Profilaktyka lokalna jako procedura działania. potrzeby - cele Jak wynika z dostępnych danych epidemiologicznych (PARPA, KBPN, EMCDDA) w ostatnim czasie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Przeciwdziałanie narkomanii wśród dzieci i młodzieży szkolnej – regulacje prawne, przepisy szczegółowe Gołuń, czerwiec 2016.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Metoda projektu.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Szkoła Promująca Zdrowie
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Specjalistycznych Placówkach Wsparcia Dziennego na przykładzie działalności ELEOS Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
Program profilaktyczno-wychowawczy
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Marszałek Województwa Podkarpackiego
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Profilaktyka w przeciwdziałaniu skutkom nowych środków psychoaktywnych
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Pomorska Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Profilaktyka lokalna jako procedura działania

potrzeby - cele Jak wynika z dostępnych danych epidemiologicznych (PARPA, KBPN, EMCDDA) w ostatnim czasie mamy do czynienia z następującymi procesami społecznymi:  Stabilizowanie się zjawiska używania przez młodzież środków psychoaktywnych  Znacząca konsumpcja alkoholu (piwo, wino, alkodrinki)  Znacząca konsumpcja marihuany (przy rosnącej akceptacji społecznej i malejących przekonaniach o szkodliwości tego środka)  Wysoka dostępność innych nielegalnych środków psychoaktywnych, w szczególności nowych substancji psychoaktywnych „dopalaczy”  Rosnąca sieć „salonów” z automatami do gier hazardowych  Coraz szersze występowanie uzależnień nie chemicznych (behawioralnych)  Coraz częstsze przypadki niekontrolowanej agresji, hejtu i przemocy Wymienione wyżej zjawiska w dużej mierze przybierają postać poważnych problemów społecznych, a skuteczne strategie profilaktyczne stają się nieodzownym elementem Lokalnych Programów Polityki Społecznej

Czym jest profilaktyka?

Profilaktyka jako przeciwdziałanie zachowaniom problemowym

Zachowania ryzykowne … Jako wszechobecne w życiu Jako nieunikniony element rozwoju człowieka Jako wstęp do poważnych problem ó w Jako destrukcyjny sposób zaspakajania konstruktywnych potrzeb

PROFILAKTYKA Aktywne uczestnictwo w tego rodzaju doświadczeniach, które wzmacniają potencjał życiowy młodego człowieka

Profilaktyk a nauka – wiedza - strategia „Profilaktyka różni się od innych sposobów przeciwdziałania tym, że jest czynnością uprzedzającą, że podejmowana jest zanim takie groźne zjawiska się ujawnią lub rozprzestrzenią, a ich dolegliwości wymusi dopiero zastosowanie bezpośrednich środków zaradczych”

Profilaktyka jako dyscyplina naukowa Czynniki ryzyka i czynniki chroniące przed problemami związanymi z zachowaniami ryzykownymi Modele teoretyczne wyjaśniające zjawisko podejmowania zachowań ryzykownych Strategie skutecznego wpływu na czynniki ryzyka i czynniki chroniące

Naukowe podstawy profilaktyki uzależnień Teorie Strategie

Teoria i praktyka prowadzenia wielkich operacji i kampanii wojennych Słownik wyrazów obcych (Kopaliński 1988, s.482) Strategia profilaktyczna to: „zgodny z teorią sposób postępowania, który ma na celu redukowanie wpływów czynników ryzyka i/lub wzmacnianie czynników chroniących” (Ostaszewski 2003, s. 156) Strategia to:

Najczęściej stosowane strategie profilaktyczne  Edukacji normatywnej  Edukacji rówieśniczej  Alternatyw  Kształtowania umiejętności życiowych  Przekazu informacji  Rozwijania umiejętności wychowawczych  Rozwoju zasobów środowiskowych

Profilaktyka uniwersalna Działania kierowane do wszystkich, bez względu na stopień ryzyka rozwoju problemów ze zdrowiem psychicznych, na jakie narażone są poszczególne osoby. Profilaktyka selektywna Działania adresowane do jednostek lub grup osób, które są w stopniu wyższym niż przeciętny narażeni na rozwój problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych Profilaktyka wskazująca Działania ukierunkowane na jednostki szczególnie zagrożone rozwojem problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych z powodu uwarunkowań biologicznych, psychologicznych czy społecznych lub u których rozpoznano już pierwsze symptomy zaburzeń Podział poziomów profilaktyki

Poziomy profilaktyki Profilaktyka uniwersalna:  Grupa niskiego ryzyka  Szeroka populacja  Promocja zdrowego stylu życia  Opóźnienie wieku inicjacji  Nauczyciele, szkoła

Poziomy profilaktyki Profilaktyka selektywna:  Grupy podwyższonego ryzyka  Ograniczenie głębokości i czasu trwania dysfunkcji  Umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych  Poradnictwo rodzinne i indywidualne, socjoterapia  Psycholodzy, socjoterapeuci itp..

Poziomy profilaktyki Profilaktyka wskazująca:  Grupa wysokiego ryzyka  Przeciwdziałanie pogłębianiu się procesu chorobowego i degradacji społecznej  Umożliwienie powrotu do normalnego życia w społeczeństwie  Leczenie, rehabilitacja, resocjalizacja  Lekarze specjaliści, psychologowie, terapeuci i inni specjaliści

Profilaktyk a jako element budowania strategii lokalnej

Rekomendacje – profilaktyka w społeczności lokalnej Programy zmierzające do ograniczenia popytu na narkotyki w społeczności lokalnej powinny:  stanowić element szerszego programu promocji zdrowia i wychowania,  łączyć się z istniejącymi planami rozwoju i strategiami w zakresie rozwiązywania innych problemów społecznych,  być dostosowane do potrzeb danego środowiska i uwzględniać specyfikę lokalną,  integrować różne strategie profilaktyczne,  integrować działania wobec określonej grupy odbiorców na wielu poziomach: zmian w otoczeniu, pomocy indywidualnej, opieki nad rodziną, zajęć edukacyjnych w szkole i alternatywnych w czasie wolnym

Rekomendacje – profilaktyka w szkołach Podstawą do działań profilaktycznych w szkołach jest:  klimat, na który składają się pozytywne relacje i współpraca pomiędzy uczniami, nauczycielami,, rodzicami oraz personelem pomocniczym, aktywne uczestnictwo uczniów i rodziców w podejmowaniu decyzji, przyjazna dyscyplina i organicznie przemocy:  jasne, precyzyjne i akceptowane przez wszystkie osoby ze szkolnej społeczności zasady zachowania uczniów oraz procedury postępowania w przypadku łamania tych zasad. Programy profilaktyczne wprowadzane do szkół powinny być:  opracowane na podstawie wiedzy na temat czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, modeli teoretycznych wyjaśniających ich wpływ na zachowanie oraz sprawdzonych strategiach profilaktycznych;  poddane ewaluacji i monitorowane w trakcie realizacji;  realizowane zgodnie z ze scenariuszami przez dobrze przygotowanych nauczycieli.

Rekomendacje – profilaktyka dla rodzin  Rodzice powinni być włączani do działań profilaktycznych prowadzonych w szkołach i innych placówkach sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą.  Programy dla rodzin powinny służyć wspieraniu rodziców w procesie wychowania dzieci oraz wzmacnianiu więzi między rodzicami a dziećmi.  Szczególnego wsparcia potrzebują rodzice borykający się z problemami związanymi ze zdrowiem psychicznym i fizycznym, uzależnieni od środków psychoaktywnych. Skuteczna pomoc tym rodzinom wymaga zintegrowanych działań współpracujących ze sobą organizacji lokalnych.  Działania wobec rodzin powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danej rodziny. Warto również wprowadzać programy, które zakładają współpracę z rodzinami w ich naturalnym środowisku.

Rekomendacje – profilaktyka dla młodzieży z grup ryzyka Działania kierowane do młodzieży szczególnie zagrożonej rozwojem problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych powinny sprzyjać:  wychodzeniu tych nastolatków poza ich środowisko,  nawiązywaniu kontaktów z osobami mogącymi stanowić pozytywy wzór,  podejmowaniu aktywności na rzecz innych. Skuteczna interwencja wobec młodych ludzi sięgających już po środki psychoaktywne wymaga bezzwłocznych i kompetentnych działań ukierunkowanych na udzieleniu nastolatkowi i jego rodzicom pomocy w poradzeniu sobie z problemem. Konieczne jest przeciwdziałanie stygmatyzacji młodych ludzi z grup ryzyka. Warto w tym celu poszukiwać nowych, niekonwencjonalnych sposobów docierania z przekazem profilaktycznym do specyficznych grup odbiorców

Diagnoza problemu i ocena potrzeb Identyfikacja potencjału społeczności Koordynacja pracy (działań) wszystkich agencji, organizacji pozarządowych i instytucji na poziomie społeczności lokalnej

Profilaktyka lokalna jako procedura działania Uporządkowany, celowy i oparty na naukowych podstawach sposób, w jaki określone zasoby (oferta, sprawdzone programy) adresowane są do określonych odbiorców w celu uzyskania określonych efektów

Skuteczna profilaktyka lokalna  Kompleksowa  Spójna  Adekwatna do lokalnych potrzeb  Profesjonalna  Efektywna/Sprawdzalna ?

Wyzwania dla polityki lokalnej  Dostęp i jakość serwisu  Kwalifikacje i dobór kadry  Dostępność superwizji  Właściwa diagnoza potrzeb  Profilaktyka negatywna vs profilaktyka pozytywna

Materiały źródłowe pochodzą:  Wsparcie regionalnych i lokalnych społeczności w przeciwdziałaniu narkomanii na poziomie lokalnym ( ) – projekt fundacji FRDL realizowany w ramach programu Transition Facility Wsparcie regionalnych i lokalnych społeczności w przeciwdziałaniu narkomanii na poziomie lokalnym (PL2004/ ) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Rządu RP  Strona Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii  Strona projektu PROFNET Fundacji Praesterno  Strona Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Pomorskiego

Publikacje dostępne w internecie (w formacie PDF)  Wspólnie przeciw patologiom patologiom+END.pdf/af4bd8f6-32ae-4032-b2e1-8ee2a97a6d45  Profilaktyka w środowisku lokalnym  Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień  Nowe narkotyki /ulotka, informator/

W imieniu zespołu dziękujemy za wspólnie spędzony czas W razie pytań zapraszamy do kontaktu Inga Krupska tel Kaja Medowska tel Aleksandra Chrupek tel Grzegorz Kędzioł tel Zygmunt Medowski tel biuro tel