Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundacja Inicjatyw Badawczo-Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie
Advertisements

HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Spójność logiczna projektu.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Metoda projektu edukacyjnego
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Szkolenie:
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt „ Jesteśmy profesjonalni – działamy profesjonalnie II” realizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Równościowe zarządzanie projektem
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego

Wprowadzenie 2 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie trzech pierwszych lat złożono 6053 oferty realizacji zadań, spośród których dofinansowano Fundusz Inicjatyw Obywatelskich funkcjonował w latach jako Program Rządowy. W roku 2008 w celu jego realizacji stworzono rezerwę celową budżetu państwa. W latach podstawą funkcjonowania FIO był Program Operacyjny. 27 listopada 2013 r. przyjęty został Program FIO na lata Jest on podstawą do corocznej organizacji konkursu w tym okresie.

3 Logika projektowa

4 Czym jest Projekt? To określone w czasie działania podejmowane dla osiągnięcia konkretnego celu. W szerszym znaczeniu to: zorganizowany i ułożony w czasie, z określonym początkiem i końcem, ciąg działań, zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego celu, adresowany do wybranych grup odbiorców.

Logika projektowa 5 Identyfikacja Problemu Bez problemu nie ma projektu! Problem to określona sytuacja, która w chwili obecnej (i być może od dłuższego czasu) uznawana jest za niekorzystną, czy niesatysfakcjonująca, ale niekoniecznie dramatycznie złą. Każdy problem ma swoje przyczyny i to od ich usunięcia /złagodzenia zależy sukces działań nastawionych na rozwiązanie problemu. Bez poznania przyczyn problemu i bez odniesienia się do nich w ramach projektu nie mamy szans na osiągnięcie trwałego sukcesu.

Logika projektowa 6 Problem występuje w określonym miejscu, czasie, grupie/środowisku (nawet jeśli jest zjawiskiem dość powszechnym, to w różnych środowiskach występuje z różnym nasileniem i różnie się przejawia. Różne też mogą być przyczyny tego samego problemu dla różnych środowisk). Każdy problem wywołuje określone skutki, które najczęściej są dotkliwe dla otoczenia. To właśnie skutki danego problemu stanowią uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, a jego przyczyny określają charakter potrzebnej interwencji. To oznacza, że opis problemu wymaga wskazania zarówno jego przyczyn, jak i skutków.

Logika projektowa 7 Wiedzę o problemie, jego przyczynach, skutkach, skali itd. czerpiemy z własnej wiedzy – z obserwacji, wcześniejszych doświadczeń, znanych nam doświadczeń naszych partnerów oraz ze źródeł zewnętrznych takich jak wyniki badań czy statystyki.

Logika projektowa 8 PRZYKŁAD Być może nie ma opracowania zawierającego informacje o pomocy świadczonej na rzecz dorosłych mieszkańców Waszej gminy dotkniętych autyzmem, ale za to dostępne są dane dotyczące wsparcia dla osób niepełnosprawnych. Te kwestie mogą być ze sobą powiązane, warto więc wziąć takie informacje pod uwagę. Być może nie ma opracowania zawierającego informacje o pomocy świadczonej na rzecz dorosłych mieszkańców Waszej gminy dotkniętych autyzmem, ale za to dostępne są dane dotyczące wsparcia dla osób niepełnosprawnych. Te kwestie mogą być ze sobą powiązane, warto więc wziąć takie informacje pod uwagę.

Logika projektowa 9 Przydatne pytania, na które należy odpowiedzieć w trakcie identyfikacji Problemu: 1.Co go powoduje? 2.Kogo dotyczy? 3.Jaka jest jego uciążliwość? 4.Jakie wywołuje skutki? 5.Skąd o nim wiemy? 6.Jakie mamy dowody?

Logika projektowa 10 Grupa docelowa Różni ludzie w różny sposób odczuwają te same problemy, różnie dochodzą do podobnej sytuacji (różne są przyczyny, które spowodowały ich znalezienie się w podobnej sytuacji), różne są dla nich skutki danej sytuacji. Wreszcie – różni ludzie w różny sposób reagują na te same działania. Oznacza to, że różni odbiorcy wymagają więc różnych strategii działania.

Logika projektowa 11 Ważne jest, by grupa odbiorców projektu była maksymalnie jednorodna, a jeśli z różnych względów nie jest to możliwe – to projektodawca powinien zdawać sobie sprawę z tej różnorodności i uwzględniać ją w swojej koncepcji projektu. Liczebność grupy odbiorców musi być dostosowana do potencjału projektodawcy; wielkość grupy musi też dawać gwarancję indywidualizacji działań oraz skutecznego monitoringu osiągania rezultatów z punktu widzenia jednostek.

Logika projektowa 12 Ważny aspekt opisu grupy docelowej jest rekrutacja. W zależności od specyfiki grupy – można mieć do czynienia z trudnościami w pozyskaniu uczestników, ale można też mieć problem z nadwyżką zgłaszających się kandydatów. Kryteria doboru muszą brać pod uwagę opisane problemy grupy. Kryterium „kto pierwszy ten lepszy” czy „tylko zmotywowani” rzadko bywa dobrym kryterium. Ostrożnie trzeba zakładać listy rezerwowe!

Logika projektowa 13 Przydatne pytania, które pomogą w określeniu Grupy docelowej: 1.Kim są odbiorcy? 2.Ilu ich jest w ogóle, a do ilu kierujemy ofertę projektu? 3.Jakie są specyficzne cechy odbiorców, odróżniające ich od reszty społeczeństwa? 4.Jak grupa odbiorców jest zróżnicowana wewnętrznie? 5.Skąd mamy pewność, że potrzebują takiego właśnie wsparcia i że są (potencjalnie) zainteresowani naszą ofertą? 6. Jak będziemy do nich docierać? 7.Co zrobimy, by nie rezygnowali z udziału w projekcie i jakie działania podejmiemy, jeśli mimo to zaczną rezygnować?

Logika projektowa Cel projektu Cel główny projektu to pożądany stan w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu. Rolą projektu jest doprowadzenie grupy z sytuacji wyjściowej do sytuacji pożądanej. Cel charakteryzuje sytuację pożądaną na miarę sił i możliwości wykonawcy, w stosunku do danej grupy, w konkretnych okolicznościach (prawnych, społecznych, finansowych, naturalnych itp.). Może to oznaczać, że będzie to „tylko” sytuacja trochę lepsza od obecnej. 14

Logika projektowa Cel musi być konkretny, dostosowany do potrzeb i okoliczności, mierzalny i weryfikowalny, realny (osiągalny), określony w czasie. „Przeprowadzenie szkolenia”, „zorganizowanie doradztwa”, „objęcie wsparciem…” itp. – to są działania, a nie cele. Cele szczegółowe prowadzą do osiągnięcia celu głównego. Cel projektu musi wiązać się z celami programu, w ramach którego można otrzymać dotację. Każdy projekt musi przyczyniać się do osiągania celów programu. 15

Logika projektowa PRZYKŁAD Przykładowy cel to: Wzrost aktywności obywatelskiej osób niepełnosprawnych. - nie jest to cel konkretny, mierzalny i terminowy, w związku z tym nie jest także realny. Wzrost aktywności obywatelskiej osób niepełnosprawnych z gminy Pisz. Dodanie informacji, z jakiego rejonu pochodzą beneficjenci to z pewnością krok w dobrą stronę, ale aktywność obywatelska to pojęcie wieloaspektowe i złożone. Z tak sformułowanego celu trudno wywnioskować, czego będzie dotyczył projekt, a zatem wciąż należny uznać, że cel nie jest dostatecznie skonkretyzowany. Zwiększenie aktywności osób niepełnosprawnych z gminy Pisz poprzez zwiększenie ich udziału w wyborach lokalnych o 30% podczas 14 miesięcy realizacji projektu. Z pewnością uczestnictwo w wyborach jest jednym z aspektów aktywności obywatelskiej. Dzięki takiej konkretyzacji cel stał się również mierzalny (można sprawdzić ilu niepełnosprawnych brało udział w wyborach przed i po realizacji projektu). Ponadto dzięki realizacji projektu możliwe jest także osiągnięcie pożądanego stanu opisanego przez tak sformułowany cel. Określono również czas, w którym cel ma zostać zrealizowany. 16

17 Przydatne pytania, które pomogą określić Cel w projekcie: 1.Jak sytuacja będzie wyglądała po zakończeniu realizacji projektu? 2.O ile będzie lepsza? 3.Jak to sprawdzimy? 4.Kiedy należy przeprowadzić pomiar (w jakim czasie po zakończeniu realizacji projektu)? 5.Czy będą dostępne stosowne dane? Logika projektowa

18 Planowane Działania Mówią o sposobie osiągania celu; muszą być logicznie powiązane z problemem i celem. To oznacza, że: - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie odnoszą się do charakterystyki sytuacji problemowej i specyfiki grupy odbiorców, - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie przekładają się na cel (rezultaty istotne dla osiągnięcia celu), Logika projektowa

19 - działania muszą być prowadzone w taki sposób i z taką intensywnością, aby maksymalnie wspierały odbiorców, utrzymywały ich zainteresowanie projektem, a jednocześnie nie przemęczały oraz by racjonalnie kosztowały, przynosząc w zamian interesujące efekty (rezultaty), - nie powinien być wdrażany projekt, który nie uwzględnia działań istotnych z punktu widzenia zawartej w założeniach projektu logiki „problem-cel”. Logika projektowa

20 - działania niezbędne dla osiągnięcia celu mogą (m.in.) odnosić się do utrzymywania zainteresowania uczestników działaniami projektu (np. zajęcia integracyjne) lub do umożliwienia im wzięcia udziału w projekcie (np. opieka nad dziećmi, finansowanie podróży), o ile taka potrzeba wynika z opisu problemu i specyfiki grupy. Logika projektowa

21 -Do uszeregowania i zaplanowania konkretnych działań służy harmonogram. -Najlepiej określając terminy działań używać skali miesięcznej (np. szkolenie nr 1, termin: V – VII 2015). Logika projektowa

22 Podział działań: merytoryczne  np. prowadzenie zajęć/warsztatów, przeprowadzenie wizyt studyjnych itd. organizacyjno-administracyjne  np. koordynacja projektu, rekrutacja uczestników promocyjne  np. promocja projektu w lokalnych mediach Logika projektowa

23 Przydatne pytania, które pomogą w zaplanowaniu Działań w projekcie: 1.Co konkretnie zostanie zrealizowane w ramach projektu? 2.Jaka będzie ścieżka wsparcia dla uczestnika? 3.Czy oferta wydaje się być atrakcyjna dla uczestników? 4.Czy nie będzie to zbyt nużące dla uczestników? 5.Czy uwzględniono wszystkie problemy i specyficzne cechy uczestników? 6.Czy uczestnicy mieli i będą mieli szansę wywierania wpływu na kształt oferty? 7.Czy harmonogram realizacji działań jest logiczny, uwzględnia wszelkie wymagania formalne, bierze pod uwagę obiektywne uwarunkowania typu wakacje? 8.Czy oferowane wsparcie ma szansę coś zmienić w sytuacji uczestników? Logika projektowa

24 Rezultaty Są wynikiem działań, pokazują, na ile zmierzamy do celu, są nowym stanem, korzyścią uzyskiwaną przez uczestników projektu już w trakcie jego trwania. Działania charakteryzujemy poprzez dwa pojęcia: produkty i rezultaty (niekiedy dzielone na miękkie i twarde lub na ilościowe i jakościowe). Produkty określają „dobra i usługi”, które powstaną w wyniku działań podjętych w ramach projektu Przykład: 50 uczestników zajęć, 5 publikacji, 1000 godzin udzielonych doradztwa, 2 wdrożone narzędzia. Logika projektowa

25 Rezultaty odzwierciedlają efekty, które powstaną w wyniku podjętych działań w ramach projektu, czyli np. w wyniku udzielenia wsparcia danej osobie/ grupie osób/ instytucji w ramach projektu Przykład: 40 osób podniesie swoje praktyczne umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych Rezultaty nie biorą się znikąd – musi być działanie (działania), które do danego rezultatu doprowadzą. Działania są po coś – z każdego wynika jakiś rezultat (lub przynajmniej ma wpływ na osiągnięcie jakiegoś rezultatu). To pokazuje związek między produktami a rezultatami. Logika projektowa

26 Rezultaty miękkie nie są gorszym gatunkiem rezultatu; projekty mają prawo kończyć się wyłącznie miękkimi rezultatami. Trzeba mieć świadomość, że nie ma jednej jasnej definicji rezultatów twardych i miękkich, nie można więc do tego podziału przywiązywać zbyt wielkiej wagi. Nie jest istotne, czy prawidłowo dzielimy rezultaty na twarde i miękkie – jest natomiast istotne, czy w ogóle umiemy wskazać rezultaty, czy wskazujemy je adekwatnie do działań i czy faktycznie prowadzą nas one do celu. [1] Suma wszystkich przychodów. Logika projektowa

27 Rezultaty jakościowe jako przeciwieństwo ilościowych też są mierzalne i policzalne, tyle że dotyczą pewnych cech, których pomiar wymaga narzędzi bardziej subtelnych niż statystyka. Możemy bez problemu przeliczyć rezultat twardy dotyczący nabycia uprawnień prowadzenia wózków widłowych (liczba zdanych egzaminów), ale już wzrost motywacji wymaga znajomości jego poziomu sprzed projektu i po projekcie, a ponadto wymaga dobrej wiedzy oceniającego. Rezultaty, tak jak cele, muszą być weryfikowalne i mierzalne, miara i skala musi być znana; musza być znane momenty pomiaru i zapewnione źródła danych.

Logika projektowa 28

Logika projektu 29 Przydatne pytania podczas formułowania Rezultatów: 1.Jakie będą rezultaty projektu? 2.Czy są one realne – czy zaproponowane działania w ich opisanym kształcie mają szansę do nich doprowadzić? 3.Czy są one adekwatne – czy prowadzą do wskazanego celu? 4.Czy skala zaplanowanych rezultatów nas satysfakcjonuje z punktu widzenia dokuczliwości problemu, specyfiki grupy i przewidywanych nakładów? 5.Czy jest szansa na trwałość tych rezultatów?

Monitorowanie Monitorowanie to coś znacznie więcej niż gromadzenie list obecności i tzw. ankiet ewaluacyjnych. To stałe śledzenie przebiegu projektu po to, by odpowiednio wcześnie zauważać pojawienie się ryzyka niepowodzenia i – w konsekwencji – odpowiednio wcześnie podjąć działania naprawcze lub korygujące. Monitorowanie służy również wypełnianiu sprawozdań, ale nie może być utożsamiane z tą czynnością: żeby przygotować dobre sprawozdanie, trzeba mieć monitoring, zaś w drugą stronę – to, że sprawozdania są wypełniane, nie oznacza, że był prowadzony monitoring. 30 Logika projektu

Logika projektowa 31 Monitoring nie zawsze wymaga skomplikowanych specyficznych narzędzi, ale wymaga opisu, systematyczności, zorganizowania: - kto, komu, w jakich terminach, w jakim formacie przekazuje jakiego typu dane? - kto te dane przetwarza w odpowiedni (jaki) format raportu) i ile ma na to czasu? - komu raport jest przekazywany? - kto, kiedy dyskutuje nad raportem i wyciąga wnioski oraz podejmuje interwencję, jeśli potrzebna?

Logika projektowa 32 ZASOBY Chcąc zrealizować projekt organizacja musi zaangażować określone zasoby. Przede wszystkim powinny one być adekwatne do planowanych działań. Zastanówcie się, jakie zasoby posiadacie, a jakie trzeba będzie zaangażować z zewnątrz, aby zrealizować przedsięwzięcie. WAŻNE- OPISANE ZASOBY MUSZĄ BYĆ ADEKWTNE DO PROPONOWANYCH DZIAŁAŃ I REZULATATÓW JAKIE CHCEMY OSIĄGNĄĆ

Logika projektowa 33 Kluczowe osoby zaangażowane w realizację projektu - osoby, które pełnić będą istotne funkcje administracyjno-organizacyjne, jak i realizować konkretne zadania merytoryczne. Jeśli na etapie składania oferty wiecie już, kto będzie odpowiedzialny za dane zadanie, należy przedstawić w skrócie, ale treściwie doświadczenie i kwalifikacje każdej z osób ze wskazaniem stanowiska, jakie dana osoba obejmie w projekcie. Nie jest konieczne podawanie imion i nazwisk. PRZYKŁAD:  koordynacja projektu – absolwent / absolwentka psychologii w Wyższej Szkole X, posiada 3-letnie doświadczenie w realizacji i rozliczaniu projektów o charakterze szkoleniowo-doradczym realizowanych przy współpracy ze szkołami. Zakres zadań: koordynacja projektu, monitorowanie terminowości realizacji poszczególnych etapów zadania, nadzór nad wydatkami, sprawozdawczość, kontakty z innymi instytucjami, w tym ze szkołami biorącymi udział w projekcie. Wolontariusze-

Logika projektowa 34 Wolontariusze-Istotnym zasobem, jaki można wnieść do projektu, jest praca wolontariuszy/-ek. W równym stopniu istotna (i uwzględniona w ocenie) jest praca społeczna członków / członkiń organizacji. 1. Wolontariusz/-ka może pełnić w projekcie funkcje zarówno pomocnicze. 2. Być w projekcie specjalistą/-tką, czy ekspertem/-tką. 3. Pełnić zadania administracyjne takie, jak koordynacja projektu, czy prowadzenie księgowości. Pracę wolontariuszy/-ek - zatrudnionych do zadań pomocniczych, czy administracyjno – koordynacyjnych należy wycenić na 30 zł za godzinę, natomiast pracę osób zatrudnionych na stanowiskach specjalistycznych czy eksperckich na 100 zł za godzinę.

Logika projektowa 35 Zaplecze Każdy projekt realizowany jest w jakiejś przestrzeni, ale nie każde zadanie w takim samym stopniu wymaga prowadzenia biura projektowego. Przemyślcie, jakie zaplecze lokalowe i w jakim wymiarze jest potrzebne w Waszym projekcie, aby nie ryzykować utraty punktów za nieproporcjonalnie duże koszty administracyjne. Specyfika projektu warunkuje też rodzaj i ilość wyposażenia niezbędnego do zrealizowania zaplanowanego przedsięwzięcia. WAŻNE- Musi być adekwatne do SKALI działań i rezultatów!

Logika projektowa 36 Budżet i planowanie wydatków Przed przystąpieniem do wypełnienia kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w generatorze należy dobrze przemyśleć i zaplanować budżet (część IV w ofercie). Szczegółowy budżet zadania jest najważniejszą ale zarazem najtrudniejszą czynnością podczas opracowywania projektu. Stanowi uszczegółowienie planowanych działań i pokazuje, jak wyobrażamy sobie ich realizację. Dobre zaplanowanie budżetu nie tylko ułatwi wypełnienie oferty, ale będzie bardzo istotne w trakcie realizacji zadania.

Logika projektowa 37 Budżet i planowanie wydatków Koszty kwalifikowalne muszą spełniać następujące warunki: - są niezbędne dla realizacji projektu, - są racjonalne i efektywne, - zostały faktycznie poniesione w okresie realizacji projektu4, - zostały udokumentowane, - zostały przewidziane w budżecie projektu, -są zgodne ze szczegółowymi wytycznymi określonymi w Regulaminie FIO, -są zgodne z odrębnymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego. KOSZTY NIEKWALIFIKOWALNE WYMIENIONE SĄ W REGULAMINIE

Logika projektowa 38 Budżet i planowanie wydatków WAŻNE KOSZTY POWINNY BYĆ RACJONALNE, RYNKOWE WYNIKAĆ Z OPISU DZIAŁAŃ

Logika projektowa 39 KILKA PORAD: 1.NIE ZAPOMINAJMY O POLACH W OFERCIE- OFERENCI CZĘSTO POMIJAJĄ - ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ. 2.Uwzględnijmy EMPOWERMENT - Zarówno beneficjenci, jak i członkowie społeczności powinni mieć możliwość współdecydowania o losach projektu oraz o jego realizacji.

Logika projektowa Korzystajmy z podpowiedzi w generatorze

Logika projektowa PRZECZYTAJMY KARTĘ OCENY !

FIO 2017 – Karta oceny

Logika projektowa Korzystajmy z podpowiedzi w generatorze

Logika projektowa Korzystajmy ze strony pożytek.gov.pl

Logika projektowa Korzystajmy z opracowania: JAK PRZYGOTOWAĆ PROJEKT W RAMACH KONKURSU FIO PRZEWODNIK DLA ORGANIZACJI Dostępny na:

Dziękuję za uwagę Piotr Marzęda 46