"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pt. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem?
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
informacje i wskazówki dla rodziców
Jak budować autorytet rodzica w oczach dziecka?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE”
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
6 kroków do porozumienia
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Porady dla Twojego życia:
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Recepta na sukces nauczyciela
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Praca z dzieckiem agresywnym
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
Samodzielność dziecka
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Medialna rzeczywistoŚĆ
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Prawa dziecka.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Problemy współczesnej młodzieży
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
Małe dziecko w systemie edukacji
RODZINA.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest WOLONTARIAT?.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
8 zasad postępowania lidera
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Metody komunikacji.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Test Zuchory Temat: Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Zapis prezentacji:

"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?" Sabina Zalewska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Czego się boimy? buntu łamania ustalonych norm i zasad, szalejących hormonów zaistnienia w grupie rówieśniczej za wszelką cenę czuje się dorosłą osobą, choć do dorosłości jeszcze jej daleko uważa, że jest w stanie samodzielnie podejmować decyzje, tego co nam się przytrafiło

Przypomnienie  zmienia się wygląd ciała hormony zaczynają szaleć następuje huśtawka nastrojów, bardzo łatwo przejść wtedy od wzburzenia do euforii, od płaczu do śmiechu młodzież zaczyna interesować się płcią przeciwną młodym ludziom wydaje się, że nikt ich nie rozumie, że oni tylko wiedza, jak żyć, co jest ważne, a co nie

100 tysięcy pomysłów na minutę, lecz zapał słomiany okres dojrzewania na ogół bywa dzielony na 3 fazy: 1) przygotowawcza - przedpokwitaniowa, trwająca 2-3 lata od ok. 8-9 do 10-12 roku życia, 2) właściwego dojrzewania - pokwitaniowa, trwająca na ogół 4 lata od 11-12 do 15-16 roku życia, 3) pełnej dojrzałości - popokwitaniowa (dorastania), trwająca u dziewcząt do ok. 16-18 roku życia, u chłopców do 18-21 roku życia

Czy my rodzice w takiej sytuacji czujemy się bezradni? Czujemy, że tracimy status pierwszeństwa Tracimy kontrolę nad tym co dziecko robi Tracimy informacje o tym co dziecko myśli i czuje Zaczyna nas krytykować i wytykać błędy

Tutaj adekwatne wydaje się być przysłowie "czym skorupka nasiąknie za młodu...", gdyż osoba, która w dzieciństwie otrzymała jasne wartości, miała zdrowe relacje z rodzicami i wychowała się w ciepłej atmosferze, jest mniej podatna na wpływy grupy.

Z ostatnich badań Bardzo ważnym aspektem dojrzewania jest koncentracja na wyglądzie zewnętrznym. Wszyscy, mimo wieku chcą podobać się innym, ale w tym czasie potrzeba ta wysuwa się na pierwszy plan. Dużą rolę w promowaniu takiego zachowania odgrywają media. Z badań przeprowadzonych na nastolatkach wynika, że dziewczynki są mniej zadowolone z tego jak wyglądają niż chłopcy. 80% mężczyzn, którzy osiągnęli dojrzałość płciową akceptuje swój wygląd, natomiast aż 60% dziewcząt jest nieszczęśliwych z tego powodu.

Jak postępować ? Każdy nastolatek jest odmienną istotą z własnym temperamentem, wartościami, oczekiwaniami i ambicjami. Podstawową zasadą jest chęć i próba poznania go, zrozumienia jego świata. Traktowanie dziecka poważnie i akceptowanie jego autonomii prowadzi do wytworzenia przez nastolatka dobrych strategii radzenia sobie w życiu.

Od najstarszego dziecka wymaga się najwięcej (ma być samodzielny, pomagać rodzeństwu), a najmłodsze ma zazwyczaj dużo swobody. Ważne są też inne osoby, które uczestniczą w wychowaniu, np. dziadkowie. Wszyscy odgrywają ważną rolę w kształtującej się tożsamości dziecka. Rodzice powinni też szanować intymność dorastającego dziecka tzn. nie naciskać go zbyt mocno, kiedy o czymś nie chce powiedzieć, nie przeszukiwać kieszeni i portfela.

Należy też dawać dziecku przykład własnym postępowaniem, tzn Należy też dawać dziecku przykład własnym postępowaniem, tzn. jeżeli wymaga się od dziecka punktualności, wykonywania swoich obowiązków, dotrzymywania obietnic, to powinno się samemu to robić. Trzeba być konsekwentnym, dziecko musi wiedzieć, co nastąpi jeśli złamie zasady obowiązujące w domu. Młodzież łatwiej przyjmuje polecenia, jeśli są przekazane w formie prośby a nie nakazu (przed którymi nastolatkowie się buntują). I na koniec, nie można zapominać o poczuciu humoru, który z niejednej kłopotliwej sytuacji może uratować.

Dziękuję za uwagę