Dr Edyta Kowalczyk - Boroń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Jak sobie z nim radzić ?.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
DEPRESJA.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Aktywny RODZIC.
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Rola książki w życiu człowieka
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Magdalena Milewska.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Depresja wieku młodzieńczego
OBJAWY DEPRESJI U DZIECI I MŁODZIEŻY - FORMY POMOCY
Przedszkole Promujące Zdrowie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Aktywny RODZIC.
Depresja u dzieci i młodzieży. Przyczyny, objawy, skutki
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

Dr Edyta Kowalczyk - Boroń „Smutne nastolatki: prawidłowość rozwojowa czy epidemia XXI wieku" - przyczyny i objawy depresji młodzieńczej, a także innych zaburzeń nastroju w wieku dojrzewania

Odrębność psychologiczna okresu dojrzewania a depresja młodzieńcza Obniżony nastrój u młodzieży może przysłaniać szereg innych niepokojących objawów somatycznych i psychologicznych, dlatego zawsze warto sprawdzić, czy jest to zwykła „chandra”, czy też przejaw poważniejszych problemów.

Osiowe objawy depresji młodzieńczej Zaburzenia nastroju – obniżony nastrój, smutek, niestabilność emocjonalna. Podwyższony poziom lęku - lęk przed przyszłością.

Zaburzenia sfery poznawczej: - trudności w dziedzinie nauki szkolnej (trudności w uczeniu się, niepowodzenia szkolne, trudności w skupieniu uwagi, brak wytrwałości w nauce), - poczucie małej wartości, - przekonanie o nieskuteczności własnych działań i nieuchronnym niepowodzeniu, - uczucie nudy i niemożność znalezienia przyjemności.

Zaburzenia aktywności: - wybuchy gniewu i agresji, - trudności w rozpoczęciu działania i łatwe męczenie się, - zaburzenie systemów dobowych – trudności w rannym wstawaniu, późne kładzenie się spać, lepsze funkcjonowanie w godzinach wieczornych, - zaniedbany wygląd i brak dbałości o higienę osobistą.

Zaburzenia zachowania: - niepodejmowanie czynności oczekiwanych od młodzieży w wieku dojrzewania - chodzenia do szkoły, wypełniania obowiązków szkolnych, domowych i społecznych, - zachowania łamiące normy i zakazy społeczne (eksperymentowanie ze środkami psychoaktywnymi, chaotyczna i przypadkowa aktywność seksualna), - zachowania autodestrukcyjne, w tym zachowania samobójcze i samookaleczenia.

Dolegliwości somatyczne - skupienie na funkcjonowaniu ciała: zgłaszanie różnorodnych objawów, które nie mają potwierdzenia w badaniu lekarskim, - spadek sprawności i złe samopoczucie. Źródło: Robert Maliński „Depresja młodzieńcza” http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=176

genetyczne biologiczne psychologiczne socjologiczne środowiskowe Przyczyny depresji genetyczne biologiczne psychologiczne socjologiczne środowiskowe

Przyczyny genetyczne i biologiczne Istnieją dowody na to, iż pewne skłonności do depresji są dziedziczone genetyczne, ponieważ dzieci depresyjnych rodziców także częściej zapadają na depresję (od 15 do 30 procent częściej). Ponadto fizycznemu dojrzewaniu młodzieży towarzyszy rozchwianie hormonalne i co się z tym łączy „huśtawka nastrojów” od stanu euforii do rozpaczy (depresji).

Przyczyny psychologiczne – frustracja potrzeb - Potrzeba bycia kochanym przez rodziców i innych członków rodziny, a także bycia akceptowanym i lubianym przez rówieśników; - Potrzeba bycia osobą o atrakcyjnym wyglądzie – szczególnie u dziewcząt; - Potrzeba osiągnięć – satysfakcjonujące wyniki w nauce oraz sukcesy sportowe, artystyczne, turystyczne i inne, związane z realizacją zainteresowań; - Potrzeba bezpieczeństwa – bliskie i serdeczne relacje w rodzinie i z rówieśnikami; ponadto stabilne i przewidywalne warunki życia na co dzień, do których zalicza się stały plan dnia oraz warunki ekonomiczne, w jakich dorasta młody człowiek.

Przyczyny socjologiczne i środowiskowe Jakość relacji, jakie młodzież ma z rodzicami, rodzeństwem, rówieśnikami, nauczycielami i innymi ludźmi. Stanem pożądanym w tych kontaktach jest życzliwość oraz wzajemny szacunek do uczuć, potrzeb i praw drugiej osoby. Środowisko, w jakim wzrasta młodzież, a szczególnie to, jakie dominują w nim wartości, przekonania oraz preferowane style życia.

V.E. Frankla zapomniany wymiar duchowy – wymiar spełniania się sensu ludzkiego życia. Zjawisko pustki egzystencjalnej W opracowaniach na temat depresji u młodzieży najczęściej pomija się aspekt duchowy. Brak urzeczywistniania w codziennym życiu wartości duchowych, takich jak: miłość, wolność, odpowiedzialność, podmiotowość, godność oraz cierpienie - które jest drogą do bycia i stawania się człowiekiem, stanowi według V.E. Frankla, przyczynę utraty sensu życia i pojawienia się w jego miejsce pustki egzystencjalnej.

Badana własne 59 uczniów Kolegium Szkół Prywatnych w Kielcach, w tym: 54 uczniów Gimnazjum w wieku 13-16 lat - 30M i 24K oraz 5 uczniów LO w wieku 16-17 lat - 4M i 1K

Jak często spotykasz młodych ludzi, którzy są w obniżonym nastroju (jest im smutno, czymś się martwią)? Odpowiedzi: dziewczęta chłopcy Bardzo rzadko 1 4 Rzadko 5 9 Dosyć często 12 11 Często 3 1 Bardzo często 3 3 Zawsze 1 5

Jakie są według Ciebie przyczyny obniżonego nastroju u młodych ludzi (smutku, martwienia się)? Odpowiedzi dziewcząt: Problemy w domu (kłótnie) – 18 Złe relacje z rówieśnikami (odrzucenie, dokuczanie, przezywanie, naśmiewanie się, kłótnie) – 13 Stres w szkole – 10 Złe oceny – 5 Wygląd i brak samoakceptacji – 5 Zmęczenie, brak snu, za dużo obowiązków – 4 Problemy miłosne - „złamane serca” - 4 Samotność – 3 Lęk o przyszłość - 1

Jakie są według Ciebie przyczyny obniżonego nastroju u młodych ludzi (smutku, martwienia się)? Odpowiedzi chłopców: Stres w szkole – 13 Złe oceny – 5 Dużo obowiązków związanych ze szkołą i zajęciami pozalekcyjnymi – 4 Sprawdziany 3 Monotonia 2 Dokuczanie (prześladowanie) – 3 Zaniżona samoocena – 3 Problemy rodzinne (materialne, zdrowotne, śmierć) – 8 Rozstanie z dziewczyną 2 Lęk przed przyszłością 1

Co Twoim zdaniem poprawia nastrój młodym ludziom? Odpowiedzi dziewcząt: Rozmowa z przyjaciółmi – 16 Rozwijanie zainteresowań 15 Jedzenie, w tym czekolada, słodycze, pizza – 10 Sen odpoczynek – 6 Gry, czat – 8 Wsparcie od rodziny i przyjaciół (miłe słowa) - 5 Wyjście z domu do kina i na spacer – 5 Miłość – 3 Memy -1

Co Twoim zdaniem poprawia nastrój młodym ludziom? Odpowiedzi chłopców: „Wyjście z kolegami”, w tym „rozmowa z przyjacielem” - 18 Gry komputerowe – 12 Memy – 6 Hobby, treningi, muzyka – 7 Jedzenie 6 Spanie – 4

Wnioski - Młodzież często jest osamotniona przez zajętych swoimi sprawami dorosłych. Tacy pozostawieni sami sobie młodzi ludzie znajdują rozwiązanie swoich problemów na poziomie swojego funkcjonowania, wynikającego z etapu rozwoju psychicznego. - Z badań przeprowadzonych przez autorkę niniejszego wystąpienia wynika, iż dziewczęta i chłopcy podają nieco inne przyczyny pogorszenia nastroju oraz inaczej sobie z nimi radzą. - Media dają propozycje młodym ludziom, co maja robić, gdy jest im smutno, boją się o siebie i swoją przyszłość, złoszczą, przeżywają rozczarowania innymi i światem, w jakim przychodzi im żyć. Najczęściej jednak nie są to rozwiązania, które sprzyjają rozwojowi młodzieży i zmianie ich życia na lepsze.

Bibliografia: Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Gdańsk 2004. Lemańska W., O sile emocji pozytywnych: zapobieganie depresji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 2005. Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego – ujęcie kliniczne, Impuls, Kraków 2010. Walerych S., Depresja u dzieci i młodzieży: poradnik dla rodziców, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2017.

Dziękuję za uwagę :)