ETAP II. OPRACOWANIE PROGRAMU REWITALIZACJI ETAP III. USTALENIE ZASAD POWOŁANIA I FUNKCJONOWANIA ZESPOŁU DS. REALIZACJI PROGRAMU REWITALIZACJI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat I DIAGNOZA GMINY ORAZ WYNIKI BADAŃ GÓRA,
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Wsparcie na rzecz podniesienia.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI dla Gminy Kornowac
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
„Nie wystarczy mieć cel – 
Konsultacje społeczne
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu „Źródła informacji o Funduszach Europejskich” Toruń, r.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Warsztat konsultacyjny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Gniezna na lata realizowany w terminie od r. przy współfinansowaniu ze środków Unii.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami na wsparcie zakładania działalności gospodarczej i rozwój zawodowy Toruń,
w powiatach malborskim i sztumskim”
Szkoła Promująca Zdrowie
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
lokalny PROGRAM REWITALIZACJI GMINY TYCZYN NA LATA
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu „Źródła informacji o Funduszach Europejskich” Toruń, r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Sprawozdanie z postępu realizacji Programu Rewitalizacji Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata
Zapis prezentacji:

ETAP II. OPRACOWANIE PROGRAMU REWITALIZACJI ETAP III. USTALENIE ZASAD POWOŁANIA I FUNKCJONOWANIA ZESPOŁU DS. REALIZACJI PROGRAMU REWITALIZACJI

Program Rewitalizacji Gminy Aleksandrów Kujawski do roku 2025 jest opracowywany zgodnie z wytycznymi dla województwa kujawsko- pomorskiego, które zostały zawarte w następujących dokumentach:  "Zasady programowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych w celu ubiegania się o środki finansowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata " z dnia 27 stycznia 2016 roku.  „Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata ” Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 roku. 2

Kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji. Rewitalizacja 3

Stan spowodowany koncentracją negatywnych zjawisk społecznych(w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym) współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co najmniej jednej z następujących sfer: gospodarczej, środowiskowej, przestrzenno- funkcjonalnej, technicznej. Stan kryzysowy 4

Wieloletni program działań w sferze społecznej oraz gospodarczej lub przestrzenno-funkcjonalnej lub technicznej lub środowiskowej, zmierzający do wyprowadzenia obszarów rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju. Program rewitalizacji 5

Teren, na którym zdiagnozowano stan kryzysowy, który może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic, pod warunkiem stwierdzenia stanu kryzysowego na każdym z nich. Obszar zdegradowany Całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk. Obszar rewitalizacji również może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic. ≤ 20% powierzchni gminy ≤ 30% ludności gminy Obszar rewitalizacji 6

KompleksowośćKoncentracja KomplementarnośćPartycypacja Zasady programowania rewitalizacji 7

Najważniejszy w rewitalizacji jest aspekt społeczny, dlatego trzeba przede wszystkim zaplanować działania ukierunkowane na zmniejszenie lub likwidację negatywnych zjawisk społecznych, występujących na danym obszarze, (tzw. działania „miękkie” finansowane ze środków EFS). Jednak jeśli dla osiągnięcia założonych efektów społecznych rewitalizacji niezbędne okaże się zrealizowanie także projektów infrastrukturalnych „twardych”, finansowanych ze środków EFRR, to muszą one mieć wyłącznie charakter uzupełniający wobec działań „miękkich”. 8

Zakładany efekt działań rewitalizacyjnych Działania infrastrukturalne z EFRR Projekt „twardy” Działania „miękkie” z EFS Projekt nr 1Projekt nr 2 Przykładowy schemat działań rewitalizacyjnych nr 1 9

Zakładany efekt działań rewitalizacyjnych Działania „miękkie” z EFS Projekt Działania infrastrukturalne z EFRR Projekt „twardy” Przykładowy schemat działań rewitalizacyjnych nr 2 10

- Wysokie bezrobocie.- Starzenie się społeczeństwa. - Brak samowystarczalności ekonomicznej mieszkańców. - Zagrożenie przestępczością.- Słaba aktywność gospodarcza mieszkańców. 11

- Nierównomierny rozwój i aktywność obywatelska. - Duże uzależnienie gospodarcze od rolnictwa. - Brak rozwiniętej infrastruktury w zakresie kanalizacji. - Brak infrastruktury pomocowej (np. dziennych domów pobytu) 12

- Korzystne warunki do wypoczynku i rozwoju agroturystyki. - Dobry stan środowiska naturalnego.- Atrakcyjne zasoby przyrodnicze i kulturowe.- Rozwinięta sieć komunikacyjna. - Bliskość dużych ośrodków miejskich (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek). - Posiadanie terenów inwestycyjnych. 13

- Dobrze rozwinięta baza edukacyjna. - Potencjał ludzki. 14

Diagnozę sytuacji poszczególnych jednostek przeprowadzono w oparciu o listę wskaźników stanu kryzysowego dla terenów wiejskich, która stanowi załącznik nr 3 „Zasad programowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych w celu ubiegania się o środki finansowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata ” tj. 15

Udział ludności w wieku poprodukcyjnym w ludności ogółem w miejscowości (I); Udział bezrobotnych w ludności w wieku produkcyjnym na danym obszarze (II); Udział gospodarstw domowych – stałych beneficjentów środowiskowej pomocy społecznej w liczbie gospodarstw domowych ogółem (III); Miejscowość należy do rejonu obsługi szkoły podstawowej lub gimnazjum o niskim poziomie kształcenia (IV); Analizowane wskaźniki 16 Zgodnie z wytycznymi do obszaru zdegradowanego zostały włączone miejscowości, w których zidentyfikowano co najmniej dwa problemy społeczne mierzone ww. wskaźnikami. Kolejnym kryterium, które miało również decydujący wpływ na kwalifikację danego obszaru było występowanie przestrzeni zdegradowanych lub zdiagnozowanego stanu kryzysowego.

17 Tabela nr 1. Analiza wybranych wskaźników dla obszaru wiejskiego cz. I WyróżnienieBiałe BłotaOtłoczynekChrusty Stare Rożno GoszczewoGrabieŁazieniec Nowy Ciechocinek KuczekWygoda Średnia dla Gminy I 11,9014,2918,4225,0024,0612,6216,1513,4317,3911,48 16,72 II 23,9128,5717,3912,5013,643,1810,889,5719,4018,42 12,84 III 37,0066,6771,4372,2273,3368,2945,9047,1453,1341,67 54,76 IV NIE TAKNIETAK NIE X

18 Wyróżnienie OdolionOpoczkiOpokiOstrowąsOśno Ośno Drugie OtłoczynPlebankaPoczałkowoPinino Średnia dla Gminy I 12,6716,2717,4217,3615,9818,5519,4917,5316,959,38 16,72 II 11,494,5512,8411,4213,707,5611,2014,6917,9127,78 12,84 III 43,3354,2956,1460,9256,1261,7077,1168,8958,3340,00 54,76 IV NIETAK NIE X

19 Wyróżnienie Poczałkowo Kolonia PodgajPrzybranowoPrzybranówek Rożno- Parcele Rudunki Nowa Wieś Stara Wieś Słomkowo Słońsk Dolny Średnia dla Gminy I 20,2019,5218,7121,4811,5312,8414,9114,2916,7722,79 16,72 II 25,4917,2412,5717,2810,4611,068,9620,5118,0911,11 12,84 III 58,3358,0080,5873,3333,7438,4636,3646,1656,9266,20 54,76 IV NIETAK NIE X

20 Wyróżnienie SłużewoBroniszewo Służewo Pole StawkiKonradowoZgodaWilkostowoWołuszewoWólkaZduny Średnia dla Gminy I 20,2015,7110,5813,2612,5815,7419,0723,0218,5623,48 16,72 II 16,0310,8123,8113,3215,9117,0011,639,6711,5027,94 12,84 III 68,2540,5434,7838,9838,2461,1167,4465,2655,5688,00 54,76 IV TAKNIE TAKNIETAK X

Dla gminy Aleksandrów Kujawski obszar zdegradowany wyznaczono w oparciu o analizę wskaźnikową poszczególnych miejscowości. Zgodnie z wytycznymi do obszaru zdegradowanego zostały włączone miejscowości, w których jednocześnie spełnione zostały następujące kryteria: - zidentyfikowano co najmniej 2 problemy społeczne; - stwierdzono występowanie przestrzeni zdegradowanych lub zdiagnozowano stan kryzysowy (negatywne zjawiska ze sfery gospodarczej, środowiskowej, przestrzenno-funkcjonalnej lub technicznej). 21

22 Obszar zdegradowany gminy Opoczki Zduny Goszczewo Chrusty Służewo Plebanka Ośno Słomkowo Wołuszewo Słońsk Dolny

W oparciu o wcześniej wymienione zestawy kryteriów dla terenów wiejskich za obszar przeznaczony do działań rewitalizacyjnych uznano następujące miejscowości: Służewo, Zduny, Plebanka, Słońsk Dolny,Wołuszewo. Są to obszary o szczególnie dużym natężeniu negatywnych zjawisk społecznych. Ponadto potencjał tych obszarów oraz istniejące zasoby można z pozytywnym skutkiem wykorzystać także dla całej gminy w działaniach rewitalizacyjnych. 23

24 Obszar rewitalizacji gminy Zduny Służewo Plebanka Wołuszewo Słońsk Dolny

Rewitalizacja zabytkowego parku; Utworzenie w zabytkowym parku ścieżki dydaktycznej; Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w tym sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych oraz organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży; Doposażenie biblioteki w Służewie w sprzęt multimedialny w celu zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej; Organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność z Gminy Aleksandrów Kujawski; Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne skierowane do organizacji społecznych. Służewo Rewitalizacja zabytkowego parku; Utworzenie w zabytkowym parku ścieżki dydaktycznej; Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w tym sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych oraz organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność z Gminy Aleksandrów Kujawski; Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne skierowane do organizacji społecznych. Zduny 25

26 Organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność z Gminy Aleksandrów Kujawski; Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne skierowane do organizacji społecznych. Plebanka Adaptacja istniejącego obiektu na utworzenie Klubu Seniora w Wołuszewie; Klub seniora w Wołuszewie; Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w tym sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych oraz organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży; Organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność z Gminy Aleksandrów Kujawski; Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne skierowane do organizacji społecznych. Wołuszewo

27 Słońsk Dolny Wołusz Organizacja przedsięwzięć integrujących i aktywizujących lokalną społeczność z Gminy Aleksandrów Kujawski; Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne skierowane do organizacji społecznych; Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w tym sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych oraz organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

W ramach PR dla gminy Aleksandrów Kujawski zaplanowano przedsięwzięcia społeczne („miękkie”), które będą ukierunkowane na zmniejszenie oraz zniwelowanie problemów społecznych. Ich głównym celem będzie rozwój dzieci i młodzieży oraz integracja i aktywizacja społeczno – zawodowa mieszkańców. Cały obszar rewitalizacji na terenie gminy Aleksandrów Kujawski 28

 Partycypacja społeczna była realizowana na trzech głównych płaszczyznach tematycznych: 29

30 Wójt 2 reprezentantów Wójta Gminy Aleksandrów Kujawski 2 reprezentantów organizacji społecznych 1 reprezentant lokalnych przedsiębiorców 1 reprezentant mieszkańców

31 Wybór kandydatów na członków Zespołu ds. realizacji programu rewitalizacji zostanie poprzedzony zbieraniem kandydatur przez minimum 14 dni. Ogłoszenie dotyczące naboru zostanie zamieszczone na stronie internetowej Gminy Aleksandrów Kujawski oraz stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy. Wybór nastąpi w z góry określonym terminie w miejscu do tego przeznaczonym, a kandydaci zostaną wybrani zwykłą większością głosów na spotkaniu elekcyjnym.

32 Monitoring stały; Koordynowanie wszelkich prac wdrożeniowych; Współpraca z beneficjentami PR; Aktualizacja PR; Udział w spotkaniach partycypacyjnych z beneficjentami PR. Kompetencje i zadania

33

34 Wójta, -min. 2/3członków ZRPR, -min. 250 przedstawicieli grup interesariuszy z OR. W przypadku konieczności aktualizacji PR w uzasadnionych przypadkach, w tym na bazie wyników monitoringu PR może być zaktualizowany na wniosek :

35 Pytania: 1.Jakie grupy powinny reprezentować osoby wchodzące w skład Zespołu ds. Realizacji Programu Rewitalizacji ? 2.Ile osób powinien liczyć Zespół ds. Realizacji Programu Rewitalizacji ? 3.Ile lat powinna trwać kadencja Zespołu ds. Realizacji Programu Rewitalizacji ? 4.Jakie kompetencje i obowiązki powinni mieć członkowie zespołu ds. Realizacji Programu Rewitalizacji ?