Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dojrzałość szkolna dziecka
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Somatognozja.
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Praca z dzieckiem agresywnym
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
MUKOWISCYDOZA to ciężka choroba genetyczna. Chorują na nią głównie dzieci i osoby młode. Mukowiscydoza powoduje wytwarzanie w organizmie chorych gęstego.
w praktyce pedagogicznej
Złe nawyki żywieniowe.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Osoba niepełnosprawna
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Szkodliwość hałasu w szkole
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Dr Danuta Apanel

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych „Wszyscy Ci, którzy koło dziecka chorego staną w jakiejś chwili, chcąc złagodzić jego ból i cierpienie, czymś je wzbogacić lub coś w nim ukształtować, są w tej chwili jego wychowawcami i ponoszą odpowiedzialność nie tylko za postępy w leczeniu lecz także za rozwój i dalsze losy dziecka” J. Doroszewska, 1981

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Komisja Chorób Przewlekłych przy Światowej Organizacji Zdrowia choroby przewlekłe definiuje jako ” wszelkie zaburzenia lub odchylenia od normy, które mają jedną lub więcej z następujących cech charakterystycznych: są trwałe, pozostawiają po sobie inwalidztwo, spowodowane są nieodwracalnymi zmianami patologicznymi, wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego albo według wszelkich oczekiwań wymagać będą długiego okresu obserwacji czy opieki” ( Wł. Pilecka, 2002, s. 15)

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Polski Słownik Medyczny chorobę przewlekłą określa jako „ proces patologiczny trwający ponad 4 tygodnie, cechujący się brakiem nasilonych objawów chorobowych”. Wyróżniamy choroby o pierwotnie przewlekłym przebiegu oraz wtórnie przewlekłe będące zejściem chorób o przebiegu ostrym.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Cechy choroby przewlekłej: długi czas trwania ( może trwać przez całe życie); występowanie w różnym wieku; posiada łagodny lub burzliwy przebieg; wymaga trwałej lub specjalistycznej opieki ( wiąże się często z długimi pobytami w szpitalu); powoduje trwałe i często nieodwracalne zmiany w organizmie.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Najczęściej występujące choroby przewlekłe u dzieci: choroby układu oddechowego( np. astma); choroby układu nerwowego; choroby jamy nosowo – gardłowej i uszu ( zapalenie uszu , zatok); choroby układu krążenia ( np. choroby hemofiliczne); choroby reumatyczne; choroby układu moczowego; choroby systemu wydzielania wewnętrznego ( np. cukrzyca); choroby związane z nieprawidłową przemiana materii i niewłaściwym sposobem odżywiania; alergie; Każda choroba przewlekła ma swoją specyfikę, charakteryzuje się różnym przebiegiem, skutkami i rokowaniami.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Choroba przewlekła to czynnik, który powoduje wiele zmian i niesie ze sobą szereg znaczących konsekwencji, które mogą wpływać na funkcjonowanie dziecka w szkole i przystosowanie się do życia. Zmiany te dotyczą: rozwoju motorycznego i sprawności fizycznej; rozwoju umysłowego ( funkcji poznawczych); rozwoju społecznego ( kontaktów z rówieśnikami)

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Proces rozwoju fizycznego i ruchowego u dziecka z chorobą przewlekłą zależy od rodzaju choroby, stopnia jej zaawansowania i od ograniczeń podyktowanych aktualnym stanem zdrowia dziecka. Choroba przewlekła prowadzi do zmian w budowie anatomicznej i funkcjonalnej narządów i układów wewnętrznych, które zostały bezpośrednio przez tę chorobę zaatakowane. Ma niekorzystny wpływ na ogólny rozwój fizyczny dziecka, powodując np. zaburzenia wzrostu i wagi, deformacje, zmiany w strukturze narządów, nieprawidłowe ich funkcjonowanie.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Każda choroba przewlekła narządów i układów wewnętrznych ( J. Doroszewska 1981, Wł. J. Pileccy 1989) powoduje specyficzne zmiany strukturalne i czynnościowe w organizmie dziecka; Zmiany te ukazują się w obniżonej wydolności fizycznej i wysiłkowej; Wydolność fizyczna to zasób sił, który jest uwarunkowany ogólnym stanem zdrowia somatycznego dziecka.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych W związku z tym wyróżniono (Wł. J. Pileccy 1989) cztery grupy dzieci: dzieci, które mimo objawów choroby, wykazują pełna wydolność fizyczną; dzieci, którym choroba uniemożliwia duży wysiłek fizyczny; dzieci, u których dolegliwości pojawiają się podczas zwykłej, codziennej aktywności fizycznej; dzieci całkowicie niezdolne do normalnego trybu życia, które zmuszone są do stałego przebywania w łóżku (Wł. J. Pileccy 1989, s. 22).

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Funkcjonowanie dziecka przewlekle chorego w szkole jest uzależnione nie tylko od wydolności fizycznej ( aktualnego stanu somatycznego), ale także od jego poziomu wydolności wysiłkowej.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Wyróżniamy trzy poziomy wydolności wysiłkowej: najniższy poziom wydolności wysiłkowej; dość dobry poziom wydolności wysiłkowej; dobry poziom wydolności wysiłkowej.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Dziecko z chorobą przewlekłą na każdym poziomie wydolności wysiłkowej pracuje inaczej; Jest to także związane z kierowanymi w stosunku do niego wymaganiami; Nie wolno zapominać o tym, że jego możliwości w stosunku do zdrowych rówieśników są mniejsze; Wraz z rozwojem fizycznym następuje rozwój sprawności ruchowej ( dotyczy on głownie koordynacji, precyzji i szybkości ruchów); Dziecko z choroba przewlekłą szybciej ulega przemęczeniu, wyczerpaniu; Jego ruchy są zwolnione, mniej dokładne i skoordynowane, co utrudnia mu ogólne poruszanie się ( trudności w pokonywaniu przestrzeni, wykonywaniu ćwiczeń fizycznych i czynności manualnych.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Choroba przewlekła wpływa również na rozwój i przebieg procesów poznawczych, na uczenie się, zapamiętywanie oraz skupienie uwagi, zarówno w trakcie lekcji, jak i podczas odrabiania pracy domowej; Jest to uzależnione od dotkniętego chorobą narządu, czy całego układu pewnych mechanizmów, które wpływają na pracę wyspecjalizowanych ośrodków odpowiadających za funkcje poznawcze; W przebiegu wielu chorób przewlekłych zmiany mogą być trwałe lub okresowe.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Wpływ na przebieg procesów poznawczych maja również przyjmowane przez dziecko środki farmakologiczne i zabiegi, którym jest poddawane, a także ból i zmęczenie, które są wspólną cechą większości chorób przewlekłych.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Osoba, której działania w kontakcie z dzieckiem chorym są skierowane na rozwój funkcji poznawczych, nie powinna zapominać o prawidłowości, że pewnych uogólnionych stwierdzeń dotyczących danej jednostki chorobowej nie powinno się traktować jako szablonu, według którego postrzega się możliwości dziecka w taki sam sposób; Ta sama jednostka chorobowa u każdego dziecka może mieć inny przebieg kliniczny, powodować inne zmiany ogólnoustrojowe i w konsekwencji wpływać na rozwój poznawczy; Podstawą działań w pracy z dzieckiem chorym jest indywidualizacja wymagań i oczekiwań w stosunku do każdego ucznia.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Choroba przewlekła wytycza nie tylko obszar osobowego rozwoju dziecka przewlekle chorego, ale wpływa także na jego relacje z otoczeniem, głównie na kontakty z rówieśnikami; Badania na ten temat prowadziła Wł. Pilecka ( 1999 „Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka”, s. 19 – 22; Trudności w kontaktach z rówieśnikami mają najczęściej te dzieci, które z powodu choroby doznają dolegliwości, które wpływają na ich aktywność ruchową ( zwolnienie z wychowania fizycznego, ograniczenia w wysiłku fizycznym).

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Dzieci te dla swoich zdrowych rówieśników często nie są atrakcyjne w zabawie i innych aktywnościach; Wpływ na relacje rówieśnicze mogą mieć zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Szczególnie w okresie dorastania, sprawne i zdrowe ciało staje się wartością nadrzędną; Ból poczucie zmęczenia i inne dolegliwości somatyczne wpływają na kondycję psychiczną dziecka, powodują obniżony nastrój, trudności w nauce; Sprawiają, ze dziecko nie ma ochoty na jakiekolwiek kontakty.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Choroba przewlekła niesie za sobą istotne następstwa o charakterze psychologicznym, które istotnie mogą ograniczać szanse rozwojowe dziecka. Dotyczą one: Odczuwania negatywnych emocji związanych z bólem i cierpieniem ( lęk, strach, smutek, brak poczucia bezpieczeństwa); Zaspokajania potrzeb dziecka; Nadziei oraz perspektyw życiowych; Kształtowania się koncepcji siebie, świata oraz swojej choroby; Ograniczenia stymulacji zewnętrznej ( pobyt w szpitalu, unieruchomienie, leżenie w łóżku); Zmniejszenie motywacji do działania ( E. Góralczyk, 2009).

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Jakie znaczenie odgrywa szkoła? Czym powinien kierować się nauczyciel w pracy z dzieckiem przewlekle chorym? Szkoła w życiu dziecka z choroba przewlekłą zajmuje szczególną rolę; To miejsce; nauki, zabawy, przeżywania radości z różnych form aktywności, budowania relacji z rówieśnikami, źródło nowych bodźców i inspiracji, miejsce, dzięki któremu dziecko może choć na moment uwolnić się od przeżyć związanych z chorobą i procesem leczenia.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych E. Góralczyk ( 2009) wskazuje, co szkoła powinna wiedzieć, zanim zdecyduje się przyjąć chorego ucznia: „ znać krótką historię jego choroby; zapoznać się ze specjalnymi potrzebami ucznia; poznać procedury medyczne, które mogą okazać się niezbędne w trakcie pobytu dziecka w szkole ( specjalne potrzeby dietetyczne, określone środki ostrożności, plan i procedury postępowania w sytuacjach nagłych, osoby i instytucje, z którymi należy się kontaktować w nagłym przypadku); Poznać, jakie są specjalne wymagania ucznia związane z jego transportem i sposobem poruszania się”.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Szkoła powinna zapewnić dziecku: zaplecze medyczne; opracować procedury postępowania w sytuacjach pogorszenia się samopoczucia dziecka; zapewnić warunki związane z korzystnym samopoczuciem dziecka ( liczebność klasy, lokalizacja, sprzęt); realizować określone formy organizacji nauki ( potrzeba kształcenia specjalnego, nauczanie indywidualne).

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Nawiązanie kontaktu przez nauczyciela z dzieckiem przewlekle chorym powinno nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego; Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na cechy fizyczne ucznia ( wygląd zewnętrzny, sposób poruszania się), sposób komunikowania się, stosunek do swojej choroby i siebie samego.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Spotkanie z uczniem powinno być poprzedzone rozmową z rodzicami na temat; istoty choroby; jej dotychczasowego przebiegu i rokowania; sposobów radzenia sobie w sytuacji zagrożenia; problemów i trudności związanych z nauką, koncentracją uwagi, pamięcią, nastrojem, sposobami reagowania w określonych sytuacjach, strategiami radzenia sobie przez dziecko z nakazami, i.t.d. zarówno rodzice, jak i nauczyciel stają się partnerami w rozmowie oraz wspierają się wzajemnie w podejmowanych działaniach na rzecz dziecka.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Ważną kwestią jest poznanie istoty choroby ucznia; Nauczyciel mając świadomość czynników powodujących określone objawy chorobowe może ich unikać poprzez: ograniczanie aktywności fizycznej; planując wykorzystanie poszczególnych pomocy na lekcji; dostosowując pracownię do potrzeb dziecka.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Praca z dzieckiem przewlekle chorym zmusza nauczyciela do poszukiwania form i metod, które będą dostosowane do potrzeb, oczekiwań i możliwości ucznia; Metody powinny zachęcać dziecko do zwalczania trudności, wzmacniać jego wiarę we własne możliwości; Formy powinny kompensować ograniczenia, które wynikają z choroby, przebiegu leczenia i łącza się z częstymi pobytami w szpitalu.

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych Aby nauczyciel mógł efektywnie pracować z uczniem przewlekle chorym powinien: Stale poszukiwać i pogłębiać swą wiedzę pedagogiczną i psychologiczną; Wiedzę ogólną na temat stale zachodzących przemian w świecie; Ważnym miejsce w pracy z dzieckiem chorym zajmuje osobowość nauczyciela ( takie jego cechy jak: cierpliwość, otwartość, wyrozumiałość, wzajemna życzliwość).

Praca z dzieckiem przewlekle chorym w warunkach szkolnych „Nauczyciel w pracy z dzieckiem przewlekle chorym powinien zdawać sobie sprawę , że dziecko z chorobą jest przede wszystkim dzieckiem, a więc osoba w wieku rozwojowym. Choroba to tylko pewna cecha. Ściślej mówiąc nie jest to dziecko chore, tylko dziecko z chorobą. Uświadomienie względności pojęć pomaga realnie spojrzeć na dziecko w trakcie pracy z nim”. (Iwona Konieczna, 2011)