Dziewczynki i chłopcy w przedszkolu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
Małgorzata Taraszkiewicz Grupa Edukacyjna 21
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
AKCJA BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK w Przedszkolu nr 2 im. M
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Duże dzieci – wielkie sprawy
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
„Mamo, tato mówię po angielsku”
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Zadawanie pytań.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
W zdrowym ciele zdrowy duch
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
RODZINA.
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Ważne informacje Siedlce, 4 marca 2014 r.. Spotkania z rodzicami dzieci sześcioletnich: każdy dyrektor przedszkola (szkoły podstawowej) zobowiązany jest.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowywać to kochać i wymagać
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
środowisko wychowawcze
Innowacja pedagogiczna
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Przedszkola Miejskiego nr 4
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Wychowanie do życia w rodzinie
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Dziewczynki i chłopcy w przedszkolu ZEP, wykład 2, 18.12.2010

Socjalizacja do ról płciowych dzieci uczą się swoich ról przez obserwację i naśladownictwo dziecko bierne, nie kształtuje rzeczywistości, ale ją przyjmuje; osoba socjalizująca aktywna myślenie w kategoriach przyczynowo-skutkowych oparcie na potocznych wyobrażeniach dziecka i dorosłego problemy z takim podejściem (niejednoznaczność przekazów, opór dzieci)

Socjalizacja do ról płciowych argumenty biologiczne (genitalia, chromosomy, hormony) reprodukcja problemy z argumentami biologicznymi

Socjalizacja do ról płciowych Płaszczyzna edukacyjna: nauczyć dzieci funkcjonowania w sposób nieseksistowski (socjalizacja na nowo) - dobre wzory, program nauczania podejście mało skuteczne

Podejście dyskursywno-konstruktywistyczne kobiecość i męskość jako wytwory interakcji; konstruowane w kontekście określonych dyskursów płci oraz jednocześnie element struktury społecznej kobiecość i męskość - kategorie relacyjne struktury społeczne mogą być zmieniane, ale też stanowią ograniczenie (jak dyskurs) dzieci konstruują płeć, a nie ją przyswajają

Podejście dyskursywno-konstruktywistyczne sytuowanie się jako dziewczynka lub chłopiec fizyczne/cielesne wymiary tego procesu społeczny przymus bycia dziewczynką lub chłopcem w odpowiedni sposób oraz emocjonalne zaagażowanie w ten proces konsekwencje dla edukacji: nie wystarczy usunąć formalne bariery uniemożliwiające edukację równościową

Odrębne kultury dziewczynek i chłopców Lois Gould: W szkole było jeszcze więcej zasad dla chłopców i dziewczynek, ale nie było żadnych zasad dla Dzieci X. Nauczyciele będą kazali stawać w jednym szeregu chłopcom, a w drugim dziewczynkom. Będą gry dla chłopców i gry dla dziewczynek oraz sekrety chłopców i sekrety dziewczynek. W szkolnej bibliotece będzie lista zalecanych książek dla dziewczynek i osobna lista dla chłopców. I będzie nawet toaleta z napisem CHŁOPCY na drzwiach i druga z napisem DZIEWCZYNKI. Po krótkim czasie chłopcy i dziewczynki już prawie nie będą ze sobą rozmawiać.

Odrębne kultury dziewczynek i chłopców Barrie Thorne: tendencja do postrzegania dziewczynek i chłopców jako należących do odmiennych kultur grupy jednopłciowe o odmiennej strukturze odmienne zajęcia piętnowanie osób przekraczających granice przykład: podręczniki

Odrębne kultury dziewczynek i chłopców Thorne: problem z takim podejściem koncentracja na różnicy i separacji, pomijanie podobieństw i współdziałania płeć jako kategoria różnicująca czasem bardziej, czasem mniej “podgrzewanie” lub “chłodzenie” płci praca na granicach (“borderwork”)

Różnicowanie jako norma i kontekst działania Różnicowanie w przedszkolu podziały instytucjonalne (toalety) codzienne praktyki (prezenty, identyfikatory, płeć jako kategoria porządkująca) podziały → rywalizacja (motywowanie - konflikty, poczucie żalu, niesprawiedliwości) grupy mieszane, tworzenie warunków do współpracy dziewczynek i chłopców jako narzędzie do radzenia sobie z konfliktami

Definiowanie znaczenia kategorii płci wykluczanie lub marginalizowanie dziewczynek (czas, uwaga, rodzaj interakcji, dobór zajęć) przekazywanie stereotypowych wyobrażeń dotyczących płci Foucault: reżimy prawdy - normalizacja

Pani: “Gajowy, inaczej leśniczy. Czy kobiety mogą być gajowymi Pani: “Gajowy, inaczej leśniczy. Czy kobiety mogą być gajowymi?” Dzieci: „Nieeee”. Pani: „Raczej nie. To jest taki typowo męski zawód. Gajowi pilnują porządku w lesie, dbają o to, żeby zwierzęta nie wpadły w potrzask, żeby nie były głodne, uganiają się za kłusownikami. No a kobieta czułaby się zagrożona”. Na następnym rysunku jest rybak. Pani: „Jest to męski zawód”. Dzieci wołają: „Męski, męski”. Pani: „Typowo męski, bo to też ciężka praca, trzeba wypływać na morze”; ktoś mówi: „Rzucać sieci”; Pani: „Jakby tak mamy wypływały w morze, na przykład na statkach takich długo żeglujących, to kto by się dziećmi opiekował?” Jakiś chłopiec odpowiada: „Tato”, inny: „Ojciec”. Pani: „No, nie wszyscy ojcowie potrafią się tak dobrze zajmować dziećmi. Nie mieliby czasu. Nie mogliby. A kobiety nie miałyby czasu jakby pływały po morzu”. Kacper: „A kobiety mogłyby rodzić na statku”. Pani: „O, nie miałyby potem warunków do wychowywania tych dzieci”.

Co mogą robić nauczycielki? przekraczanie granic płci piętnowane przez inne dzieci - wspieranie dzieci przekraczających granice unikanie rozwiązań wzmacniających podziały ze względu na płeć aktywne reagowanie na dyskryminację i przemoc ze względu na płeć przemoc fizyczna - reagowanie problem z edukacją opartą na swobodnym wyborze

Co mogą zrobić nauczycielki? Prawdziwej wolności dla dzieci nie uzyskamy poprzez zwyczajne usunięcie ograniczeń. Dzieci muszą mieć dostęp do alternatywnego dyskursu dotyczącego płci, który da im język i spostrzeżenia, umożliwiające im zastanowienie się nad tym, dlaczego myślą w taki sposób, w jaki myślą, zachowują się tak, jak się zachowują, i reagują w określony sposób – dostrzeżenie wplecionego w to porządku płci i relacji władzy. (M. Clark, 1989)

Wspieranie dzieci w wychodzeniu poza granice płci przyglądanie się praktykom przedszkolnym z perspektywy płci wiedza i świadomość nauczycielek kwestionowanie zastanej wiedzy dotyczącej dzieci i ich edukacji dyskusje z innymi refleksja wybór alternatywnych rozwiązań

Wspieranie dzieci w wychodzeniu poza granice płci strategie zorientowane na równość płci (poza modelowanie i zachęcanie) kwestionowanie relacji władzy opartej na płci wykorzystywanie pozycji osoby dorosłej dla wspierania dziewczynek przeciwstawianie się seksizmowi wśród dzieci wzbogacanie repertuaru zachowań związanych z płcią wśród dzieci interwencja w zabawy dzieci (alternatywne historie)

Wspieranie dzieci w wychodzeniu poza granice płci Strategie zorientowane na równość płci - cd zrozumieć dlaczego dzieci wybierają tradycyjne zachowania płciowe i jakie ryzyko wiąże się z zachowaniami niestereotypowymi pomóc dzieciom zrozumieć, jak płeć wpływa na ich postępowanie, pragnienia, sposób rozumienia i jakie to ma konsekwencje - sprawiedliwe czy nie?

Sugestie dzieci MacNaughton, badanie w Australii ważne poczucie bezpieczeństwa wsparcie ze strony nauczycieli znajomość strategii przeciwdziałania atakom (ze strony chłopców) jasne, wyrażone wprost zasady