka i rekreacja Przeprawa mostowa
Dziękuję za uwagę. Przemysław Żukowski