Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 60) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2016 r. poz. 1943 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017 r. poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860)
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Nowa struktura szkolnictwa zawodowego Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Od 1 września 2017 r. w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: 4-letnie technikum dla młodzieży, 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej), szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży. Od 1 września 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.
Branżowa szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej w branżowej szkole I stopnia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia co najmniej 60% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe
Branżowa szkoła II stopnia kształcenie zawodowe może odbywać się w zawodach, które są kontynuacją kształcenia w branżowej szkole I stopnia, kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie realizowane w zakresie jednej kwalifikacji będącej nadbudową dla kwalifikacji, w zakresie której realizowane było kształcenie w branżowej szkole I stopnia (ograniczenie liczby kwalifikacji do dwóch - jedna w BS I i jedna w BS II), ukończenie branżowej szkoły II stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie średnie branżowe oraz uzyskanie dyplomu technika po zdanym egzaminie z drugiej kwalifikacji, możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości celem kontynuacji nauki na studiach wyższych (jęz. polski, matematyka, jęz. obcy oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub egzamin maturalny z przedmiotu dodatkowego- art. 44zzl ust. 1a ustawy zmienianej w art. 15).
Technikum – innowacyjne kadry inżynierskie uzyskanie wykształcenia średniego dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wyodrębnione (maksymalnie) dwie kwalifikacje w zawodzie możliwość kontynuacji nauki na wyższych uczelniach Kształcenie w technikum powinno opierać się na współpracy z przedsiębiorstwami wyposażonymi w najnowsze technologie z uczelniami, jednostkami badawczymi i naukowymi, tak aby absolwenci stanowili fundament kształcenia inżynierów dla nowoczesnej gospodarki
Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół art. 98 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. art. 109 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. ust. 6 i 7 Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7 są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. Zajęcia te są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół delegacja do wydania rozporządzenia regulującego sposób realizacji i organizację doradztwa zawodowego w szkole Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. (art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe)
Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół Określenie liczby godzin doradztwa zawodowego w ramowych planach nauczania: szkoły podstawowej- w klasie VII i VIII- minimum 20 godzin w dwuletnim cyklu nauczania (w klasie VII- minimum 10 godzin w roku, w klasie VIII- minimum 10 godzin w roku) ; branżowej szkoły I stopnia – minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania; liceum ogólnokształcącego - minimum 10 godzin w czteroletnim okresie nauczania; technikum- minimum 10 godzin w pięcioletnim okresie nauczania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017 r. poz. 703)
Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program ten powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. (art. 292. ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 46 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie (branżowa szkoła I stopnia, branżowa szkoła II stopnia, pięcioletnie technikum*, szkoła policealna); kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie (K1,K2 ); zawody, w których nie wyodrębnia się kwalifikacji (zawody szkolnictwa artystycznego); określenie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych (zawodu); określenie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji cząstkowych; wnioskodawcę oraz obszary kształcenia, do których są przypisane zawody; kwalifikacje w zawodzie, których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. * Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego ma także zastosowanie do dotychczasowego czteroletniego technikum dla klas I, II, III i IV w latach 2017/ 2018- 2022/ 2023.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Modyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego: wprowadzenie – na podstawie wniosków właściwych ministrów – do systemu oświaty możliwości kształcenia w nowych zawodach; wykreślenie z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – na podstawie wniosków właściwych ministrów – zawodów, w których dalsze kształcenie w systemie oświaty jest nieuzasadnione; zmiana nazewnictwa kwalifikacji w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego; zmniejszenie liczby kwalifikacji do jednaj w branżowej szkole I stopnia oraz do maksymalnie dwóch kwalifikacji w technikum i szkole policealnej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622) Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/ 2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej. Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się: klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2017/ 2018; klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach IV-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2018/ 2019, klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum w roku szkolnym 2019/ 2020 (art. 286 ust. 1 i 2 ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia podstawę programową kształcenia w zawodach, uwzględniając w szczególności ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego, efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia oraz możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji w ramach obszaru kształcenia. (art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe) Zmiany w rozporządzeniu są związane z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Nową podstawę programową kształcenia w zawodach, stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej. Od roku szkolnego: 2019/ 2020 w pięcioletnim technikum, 2020/ 2021 w branżowej szkole II stopnia. ( art. 282 ust.1 , 284 i 285 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy zmienianej w art. 15 stosuje się w: klasach II-IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach II-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2017/ 2018; klasach III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum i w semestrach IV-V szkoły policealnej w roku szkolnym 2018/ 2019, klasach IV dotychczasowego czteroletniego technikum w roku szkolnym 2019/ 2020. klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, do czasu zakończenia kształcenia. (art. 282 ust. 2 i 283 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r poz. 703) wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe ramowy plan nauczania dla pięcioletniego technikum (załącznik nr 5) ramowe plany nauczania dla branżowych szkół I stopnia: - dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (załącznik nr 7) , - dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej (załącznik nr 8 ) ramowe plany nauczania dla branżowych szkół II stopnia: - dla uczniów, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum (załącznik nr 10) , - dla uczniów, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej (załącznik nr 11 )
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r poz. 703) Nowe ramowe plany nauczania stosuje się od roku: - 2017/ 2018 w branżowej szkole I stopnia oraz semestrach I szkoły policealnej, 2019/ 2020 w pięcioletnim technikum, 2020/ 2021 w branżowej szkole II stopnia W czteroletnim technikum oraz w klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204, ze zm.) (art. 291 ust. 1 i 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami Wykorzystano rezultaty projektu systemowego POWER - Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego (2016-2018) Etap I, którego celem jest wdrożenie mechanizmów strategicznej współpracy z przedstawicielami partnerów społecznych na rzecz dostosowywania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Działania: utworzenie 25 branżowych zespołów partnerów społecznych, określenie zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w poszczególnych branżach, przegląd i aktualizacja klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego zgodnie z oczekiwaniami pracodawców, opracowanie podstaw programowych, suplementów do dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe dla 54 zawodów. Projekt kontynuowany będzie w kolejnych 2 etapach, w ramach których zmodyfikowanych zostanie 148 podstaw programowych.
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami Zmiany w strukturze zawodów są konsekwencją pogłębionej analizy ekspertów. Uwzględniają m.in. : aktualne trendy w danej branży, potrzeby rozwojowe przemysłu, postęp techniczny, rozwiązania technologiczne. Istotnym elementem podstaw programowych kształcenia w zawodach są efekty wspólne dla wszystkich zawodów, wśród których kształtowane będą m. in. oczekiwane przez pracodawców kompetencje personalne i społeczne.
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami fotograf fototechnik technik cyfrowych procesów graficznych technik spedytor technik logistyk operator maszyn w przemyśle włókienniczym technik włókiennik rękodzielnik wyrobów włókienniczych technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych operator urządzeń przemysłu ceramicznego technik technologii ceramicznej monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie betoniarz-zbrojarz monter izolacji budowlanych murarz-tynkarz monter konstrukcji budowlanych technik budownictwa
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami technik geodeta mechanik maszyn i urządzeń drogowych technik drogownictwa monter nawierzchni kolejowej technik dróg i mostów kolejowych monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych technik urządzeń sanitarnych technik weterynarii mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki monter kadłubów okrętowych technik budownictwa okrętowego technik mechanik okrętowy elektromechanik pojazdów samochodowych mechanik pojazdów samochodowych technik pojazdów samochodowych mechanik motocyklowy operator maszyn i urządzeń metalurgicznych operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami technik hutnik operator maszyn i urządzeń odlewniczych technik odlewnik modelarz odlewniczy elektromechanik elektryk technik elektryk monter-elektronik technik elektronik technik elektroniki i informatyki medycznej monter mechatronik technik mechatronik monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych technik telekomunikacji technik informatyk technik teleinformatyk technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej technik tyfloinformatyk
Zmiany w zawodach – wypracowane we współpracy z pracodawcami wprowadzenie nowych zawodów technik robót wykończeniowych w budownictwie, magazynier-logistyk, operator maszyn i urządzeń hutniczych wprowadzenie 5 nowych tzw. zawodów pomocniczych: pracownik pomocniczy krawca, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy ślusarza, pracownik pomocniczy stolarza, asystent fryzjera.
Rozporządzenia w trakcie prac legislacyjnych Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie: przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy, ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, praktycznej nauki zawodu. Projekty rozporządzeń uwzględniają zmiany ustroju szkolnego. Wejście w życie – 1 września 2017 r.
Pozostałe wnioski z debat Dziękuję za uwagę