Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Normy praktyki zawodowej
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Wsparcie na wdrożenie CSR
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Ministerstwo Finansów
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
© Copyright by PRS, 2016 ZARZĄDZANIE SPOŁECZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ ORGANIZACJI WEDŁUG NORMY ISO – PRAKTYCZNE WDRAŻANIE Prowadzący: Władysław Feist.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Społeczna odpowiedzialność organizacji według norm ISO 26000, SA 8000
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Konkurs „Biznes z Sercem” - Dlaczego warto
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE SpołecznĄ odpowiedzialnośCIĄ organizacji według normY ISO 26000 – praktyczne wdrażanie Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja 23.03.2017, FRK Zabrze

PROGRAM SZKOLENIA Praktyczne przeprowadzenie ćwiczeń w zakresie: 1. Przypomnienie zasad , kluczowych obszarów i zagadnień związanych ze społeczną odpowiedzialnością, 2. identyfikacja zagadnień odpowiedzialności społecznej w przykładowej organizacji, 3. Identyfikacja interesariuszy, i sfery oddziaływań organizacji, 4. Ustalanie ładu organizacyjnego, 5. Komunikacja w zakresie społecznej odpowiedzialności, 6. Praktyki w zakresie integrowania społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji, 7. Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji związanych ze społeczną odpowiedzialnością. 23.03.2017

PROGRAM SZKOLENIA Wykaz ćwiczeń przydatnych w trakcie wdrażania normy: 1. Przykłady obszarów odpowiedzialności społecznej w różnych organizacjach, 2. Identyfikacja kontekstów organizacji i jej interesariuszy, 3. : Identyfikacja istotnych zagadnień odpowiedzialności społecznej w organizacji, 4. Ustalanie ładu organizacyjnego w organizacji, 5. Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja dla nich, 6. Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego w odniesieniu do odpowiedzialności społecznej, ustalanie harmonogramu projektu, 7. Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji związanych ze społeczna odpowiedzialnością: Pobudzanie i wspieranie dobrowolnych inicjatyw na rzecz społecznej odpowiedzialności, Praktyczne wskazówki wdrażania i potwierdzania systemu odpowiedzialności społecznej. 23.03.2017

Norma iso 26000:2010

Źródła społecznej odpowiedzialności Społeczna odpowiedzialność organizacji (ISO 26000) odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa, Uwzględnia oczekiwania interesariuszy, Jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania, Jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach. Uwaga1: Działania obejmują produkty, usługi i procesy Uwaga2: Relacje dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływania.

Źródła społecznej odpowiedzialności Odpowiedzialność społeczna w ostatnich latach jest coraz bardziej uświadamiana przez kierownictwa organizacji na całym świecie.  Rozumiana jest jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na pracowników, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko. Coraz częściej międzynarodowe i zagraniczne korporacje i firmy domagają się od swych partnerów na wschodzie Europy i w Azji dowodu, że ich odpowiedzialność społeczna biznesu spełnia podstawowe wymagania międzynarodowych norm i że jest w ogóle brana pod uwagę w strategii, decyzjach i działaniach firmy. Przykłady w Polsce: Elektrownie Firmy tekstylne Organizacje korporacyjne Urzędy marszałkowskie i wojewódzkie

Źródła społecznej odpowiedzialności Odpowiedzialność społeczna urzędu – jako specyficznej organizacji Organizacja urzędowa: ma specyficzny łańcuch wartości (krótki łańcuch dostaw) ma szczególna sferę oddziaływań ( bardzo rozległy łańcuch i sieć dystrybucji swoich produktów i usług – decyzji i działań) ma wpływy jednocześnie społeczne, gospodarcze i środowiskowe, ma nietypowe procesy i specyficzne technologie Ma ogromną ilość zróżnicowanych i pogrupowanych interesariuszy

Przykłady obszarów społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, które kluczowe obszary odpowiedzialności społecznej mają znaczenie w wybranej organizacji i jakie zagadnienia w ramach tych obszarów są istotne. Materiały pomocnicze: wyciąg z normy PN-ISO 26000:2012 Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min.

Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Interesariusze są zainteresowani w określonych dziedzinach działania organizacji. Interesariuszami mogą być: Władze lokalne i państwowe Pracownicy i ich organizacje Organizacje samorządowe Organizacje społeczne, pozarządowe Placówki naukowe, Firmy, inwestorzy, instytucje kapitałowe, Mieszkańcy i ich grupy, Internauci, Inni.

Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Sfery oddziaływania (kontekst) organizacji silnie zależą od rodzaju i zakresu działań organizacji, jakie bierzemy pod uwagę. Zadania własne, samorządowe urzędu Zadania zlecone, powierzone, rządowe organizacji Edukacja, zdrowie, kultura, sport, turystyka Pomoc społeczna, polityka prorodzinna, ochrona konsumenta, przeciwdziałanie bezrobociu, Ochrona środowiska, zagospodarowanie przestrzenne, transport, Zagrożenia i ryzyka działań organizacji, w tym BHP i środowiskowe Gospodarka wodna, bezpieczeństwo publiczne

Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, dla kogo są istotne decyzje i działania różnych organizacji w poszczególnych obszarach, takich jak: edukacja, zdrowie, kultura, sport, turystyka, pomoc społeczna, polityka prorodzinna, ochrona konsumenta, przeciwdziałanie bezrobociu, ochrona środowiska, zagospodarowanie przestrzenne, transport, gospodarka wodna. Identyfikujemy zainteresowane grupy zbiorowe. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min

Identyfikacja istotnych zagadnień społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, które określone przez normę ISO 26000 kluczowe obszary i zagadnienia odpowiedzialności społecznej mogą mieć znaczenie dla organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min

Ustalanie ładu organizacyjnego w zakresie społecznej odpowiedzialności w organizacji Zasady etyki społecznej i zrównoważonego rozwoju, Przykład polityki ZSZ, Przegląd dokonań i kierunków rozwoju społecznej odpowiedzialności w organizacjach – przykłady raportów, Przegląd przepisów państwowych w zakresie kierunków rozwoju społecznej odpowiedzialności , przegląd systemów zarządzania i polityk we własnej organizacji i wypracowanie koncepcji usytuowania systemu społecznej odpowiedzialności we własnej organizacji

Ustalanie ładu organizacyjnego w zakresie społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jakie elementy rozpoznane przez grupę warto wnieść do ładu organizacyjnego, wyrażonego przez polityki i kierunków odpowiedzialności społecznej organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 2 min

Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Komunikacja ma zasadniczą rolę w społecznej odpowiedzialności: Zwiększa świadomość społecznej odpowiedzialności, Demonstruje szacunek organizacji dla społecznej odpowiedzialności, Pomaga zaangażować się stronom w dialog społeczny, Odnosi się do wymagań prawnych i wskazuje je, Dostarcza informacji o wpływach organizacji, jej produktach, usługach, Pozwala na współpracę zainteresowanych

Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Informacja powinna być: pełna, zrozumiała, odpowiadająca na pytania, dokładna, wyważona, odpowiednia w czasie, dostępna

Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jakie środki komunikowania się, współpracy z interesariuszami i informacji należałoby uruchomić w poszczególnych rodzajach organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min

Systemowe kształtowanie procesów odpowiedzialności społecznej ich monitorowanie i doskonalenie Zarządzanie organizacją – kluczowym aspektem społecznej odpowiedzialności – tu kształtujemy strategię, polityki, cele Jeśli zarządzanie – to systemowe ! Polityka w zakresie społecznej odpowiedzialności Cele dotyczące społecznej odpowiedzialności Udokumentowane procedury systemowe i operacyjne, Ustanowione poszczególne procesy społecznej odpowiedzialności Określona odpowiedzialność za działanie procesów i ich monitorowanie według przyjętych kryteriów,

Systemowe kształtowanie procesów odpowiedzialności społecznej ich monitorowanie i doskonalenie Przyjęta praktyka – przeglądu decyzji i działań w kontekście ich odpowiedzialności społecznej Uświadamianie procesów społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju, zrównoważonej konsumpcji – jako odrębny proces Raportowanie o stanie procesów społecznej odpowiedzialności Przegląd zarządzania systemem społecznej odpowiedzialności Ocena wyników i podejmowanie działań doskonalących Raportowanie społecznej odpowiedzialności interesariuszom

Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego Wymagania systemu spójnego z ISO 9001: Polityka i cele udokumentowane, przeglądane Procesy ustanowione, monitorowane, ryzyka i szanse ustalone i zarządzane Odpowiedzialności i uprawnienia ustalone i zakomunikowane Procedury dot. nadzorowania dokumentów, zapisów, auditu wewnętrznego, postępowania w sytuacji niezgodnej, działań korygujących i zapobiegawczych – udokumentowane System auditowany, monitorowany, przeglądany, doskonalony Zapisy ustalone, przechowywane, udostępniane

Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego Ćwiczenie Pracując w małych grupach, znając lub zakładając politykę i kierunki działania organizacji, zakładając przeciętny aktualny stan społecznej odpowiedzialności w organizacji dyskutujemy, jakie kroki powinniśmy zaplanować w harmonogramie projektu rozwijania CSR i formułujemy harmonogram działań, uwzględniający ustalenie niezbędnych dokumentów, zaplanowanie działań i doprowadzenie do pierwszego przeglądu. Czas 30 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy sporządzony harmonogram 5 min Omawiamy mocne i słabe strony tego dokumentu. 5 min.

Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji w społecznej odpowiedzialności Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jak monitorowalibyśmy ustanowione procesy odpowiedzialności społecznej i jak byśmy je doskonalili. Czas 20 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min. Omówienie i dyskusja prezentacji 5 min.

efekty szkolenia w zakresie praktyk wdrażania iso 26000:2010 Standard ISO 26000:2010 jest przewodnikiem po kluczowych obszarach i zagadnieniach istotnych dla odpowiedzialności społecznej w warunkach najróżniejszych organizacji. Po ukończeniu szkolenia, uczestnicy będą potrafili: Identyfikować sfery oddziaływań (konteksty) organizacji Identyfikować istotne dla organizacji zagadnienia odpowiedzialności społecznej, Identyfikować interesariuszy, Ustalać ład organizacyjny w organizacji w odniesieniu do odpowiedzialności społecznej, Zapewniać świadome komunikowanie się z interesariuszami , Ustalać praktyki w zakresie integrowania społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji, Przeglądać oraz doskonalić działania i praktyki organizacji związanych ze społeczną odpowiedzialnością.

Dziękuję za uwagę Władysław Feist www.prs.pl al. gen. J. Hallera 126 80-416 Gdańsk tel.: 58 751 12 73 fax: 58 341 77 69 dc@prs.pl www.prs.pl