Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Założenia VII edycji programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Program antynikotynowy. Zajęcia - „Co i dlaczego dymi?” Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie.
Gimnazjum w Zespole Szkół w Niedźwiadzie Górnej. Na zebraniu uczniowie zapoznali się z programem „ Talentowisko” oraz regulaminem konkursu „Spółdzielnia.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Sześciolatek idzie do szkoły
Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Projekt „Lekki tornister”
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
”Nowoczesna rehabilitacja kluczem do zwiększenia samodzielności osób z dysfunkcjami wzroku” Projekt współfinansowany ze środków PFRON Czas trwania projektu:
Sześciolatek idzie do szkoły
REKRUTACJA „Małopolskie Talenty – I etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl. IV – VI) „Małopolskie Talenty – II etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Nie pal przy mnie, proszę
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Szkoła Promująca Zdrowie
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
„PŁYWAĆ KAŻDY MOŻE” WARTOŚĆ PROJEKTU – ,00 zł
Podsumowanie VI edycji programu edukacji antytytoniowej „ Znajdź właściwe rozwiązanie” (XI – VI. 2017) Grzegorz Kruk.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
W kwietniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu CZAS NA ZDROWIE. Głównym celem tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego jest promocja zdrowego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
INSTRUKCJA.
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
do szkół ponadpodstawowych w województwie zachodniopomorskim
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Regionalny Program Operacyjny
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ W KLASACH IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Instrukcja.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej Natalia i Kuba Małgorzata Kuklik Wioleta Owczarska SPZ PSSE Białystok Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „BIEG PO ZDROWIE” Autorzy: dr Kamilla Bargiel-Matusiewicz mgr Rafał Dziurla Uniwersytet Warszawski

Patroni honorowi programu Minister Zdrowia i Opieki Społecznej Minister Edukacji Narodowej Rzecznik Praw Dziecka

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „BIEG PO ZDROWIE” edycja pilotażowa – rok szkolny 2015/2016 ( 6 wybranych województw w Polsce) I edycja – rok szkolny 2016/2017 ( 16 województw w Polsce)

I edycja programu przeprowadzona zostanie w 16 województwach ( max w 20% szkół na danym terenie) Na terenie województwa podlaskiego w programie weźmie udział 78 szkół podstawowych W Białymstoku i powiecie białostockim do realizacji programu przystąpiło 15 szkół podstawowych (311 uczniów w klasach IV objętych programem)

Koordynatorzy programu GIS Poziom krajowy WSSE Białystok Poziom wojewódzki PSSE Białystok Poziom lokalny Koordynator w szkole Poziom szkolny

Partnerzy programu Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział Terenowy w Białymstoku Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku Działania programowe wspierane finansowo przez Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział w Białymstoku z funduszy miasta Białystok w ramach projektu „Działania zmierzające do zmniejszenia palenia tytoniu wśród mieszkańców miasta Białystok "

Założenia i cele programu

CEL PROGRAMU: Zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i używania e-papierosów

używanie wyrobów tytoniowych nie jest normą; program powinien powodować zmianę postrzegania co jest normą w społeczeństwie program powinien angażować nie tylko środowisko szkolne, ale i domowe uczniów oraz całe społeczności lokalne

Odbiorcy programu dzieci w wieku 9-10 lat, uczniowie klas IV szkół podstawowych rodzice nauczyciele

Realizacja programu Przeprowadzenie dwóch spotkań z rodzicami Przeprowadzenie 6 lekcji z uczniami (w oparciu o scenariusze z poradnika) – 1 godzina lekcyjna co 2 tygodnie Praca uczniów w domu Zadania wykonywane w grupach lub samodzielnie. Prace domowe dostarczane nauczycielowi na 1 tydz. przed następną lekcją Lekcja 1. Wprowadzenie. Palenie jest niezdrowe. Lekcja 2. Jak się nie dać złowić nałogowi. Lekcja 3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie pala papierosów. Lekcja 4. Palenie szkodzi. Lekcja5. Jak to zrobić, żeby nie palić? Lekcja 6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili. Podsumowanie zajęć.

Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi i zróżnicowanymi Uczniowie powinni mieć realny wpływ na przebieg zajęć oraz powinni być ich aktywnymi uczestnikami Podczas zajęć dzieci powinny dyskutować, argumentować, wymieniać spostrzeżenia i wyniki, co pozwoli im na poszerzenie wiedzy

Lekcja 1. Wprowadzenie. Palenie jest niezdrowe. Cele lekcji: Przedstawienie celu całego programu. Zebranie od uczniów informacji dotyczących wiedzy na temat palenia papierosów. Uzyskanie przez uczniów wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych

Lekcja 2. Jak się nie dać złowić nałogowi? Cele lekcji: Uzyskanie przez uczniów wiedzy oraz uzyskanie umiejętności w zakresie asertywnego zachowania Uzyskanie przez uczniów wiedzy potrzebnej do wykonania pierwszego zadania domowego.

Lekcja 3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów? Cele lekcji: Uzyskanie przez uczniów wiedzy na temat liczebności osób niepalących i palących w naszym kraju oraz na temat motywów niepalenia papierosów i e-papierosów. Uzyskanie przez uczniów wiedzy na temat skutków palenia. Uzyskanie przez uczniów wiedzy potrzebnej do drugiego zadania domowego

Lekcja 4. Palenie szkodzi! Cele lekcji: Utrwalenie najważniejszych wiadomości na temat szkodliwości palenia papierosów. Pokazanie zalet niepalenia poprzez przedstawienie przez uczniów plakatów dotyczących skutków palenia tytoniu, a następnie aktywna dyskusja na ich temat.

Lekcja 5. Jak to zrobić żeby nie palić ? Cele lekcji: Utrwalenie wiedzy uczniów oraz umacnianie umiejętności w zakresie obrony przed zachętami oraz presją dotycząca palenia papierosów.

Lekcja 6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili? Podsumowanie zajęć. Cele lekcji: Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne oraz innych osób poprzez przedstawienie opracowanych przez uczniów reklam niepalenia papierosów. Podsumowanie wszystkich zajęć. Uzyskanie informacji na temat zmian w percepcji uczniów dot. problematyki zdrowia poprzez przeprowadzenie ankiet: ewaluacyjnej (wszyscy) oraz ankiety dotyczącej świadomości własnego zdrowia (wyłącznie szkoła poddana pełnej ewaluacji)

1 Zajęcia dla rodziców Cele zajęć: Uzyskanie przez rodziców wiedzy na temat celów, sposobów realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu oraz informacji o tym jakie postawy i zachowania rodzicielskie sprzyjają zapobieganiu lub opóźnianiu inicjacji tytoniowej wśród dzieci. Spotkanie może być połączone z zebraniem rodzicielskim. Powinno odbyć się przed rozpoczęciem realizacji programu.

2 Zajęcia dla rodziców Cele zajęć: Podsumowanie przeprowadzonego programu profilaktyki palenia tytoniu oraz poznanie opinii rodziców. Spotkanie może być połączone z zebraniem rodzicielskim, powinno się odbyć ok. 2-4 tygodni po zakończeniu programu

Materiały edukacyjne – wszystkie szkoły 3 egzemplarze folderu dla szkół 1 podręcznik dla nauczyciela Zeszyt ćwiczeń dla każdego ucznia 1 komplet plakatów (6 rodzajów), zapakowany w tubę 1 sztuka załącznika ANKIETA DLA NAUCZYCIELI Załącznik Rodz. 2 „Informacja na temat programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej .. „ – dla każdego rodzica Załącznik Rodz.3 Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (na zakończenie programu ) – dla każdego rodzica Załącznik 6_1 Ankieta ewaluacyjna dla uczniów (na zakończenie programu)

Cykl filmów z ekspertami 10 materiałów filmowych poświęconych umiejętnościom wychowawczym z udziałem eksperta -p. Dominiki Ambroziewicz- Wnuk 6 materiałów filmowych poświęconych wartościom z udziałem eksperta -p. Patrycji Szeląg – Jarosz materiał filmowy na temat założeń programu "Bieg po zdrowie" z udziałem autorów programu p. Kamilli Matusiewicz i p. Rafała Dziurli

Cykl filmów z ekspertami https://www.youtube.com/playlist?list=PLYixRDBDj79fDMDUYW3GZgwDzVru4becW

Materiały dodatkowe – szkoły do pełnej ewaluacji Załącznik 1_1 Ankieta dotycząca wiedzy o zdrowiu + Test wartości osobistych – grupa realizująca i grupa kontrolna– pomiar początkowy Załącznik 6_2 Ankieta dotycząca wiedzy o zdrowiu + Test wartości osobistych – grupa realizująca i grupa kontrolna – pomiar końcowy Załącznik Rodz. 1 Ankieta dotycząca postaw rodziców wobec palenia papierosów i zagadnienia profilaktyki w tym zakresie –pomiar początkowy Załącznik Rodz. 1 Ankieta dotycząca postaw rodziców wobec palenia papierosów i zagadnienia profilaktyki w tym zakresie –pomiar końcowy

Ewaluacja – szkoły nie realizujące pełnej ewaluacji UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu (pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

Ankieta dla ucznia

Ankieta dla rodzica

Ankieta dla nauczyciela

Ankieta dla nauczyciela

Pełna ewaluacja – w klasie realizującej (SP 20 w Białymstoku) UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (pomiar początkowy na 1. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (pomiar końcowy na 6. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu (pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta dla Rodziców dotycząca postaw wobec palenia (Zajęcia 1. dla rodziców) Ankieta dla Rodziców dotycząca postaw wobec palenia papierosów (Zajęcia 2. dla rodziców) Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) Pełna ewaluacja – w klasie realizującej + kontrolnej (SP 37 w Białymstoku) UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (tylko klasa kontrolna pomiar początkowy na 1. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (tylko klasa kontrolna pomiar końcowy na 6. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu ( tylko klasa realizująca pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

Terminy realizacji 21 lutego 2017 szkolenie koordynatorów luty-czerwiec 2017 realizacja programu w szkołach do 20 czerwca 2017 - dostarczenie ankiet ewaluacyjnych bezpośrednio po realizacji – ankiety z pełnej ewaluacji dwukrotnie na początku i po zakończeniu programu (SP 20 i 37)

Dane kontaktowe Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Białymstoku ul. Warszawska 57a 15-062 Białystok e-mail: pz@psse.bialystok.pl tel. 85 7325 236 w. 105 Koordynatorzy: Wioletta Owczarska Małgorzata Kuklik

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !