Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Advertisements

Psychologia Zarządzania
Budżetowanie kapitałów
Struktura problemu decyzyjnego
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
Liniowość - kryterium Kryterium Znane jako zasada superpozycji
PODSUMOWANIE.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Czym jest zarządzanie operacyjne
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Dynamika punktu materialnego
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Układy sekwencyjne pojęcia podstawowe.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zadawanie pytań.
A. Jędryczkowski – 2007 r.. Algorytmem nazwiemy ścisły przepis postępowania, którego wykonanie gwarantuje otrzymanie danych wynikowych z dostarczonych.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Zarządzanie w pielęgniarstwie
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Politechniki Poznańskiej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Cele kształcenia.
Heurystyki Wersja studencka.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
opracowała: Anna Mikuć
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Gromadzenie informacji
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Podstawy automatyki I Wykład 1b /2016
Mapa STL – C++. Problem polega na tym, że najczęściej chcielibyśmy przechowywać w zbiorze elementy jakiegoś bardziej złożonego typu, których on nie będzie.
Zarządzanie projektami
Pojęcia podstawowe c.d. Rachunek podziałów Elementy teorii grafów
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Systemy neuronowo – rozmyte
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Modele zarządzania ryzykiem w ujęciu jakości projektu
Uogólnione funkcje języka:
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Zapis prezentacji:

Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące składniki: dane początkowe reguły przekształcania warunki ograniczające charakterystyki celu /zob.Nosal,1993, s. 56/

W zadaniach dysponujemy pełną kontrolą umysłową w zakresie 4- ech składników struktury. Składniki te potrafimy ocenić pod względem: złożoności, niejasności, niepewności, zmienności.

Osoba rozwiązująca zadania posiada kompletne dane początkowe wie, jakimi regułami ma się posłużyć i które dane początkowe wykorzystać, aby osiągnąć cel w ramach istniejących ograniczeń.

Problem występuje wtedy, gdy przynajmniej jeden spośród stałych składników struktury sytuacji poznawczej nie jest jednoznacznie określony pod względem swej: złożoności, niejasności, niepewności i dynamiki. Wszystkie sytuacje niedookreślone (ill– defined) tworzą obszerny zbiór, zawierający różnorodne problemy.

W psychologicznym sensie pojęcie sytuacji obejmuje interakcję: umysłu otoczenia tj dwie ściśle związane ze sobą sfery zjawisk: myślenie pojęciowe zmierzające do kategoryzacji oddziaływań otoczenia, sformułowania celu działania i odpowiedzi (reakcji), bodźce, sygnały i struktury informacyjne zawarte w oddziaływaniach otoczenia (zob. model Uchnasta). /Nosal, 1993, s. 60/

Z. Uchnast, 1995, s. 135 Z. Uchnast 1995, s.135 Model Z. Uchnasta (1995, s. 135.) dotyczący koncepcji Gibsona

Termin sytuacja odnosi się do uporządkowanego ciągu par: oddziaływania środowiska (otoczenia) programy zachowania (działania) człowieka. Ciąg ten jest reprezentowany w naszym umyśle jako wiedza o rzeczywistości i o naszych w niej czynnościach. /Nosal, s. 62/; zob. wykres (por. Stróżewski, 1983; poprawka – M. Z.)

MYŚLENIE POJĘCIOWE PROGRAMY DZIAŁANIA SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW PRZEDMIOTY, ZDARZENIA STRUKTURY INFORMACYJNE (ZNACZENIOWE, SYMBOLICZNE) SYTUACJA POZNAWCZA

Kryterium podziału sytuacji problemowych według częstości występowania struktur: otoczenia (środowiska), programów działania (sposoby osiągania celów).

O1O2O3 P1 S1 S2 S3 P2 S4 S5 S6 P3 S7 S8 S9 Cz. Nosal(1979) Podstawowe typy sytuacji poznawczych człowieka:

S1 (O1, P1) – sytuacje typowe, o cechach monotonii, gdy człowiek jest nastawiony na realizację jakiegoś najczęstszego programu (celu) w znanym sobie dobrze otoczeniu (warunkach) Przetwarzanie informacji w sytuacji S1 podporządkowane jest wzorcowi: ”To jest typowe zadanie X, które wymaga zastosowania algorytmu Y”. /zob. Nosal, 1993,s /.

W sytuacjach S3 i S7 występują kombinacje warunków, rodzące dwa rodzaje rozbieżności i wynikające z tego problemy. S3 (O3, P1) : nastawienie na realizację typowego programu (celu) w otoczeniu maksymalnie nietypowym. Aby działać skutecznie w sytuacji S3, uznając ważność celu, zmierzamy do jej przekształcenia w zadanie.

S7 (O1, P3); kombinacja warunków przeciwna do sytuacji S3– czyli jest to sytuacja człowieka, który w typowym środowisku zamierza przystąpić do realizacji nietypowego celu. Najbardziej prawdopodobna jest zmiana środowiska („Zmień środowisko”) lub zastosowanie zasady „zrób to sam” (działalność innowacyjna).

Metody stosowane w rozwiązywaniu sytuacji S3 i S7 nie mają ścisłych algorytmów. Sytuacje takie można rozwiązać, stosując różnego rodzaju heurystyki. S9 (3, P3); ma najbardziej złożony charakter– kombinacja nietypowych struktur otoczenia (O3) z nietypowymi programami działania (P3). Przyjmuje postać superproblemu. Nie ma w nich możliwości bezpośredniego uzyskania celu. Wymagają wiedzy i rozwiniętego myślenia opartego na heurystykach i strategiach.

O1O2O3 P1 S1 zadanie S2 S3 problem P2 S4 S5 S6 P3 S7 problem S8 S9 superproblem

„Przedstawiony opis głównych typów sytuacji z pewnością nie jest wyczerpujący, uświadamia on jednak główne obiektywne przyczyny różnorodnych trudności poznawczych doświadczanych przez człowieka„ (Nosal, 1993)