Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe
Reforma edukacji - najważniejsze zmiany
Kształcenie dualne.

Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Nowe rozwiązania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie w roku szkolnym 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
dobry start w przyszłość
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Kuratorium Oświaty w Katowicach
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
Nowe rozwiązania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie w roku szkolnym 2017/2018
Powiat Buski.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2016 r. poz. 1943 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017 r. poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860)

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Nowa struktura szkolnictwa zawodowego Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Od 1 września 2017 r. w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: 4-letnie technikum dla młodzieży, 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej), szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży. Od 1 września 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.

Branżowa szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej w branżowej szkole I stopnia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia co najmniej 60% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe

Branżowa szkoła II stopnia kształcenie zawodowe może odbywać się w zawodach, które są kontynuacją kształcenia w branżowej szkole I stopnia, kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie realizowane w zakresie jednej kwalifikacji będącej nadbudową dla kwalifikacji, w zakresie której realizowane było kształcenie w branżowej szkole I stopnia (ograniczenie liczby kwalifikacji do dwóch - jedna w BS I i jedna w BS II), ukończenie branżowej szkoły II stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie średnie branżowe oraz uzyskanie dyplomu technika po zdanym egzaminie z drugiej kwalifikacji, możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości celem kontynuacji nauki na studiach wyższych (jęz. polski, matematyka, jęz. obcy oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub egzamin maturalny z przedmiotu dodatkowego- art. 44zzl ust. 1a ustawy zmienianej w art. 15).

Technikum – innowacyjne kadry inżynierskie uzyskanie wykształcenia średniego dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wyodrębnione (maksymalnie) dwie kwalifikacje w zawodzie możliwość kontynuacji nauki na wyższych uczelniach Kształcenie w technikum powinno opierać się na współpracy z przedsiębiorstwami wyposażonymi w najnowsze technologie z uczelniami, jednostkami badawczymi i naukowymi, tak aby absolwenci stanowili fundament kształcenia inżynierów dla nowoczesnej gospodarki

Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół art. 98 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. art. 109 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. ust. 6 i 7 Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7 są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. Zajęcia te są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół delegacja do wydania rozporządzenia regulującego sposób realizacji i organizację doradztwa zawodowego w szkole Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. (art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe)

Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół Określenie liczby godzin doradztwa zawodowego w ramowych planach nauczania: szkoły podstawowej- w klasie VII i VIII- minimum 20 godzin w dwuletnim cyklu nauczania (w klasie VII- minimum 10 godzin w roku, w klasie VIII- minimum 10 godzin w roku) ; branżowej szkoły I stopnia – minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania; liceum ogólnokształcącego - minimum 10 godzin w czteroletnim okresie nauczania; technikum- minimum 10 godzin w pięcioletnim okresie nauczania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017 r. poz. 703)

Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program ten powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. (art. 292. ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 46 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie (branżowa szkoła I stopnia, branżowa szkoła II stopnia, pięcioletnie technikum*, szkoła policealna); kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie (K1,K2 ); zawody, w których nie wyodrębnia się kwalifikacji (zawody szkolnictwa artystycznego); określenie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych (zawodu); określenie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji cząstkowych; wnioskodawcę oraz obszary kształcenia, do których są przypisane zawody; kwalifikacje w zawodzie, których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. * Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego ma także zastosowanie do dotychczasowego czteroletniego technikum dla klas I, II, III i IV w latach 2017/ 2018- 2022/ 2023.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Modyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego: wprowadzenie – na podstawie wniosków właściwych ministrów – do systemu oświaty możliwości kształcenia w nowych zawodach; wykreślenie z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – na podstawie wniosków właściwych ministrów – zawodów, w których dalsze kształcenie w systemie oświaty jest nieuzasadnione; zmiana nazewnictwa kwalifikacji w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego; zmniejszenie liczby kwalifikacji do jednaj w branżowej szkole I stopnia oraz do maksymalnie dwóch kwalifikacji w technikum i szkole policealnej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/ 2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej. Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się: klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2017/ 2018; klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach IV-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2018/ 2019, klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum w roku szkolnym 2019/ 2020 (art. 286 ust. 1 i 2 ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia podstawę programową kształcenia w zawodach, uwzględniając w szczególności ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego, efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia oraz możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji w ramach obszaru kształcenia. (art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe) Zmiany w rozporządzeniu są związane z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Nową podstawę programową kształcenia w zawodach, stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej. Od roku szkolnego: 2019/ 2020 w pięcioletnim technikum, 2020/ 2021 w branżowej szkole II stopnia. ( art. 282 ust.1 , 284 i 285 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się w: klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2017/ 2018; klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach IV-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2018/ 2019, klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum w roku szkolnym 2019/ 2020. klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, do czasu zakończenia kształcenia. (art. 282 ust. 2 i 283 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r poz. 703) wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe ramowy plan nauczania dla pięcioletniego technikum (załącznik nr 5) ramowe plany nauczania dla branżowych szkół I stopnia: - dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (załącznik nr 7) , - dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej (załącznik nr 8 ) ramowe plany nauczania dla branżowych szkół II stopnia: - dla uczniów, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum (załącznik nr 10) , - dla uczniów, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej (załącznik nr 11 )

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r poz. 703) Nowe ramowe plany nauczania stosuje się od roku: - 2017/ 2018 w branżowej szkole I stopnia oraz semestrach I szkoły policealnej, 2019/ 2020 w pięcioletnim technikum, 2020/ 2021 w branżowej szkole II stopnia W czteroletnim technikum  oraz w klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204, ze zm.) (art. 291 ust. 1 i 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami Wykorzystano rezultaty projektu systemowego POWER - Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego (2016-2018) Etap I, którego celem jest wdrożenie mechanizmów strategicznej współpracy z przedstawicielami partnerów społecznych na rzecz dostosowywania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Działania: utworzenie 25 branżowych zespołów partnerów społecznych, określenie zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w poszczególnych branżach, przegląd i aktualizacja klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego zgodnie z oczekiwaniami pracodawców, opracowanie podstaw programowych, suplementów do dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe dla 54 zawodów. Projekt kontynuowany będzie w kolejnych 2 etapach, w ramach których zmodyfikowanych zostanie 148 podstaw programowych.

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami Zmiany w strukturze zawodów są konsekwencją pogłębionej analizy ekspertów. Uwzględniają m.in. : aktualne trendy w danej branży, potrzeby rozwojowe przemysłu, postęp techniczny, rozwiązania technologiczne. Istotnym elementem podstaw programowych kształcenia w zawodach są efekty wspólne dla wszystkich zawodów, wśród których kształtowane będą m. in. oczekiwane przez pracodawców kompetencje personalne i społeczne.

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami fotograf fototechnik technik cyfrowych procesów graficznych technik spedytor technik logistyk operator maszyn w przemyśle włókienniczym technik włókiennik rękodzielnik wyrobów włókienniczych technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych operator urządzeń przemysłu ceramicznego technik technologii ceramicznej monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie betoniarz-zbrojarz monter izolacji budowlanych murarz-tynkarz monter konstrukcji budowlanych technik budownictwa

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami technik geodeta mechanik maszyn i urządzeń drogowych technik drogownictwa monter nawierzchni kolejowej technik dróg i mostów kolejowych monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych technik urządzeń sanitarnych technik weterynarii mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki monter kadłubów okrętowych technik budownictwa okrętowego technik mechanik okrętowy elektromechanik pojazdów samochodowych mechanik pojazdów samochodowych technik pojazdów samochodowych mechanik motocyklowy operator maszyn i urządzeń metalurgicznych operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami technik hutnik operator maszyn i urządzeń odlewniczych technik odlewnik modelarz odlewniczy elektromechanik elektryk technik elektryk monter-elektronik technik elektronik technik elektroniki i informatyki medycznej monter mechatronik technik mechatronik monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych technik telekomunikacji technik informatyk technik teleinformatyk technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej technik tyfloinformatyk

Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami wprowadzenie nowych zawodów technik robót wykończeniowych w budownictwie, magazynier-logistyk, operator maszyn i urządzeń hutniczych wprowadzenie 5 nowych tzw. zawodów pomocniczych: pracownik pomocniczy krawca, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy ślusarza, pracownik pomocniczy stolarza, asystent fryzjera.

Rozporządzenia w trakcie prac legislacyjnych Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie: przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy, ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, praktycznej nauki zawodu. Projekty rozporządzeń uwzględniają zmiany ustroju szkolnego. Wejście w życie – 1 września 2017 r.

Pozostałe wnioski z debat Dziękuję za uwagę