Zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych obowiązujące od 1 stycznia 2017 r.
Agenda Źródło zmian w przepisach Zakres dokumentacji Local File 3 Zakres dokumentacji 4 Local File 5-6 Oświadczenie 7 CIT-TP 8 Analiza porównawcza 9 Master File 10 CbCR 11 Inne zmiany 12 GWW 2
Przyczyny zmian legislacyjnych Źródło zmian w przepisach W dniu 27 października 2015 r. Prezydent podpisał ustawę o zmianie m.in. ustawy CIT oraz ustawy PIT. Nowelizacja ta stanowi największą i najistotniejszą zmianę od czasu wprowadzenia przepisów w zakresie cen transferowych w 2001 r. i nowelizacji rozporządzenia dotyczącego cen transferowych w 2013 r. Przyczyny zmian legislacyjnych Ograniczenie erozji bazy podatkowej m.in. poprzez implementację działań opracowanych przez OECD w ramach projektu BEPS – Base Erosion and Profit Shifting GWW 3
Zakres dokumentacji – próg przychodowy / kosztowy Obowiązek przygotowania dokumentacji oraz jej zakres uzależniony został od skali działalności prowadzonej przez podatnika. WAŻNE: wprowadzono obowiązek przygotowania dokumentacji również za rok następujący po roku podatkowym, za który podatnik był zobligowany przygotować dokumentację, bez względu na osiągnięte przychody/koszty Zakres dokumentacji – próg przychodowy / kosztowy Local File + Oświadczenie CIT – TP +Analiza porównawcza Master File CbCR > 2 mln € > 10 mln € > 20 mln € > 750 mln € przychody/koszty w roku poprzedzającym rok podatkowy GWW 4
Local File (dokumentacja lokalna) – progi istotności Próg istotności transakcji i innych zdarzeń podlegających dokumentacji ustalony został na 50 tys. €, wartość ta rośnie wraz ze wzrostem skali działalności. WAŻNE: umowy spółki niebędącej osobą prawną, umów wspólnego przedsięwzięcia i umów o podobnym charakterze => próg 50 tys. € transakcje (inne zdarzenia) realizowane z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w tzw. raju podatkowym, a także zawieranie z takimi podmiotami umów spółki niebędącej osobą prawną, umów wspólnego przedsięwzięcia lub innych umów o podobnym charakterze => próg 20 tys. € Local File (dokumentacja lokalna) – progi istotności Transakcje (inne zdarzenia) < progu istotności do udokumentowania na żądanie organu w terminie 30 dni od wezwania GWW 5
Local File (dokumentacja lokalna) – elementy Wymagane elementy obecnie po nowelizacji Przedmiot i zakres działalności (opis uproszczony) Rodzaj / przedmiot transakcji Analiza funkcjonalna Opis metody kalkulacji cen Koszty, forma i termin płatności Strategia gospodarcza, korzyści i inne czynniki Uzasadnienie wyboru metody Analiza porównawcza Dane finansowe (wartość) Struktura organizacyjna i zarządcza Restrukturyzacja Otoczenie konkurencyjne Dokumenty podatnika (opcjonalnie) GWW 6
Nowe regulacje przewidują także obowiązek złożenia urzędom skarbowym oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, do dnia złożenia rocznego zeznania podatkowego. Ten obowiązek stanowi narzędzie do zobligowania podatników do wypełniania obowiązków dokumentacyjnych pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej. Oświadczenie Sankcje: Kara grzywny do 120 stawek dziennych za niezłożenie oświadczenia (art. 80 § 1 KKS) Kara grzywny do 240 stawek dziennych za złożenie nieprawdziwego oświadczenia (art. 80 § 3 KKS) Jak ograniczyć ryzyko? Zaplanować proces przygotowania dokumentacji; Sprawować nadzór nad procesem sporządzania dokumentacji Zweryfikować kompletność dokumentacji Stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystukrotności. Min. wynagrodzenie 2015 – 1750 zł Zatem, w 2015 r. stawka dzienna waha się w granicach: 58,33 zł – 23 332,- zł, GWW 7
„UPROSZCZONY” formularz składany do urzędu skarbowego wraz z roczną deklaracją. CIT-TP C Identyfikacja powiązań D Informacje na temat zagranicznego podmiotu powiązanego E Główny sektor działalności i profil funkcjonalny F Restrukturyzacja G Transakcje z podmiotami powiązanymi WAŻNE: Znakomite narzędzie do typowania podmiotów do kontroli: Rentowność podmiotu odbiegająca od rentowności typowej dla danego sektora / typu działalności; Transakcje niespójne z profilem funkcjonalnym spółki np. opłaty licencyjne ponoszone przez podmiot będący producentem kontraktowym; Znacząca ilość transakcji finansowych / transakcje finansowe o znaczącej wartości; Stosunkowo wysoki poziom opłat zarządczych. D. Informacje na temat zagranicznego podmiotu powiązanego zawierają zestawienie podmiotów powiązanych z informacją o liczbie podmiotów, z którymi podatnik dokonuje transakcji, w podziale na grypy państw (kraj, państwa EOG inne niż Polska, państwa spoza EOG z którymi Polska ma możliwość wymiany informacji podatkowej, państwa spoza EOG z którymi nie ma możliwości wymiany informacji podatkowej) oraz uwzględnieniem kodów państwa według ISO-3166 F. Informacje na temat: Czy podatnik w trakcie roku podatkowego zmienił strukturę/formę prawną m.in dokonując połączenia z innymi podmiotem, podziału czy przejęcia innego podmiotu, Czy zaistniały u podatnika w trakcie roku podatkowego istotne zmiany w pełnionych funkcjach, ponoszonych ryzkach i posiadanych aktywach, Czy podatnik otrzymał / wypłacił rekompensatę (exit fee) za przeniesione w trakcie roku podatkowego aktywa, prawa, obowiązki, ryzyka. G. Z kolei w sekcji poświęconej transakcjom z podmiotami powiązanymi podatnik zobligowany będzie do wykazania: Rodzaju transakcji Ich wartości w mln € Czy wartość transakcji przekracza 50% wartości wszystkich transakcji z podmiotami powiązanymi Państwa siedziby stron transakcji. GWW 8
Podatnicy, których przychody / koszty > 10 mln € zobowiązani będą do sporządzenia dokumentacji zawierającej analizę danych porównawczych. Analiza porównawcza WAŻNE: Obecnie analiza porównawcza nie stanowi obligatoryjnego elementu dokumentacji; Wprowadzenie obowiązku wykonywania analiz porównawczych skutkuje przesunięciem ciężaru dowodu do podatnika oraz zwiększeniem nakładów pracy niezbędnych do przygotowania dokumentacji; W analizach powinny zostać uwzględnione, w szczególności dane polskich podmiotów porównywalnych. GWW 9
Master File Wskazanie podmiotu sporządzającego wraz z podaniem daty składania przez niego zeznania podatkowego Struktura organizacyjna grupy podmiotów powiązanych Opis zasad wyznaczania cen transakcyjnych (polityka cen transferowych) Opis przedmiotu i zakresu działalności prowadzonej przez grupę Opis posiadanych, tworzonych, rozwijanych i wykorzystywanych w działalności przez grupę istotnych wartości niematerialnych Opis sytuacji finansowej wraz ze sprawozdaniem skonsolidowanym grupy Opis zawartych porozumień w sprawach podatku dochodowego, w tym jednostronnych uprzednich porozumień cenowych GWW 10
Sprawozdanie o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności. CbCR funkcjonuje w polskich przepisach od 1 stycznia 2016 r. CbCR Przychody / EBIT Należne i zapłacone podatki Kapitał zakładowy Niepodzielone zyski z lat ubiegłych Liczba pracowników Główne aktywności biznesowe Obowiązek przygotowania CbCR Jednostki dominujące Sporządzające skonsolidowane SF Posiadające zakład lub jednostkę zależną Skonsolidowane przychody > 750 mln € WAŻNE: Znakomite narzędzie do typowania podmiotów do kontroli: Informacje ze sprawozdań wymieniane pomiędzy administracjami podatkowymi na podstawie międzynarodowych porozumień; Proste narzędzie umożliwiające porównanie danych finansowych pomiędzy krajami. GWW 11
Inne zmiany Nie tylko transakcje podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej również dla innych zdarzeń ujętych w księgach rachunkowych mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) oraz innych zdarzeń, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi Modyfikacja definicji podmiotów powiązanych zgodnie z nowelizacją - przez podmioty powiązane rozumiane będą podmioty, które będą posiadały udział (bezpośredni lub pośredni) w kapitale innego podmiotu w wysokości nie mniejszej niż 25% (obecnie 5%). Termin sporządzenia dokumentacji obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy Wymóg okresowego przeglądu Wymóg okresowego przeglądu dokumentacji cen transferowych, nie rzadziej niż raz na rok podatkowy (przy czym analizy porównawcze podlegałyby weryfikacji co do zasady, co 3 lata) GWW 12
Dziękujemy za uwagę Tomasz Sobczak Doradca podatkowy, wspólnik tel: +48 600 914 086 e-mail: Tomasz.Sobczak@gww.pl GWW Ladziński, Cmoch i Wspólnicy sp. k. ul. Piękna 18, 00-549 Warszawa tel. +48 22 212 00 00 warszawa@gww.pl