Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Advertisements

Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
TECHNICZNE, EKONOMICZNO-SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE
Koncepcje projektowe statków pasażerskich nowej generacji przeznaczonych do eksploatacji na ograniczonych akwenach śródlądowych PROJECT EUREKA E!3065 Wykonał.
Rozbudowa infrastruktury rzecznej warunkiem rozwoju turystyki
Bogusław Kowalski Żegluga śródlądowa w Polsce na przykładzie Górnej Odry – stan obecny, znaczenie dla regionu i możliwości rozwoju Konferencja „Odra –
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
WOJCIECH ŻARNOCH Przewodniczący Komitetu Sterującego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytety transportowe w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko września 2006 r. Ministerstwo Transportu.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Transport śródlądowy Wykonali: Piotr Czyż Bartłomiej Szewczyk
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
3. Systemy transportowe – transport globalny
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
w korytarzu transportowym Europy
Rzeki w Polsce :3.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
DIALOG EKSPERTÓW UE MOŻLIWOŚCI ROZWOJU ODRY ORAZ JEJ POŁĄCZEŃ Z
Polityka transportowa
X Posiedzenie ZR ds. koordynacji wdrażania SUE RMB
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Województwo Zachodniopomorskie
prof. nadzw. dr hab. Czesława Christowa
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Związku Miast Polskich Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej
Dominik Landa, Dyrektor Handlowy
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Akademia Morska w Gdyni w procesie identyfikacji Inteligentnych Specjalizacji Pomorza dr hab. inż. Ireneusz Czarnowski, prof. AMG 1 Gdynia - 9|02|2016.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Wspieranie innowacji w Sieci KIGNET w ramach projektu „KIGNET Innowacje – izbowy system wsparcia innowacyjności przedsiębiorstw” Warszawa, 21 czerwca 2012r.
Kontrakt Terytorialny Województwa Kujawsko-Pomorskiego Konferencja prasowa Toruń, 15 września 2014 r.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Egipt.
Kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Paweł Jakubowski, Dyrektor, Pion Rozwoju, GAZ-SYSTEM S.A.
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie.
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Seminarium „Wiślany Okrągły Stół”
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
Dr hab. inż. Małgorzata Robakiewicz
Zapis prezentacji:

Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Przemysław Żukowski Departament Żeglugi Śródlądowej Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Intermodal, 23 marca 2017r..

Wielkość przewozów w porównaniu do niektórych krajów europejskich Dzisiejsza sytuacja transportu śródlądowego w Polsce jest dramatyczna. Nawet Węgry i Słowacja, które nie mają dostępu do morza, mają większy udział transportu śródlądowego w ogólnym bilansie przewozów towarowych niż Polska. Oczywiście chcemy równać do najlepszych, jednak trzeba mieć świadomość skali zaniedbań. Planowane przez nas inwestycje mają charakter długoterminowy, więc w tej chwili na mówienie o efektach statystycznych w bilansie przewozów jest jeszcze za wcześnie. W Polsce udział żeglugi śródlądowej w przewozach wszystkimi gałęziami transportu jest niewielki w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej.

Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym Cel i priorytety Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym Odrzańska Droga Wodna (E-30) - osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych I Droga wodna rzeki Wisły - uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych II Naszym głównym długoterminowym celem jest dorowadzenie głównych dróg wodnych w Polsce do IV klasy żeglowności. Ten cel dzielimy na cztery priorytety. Połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany (E-70) i Wisła-Brześć (E-40) - rozbudowa międzynarodowych dróg wodnych III Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych IV

DOCELOWY UKŁAD DRÓG WODNYCH O ZNACZENIU TRANSPORTOWYM W POLSCE

Korytarze bazowe sieci TEN-T a plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Korytarze sieci bazowej TEN-T (w sumie 9 korytarzy) 2 korytarze przebiegające przez Polskę: Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie – kolor granatowy Morze Północne - Morze Bałtyckie – kolor czerwony Pozostałe, ujęte na mapce: Wschód / wschodnia część regionu Morza Śródziemnego – kolor brązowy na mapce Skandynawia - Morze Śródziemne – kolor różowy Ren – Dunaj – kolor niebieski

Korytarz Bałtyk – Adriatyk

Aktualne działania MGMiŻŚ 6 marca 2017 r. – Prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym AGN; Projekt „Rozwój sektora żeglugi śródlądowej” został ujęty w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju; Powołaliśmy Komitet Sterujący do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach (administracja – biznes – armatorzy) Współpracujemy przy realizacji projektów finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na Odrzańskiej Drodze Wodnej; Pracujemy nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej; Współpracujemy z administracją wodną na rzecz modernizacji Kanału Gliwickiego;

Transport na Odrzańskiej Drodze Wodnej Przewóz ładunków żeglugą śródlądową na Odrzańskiej Drodze Wodnej: w 2014 roku ok. 5 mln ton. w 2015 roku ok. 4 mln ton spadek przewozów związany był przede wszystkim z zakończeniem większości zadań związanych z realizacją projektu Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego. W strukturze towarów dominowały ładunki z grupy produktów: górnictwa i kopalnictwa oraz ładunków z grupy: kruszywo, piasek, kamień. Prognozowana możliwość przewozów ładunków żeglugą śródlądową, przy przywróceniu odpowiednich parametrów nawigacyjnych, może wynieść od 8 mln do 10 mln ton ładunków. Transport śródlądowy należy do najbezpieczniejszych form transportu. W 2015 roku w całym kraju odnotowano jedynie 8 wypadków żeglugowych.

Dostawa węgla Odrzańską Drogą Wodną – Port Gliwice – Elektrownia Opole Długość drogi wodnej – 105 km: Kanał Gliwicki – 41 km Odra skanalizowana – 64 km Liczba śluz żeglugowych: 14: Kanał Gliwicki – 6 Odra skanalizowana - 8 Klasa drogi wodnej: III (ładowność barek dla tej klasy- 700 ton, zestawów pchanych - od 1000 do 1200 ton)

Dlaczego chcemy to wszystko robić? - potencjał żeglugi śródlądowej - źródło: http://www.zegluga.info/displayimage.php?pid=5205&fullsize=1 Samochody ciężarowe w Porcie Gdańsk w 2016 roku rocznie – pół miliona, dziennie – 1 300, na minutę – jeden, Źródło: https://www.google.pl/search?q=40+tir%C3%B3w&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjknvLVwvTQAhXC1ywKHYdBCuYQ_AUICSgC&biw=1680&bih=917#imgrc=azcrGcLwg4MAXM%3A

Jakie będą korzyści? Ochrona przeciwpowodziowa Transport śródlądowy STOPIEŃ WODNY woda dla rolnictwa ZBIORNIK RENTENCYJNY woda dla ludności Produkcja energii woda dla przemysłu Jedna z zalet transportu wodnego - efektywność. Pokazujemy tutaj, ile tzw. samochodów ciężarowych może zastąpić jedna barka. Mówimy tutaj o barce średniej wielkości – takiej, która może pływać po drogach wodnych IV klasy. Oczywiście im większa barka, tym więcej ładunku może zabrać i większa jest efektywność transportu. Turystyka i rekreacja Przeprawa mostowa

Dziękuję za uwagę. Przemysław Żukowski