tlhIngan Hol DaHaDrup’a’?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
tlhIngan Hol DaHaDrup’a’?
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
CZASOWNIK „BE”- „BYĆ” odmiana przez osoby
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Robimy zakupy ubrania.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Odmienne i nieodmienne części mowy
Język angielski czasy PRESENT Continuous NACIŚNIJ SPACJĘ
Język angielski czasy PRESENT SIMPLE NACIŚNIJ SPACJĘ Zdiełał piotrp 
Język angielski czasy PAST SIMPLE NACIŚNIJ SPACJĘ Zdiełał piotrp 
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Szyk wyrazów w zdaniu angielskim
The passive – strona bierna
Śmierć półrocznej Madzi
Słowa wyrażające czynności/action or doing words
Second Conditional.
Marzenia.
1.
Uśmiech rozdawaj światu, Uśmiechaj się do każdego,
Zaimki.
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Gramatyka - przydatna terminologia
CZAS PRZESZŁY DOKONANY
CZAS PRESENT SIMPLE.
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
Co robić?.
Czasownik BYĆ Verb ‘to be’.
Food - jedzenie [ fud ] meal - posiłek [ mil ] dish - danie [ disz ]
Czasownik BYĆ Verb ‘to be’.
Okres warunkowy typu 0,I,2 Okresy warunkowe występują w takich zdaniach, które mówią, co by się stało, gdyby, jeżeli. Np. Gdybym był bogaty, to bym kupił.
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Język klingoński - tlhIngan Hol - fakty i mity
Części mowy Edyta Sawicka.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
Mirek Ostrowski, Radio Wrocław SA Radio hybrydowe wprowadzenie.
PARTNER Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
Jestem z Warszawy This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Baśń o WYSPIE i jej mieszkańcach Dawno, dawno temu, na oceanie istniała wyspa, którą zamieszkiwały emocje, pragnienia i ludzkie cechy: Bogactwo, Duma,
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Wolny przepływ kapitału ludzkiego w UE od 1 maja 2011: Przekleństwo czy błogosławieństwo dla przedsiębiorstw austriackich?
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ 08_Części mowy ćwiczenia Autor: Škola: Mgr. Beata Tomanek Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec.
 Wykonali: -Magdalena Koniarek -Adrian Fiba Zaimki osobowe w trzecim przypadku.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
Friedrich Nietzsche Aforyzmy NAD BRAMĄ MEGO DOMU Dom na mieszkanie własny mam, w niczym nie biegłem w cudzy ślad, - każdego mistrza-m wyśmiał rad, który.
FOTOREPORTAŻ GIMNAZJUM NR 11 W TARNOWIE. NARODOWY BANK POLSKI W RZESZOWIE.
Przez długi czas ludzie porozumiewali się wyłącznie bezpośrednio-oko w oko, twarzą w twarz. Gdy nadeszła era listów, początkowo dostarczał je posłaniec,
PRAWA DZIECKA. Nikt nie może mnie poniżać, Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać.
ZAIMKI Co to są zaimki? Jakie są ich rodzaje? Jak ich używać?
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Części zdania pojedynczego
CZAS PRESENT CONTINUOUS
Przypowieść....
Przypowieść....
Wyrażanie przyszłości w języku angielskim
Coś co przeszkadza? Masz jakiś problem…?
KOBIETA.
ZGAŚ PAPIEROSA NIE GAŚ SIEBIE!.
I. Brzozowska-Gonciarz
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Jestem Polką This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Zapis prezentacji:

tlhIngan Hol DaHaDrup’a’? 1

pIqaD

Części mowy DIpmey (rzeczowniki) wotmey (czasowniki) chuvmey („wszysko inne”)

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon, tj. przedstawiciel rasy Klingonów)

DIpmey (rzeczowniki): tlh I ng a n Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlh I ng a n

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon) tlhIngan Hol (klingoński język)

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon) tlhIngan Hol (klingoński język) Human (człowiek)

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon) tlhIngan Hol (klingoński język) Human (człowiek) tera’ (Ziemia)

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon) tlhIngan Hol (klingoński język) Human (człowiek) tera’ (Ziemia) tera’ngan (Ziemianin)

Części mowy DIpmey (rzeczowniki): tlhIngan (Klingon) tlhIngan Hol (klingoński język) Human (człowiek) tera’ (Ziemia) tera’ngan (Ziemianin) SuvwI’ (wojownik)

Części mowy wotmey (czasowniki): jatlh (mówić) HaD (studiować, uczyć się) Suv (walczyć)

Części mowy wotmey (czasowniki): jatlh (mówić) <tlhIngan Hol jatlh tlhIngan.> <DIvI’ Hol jatlh tera’ngan.>

Części mowy wotmey (czasowniki): HaD (studiować, uczyć się) <tlhIngan Hol HaD Human.> <tlhIngan Hol DaHaDrup’a’?>

wotmey (czasowniki): Suv (walczyć) <Suv SuvwI’.> Części mowy wotmey (czasowniki): Suv (walczyć) <Suv SuvwI’.>

chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia) Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia)

Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (powodzenia) nuqneH (czego chcesz)

Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia) nuqneH (Czego chcesz) HIja’ (Tak)

Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia) nuqneH (Czego chcesz) HIja’ (Tak) ghobe’ (Nie)

Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia) nuqneH (Czego chcesz) HIja’ (Tak) ghobe’ (Nie) maj (Dobrze)

Części mowy chuvmey (wszystko inne, „resztki”): Qapla’ (Powodzenia) nuqneH (Czego chcesz) HIja’ (Tak) ghobe’ (Nie) maj (Dobrze) Qu’vatlh (K----!)

ZAIMKI jIH ja (jestem) SoH ty (jesteś) ghaH on/ona/ono (jest) ’oH on/ona/ono (jest) maH my (jesteśmy) tlhIH wy (jesteście) chaH oni/one (są) bIH oni/one (są)

tlhIngan maH! (Jesteśmy Klingonami!)

’Iv jIH? Human jIH.

Human jIH. tera’ngan jIH. ’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH.

Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. ’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH.

Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH. ’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH.

Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH. verengan jIHbe’. ’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH. verengan jIHbe’.

’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH. verengan jIHbe’. romuluSngan jIHbe’.

’Iv jIH? Human jIH. tera’ngan jIH. ’ISqu’ jIH. SuvwI’ jIH. verengan jIHbe’. romuluSngan jIHbe’. tlhIngan Hol HaDwI’ jIH/jIHbe’.

’Iv SoH? tlhIngan SoH. tlhIngan SoH’a’? tlhIngan SoHbe’. (Jesteś Klingonem.) tlhIngan SoH’a’? (Czy jesteś Klingonem?) tlhIngan SoHbe’. (Nie jesteś Klingonem.)

’Iv SoH? tlhIngan SoH. tlhIngan SoH’a’? tlhIngan SoHbe’, jay’! (Jesteś Klingonem.) tlhIngan SoH’a’? (Czy jesteś Klingonem?) tlhIngan SoHbe’, jay’! (Nie jesteś Klingonem.)

Qu’ 1: ’Iv SoH? X: Human SoH’a’ ? Y: HIja’. Human jIH. Y: ghobe’. Human jIHbe’! tlhIngan jIH. verengan romuluSngan vulqangan tlhIngan SuvwI’ tlhIngan Hol HaDwI’

Qu’ 1: ’Iv SoH? X: Human SoH’a’ ? Y: HIja’. Human jIH. Y: ghobe’. Human jIHbe’, jay’! tlhIngan jIH. verengan romuluSngan vulqangan tlhIngan SuvwI’ tlhIngan Hol HaDwI’

tlhIngan Hol około 2500 słów 26 przyrostków rzeczownikowych 28 przedrostków czasownikowych 36 przyrostków czasownikowych tworzenie zdań prostych tworzenie zdań złożonych idiomy, przysłowia, powiedzenia

Przyrostki rzeczownikowe not toj tlhInganpu’. (Klingoni nigdy nie blefują.)

Przyrostki rzeczownikowe not toj tlhInganpu’na’. (Prawdziwi Klingoni nigdy nie blefują.) not = nigdy toj = blefować -pu’ (ns 2: przyrostek liczby mnogiej) -na’ (ns 3: przyrostek kwalifikujący) = prawdziwy

Przyrostki rzeczownikowe Typ 1 [rozmiar/ważność] : -’a’, -Hom, -oy Typ 2 [liczba] : -pu’, -Du’, -mey Typ 3 [kwalifikacja] : -qoq, -Hey, -na’ Typ 4 [przynależność] : -wIj, -lIj, -maj, -raj, -Daj, -wI’, -lI’, -ma’, -ra’, -chaj, -vam , -vetlh Typ 5 [wskażnik syntaktyczny] : -Daq, -vo’, -mo’, -vaD, -’e’

Przyrostki rzeczownikowe Typ 1 wielkość/ważność -’a’, -Hom, -oy Typ 2 liczba -pu’, -Du’, -mey Typ 3 kwalifikacja -qoq, -Hey, -na’ Typ 4 przynależność -wIj, -lIj, -maj, -raj, -Daj, -wI’, -lI’, -ma’, -ra’, -chaj, -vam , -vetlh Typ 5 wskażnik syntaktyczny -Daq, -vo’, -mo’, -vaD, -’e’

Przyrostki rzeczownikowe tlhInganoypu’qoqlI’mo’ (z powodu twoich tak zwanych Klingonków) -oy (vs 1) przyrostek „pieszczotliwy” -pu’ (vs 2) przyrostek liczby -qoq (vs 3) przyrostek kwalifikujący = tak zwany -lI’ (vs 4) przyrostek dzierżawczy) = twój -mo’ (vs 5) wskaźnik syntaktyczny = z powodu

Przyrostki rzeczownikowe Typ 1 wielkość/ważność -’a’, -Hom, -oy Typ 2 liczba -pu’, -Du’, -mey Typ 3 kwalifikacja -qoq, -Hey, -na’ Typ 4 przynależność -wIj, -lIj, -maj, -raj, -Daj, -wI’, -lI’, -ma’, -ra’, -chaj, -vam , -vetlh Typ 5 wskażnik syntaktyczny -Daq, -vo’, -mo’, -vaD, -’e’

tlhIngan Hol DaHaDrup’a’? Struktura czasownika tlhIngan Hol DaHaDrup’a’? Czy (ty) jesteś gotowy uczyć się klingońskiego? -rup (vs2) = być gotowym -rup’a’ (vs9) = czy

Przyrostki czasownikowe Typ 1 wzajemność -’egh, -chuq Typ 2 wola/predyspozycja -nIS, -qang, -rup, -beH, -vIp Typ 3 zmiana -choH, -qa’ Typ 4 przyczyna -moH Typ 5 podmiot nieokr./zdolność -lu’, -laH Typ 6 kwalifikacja -chu’, -bej, -ba’, -law’ Typ 7 aspekt -pu’, -ta’, -taH, -lI’ Typ 8 respekt -neS Typ 9 wskażnik syntaktyczny -DI’, -chugh, -pa’, -vIS, -mo’, -meH, -bogh, -jaj, -’a’ -wI’, -ghach Typ R (rover) „wędrujący’” -be’, -qu’, -Ha’, -Qo’

Przyrostki czasownikowe tlhIngan Hol DaHaD’a’? Czy (ty) uczysz się klingońskiego? SoH??

Przyrostki czasownikowe tlhIngan Hol DaHaD’a’? Czy (ty) uczysz się klingońskiego? tlhIngan Hol boHaD’a’? Czy (wy) uczycie się klingońskiego? Da- ty–jego bo- wy–jego

Przyrostki czasownikowe X: tlhIngan Hol DaHaD’a’? Y: HIja’. tlhIngan Hol vIHaD. Y: ghobe’. tlhIngan Hol vIHaDbe’. Da- ty–jego vI- ja–jego

Przyrostki czasownikowe X: tlhIngan Hol boHaD’a’? Y: HIja’. tlhIngan Hol wIHaD. Y: ghobe’. tlhIngan Hol wIHaDbe’. bo- wy–jego wI- my–jego

Przedrostki czasownikowe jI- ja–Ø ma- my–Ø vI- ja–jego/ich wI- my–jego qa- ja–ciebie DI- my–ich Sa- ja–was pI- my–ciebie re- my–was pe- wy–Ø! bI- ty–Ø yI- ty–Ø/jego! Su- wy–Ø wy–jego! Da- ty–jego/ich tI- ty–ich/je! bo- wy–jego/ich wy–ich! cho- ty–mnie HI- ty–mnie! tu- wy–mnie wy–mnie! ju- ty–nas gho- ty–nas! che- wy–nas wy–nas! Ø- oni–Ø on–Ø/jego/ich lu- oni–jego mu- on–mnie oni–mnie Du- on–ciebie nI- oni–ciebie nu- on–nas oni–nas lI- on–was oni–was

Qu’ 2: DIvI’ Hol Dajatlh’a’? X: ...... Hol Dajatlh’a’? Y1: ghobe’. vIjatlhbe’. Y2: HIja’. vIjatlh. Y2: HIja’. loQ vIjatlh. Y2: HIja’. vIjatlhchu’. DIvI’ Hol = tzw. Federation Standard (język Federacji Zjednoczonych Planet) loQ = trochę -chu’ (vs 6) = doskonale

Qu’ 2: DIvI’ Hol Dajatlh’a’? X: ...... Hol Dajatlh’a’? Y: ghobe’. vIjatlhbe’. Y: HIja’. vIjatlh. loQ vIjatlh. vIjatlhchu’. loQ = trochę -chu’ (vs 6) = doskonale tlhIngan Hol DIvI’ Hol romuluSngan Hol ? Hol

Przyrostki czasownikowe Typ 1 wzajemność -’egh, -chuq Typ 2 wola/predyspozycja -nIS, -qang, -rup, -beH, -vIp Typ 3 zmiana -choH, -qa’ Typ 4 przyczyna -moH Typ 5 podmiot nieokr./zdolność -lu’, -laH Typ 6 kwalifikacja -chu’, -bej, -ba’, -law’ Typ 7 aspekt -pu’, -ta’, -taH, -lI’ Typ 8 respekt Typ 9 wskażnik syntaktyczny -DI’, -chugh, -pa’, -vIS, -mo’, -meH, -bogh, -jaj, -’a’ -wI’, -ghach Typ R (rover) „wędrujący’” -be’, -qu’, -Ha’, -Qo’

D – O – P Struktura zdania Dopełnienie-Orzeczenie-Podmiot (O-V-S) (Object-Verb-Subject)

tlhIngan Hol jatlh ’ISqu’. Struktura zdania D – O – P Dopełnienie-Orzeczenie-Podmiot tlhIngan Hol jatlh ’ISqu’.

Co to jest?

nuq ’oH Dochvam’e’?

nuq ’oH Dochvam’e’? taj Duj betleH HIq nISwI’

Co to jest? nóż statek betleH trunek dyzruptor

Co to jest? (Dosł. Jeśli chodzi o tę rzecz, czym ona jest?) nuq ’oH Dochvam’e’? nuq ’oH Dochvam’e’? Co to jest? (Dosł. Jeśli chodzi o tę rzecz, czym ona jest?) Doch = rzecz, przedmiot -vam (vs4) ten/ta/to -’e’ (vs5) wskazanie tzw. „tematu” zdania nuq = co ’oH = ten/ta/to

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: pu’HIch ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: .....

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: pu’HIch ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: ghobe’. pu’HIch ’oHbe’. betleH ’oH.

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: HIq ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: ....

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: HIq ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: HIja’. HIq ’oH.

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: HIq ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: HIja’. HIq ’oH. ’Iw HIq ’oH. ’Iw HIq = (bloodwine) krwawe wino

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: taj ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: ....

Qu’ 3: nuq ’oH Dochvam’e’? X: taj ’oH’a’ Dochvam’e’? Y: ghobe’. taj ’oHbe’. Duj ’oH.

Żarty językowe Okranda tIn = być dużym [ang. tiny „maleńki”] mach = być małym [ang. much „dużo”] lay’ = obiecywać [ang. lie „kłamać”]

Żarty językowe Okranda ’oy’ = ból, boleć bIr = być zimnym [„Brrr!” ang. beer „piwo”] ’IH = być pięknym [ang. ick! „fuj!”]

tlhIngan Hol HaDwI’vaD The Klingon Dictionary Klingon for the Galactic Traveler

tlhIngan Hol HaDwI’vaD Conversational Klingon Power Klingon

tlhIngan Hol HaDwI’vaD The Klingon Way

Hamlet paghmo’ tIn mIS

ghIlghameS Tao Te Ching

pItlh! (Dosł. Zrobione!)