bestpowerpointtemplates.com „NIEZŁOMNIE STOI ŚLĄSKA STRAŻ…’, CZYLI O POWSTANIACH ŚLĄSKICH „NIEZŁOMNIE STOI ŚLĄSKA STRAŻ…’, CZYLI O POWSTANIACH ŚLĄSKICH WebQuest na godzinę wychowawczą, historię, wiedzę o kulturze lub zajęcia pozalekcyjne
bestpowerpointtemplates.com STRONA GŁÓWNA WebQuest „Niezłomnie stoi śląska straż…”, czyli o Powstaniach Śląskich na godzinę wychowawczą, historię, wiedzę o kulturze lub zajęcia pozalekcyjne dla klasy I-II szkoły ponadgimnazjalnej Czas wykonania: 60 minut pracy w muzeum, 90 minut pracy w szkole i 2 tygodnie pracy w domu. Autor: Elżbieta Ciemięga, nauczyciel języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki w Lubaczowie ul. Kościuszki 26, 37 – 600 Lubaczów Cele ogólne: Przybliżenie wydarzeń z historii Śląska. Zapoznanie z przebiegiem i znaczeniem Powstań Śląskich. Doskonalenie umiejętności konstruowania różnych form wypowiedzi, tworzenia materiałów interaktywnych i posługiwania się TI.
bestpowerpointtemplates.com Cele poznawcze: Uczeń potrafi: selekcjonować informacje i korzystać z zasobów Internetu, porządkować i opracowywać fakty historyczne, redagować teksty publicystyczne z wykorzystaniem źródeł historycznych, tworzyć z nich publikacje interaktywne i multimedialne, czerpać wiedzę z ekspozycji muzealnych, pracować w grupie i odpowiednio wchodzić w role społeczne. Cele emocjonalno – motywacyjne: Uczeń: docenia znaczenie wydarzeń historycznych, zna historię poszczególnych regionów Polski, dostrzega sens przekazywania prawdy historycznej i pamiątek historycznych następnym pokoleniom.
bestpowerpointtemplates.com WPROWADZENIE „Historia - świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości.” Cyceron Poznawanie historii jest nie tylko „wycieczką w przeszłość”, ale przygodą intelektualną i kształtowaniem światopoglądu. Chcąc być świadomymi obywatelami, musimy znać swoje dzieje i doceniać tych, którzy podjęli wysiłek walki o wolną Polskę. Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach stwarza nam niepowtarzalną okazję „wejścia” w atmosferę czasów, kiedy śląscy powstańcy stanęli do walki o swoje ziemie. Zapraszam Was do przejścia historycznych ścieżek dydaktycznych tamtych wydarzeń, które oferuje muzeum. Pracując nad WebQuestem będziecie mogli nie tylko zobaczyć eksponaty, zgromadzone w muzeum, ale także spotkać się „na żywo” z historią. Przechodząc przez sale muzealne starajcie się jak najwięcej zapamiętać, róbcie notatki, zwracając uwagę zwłaszcza na te części ekspozycji, które dotyczą Waszych zadań. Zapraszam na spotkanie z historią!
bestpowerpointtemplates.com ZADANIE Waszym zadaniem będzie: 1. Obejrzeć ekspozycje w Muzeum Powstań Śląskich, zwracając szczególną uwagę na te jej elementy, których tematyka przypisana jest do zadań poszczególnych grup. 2. Zrobić notatki i zgromadzić niezbędne materiały. 3. Zapoznać się z proponowanymi przeze mnie materiałami i uzupełnić je o materiały własne. 4. Wykonać rzetelnie i oryginalnie wyznaczone polecenia. 5. Stworzyć dokumenty w programach: Prezi, Calameo, PowerPoint, Popplet.
bestpowerpointtemplates.com PROCES ZAPRASZAM DO PRACY: 1.Zapoznajcie się z materiałami i zdecydujcie, w której grupie chcecie pracować. 2.Wybierzcie pięcioosobowe grupy, w których będziecie pracować. Każda grupa wybierze swojego lidera (powinna to być osoba sprawnie posługująca się TI), który pokieruje Waszą pracą, będzie konsultował postępy działań z nauczycielem i na zakończenie przedstawi efekty Waszej pracy na forum klasy. 3. Na początek przypomnijcie sobie zasady tworzenia materiałów w zaproponowanych programach, zaplanujcie zadania, opracujcie plan pracy i sprawiedliwie podzielcie obowiązki, ponieważ wszyscy odpowiadacie za efekt końcowy.
OTO WASZE ZADANIA GRUPA I Jesteście reporterami miesięcznika historycznego. Jego kolejne wydanie specjalne chcecie poświęcić sylwetce Wojciecha Korfantego. Zwróćcie szczególną uwagę na część ekspozycji, poświęconą jego osobie i przygotujcie gazetkę interaktywną w programie CALAMEO, ukazującą sylwetkę tego męża stanu i jego zaangażowanie w sprawy Śląska. Żródła : polityk.html#.VCv5Hmd_vbE wojciech-korfanty-a-sprawa-slaska.pdf _8.pdf ORTAZ/ ŹRÓDŁO: WIKIPEDIA
GRUPA II Jesteście znanymi badaczami historii okresu XX – lecia międzywojennego. Zostaliście poproszeni o wygłoszenie prelekcji na temat Traktatu Wersalskiego i jego konsekwencji dla Polski. Zwróćcie szczególną uwagę na część ekspozycji, poświęconą temu zagadnieniu i przygotujcie prezentację w programie PowerPoint, która będzie wspomagała Waszą prelekcję. Żródła: wersalski-%E2%80%93-powrot-Polski-na-mape-Europy- sprawiedliwy-pokoj-czy-krzywdzacy-dyktat/ pokojowy; html wersalskiego-w-sprawie-polski Źródło:
GRUPA III Jesteście badaczami historii Polski. Macie przeprowadzić w szkołach cykl prelekcji na temat Powstań Śląskich. Obejrzyjcie dokładnie ekspozycję w muzeum i przygotujcie prezentację w programie PREZI, ukazującą pamiątki z tego okresu, która będzie ilustracją Waszych wystąpień. Żródła: ODDs&list=PLWn4k00VieN-YOiAN2O88e5BAMAEyzzXi&index=2 powstania-slaskiego/ senacie.php Źródło:
GRUPA IV Jesteście działaczami politycznymi na Śląsku w latach międzywojennych. Chcecie zapoznać jak najszerszą rzeszę społeczeństwa z przebiegiem, wynikami i skutkami plebiscytu. Zwróćcie uwagę na część ekspozycji, poświęconą temu zagadnieniu i przygotujcie ulotki interaktywne w programie CALAMEO, które będziecie mogli rozdać na wiecach i spotkaniach politycznych. Źródła: Al%C4%85sku promenach-casu/konference_slezsko_giedrojc.pdf html obszaru-plebiscytowego/ glosuj-za-polska-ulotki-plebiscytowe-z r,5,id,t,sg.html#galeria-material Źródło:
GRUPA V Jesteście byłymi uczestnikami walk o Górę św. Anny. Zwróćcie uwagę na część ekspozycji, poświęconą temu zagadnieniu i przygotujcie interaktywną mapę myśli w programie POPPLET, którą pozostawicie jako pomoc dydaktyczną w szkołach, dla swoich prawnuków. Źródła: %C5%9Bw._Anny maja-1921-r-bitwa-o-gore-sw-anny-podczas-iii-powstania- sl,nId, sie-zaciete-walki-o-gore-sw-anny-podczas-iii-powstania- slaskiego walki-o-Gore-Swietej-Anny powstania-slaskiego Sankt-Anna-Berg.html Źródło
bestpowerpointtemplates.com 4. Na wykonanie zadania macie 1 godzinę w muzeum, 2 lekcje oraz 2 tygodnie pracy w domu. W tym czasie jesteście zobowiązani do dwukrotnej konsultacji z nauczycielem. Wersje robocze prac należy przesyłać do mnie mailem. Będę Was informować o słabych i mocnych stronach Waszych prac i o ewentualnych błędach. 5. Po dwóch tygodniach prace zaprezentujecie w szkole. Wówczas ostatecznie ocenimy je według podanych kryteriów. Powodzenia!
KRYTERIA OCENY Jesteście oceniani jako zespół. Od Waszej współpracy, wspólnego wkładu pracy i zaangażowania zależy ocena końcowa. Wszyscy zadbajcie o estetykę, oryginalność i poprawność językową Waszej prezentacji. Nie zapomnijcie o przestrzeganiu praw autorskich. Zdjęcia i muzykę pobierajcie tylko z tych stron, które na to pozwalają. Każdy z Was pracuje na ostateczną ocenę. Poznajcie kryteria: WYMAGANIA PODSTAWOWE 1 ROZSZERZAJĄCE 2 DOPEŁNIAJĄCE 3 WYKRACZAJĄCE 4 PUN KTY Zawartość – ilość i jakość wyszukanych informacji i materiałów. Zgromadzono niewiele informacji i materiałów. Wybrano materiały, które jedynie powierzchownie ilustrują zagadnienie. Zgromadzono wymagane informacje i materiały, jednak wiele z nich stanowi tylko podstawie źródło wiedzy na zadany temat, a inne są niepełne lub niewystarczające do całościowego ujęcia problemu. Zgromadzono większość niezbędnych materiałów i informacji, które pozwoliły zbudować logiczną i spójną prezentację, ale niektóre z nich okazały się mało przydatne. Zgromadzono wszystkie wymagane materiały i informacje, dzięki którym powstała spójna, logiczna, oryginalna, bogata w treści merytoryczne prezentacja. 1-4
Dobór informacji i materiałów, poprawność językowa merytoryczna techniczna, sposób opracowania, stopień oryginalności wykonania zadania. Zadanie wykonane pobieżnie. Wykorzystanie niezrozumiałyc h informacji. Błędy językowe, ortograficzne, źle sformatowane teksty. Brak własnego wkładu pracy; wykorzystanie gotowych szablonów i opracowań. Kopiowanie tekstów. Brak źródeł i nieprzestrzegan ie praw autorskich. Zadanie wykonane poprawnie, jednak z wykorzystaniem tylko niektórych materiałów. W pracy pojawiają się błędy językowe, ortograficzne oraz nieliczne błędy w formatowaniu tekstów. Niewielka oryginalność, mały wkład własny pracy. Wykorzystywanie gotowych opracowań. Brak niektórych źródeł np. przy zdjęciach, filmach itp., częściowe przestrzeganie praw autorskich. Zadanie dobrze wykonane, z wykorzystaniem odpowiednio dobranych informacji. Materiały opracowane samodzielnie z odwołaniem do samodzielnie zgromadzonej bibliografii. Pojedyncze błędy językowe, brak błędów ortograficznych. Poprawne formatowanie tekstów. Przestrzeganie praw autorskich, podawanie źródeł przy zdjęciach, nagraniach, tekstach. Zadanie wykonane bardzo dobrze, w oryginalnym ujęciu. Trafnie wykorzystany bogaty materiał rzeczowy z własnymi interpretacjami. Sięgnięcie do samodzielnie zgromadzonej bibliografii i informacji uzyskanych od ekspertów. Praca bezbłędna pod względem językowym i technicznym. Przestrzeganie praw autorskich, podawanie źródeł przy zdjęciach, nagraniach, tekstach. 1-4
Sposób prezentacji pracy. Wrażenia estetyczne, wykorzystanie TI. Sposób prezentacji pracy przez lidera grupy. Prezentacja mało atrakcyjna, ubogo ilustrowana, estetycznie nie odpowiadająca prezentowanym treściom, nie wykorzystująca różnorodnych możliwości programu, w którym została stworzona. Trudna w odbiorze. Uczeń prezentujący pracę wypowiada się chaotycznie, popełniając błędy językowe, nie umiejąc zaciekawić słuchaczy. Zamiast referowania pracy, czyta fragmenty z komputera. Prezentacja raczej odtwórcza, wykonana według gotowego szablonu, dostępnego w programie, w którym została stworzona. Estetycznie dostosowana do prezentowanych treści, ale z niewielką ilością ilustracji, oparta na gotowych szablonach, dopracowanych w miarę samodzielnie. Uczeń prezentujący pracę wypowiada się poprawnie, starannie, popełniając tylko sporadycznie błędy językowe. Korzysta z tekstów zawartych w prezentacji, ale stara się referować samodzielnie. Prezentacja uporządkowana, logiczna, dostosowana estetycznie do prezentowanych treści. Oparta na dostępnych w programie komputerowym szablonie, ale samodzielnie wykorzystanym i zmodyfikowanym. Ilustrowana wieloma fotografiami, nagraniami. Uczeń prezentujący pracę wypowiada się samodzielnie, ciekawie, w niewielkim stopniu korzystając z gotowych tekstów. Nie popełnia znaczących błędów językowych i potrafi zaciekawić słuchaczy. Prezentacja atrakcyjna, oryginalna, estetyczna, o ciekawej szacie graficznej. Zbudowana na własnym pomyśle, bez odtwarzania szablonów, z wykorzystaniem bogatej galerii zdjęć, nagrań audio i fragmentów filmów. Uczeń prezentujący pracę wypowiada się bezbłędnie, łączy wypowiedź z prezentacją multimedialną. Potrafi zaciekawić słuchaczy i zachęcić ich do zgłębiania zagadnienia np. poprzez otwartą kompozycję swojej wypowiedzi. 1-4
Współpraca w grupie, wywiązanie się z powierzonych zadań. Nieumiejętność współpracy w grupie – uczniowie pracują pojedynczo i narzucają swoje wizje pozostałym osobom. Niedokładność w wykonywaniu powierzonych zadań; zrzucanie pracy na innych lub tylko na lidera. Tylko niektórzy członkowie grupy wykonują prace terminowo. Grupa jedynie częściowo potrafi wypracować wspólną wizję prezentacji. Lider usiłuje narzucić innym swoje zdanie. Grupa współpracuje dość harmonijnie. Lider w równym stopniu korzysta z wszystkich pomysłów, ale wyraźnie preferuje niektóre z nich. Prace wykonywane są terminowo i w miarę dokładnie. Wzorowa współpraca w grupie. Wszyscy z pełnym zaangażowaniem uczestniczą w wykonaniu zadania. Lider nikogo nie faworyzuje; wszystkie pomysły wykorzystywane są w równym stopniu. Praca każdego członka grupy jest terminowa i dokładna. 1-4 Przeliczenie punktów na oceny: 16 pkt. – celujący 15 – 13,5 pkt. – bardzo dobry 13 – 11 pkt. – dobry 10 – 8 pkt. – dostateczny 7 – 5 pkt. – dopuszczający 4,5 – 0 pkt. - niedostateczny Przeliczenie punktów na oceny: 16 pkt. – celujący 15 – 13,5 pkt. – bardzo dobry 13 – 11 pkt. – dobry 10 – 8 pkt. – dostateczny 7 – 5 pkt. – dopuszczający 4,5 – 0 pkt. - niedostateczny
bestpowerpointtemplates.com ŹRÓDŁA Polski-na-mape-Europy YOiAN2O88e5BAMAEyzzXi&index=2
bestpowerpointtemplates.com casu/konference_slezsko_giedrojc.pdf plebiscytowe-z-1921-r,5,id,t,sg.html#galeria-material podczas-iii-powstania-sl,nId, podczas-iii-powstania-slaskiego Materiały dostępne w bibliotece: 1. Albert A., Najnowsza historia Polski, cz. I, Warszawa Anusiewicz M., Wrzosek M., Kronika powstań śląskich, Warszawa Dobrzycki W., Powstania śląskie, Warszawa 1971.
bestpowerpointtemplates.com 4. Dzieje Śląska, red. E. K. Maleczyńscy, Warszawa Encyklopedia historii II Rzeczypospolitej, red. Garlicki A., Warszawa Encyklopedyczny słownik historii Polski, red. Maciszewski J., Warszawa Panorama dziejów Polski, red. Trzeciak E., Warszawa Pronobis W., Polska i świat w XX wieku, Warszawa Roszkowski W., Historia Polski 1914 – 1991, Warszawa Szewczyk W., Powstańczy apel, Katowice Topolski J., Zarys dziejów Polski, Warszawa 1982.
UWAGA! Korzystając z Internetu pamiętajcie o prawach autorskich: nternecie
DLA NAUCZYCIELA PODCZAS OPRACOWYWANIA WEBQUESTU KORZYSTAŁAM Z: KSIĄŻEK: 1. B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, W - wa R. Lorens, Nowe technologie w edukacji, W - wa - Bielsko - Biała DARMOWYCH ZDJĘĆ: PRZYKŁADOWE PRACE W PROPONOWANYCH PRZEZE MNIE PROGRAMACH: CALAMEO: POPPLET: {aby link działał poprawnie należy go skopiować i wkleić do przeglądarki} PREZI: 0share 0share POWER POINT:
Dziękuję za uwagę!