EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
I. P RZEBIEG EWALUACJI : Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie przez nauczycieli p. Paulinę Kot i p. Teresę Szewczyk - byłych wychowawców absolwentów uczęszczających do szkoły w latach Niniejsza ewaluacja polegała na zebraniu, analizie i interpretacji danych dotyczących losów absolwentów naszej szkoły. Źródłem informacji były osobiste wywiady z uczniami i rodzicami oraz informacje pozyskane poprzez serwis społecznościowy: FACEBOOK. N A PODSTAWIE WSZYSTKICH UZYSKANYCH DANYCH ORAZ DOKONANYCH ANALIZ ZOSTAŁ SPORZĄDZONY PONIŻSZY RAPORT.
II. CELE EWALUACJI - Pozyskanie informacji na temat losów absolwentów Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie - Dostarczenie dyrekcji szkoły, nauczycielom, uczniom, rodzicom informacji o wynikach ewaluacji.
Pytania kluczowe: A. Czy szkoła wykorzystuje informacje o losach absolwentów w procesie nauczania i wychowania? B. Czy szkoła współpracuje z absolwentami? C. Czy szkoła przygotowuje do dalszej edukacji? D. Czy szkoła przygotowuje do funkcjonowania na rynku pracy?
V. WYNIKI W roku szkolnym 2014/2015 nasze gimnazjum ukończyło 45 absolwentów. Wywiady i rozmowy z absolwentami, ich rodzeństwem i rodzicami pozwoliły na zebranie informacji, do jakich szkół ponadgimnazjalnych uczęszczają oni obecnie:
Wszyscy absolwenci ( tj. 45 osób), podjęli dalszą naukę w szkole ponadgimnazjalnej. Najczęściej wybierali szkołę średnią blisko miejsca zamieszkania. Największym powodzeniem cieszą się szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. S.Staszica w Białobrzegach (27 osób) i Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej w Białobrzegach (14 osób).
VI. Wnioski Podsumowując należy stwierdzić, iż Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie bada losy swoich absolwentów, a wynikające z tych badań wnioski wykorzystuje do swojej dalszej pracy. Głównie przy udziale wychowawców regularnie gromadzone i analizowane są dane dotyczące dalszej drogi życiowej i kariery naszych uczniów. Ze względu na to że, szkoła prowadzi różnorodne zajęcia dodatkowe, dzięki którym uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania, łatwiej jest im wybrać profil klasy szkoły ponadgimnazjalnej. W naszej szkole odbywają się zajęcia z doradztwa zawodowego, które przygotowują do funkcjonowania na rynku pracy. W tym roku przygotowywane zostało zestawienie szkół średnich, do jakich uczęszczają nasi absolwenci. Doskonałym ogniwem łączącym naszych absolwentów ze szkołą oraz źródłem informacji o ich losach są ich rodzice, którzy mają w naszej szkole jeszcze swoje młodsze pociechy. Współpraca szkoły z absolwentami polega na ich udziale w Dniu Przedsiębiorczości zorganizowanym przez p. Martę Wójcik- Marzec.
VII. Rekomendacje: W miarę możliwości śledzić dalsze losy absolwentów naszej szkoły. Odwoływać się do przykładów absolwentów, którzy odnoszą sukcesy, jako wzorów do naśladowania, motywujących obecnych uczniów do doskonalenia własnych umiejętności i zdobywania wiedzy. W miarę możliwości organizować spotkania absolwentów z młodszymi kolegami. Na przyszłość warto jedynie ujednolicić wewnątrzszkolny system zbierania danych o absolwentach. Przy zastosowaniu jednolitych narzędzi badawczych łatwiejsza będzie analiza porównawcza ich wyników w przyszłości.
Opracowanie: mgr Paulina Kot mgr Teresa Szewczyk