Jesteśmy jedynym przedszkolem w mieście i przyległych gminach, gdzie realizujemy kształcenie w warunkach integracji z wykorzystaniem form i metod pracy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
NeuroDevelopmental Treatment
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Dzieciństwo jest snem rozumu
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Metoda Ruchu Rozwijającego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
„Pamiętajcie, że za absurdem kryje się sens i znaczenie. Miejcie świadomość, że liczy się każdy uczynek i każde słowo ma w sobie moc… Musicie budować.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Doświadczenia i spostrzeżenia w pracy z dziećmi autystycznymi w wieku przedszkolnym

Jesteśmy jedynym przedszkolem w mieście i przyległych gminach, gdzie realizujemy kształcenie w warunkach integracji z wykorzystaniem form i metod pracy dostosowanych do potrzeb dziecka niepełnosprawnego.

Obecnie do naszego przedszkola uczęszcza 23 dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz 5 uczniów grupy rewalidacyjno-wychowawczej podlegających ZS nr 1 , którzy korzystają ze sprzętu, pomocy naszego przedszkola. We współpracy ze SION,terapeuci prowadzą terapię z dzieckiem autystycznym w warunkach przedszkolnych.

Wszystkie dzieci objęte są specjalistyczną terapią: w zależności od potrzeb uczęszczają na indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne, logopedyczne, z zakresu integracji sensorycznej oraz rehabilitacji ruchowej.

W przedszkolu zatrudniona jest wykwalifikowana kadra pedagogiczna, nauczyciele posiadają kwalifikacje z zakresu:  wczesnej edukacji, oligofrenopedagogiki   surdopedagogiki tyflopedagogiki    pedagogiki terapeutycznej,  logopedii,   neurologopedii,  integracji sensorycznej,    fizjoterapii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym także dziecka ze spektrum autyzmu. Wszyscy nauczyciele systematycznie uzupełniają swoją wiedzę poprzez studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne, warsztaty i szkolenia

„Aby zrozumieć autyzm, lub inne zaburzenie rozwojowe, trzeba przyglądać się żywym osobom, a nie stereotypom. Wychowawcy o największym doświadczeniu mówią: „Aby dotrzeć do autystycznego dziecka, trzeba się nauczyć patrzeć na świat jego oczyma” (Hart 1995)

Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w przedszkolu 1.Dziecko może nie być zainteresowane innymi dziećmi oraz nawiązywaniem z nimi kontaktów. 2. Może nawiązywać kontakt, ale w sposób nieadekwatny, nie okazując zrozumienia dla potrzeb i uczuć innych osób, nie zachowując właściwego dystansu do innych, czasami w sposób natrętny dla innych. 3. Występują stereotypie ruchowe i stereotypowe zainteresowania. 4. Postępuje zgodnie z własnymi potrzebami, nie uwzględniając norm i zasad współżycia. 5. Domaga się zachowania schematu dnia i źle reaguje na zmiany w otoczeniu lub w działaniach rutynowych, reaguje oporem przed podejmowaniem nowych aktywności. 6. Ma trudności z komunikacją – nie potrafi podtrzymać rozmowy, mówi ale nie rozmawia. 7. Może nie być zainteresowane zabawami dzieci, a jego stereotypowe zabawy będą nieatrakcyjne dla innych dzieci.

PODSTAWA NASZEJ PRACY zasady pracy uwzględniające specyficzne potrzeby dziecka z autyzmem

Stosujemy indywidualizację wymagań Stosujemy indywidualizację wymagań. Wspieramy i angażujemy się w sprawy dziecka

Wspomagamy dziecko podczas pracy w grupie

Informujemy dziecko o planach i ewentualnych zmianach Informujemy dziecko o planach i ewentualnych zmianach. Stałość i przewidywalność stosujemy poprzez sporządzenie planów dnia, planu konkretnych zajęć

W stanach podwyższonego napięcia emocjonalnego dzieci mają możliwość znalezienia się w miejscu, gdzie mogą się wyciszyć, uspokoić.

Włączamy dzieci we wszystkie formy zajęć (na miarę ich możliwości)

Promujemy wśród dzieci pomoc koleżeńską

Ważne w naszej codzienności jest wpajanie wartości, nauki szacunku i tolerancji oraz zasad, którymi powinniśmy się kierować od najmłodszych lat.

Systematycznie współpracujemy z rodzicami podczas spotkań indywidualnych oraz spotkań Zespołów PPP W przypadku trudności w wykonywaniu złożonych zadań dzielimy je na wieloetapowe, krótsze części Wykorzystujemy mocne strony dziecka

Metoda Weroniki Sherborne Nazwa metody „Ruch Rozwijający” wyraża główną ideę metody tj. posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. System ćwiczeń w tej metodzie wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi tj. z tzw. baraszkowania.  Podstawowe założenia metod to rozwijanie ruchem trzech aspektów: Świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego. Świadomości przestrzeni i działania w niej. Dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Dzieci mają satysfakcję z własnych, nawet małych dokonań, korzystają z doświadczeń ruchowych, zaczynają się uśmiechać. Widać na ich buziach radość i zadowolenie. Rodzicom i rodzeństwu pozwala pomóc zrozumieć potrzeby dziecka

Metoda Ch. Knillów Metoda Knillów jest drogą do nawiązywania porozumienia z osobami, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi. Pierwszym kanałem porozumienia może być dotyk. Stosowana jest również jako metoda wspomagająca terapię dla osób ze spektrum autyzmu. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach metodą Knillów kilka razy w tygodniu lub codziennie. Zajęcia uzupełniają podstawową terapię, pomagają dziecku nabywać: poczucia bezpieczeństwa, świadomości własnego ciała, wrażliwości na wzajemnie wysyłane sygnały, nawiązywać kontakt i komunikować się, podejmować aktywność.

Metoda Felicji Affolter Opiera się na działaniu, którego celem jest rozwiązywanie podstawowych codziennych zadań. Odbywa się to przez badanie wzajemnych relacji – ja a otoczenie, na bazie doznań czuciowo-dotykowych. Aktywności te zmierzają w kierunku celowego poznania własnego działania. Narzędziem badania rzeczywistości jest dłoń, która jest nośnikiem sygnału – komunikatu, między światem otaczającym nas a naszym umysłem. Ze strony terapeuty polega ona na czynnym wspomaganiu fizycznym wychowanka. Odbywa się to przez kładzenie rąk terapeuty na grzbietowej stronie dłoni podopiecznego i lekkie ukierunkowanie ich na wykonanie czynności, co pozwala wychowankowi czuć się sprawcą. Pomoc ta nie może być wyręczeniem ani wymuszeniem. Dotykanie otoczenia to badanie siebie i środowiska. Za skutecznie działającą dłonią podąża zazwyczaj wzrok, pojawia się więc poznanie wielozmysłowe. Terapia przez dotyk przełamuje nawyki i lęki dziecka. Im więcej doświadczeń czuciowych, tym sprawniej dzieci wykonują różne czynności.

MAKATON, PCS W pracy z dzieckiem z autyzmem, stosujemy komunikację wspomagającą i alternatywną, m.in. PCS, Makaton. Podczas terapii, dzieci poznają gesty i symbole, które wykorzystują w komunikacji z otoczeniem. Poznane symbole wykorzystywane są przez dzieci do etykietowania przedmiotów, miejsc w otoczeniu, tworzeniu planów aktywności, tablic i książeczek komunikacyjnych.

Metody wspomagające w pracy z dzieckiem autystycznym

Terapia ręki Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ręki to również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.   Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego. Do innych celów terapii ręki zalicza się także: poprawę umiejętności chwytu wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia wzmacnianie koncentracji poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej przekraczanie linii środka ciała.

Metoda werbo-tonalna W naszym przedszkolu metoda werbo- tonalna wykorzystywana jest w terapii z dziećmi z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi. Terapeuta, dzięki atrakcyjnym rekwizytom wzbudza zainteresowanie dziecka, rozwija jego wrażliwość słuchową oraz werbalizację.

Metoda krakowska Metoda Krakowska jest zbiorem technik, w której pracuje się z dzieckiem tak ,by osiągnąć kolejne etapy wszystkich funkcji poznawczych, w tej samej kolejności jak przy rozwoju zdrowego dziecka. W głównej mierze terapia skupia się na budowaniu języka w umyśle dziecka oraz na nauce komunikacji. Na Metodę Krakowską składa się wiele technik terapeutycznych i tylko stosowanie ich wszystkich przynosi zamierzone efekty.

Integracja sensoryczna Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia trzech układów sensorycznych: dotykowego, przedsionkowego i prioprioceptywnego. Nie tylko powinny one funkcjonować prawidłowo, ale także ze sobą współpracować. W przeciwnym razie dziecko doświadcza kłopotów dotyczących interakcji z otoczeniem, a także rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez własny organizm. Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki i samoocenę.

Motywatory Motywacja jest jednym z czynników wpływających na koncentrację uwagi, dlatego ważne jest sosowanie adekwatnych motywatorów.

Czasomierz Dziecko z autyzmem ma słabe wyczucie czasu, warto wykorzystać timer - pomocny w radzeniu sobie z impulsywnością

Tabelka zadaniowa Tabela podzielona na tyle pól ile jest zadań; za każde wykonane zadanie rysujemy buźkę lub plusik; zapełnienie wszystkich pól oznacza przerwę i wybranie własnej aktywności

Plan zajęć Dziecko wybiera wspólnie z nauczycielem zadania do wykonania; obrazki symbolizujące zadania umieszcza na planie zajęć; przy dobrze wykonanym zadaniu przykleja znaczek; znaczki wymienia na dowolną wybraną przez siebie nagrodę: naklejkę, magnes, znaczek z oceną- „Wspaniale”, preferowaną przez siebie zabawę

Naklejki, żetony, drobne nagrody rzeczowe znaczki symbolizujące ocenę za wykonanie zadania: „Wspaniale”, „Bardzo dobrze”, „Musisz jeszcze popracować” , „Dobrze”, samodzielny wybór zabawy, aktywności w nagrodę za wykonanie zaplanowanego zadania

Zeszyt sukcesów Za wykonane poprawnie zadanie lub dobre zachowanie dziecko otrzymuje i wkleja do zeszytu odpowiedni znaczek.

Dbamy o integrację społeczną w środowisku przedszkolnym, lokalnym

Propagowanie właściwych postaw Poprzez prowadzenie różnego rodzaju działań i akcji staramy się podnosić świadomość społeczeństwa, w tym na poziomie rodziny, w sprawach dotyczących osób niepełnosprawnych, a także działania na rzecz wzmocnienia poszanowania praw i godności osób niepełnosprawnych

Miedzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych Warsztaty dla dzieci, rodziców oraz szkół i zaproszonych gości Zajęcia grupowe na temat niepełnosprawności Przedstawienia teatralne dotyczące niepełnosprawności

Światowy Dzień autyzmu Prowadzimy działania mające na celu uświadomienie innym, jak specyficznym zaburzeniem jest autyzm. Marsz dla autyzmu

„Jesteś wyjątkowy jak każdy inny” Przedstawienie dla dzieci, rodziców i zaproszonych gości

Grupa Wsparcia W przedszkolu działa Grupa Wsparcia dla rodziców dzieci posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Organizujemy różnego rodzaju spotkania m.in. „Nie jesteśmy sami” - spotkania rodziców, mające na celu wzajemne dzielenie się doświadczeniem z bycia rodzicem dziecka niepełnosprawnego Zajecia z wykorzystaniem różnorodnych metod Ogniska integracyjne Spotkania z zaproszonymi gośćmi

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka Od trzech lat prowadzimy dodatkowo wsparcie dzieci i ich rodzin w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Dziekuję za uwagę Prezentację przygotowała : mgr Beata Stachowska 28 września 2016r.

Do przygotowania prezentacji wykorzystano źródła: http://edukacja.warszawa.pl/ https://polskiautyzm.pl/metoda-knill/ http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/SHERBORN.htm http://www.niepelnosprawni.koszalin.pl/metody-i-formy-terapii/metoda-faffolter http://juniora.pl/metoda-krakowska-inf-27.html