Zarządzanie jakością kształcenia
Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje mogą dotyczyć zarówno pracy zawodowej, jak i tematów prywatnych
Cele Poznanie sposobu projektowania procesów uczenia się i zarządzani nimi. Uświadomienie dyrektorom zadań wynikających z organizacji procesów uczenia się i zarządzania nimi. Pokazanie roli kultury organizacyjnej w projektowaniu i realizacji procesów uczenia się. Przekazanie wiedzy niezbędnej do budowania kultury organizacyjnej szkoły jako organizacji uczącej się. Określenie roli dyrektora w procesie wprowadzania zmian. Wywołanie refleksji nad istotnymi elementami procesu uczenia się. Zapoznanie ze strategiami efektywnego uczenia się i nauczania. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego przyglądania się własnej pracy. Projektowanie organizacji uczącej się.
Proces uczenia się Proces- świadomy, zaprojektowany zbiór czynności, przekształcający potrzeby w pożądane rezultaty. Tworzenie warunków organizacyjnych- środowiska uczenia się tak, aby uczniowie, nauczyciele, rodzice uzyskiwali pożądaną wiedzę, umiejętności, postawy i poddawanie ich ewaluacji oraz refleksji mającej prowadzić do doskonalenia procesu zgodności rezultatów ze zdefiniowanymi potrzebami. G. Mazurkiewicz
Zmiana paradygmatu- czynniki Wydłużenie czasu spędzanego przez uczniów w szkole. Silna potrzeba sukcesu zawodowego nauczycieli. Rewolucja technologiczna. Wpływ środowiska zewnętrznego na procesy edukacyjne. Skomplikowane zadania stawiane przed szkołą.
Zmiana paradygmatu- potrzeby Potrzeba podejścia procesowego. Współpraca (zaufanie) i potrzeba monitorowania działań. Przekazanie odpowiedzialności pracownikom za organizację procesu, osiąganie wyznaczonych celów i samokontrolę. Budowanie wspólnych celów i wartości.
Model procesu powiązanego z otoczeniem
RDZEŃ NAUCZANIA UCZEŃTREŚCINAUCZYCIEL
CO WYNIKA Z WZAJEMNEGO ODDZIAŁYWANIA TRZECH CZYNNIKÓW ? UCZEŃ TREŚCINAUCZYCIEL ZADANIE EDUKACYJNE
Rdzeń nauczania UCZEŃTREŚCINAUCZYCIEL Jakość zadania edukacyjnego ma bezpośredni wpływ na efekt. Jest to układ wzajemnie oddziałujący – zmiana jednego elementu pociąga za sobą zmiany w innych ZADANIE EDUKACYJNE Za: Jacek Strzemieczny: Widoczne uczenie się. Rdzeń nauczania.
STRATEGIE EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ 1. Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. 2. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, jak uczniowie się uczą. 3. Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp. 4. Umożliwianie uczniom, by korzystali z siebie nawzajem jako „zasobów edukacyjnych”. 5. Wspomaganie uczniów, by odpowiedzialnie planowali proces własnego uczenia się.
Informacja zwrotna- oceną efektów nie ucznia Cztery elementy, które powinna uwzględnić nauczyciel: wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia, odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia, wskazówki w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę wskazówki w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
Informacja zwrotna- instruktaż Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów[+] Odnotowane tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia [–] Wskazówki w jaki sposób można poprawić pracę- [#] Wskazówki w jaki sposób nauczyciel mógłby pracować dalej [/]