Jak pomóc dziecku w okresie adaptacji w klasie I ? Magdalena Czub Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie Uczelnie dla szkół.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Ucz i ucz się z TIK!.
„Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” Księga.
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Sylabusy.
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Szkoła Promująca Zdrowie
ZAWODNIK, INSTRUKTOR, BIZNESMEN – JAK ODNALEŹĆ SIĘ W NARCIARSKIEJ PASJI.
TRZECIE spotkanie Zespołu
6-LATEK W SZKOLE.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Zaangażowanie społeczne
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Aktywny RODZIC.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Negocjacje - Cień przyszłości

Zapis prezentacji:

Jak pomóc dziecku w okresie adaptacji w klasie I ? Magdalena Czub Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie Uczelnie dla szkół

2 Adaptacja w szkole Adaptacja do szkoły NauczycielDzieckoRodzic Rozpoznanie potrzeb Profilaktyka i pomoc Indywidualne potrzeby Mocne i słabe strony Wsparcie OD rodzica Wsparcie DLA rodzica

3 Adaptacja w szkole to:  chęć do kontaktów z ludźmi  chęć do współpracy  chęć do nauki  dążenie do celu  zgoda na wykonanie zadania, nawet „ jak mi się nie chce ”  poczucie satysfakcji z wykonania zadania Jestem sobą Jestem u siebie Chcę tu być Chcę to robić

4  „bezpieczna baza”  „bezpieczna przystań”  model Znaczenie nauczyciela Dzieci, które doświadczają bliskich, pełnych uwagi i wsparcia relacji z nauczycielami oraz mają przekonanie, że nauczyciel troszczy się o nie, mają:  wyższy poziom kompetencji społecznych  mniej problemów z zachowaniem  wyższy poziom motywacji do nauki  wyższy poziom zaangażowania Pianta i in., 1995; Wentzel, 1997; Hughes i in., 2008

5 1.rozpoznanie indywidualnych potrzeb oraz mocnych i słabych stron dzieci w klasie  udział dzieci  rozmowa, obserwacja, testowanie oddziaływań – notatki  udział rodziców  indywidualny kontakt, informacje „od ekspertów” 2.wspieranie normatywnej adaptacji 3.wspieranie w sytuacji trudności w adaptacji Rola nauczyciela

6  troska o dziecko  sojusznik  wiedza o dziecku  ekspert  przekonania nt. dziecka  osiągnięcia dziecka  pierwsze spotkanie  pierwsze wrażenie („sojusz”, dzielenie się wiedzą)  pisemne informacje o dziecku  ew. rozmowa indywidualna  codzienne rozmowy Rola rodziców

7 Wiedza rodziców Początkowe, pisemne informacje od rodziców:  jak dziecko reaguje na nowe sytuacje i osoby?  jak dziecko reaguje, kiedy mu się coś nie udaje?  co najskuteczniej uspokaja dziecko?  jak dziecko wyraża swoje potrzeby / uczucia?  jak dziecko reaguje na reguły / zakazy?  w jaki sposób najlepiej wyegzekwować wykonanie polecenia od dziecka?  czy dziecko łatwo nawiązuje kontakty?  czym się interesuje? co lubi robić? kiedy się skupia?  jakich trudności w szkole rodzic się obawia? Obszary wiedzy o dziecku  regulacja emocji  podporządko- wanie się zasadom  kontakty z dorosłymi i rówieśnikami  stosunek do uczenia się

8 Analiza informacji z obserwacji i od rodzica  indywidualna „karta dziecka” Analiza informacji z obserwacji i od rodzica  indywidualna „karta dziecka” Mocne strony Słabe strony Co robić? Na co zwrócić uwagę? DZIECKO  chętne do pomocy  domaga się uwagi  często nawiązywać kontakt wzrokowy  mówić do niego  powierzać proste zadania RODZINA  chętna do współpracy  boi się, że dziecko sobie nie poradzi  częste rozmowy indywidualne  mówienie o sukcesach dziecka  pokazywanie postępów ŚRODOWISKO  brak „zaplecza”  ustalić z rodzicem pobyt dziecka w świetlicy

Bazowe zaufanie do innych ludzi, świata i siebie Autonomia, samostanowienie Inicjatywa, poczucie kompetencji Produktywność Wspieranie normatywnej adaptacji - 1

10 1.Wspieranie zaufania  indywidualny kontakt  odwoływanie się do specyficznych, pozytywnych cech dziecka  opisywanie uczuć dziecka i uczuć swoich w kontakcie z nim 2.Wspieranie autonomii  dawanie wyboru („zawsze” i „ograniczony”) np.: wspólne ustalanie programu zajęć „na dziś”; wspólne decydowanie o rodzaju aktywności; pytanie o sposób wykonania zadania  przyjmowanie poglądów i uczuć dziecka  akceptacja tego, co dziecko mówi i wyraża (co czuje, co myśli) nie równa się postępowaniu zgodnie z tym, ale wyraża szacunek dla jego autonomii Wspieranie normatywnej adaptacji - 2

11 3.Wspieranie inicjatywy  np. każdego dnia kilkoro dzieci z klasy ma możliwość zaproponowania jakiejś aktywności, sposobu wykonania zadania, sposobu spędzenia czasu zabawy, przerwy, zajęć w świetlicy … 4.Wspieranie poczucia kompetencji  zwracanie uwagi na wysiłek dziecka  wypowiadanie pochwał dotyczących konkretnych działań  podsumowywanie dnia zwróceniem uwagi na to, co nowego dzieci już umieją, potrafią  Jestem przedmiotem działań dorosłych  bezradność  Jestem podmiotem, decyduję o sobie  poczucie wpływu Wspieranie normatywnej adaptacji - 3

12 TRUDNA ADAPTACJA  trudności w adaptacji czy niegrzeczne dziecko?  trudna dla kogo?  nauczyciela  innych dzieci  rodziców  DZIECKA ? ? ?  czy dziecko chce być trudne? czy chce mieć trudności? TRUDNE ZACHOWANIE Dwie możliwe przyczyny:  dziecko NIE WIE, jak się zachować  dziecko chce ZWRÓCIĆ na siebie UWAGĘ Wspieranie w trudnej adaptacji - 1

13 Jak przekonać dziecko, że nie jest ignorowane?  opis jego zachowania  odzwierciedlanie, powtarzanie, parafrazowanie  konkretne pochwały  ignorowanie zachowań nieprawidłowych i natychmiastowe zwrócenie uwagi na zachowanie pożądane  skuteczne wydawanie poleceń podejdź do dziecka zdobądź jego uwagę (dotknij je, nawiąż kontakt wzrokowy, zwróć się po imieniu) sformułuj proste, dotyczące jednej sprawy, polecenie poproś dziecko, by powtórzyło polecenie dopilnuj jego wykonania Wspieranie trudnej adaptacji - 2

14 Wspieranie trudnej adaptacji - 3 Jak postępować z dzieckiem trudno adaptującym się?  posadzić w pierwszej ławce i często zwracać pozytywną uwagę na to, co robi  chwalić za nawet niewielkie osiągnięcia  powierzać wiele i to łatwych zadań i za każdym razem doceniać jego wysiłek  w ten sposób dziecko łatwiej przystosuje się do reguł panujących w szkole i będzie bardziej zmotywowane do podporządkowania się nim  wyjaśniać polecenia i powód, dla którego trzeba je wykonać, ale nie wchodzić w dyskusje  monitoring podczas przerw i zabaw, aby ograniczyć sytuacje prowadzące do zachowań agresywnych lub powierzać „specjalne” zadania na przerwy  powierzać zadania, w których dziecko może się wykazać kompetencjami i otrzymać pochwałę - adekwatną do włożonego wysiłku

15 Poradnik wiedzy o dziecku i nastolatku:  Gdy dzieci nie wiedzą, jak umyć ręce  uczymy je.  Gdy dzieci nie znają alfabetu  uczymy je.  Gdy dzieci nie potrafią przejść przez ulicę  uczymy je.  Gdy dzieci nie potrafią się zachować  uczymy je?... karzemy je? Zamiast podsumowania …