COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Strategiczne potrzeby ZUS
Adam Walicki - 30 września 2010
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Zintegrowany System Informacyjny Resortu Finansów – Strategia 2020
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Funkcja planowania.
E-turystyka w sektorze publicznym
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Dział IT partnerem w biznesie. Jak mierzyć wartość informatyki?
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa

Informacje! Informacje są kluczowym zasobem dla wszystkich organizacji. Informacje są tworzone, używane, przechowywane, udostępniane i niszczone. Technologie odgrywają kluczową rolę w tych działaniach. Technologie stają się wszechobecne we wszystkich aspektach życia biznesowego i prywatnego. Jakie korzyści wnoszą informacje i technologie do organizacji ?

Korzyści dla Organizacji Organizacje i ich kierownictwa dążą do : Utrzymywania jakości informacji wspierających decyzje biznesowe. Uzyskiwania korzyści biznesowych z inwestycji wspieranych przez technologie informatyczne, tj. osiągania celów strategicznych i realizacji korzyści biznesowych poprzez skuteczne i innowacyjne wykorzystanie technologii informatycznych. Osiągania doskonałości operacyjnej poprzez właściwe i wydajne stosowanie technologii. Utrzymywania ryzyka związanego z technologiami informatycznymi na akceptowalnym poziomie. Optymalizowania kosztów usług i technologii informatycznych. Jak uzyskanie tych korzyści wpływa na wartość organizacji z punktu widzenia interesariuszy?

Wartość dla interesariuszy Dostarczanie wartości z punktu widzenia interesariuszy organizacji wymaga dobrego nadzoru i zarządzania aktywami, jakimi są informacje i technologie informatyczne. Rady nadzorcze, zarządy i kierownictwo organizacji muszą postrzegać IT, tak jak i inne znaczące części biznesu. Wymagania związane z wykorzystaniem informacji i technologii w organizacji, dotyczące zgodności z przepisami zewnętrznymi, regulacjami i zapisami zawartymi w umowach są coraz liczniejsze, a ich naruszenie zagraża wartości organizacji. COBIT 5 dostarcza wszechstronną metodykę, która wspiera organizacje w osiąganiu ich celów i dostarcza wartość poprzez skuteczny nadzór i zarządzanie technologiami informatycznymi.

Metodyka COBIT5 W skrócie, COBIT 5 pomaga organizacjom osiągać optymalną wartość z technologii informatycznych, ponieważ wskazuje jak zachować równowagę pomiędzy uzyskiwaniem korzyści, a optymalizacją poziomów ryzyka oraz wykorzystywania zasobów. COBIT 5 umożliwia całościowy nadzór i zarządzanie nad informacjami i odpowiednimi technologiami w organizacji, obejmując wszystkie biznesowe oraz funkcjonalne obszary odpowiedzialności, mając na uwadze związane z IT oczekiwania interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Zasady i czynniki umożliwiające COBIT 5 są uniwersalne i przydatne dla organizacji różnej wielkości, firm komercyjnych, podmiotów sektora publicznego czy organizacji non-profit.

COBIT 5 Zasady Zasady COBIT 5 1. Spełniać potrzeby interesariuszy 2. Uwzględniać cały podmiot 3. Stosować jedną spójną metodykę 4. Umożliwić podejście całościowe 5. Oddzielać nadzór od zarządzania Source:  COBIT® 5, figure 2. © 2012 ISACA® All rights reserved.

COBIT 5 Czynniki Umożliwiające 1. Zasady, polityki i metodyki 2. Procesy 3. Struktury organizacyjne 4. Kultura, etyka i postępowanie 5. Informacje 6. Usługi, infrastruktura i aplikacje 7. Ludzie, umiejętności i kompetencje ZASOBY Source:  COBIT® 5, figure 12. © 2012 ISACA® All rights reserved.

Nadzór i Zarządzanie Celem nadzoru jest ocena warunków i możliwości oraz potrzeb interesariuszy; wyznaczanie kierunku poprzez ustalanie priorytetów i podejmowanie decyzji; oraz monitorowanie sprawności i zgodności z ustalonymi kierunkami i celami (OKM). Celem zarządzania jest planowanie, opracowywanie, wykonywanie i monitorowanie czynności zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez komórkę nadzoru po to, by osiągać cele organizacji (POWM).

W skrócie … COBIT 5 łączy w sobie pięć określonych zasad (principles), które pozwalają organizacji opracować, w oparciu o całościowy zestaw siedmiu czynników umożliwiających (enablers), skuteczną metodykę nadzoru i zarządzania, optymalizującą inwestycje w informacje i technologie informatyczne oraz ich wykorzystanie z korzyścią dla interesariuszy.