ZARZĄDZANIE SpołecznĄ odpowiedzialnośCIĄ organizacji według normY ISO 26000 – praktyczne wdrażanie Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja 23.03.2017, FRK Zabrze
PROGRAM SZKOLENIA Praktyczne przeprowadzenie ćwiczeń w zakresie: 1. Przypomnienie zasad , kluczowych obszarów i zagadnień związanych ze społeczną odpowiedzialnością, 2. identyfikacja zagadnień odpowiedzialności społecznej w przykładowej organizacji, 3. Identyfikacja interesariuszy, i sfery oddziaływań organizacji, 4. Ustalanie ładu organizacyjnego, 5. Komunikacja w zakresie społecznej odpowiedzialności, 6. Praktyki w zakresie integrowania społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji, 7. Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji związanych ze społeczną odpowiedzialnością. 23.03.2017
PROGRAM SZKOLENIA Wykaz ćwiczeń przydatnych w trakcie wdrażania normy: 1. Przykłady obszarów odpowiedzialności społecznej w różnych organizacjach, 2. Identyfikacja kontekstów organizacji i jej interesariuszy, 3. : Identyfikacja istotnych zagadnień odpowiedzialności społecznej w organizacji, 4. Ustalanie ładu organizacyjnego w organizacji, 5. Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja dla nich, 6. Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego w odniesieniu do odpowiedzialności społecznej, ustalanie harmonogramu projektu, 7. Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji związanych ze społeczna odpowiedzialnością: Pobudzanie i wspieranie dobrowolnych inicjatyw na rzecz społecznej odpowiedzialności, Praktyczne wskazówki wdrażania i potwierdzania systemu odpowiedzialności społecznej. 23.03.2017
Norma iso 26000:2010
Źródła społecznej odpowiedzialności Społeczna odpowiedzialność organizacji (ISO 26000) odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa, Uwzględnia oczekiwania interesariuszy, Jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania, Jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach. Uwaga1: Działania obejmują produkty, usługi i procesy Uwaga2: Relacje dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływania.
Źródła społecznej odpowiedzialności Odpowiedzialność społeczna w ostatnich latach jest coraz bardziej uświadamiana przez kierownictwa organizacji na całym świecie. Rozumiana jest jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na pracowników, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko. Coraz częściej międzynarodowe i zagraniczne korporacje i firmy domagają się od swych partnerów na wschodzie Europy i w Azji dowodu, że ich odpowiedzialność społeczna biznesu spełnia podstawowe wymagania międzynarodowych norm i że jest w ogóle brana pod uwagę w strategii, decyzjach i działaniach firmy. Przykłady w Polsce: Elektrownie Firmy tekstylne Organizacje korporacyjne Urzędy marszałkowskie i wojewódzkie
Źródła społecznej odpowiedzialności Odpowiedzialność społeczna urzędu – jako specyficznej organizacji Organizacja urzędowa: ma specyficzny łańcuch wartości (krótki łańcuch dostaw) ma szczególna sferę oddziaływań ( bardzo rozległy łańcuch i sieć dystrybucji swoich produktów i usług – decyzji i działań) ma wpływy jednocześnie społeczne, gospodarcze i środowiskowe, ma nietypowe procesy i specyficzne technologie Ma ogromną ilość zróżnicowanych i pogrupowanych interesariuszy
Przykłady obszarów społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, które kluczowe obszary odpowiedzialności społecznej mają znaczenie w wybranej organizacji i jakie zagadnienia w ramach tych obszarów są istotne. Materiały pomocnicze: wyciąg z normy PN-ISO 26000:2012 Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min.
Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Interesariusze są zainteresowani w określonych dziedzinach działania organizacji. Interesariuszami mogą być: Władze lokalne i państwowe Pracownicy i ich organizacje Organizacje samorządowe Organizacje społeczne, pozarządowe Placówki naukowe, Firmy, inwestorzy, instytucje kapitałowe, Mieszkańcy i ich grupy, Internauci, Inni.
Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Sfery oddziaływania (kontekst) organizacji silnie zależą od rodzaju i zakresu działań organizacji, jakie bierzemy pod uwagę. Zadania własne, samorządowe urzędu Zadania zlecone, powierzone, rządowe organizacji Edukacja, zdrowie, kultura, sport, turystyka Pomoc społeczna, polityka prorodzinna, ochrona konsumenta, przeciwdziałanie bezrobociu, Ochrona środowiska, zagospodarowanie przestrzenne, transport, Zagrożenia i ryzyka działań organizacji, w tym BHP i środowiskowe Gospodarka wodna, bezpieczeństwo publiczne
Identyfikacja sfery oddziaływań organizacji i jej interesariuszy Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, dla kogo są istotne decyzje i działania różnych organizacji w poszczególnych obszarach, takich jak: edukacja, zdrowie, kultura, sport, turystyka, pomoc społeczna, polityka prorodzinna, ochrona konsumenta, przeciwdziałanie bezrobociu, ochrona środowiska, zagospodarowanie przestrzenne, transport, gospodarka wodna. Identyfikujemy zainteresowane grupy zbiorowe. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min
Identyfikacja istotnych zagadnień społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, które określone przez normę ISO 26000 kluczowe obszary i zagadnienia odpowiedzialności społecznej mogą mieć znaczenie dla organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min
Ustalanie ładu organizacyjnego w zakresie społecznej odpowiedzialności w organizacji Zasady etyki społecznej i zrównoważonego rozwoju, Przykład polityki ZSZ, Przegląd dokonań i kierunków rozwoju społecznej odpowiedzialności w organizacjach – przykłady raportów, Przegląd przepisów państwowych w zakresie kierunków rozwoju społecznej odpowiedzialności , przegląd systemów zarządzania i polityk we własnej organizacji i wypracowanie koncepcji usytuowania systemu społecznej odpowiedzialności we własnej organizacji
Ustalanie ładu organizacyjnego w zakresie społecznej odpowiedzialności w organizacji Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jakie elementy rozpoznane przez grupę warto wnieść do ładu organizacyjnego, wyrażonego przez polityki i kierunków odpowiedzialności społecznej organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 2 min
Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Komunikacja ma zasadniczą rolę w społecznej odpowiedzialności: Zwiększa świadomość społecznej odpowiedzialności, Demonstruje szacunek organizacji dla społecznej odpowiedzialności, Pomaga zaangażować się stronom w dialog społeczny, Odnosi się do wymagań prawnych i wskazuje je, Dostarcza informacji o wpływach organizacji, jej produktach, usługach, Pozwala na współpracę zainteresowanych
Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Informacja powinna być: pełna, zrozumiała, odpowiadająca na pytania, dokładna, wyważona, odpowiednia w czasie, dostępna
Komunikowanie się, współpraca z interesariuszami i informacja Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jakie środki komunikowania się, współpracy z interesariuszami i informacji należałoby uruchomić w poszczególnych rodzajach organizacji. Czas 15 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min
Systemowe kształtowanie procesów odpowiedzialności społecznej ich monitorowanie i doskonalenie Zarządzanie organizacją – kluczowym aspektem społecznej odpowiedzialności – tu kształtujemy strategię, polityki, cele Jeśli zarządzanie – to systemowe ! Polityka w zakresie społecznej odpowiedzialności Cele dotyczące społecznej odpowiedzialności Udokumentowane procedury systemowe i operacyjne, Ustanowione poszczególne procesy społecznej odpowiedzialności Określona odpowiedzialność za działanie procesów i ich monitorowanie według przyjętych kryteriów,
Systemowe kształtowanie procesów odpowiedzialności społecznej ich monitorowanie i doskonalenie Przyjęta praktyka – przeglądu decyzji i działań w kontekście ich odpowiedzialności społecznej Uświadamianie procesów społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju, zrównoważonej konsumpcji – jako odrębny proces Raportowanie o stanie procesów społecznej odpowiedzialności Przegląd zarządzania systemem społecznej odpowiedzialności Ocena wyników i podejmowanie działań doskonalących Raportowanie społecznej odpowiedzialności interesariuszom
Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego Wymagania systemu spójnego z ISO 9001: Polityka i cele udokumentowane, przeglądane Procesy ustanowione, monitorowane, ryzyka i szanse ustalone i zarządzane Odpowiedzialności i uprawnienia ustalone i zakomunikowane Procedury dot. nadzorowania dokumentów, zapisów, auditu wewnętrznego, postępowania w sytuacji niezgodnej, działań korygujących i zapobiegawczych – udokumentowane System auditowany, monitorowany, przeglądany, doskonalony Zapisy ustalone, przechowywane, udostępniane
Zakres dokumentacji i działań w ramach ustalonego ładu organizacyjnego Ćwiczenie Pracując w małych grupach, znając lub zakładając politykę i kierunki działania organizacji, zakładając przeciętny aktualny stan społecznej odpowiedzialności w organizacji dyskutujemy, jakie kroki powinniśmy zaplanować w harmonogramie projektu rozwijania CSR i formułujemy harmonogram działań, uwzględniający ustalenie niezbędnych dokumentów, zaplanowanie działań i doprowadzenie do pierwszego przeglądu. Czas 30 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy sporządzony harmonogram 5 min Omawiamy mocne i słabe strony tego dokumentu. 5 min.
Przegląd oraz doskonalenie działań i praktyk organizacji w społecznej odpowiedzialności Ćwiczenie Pracując w małych grupach dyskutujemy, jak monitorowalibyśmy ustanowione procesy odpowiedzialności społecznej i jak byśmy je doskonalili. Czas 20 min. Grupa 1: Urząd dużego miasta Grupa 2: Wyższa uczelnia techniczna Grupa 3: Fabryka chemiczna Przedstawiamy raporty i referujemy wyniki, każda grupa 5 min. Omówienie i dyskusja prezentacji 5 min.
efekty szkolenia w zakresie praktyk wdrażania iso 26000:2010 Standard ISO 26000:2010 jest przewodnikiem po kluczowych obszarach i zagadnieniach istotnych dla odpowiedzialności społecznej w warunkach najróżniejszych organizacji. Po ukończeniu szkolenia, uczestnicy będą potrafili: Identyfikować sfery oddziaływań (konteksty) organizacji Identyfikować istotne dla organizacji zagadnienia odpowiedzialności społecznej, Identyfikować interesariuszy, Ustalać ład organizacyjny w organizacji w odniesieniu do odpowiedzialności społecznej, Zapewniać świadome komunikowanie się z interesariuszami , Ustalać praktyki w zakresie integrowania społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji, Przeglądać oraz doskonalić działania i praktyki organizacji związanych ze społeczną odpowiedzialnością.
Dziękuję za uwagę Władysław Feist www.prs.pl al. gen. J. Hallera 126 80-416 Gdańsk tel.: 58 751 12 73 fax: 58 341 77 69 dc@prs.pl www.prs.pl