Internet, jako narzędzie zarządzania firmą. Beata Klonowska Karolina Florkowska
Internet jako platforma zarządzania firmą: Można je definiować, jako 3c (com munication, commerce, community)
Komunikacja: dostęp i przekazywanie informacji, jest podsta wową funkcją Internetu w zarządzaniu firmą. Komunikację można realizować za pomocą różnych narzędzi i usług internetowych, takich jak strony WWW, , fora i grupy dyskusyjne, komunikatory tekstowe i głosowe. Wszystkie te narzędzia mogą być wykorzystywane jako główne kanały komunikacji lub jako kanały wspomagające zarządzanie firmą.
Handel: to dynamicznie rozwijające się obszary biznesu intensywnie wykorzystujące Internet jako platformę organizacji i realizacji procesów biznesowych. Za pośrednictwem Internetu można prowadzić działalność gospodarczą o charakterze handlowym, jak również oferować różnego rodzaju usługi, od produktów finansowych i ubezpieczeniowych poprzez oferty turystyczne aż po dostęp do aplikacji, treści i zasobów mających charakter multimedialny i zdygitalizowany
Atuty handlu internetowego: Mniejsze koszty operacyjne, koszty marketingu w porównaniu z tradycyjną działalnością ciekawostka: koszt dotarcia do odbiorców przy użyciu technik marketingu internetowego jest prawie taki sam, jak koszt dotarcia do 100 odbiorców drogą tradycyjną. Dostęp do wiekszej grupy klientów I partnerów biznesowych Globalny charakter oraz międzynarodowy zasięg
Internet jako platforma obiegu dokumentów: EDI (Electronic Data Interchange) – to skrót określający elektroniczną wymianę danych lub elektroniczną wymianę dokumentów. EDI jest technologią obiegu i wymiany dokumentów w transporcie, edukacji, bankowości, administracji, handlu i usługach bezpośrednio między apli kacjami partnerów biznesowych. Rozwiązanie to eliminuje dokumenty papierowe, zwiększając efektywność wszystkich działań związanych z prowadzeniem biznesu. Jest to prosty sposób realizacji transakcji han dlowych z pominięciem etapu tworzenia, kopiowania i przesyłania dokumentów w formie papierowej. Dzięki temu można natychmiast prze kazać informacje, tworząc bezpośrednie połączenie systemów informatycznych współpracujących ze sobą firm.
Internet jako platforma usług finansowych: Powszechny dostęp do WWW, coraz nowocześniejsze rozwiązania technologiczne w zakresie bezpieczeństwa i coraz większe wyma gania klientów sprawiły, że Internet stał się jednym z podstawowych kanałów dostępu i dystrybucji usług finansowych. Internet okazał się doskonałą platformą świadczenia usług finansowych, których można dokonywać z dowolnego miejsca na świecie, przez całą dobę, przy znacznie tańszej obsłudze transakcji. Internet pełni w usługach finansowych funkcję informacyjną, transa kcyjną, płatniczą i monitorującą transakcje. Usługi finansowe w Internecie przyjęły się przede wszystkim w obsza rach biznesowych, takich jak bankowość, ubezpieczenia, giełda i inne działania inwestycyjne, m.in. brokerskie.
Internet jako platforma handlowa: W najprostszej formie określenie „handel elektroniczny” odnosi się do dowolnej transakcji zawartej przez Internet. Określenie to jest bardzo pojemne, obejmuje bowiem wszystko, od pojedynczej strony WWW, na której oferowanych jest kilka pozycji, po całe firmy zajmujące się wyłącznie handlem online. Dzięki szybkiemu rozwojowi platformy internetowej, jej prędkości, elastyczności i globalnemu zasięgowi handel elektroniczny stał się bardzo popularnym kanałem współpracy, dystrybucji i sprzedaży pro duktów i usług. Coraz więcej firm, które zawsze opierały sprzedaż na działaniach bezpośrednich i indywidualnych kanałach dostępu do kli entów, uruchamia serwisy internetowe z przeznaczeniem do elektro nicznych interakcji z klientem.
Internet jako platforma reklamowa: Internet daje nowe możliwości w wielu obszarach biznesu, w tym w sposób szczególny w obszarze sprzedaży i marketingu. Jedna z największych zmian dotyczy aspektu reklamowego. Platforma internetowa pozwala na dostęp do tańszych form promocji. Ponadto Internet umożliwia połączenie różnych form przekazu treści, czyli tekstu, obrazu, dźwięku i filmu. Dzięki interakcji klient z biernego odbiorcy informacji może stać się partnerem biznesowym, który ma wpływ na formę i treść przekazywanych informacji. Jednak najważniejszym argumentem przemawiającym za skutecznością reklamy internetowej jest fakt, że odbiorca przekazu reklamowego znajduje się na odległość „kliknięcia myszką”. Oznacza to, że firma bardzo szybko może skontaktować się z klientem, wysłać mu ofertę produktową lub usługową, zawrzeć i rozliczyć transakcję, a w przypadku produktów zdygitalizowanych przesłać je bezpośrednio na dysk odbiorcy.
Internet jako platforma rozliczenia transakcji: Jedną z form płatności w Internecie są płatności za pomocą kart płatniczych i elektroniczne przelewy, czyli bezpośrednie przelewy inter netowe. Polegają one na udostępnieniu sklepowi internetowemu możliwości łatwego przyjęcia płatności online za pomocą jednego z udostępnianych przez banki rozwiązań, takich jak mTransfer, Płacę z Interligo, Multi Transfer, Przelew 24 itp.
Internet – trendy w zarządzaniu na przyszłość: Internet stał się dla biznesu powszechną platformą komunikacyjną. Zakres zastosowań Internetu w zarządzaniu firmą może być bardzo różny, to zależy od konkretnej organizacji. Od całkowitej organizacji wszystkich procesów biznesowych firmy do wykorzystywania go je dynie do działań wspomagających. Dlatego analizę użyteczności Internetu w zarządzaniu firmą należy rozpatrywać indywidualnie, przede wszystkim przez pryzmat kontaktów z klientami i parterami biznesowymi, czyli kontakt z otoczeniem firmy, jak również reorganizację wewnętrznych procesów biznesowych. Bardzo istotna jest dokładna wymiana informacji, od której w dużej mierze zależy sprawność komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Internet może być źródłem dużej redukcji kosztów, a tym samym poprawy wyników finansowych i sprawniejszego zarządzania w wielu obszarach funkcjonalnych firmy.