TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Advertisements

SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 1: Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność naczelnika OSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 5: Organizacja szkoleń, ćwiczeń oraz zawodów sportowo-pożarniczych OSP i MDP Autor: Robert Łazaj.
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat: 2 Zadania i kompetencje komendanta gminnego. Autor: Maciej Schroeder.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 2 Służba wewnętrzna. Musztra.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 2 Służba wewnętrzna
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
OŚRODEK SZKOLENIA PSP W SŁUPSKU
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ Powiatu Białostockiego.
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
System zarządzania kryzysowego
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
PSP Florian ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058) pspflorian.pl
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Przekazanie sprzętu pożarniczego W dniu 8 listopada br., w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyło się przekazanie samochodów.
TEMAT 3: Współdziałanie OSP z organami administracji publicznej i jednostkami PSP autor: Zbigniew Stasiłojć SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP.
Opracował: Kamil Szczech SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 1: ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI I OBOWIĄZKÓW NACZELNIKA OSP.
Autorzy: Paweł Wołoszyn Robert Garczewski.  Cel, zasady powoływania i funkcjonowania JOT OSP;  Zadania i zakres działania JOT OSP;  Kategoryzacja JOT.
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 2 Służba wewnętrzna
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Portowa Straż Pożarna „Florian”
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 2 Służba wewnętrzna
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Ochotnicza Straż Pożarna (OSP)
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 2 Służba wewnętrzna
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP

MATERIAŁ NAUCZANIA str. 2 Jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej i ich zadania; Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP; Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy; Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności. Czas: 2T

Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP str. 3 Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej Statut Ochotniczej Straży Pożarnej.

Jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej i ich zadania str. 4 Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez : Zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia; Zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia ; Prowadzenie działań ratowniczych.

str. 5 jednostki organizacyjne PSP; jednostki organizacyjne WOP; zakładowa straż pożarna; zakładowa służba ratownicza; gminna zawodowa straż pożarna; powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna; terenowa służba ratownicza; ochotnicza straż pożarna; związek ochotniczych straży pożarnych; inne jednostki ratownicze. Jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej i ich zadania

 Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom  Udział w akcjach ratowniczych  Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych str. 6 Zdjęcie 1 Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP  Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalnej i oświatowej,  Działania na rzecz ochrony środowiska,  Wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych,

str. 7 Zadania i cele Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez: Organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności; Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa; Organizowanie zespołu ratowniczego; Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP

str. 8 Prowadzenie szkolenia ratowniczego; Organizowanie młodzieżowej i kobiecej drużyny pożarniczej; Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno- wychowawczej; Organizowanie zawodów sportowych. Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP

Obowiązki ratownika OSP str. 9  Wykonywanie rozkazów i poleceń dowódców;  Niezwłoczne stawianie się w wyznaczone miejsce na zarządzony alarm;  Sprawdzanie sprzętu i wyposażenia przydzielonego do obsługi;  Zaangażowanie w wykonanie powierzonego zadania bojowego; Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP

str. 10  Uzyskanie niezbędnego wyszkolenia;  Przestrzeganie zasad i przepisów BHP;  Wykonywanie badań lekarskich;  Dbanie o powierzony sprzęt i wyposażenie oraz mienie OSP;  Dbanie o dobre imię OSP oraz wykazywanie się koleżeństwem i zrozumieniem wobec kolegów. Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP

Uprawnienia ratownika OSP str. 11  Zapewnienie badań lekarskich;  Zapewnienie niezbędnych środków ochrony osobistej;  Wypłacenie ustalonego ekwiwalentu pieniężnego za udział w akcjach i ćwiczeniach; Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP i ZOSP RP

str. 12  Ochrona prawna w czasie wykonywania zadań i obowiązków ratownika OSP;  Świadczenie odszkodowawcze z tytułu wypadku w czasie działań ratowniczych i ćwiczeń;  Ubezpieczenie od wypadków zaistniałych w czasie wykonywania zadań statutowych;  Zapewnienie umundurowania i dystynkcji. Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP i ZOSP RP

Wymagania stawiane ratownikom OSP str. 13 Wiek 18 – 65 lat; Wykształcenie co najmniej pełne podstawowe; Dobry stan zdrowia potwierdzony zaświadczeniem lekarskim; Wyszkolenie pożarnicze: podstawowe strażaka ratownika, uzupełniające w związku z pełnioną funkcją, samokształcenie doskonalące.

Wymagania stawiane ratownikom OSP str. 14 Cechy osobiste: Odporność na stres – opanowanie i spokój w sytuacjach trudnych; Zdyscyplinowanie i zaangażowanie oraz poczucie odpowiedzialności; Zdolność podejmowania szybkich decyzji; Stanowczość i konsekwencja w realizacji powierzonego zadania; Koleżeństwo i kultura osobista. Podstawy prawne funkcjonowania OSP i ZOSP RP

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 15 Stanowi integralną część organizacji bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą, w celu ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpoznawanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń. System ten skupia jednostki ochrony przeciwpożarowej, inne służby, inspekcje, straże, instytucje oraz podmioty, które dobrowolnie w drodze umowy cywilnoprawnej zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 16 Celem funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego jest ochrona życia, zdrowia, mienia lub środowiska poprzez : walkę z pożarami lub innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczne, ratownictwo ekologiczne, ratownictwo medyczne.

Schemat organizacyjny KSRG str. 17 Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej Zastępca Szefa Obrony Cywilnej Kraju Stanowisko Kierowania Komendanta Głównego SZEF OBRONY CYWILNEJ KRAJU ZDARZENIE Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej Stanowisko Kierowania Komendanta Wojewódzkiwego POWIATOWE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO STAROSTA WOJEWÓDZKIE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWODA

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 18 Na poziomie powiatowym system tworzą: 1)komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej, 2)jednostki ochrony przeciwpożarowej mające siedzibę na obszarze powiatu włączone do systemu, 3)powiatowy zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, 4)włączone do systemu inne służby, inspekcje, straże i instytucje, 5)specjaliści w sprawach ratownictwa i inne podmioty, włączeni do systemu w drodze umowy cywilnoprawnej.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 19 Na poziomie powiatowym obejmuje: 1) opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego; 2) opracowanie powiatowego planu ratowniczego; 3) ustalenie sieci podmiotów ksrg i ich obszarów chronionych; 4)aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej i podwyższonej gotowości operacyjnej; 5) ustalenie metod powiadamiania w sytuacji wystąpienia nagłego lub nadzwyczajnego zagrożenia;

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 20 Na poziomie powiatowym obejmuje: 6) przemieszczanie sił i środków ksrg do czasowych miejsc stacjonowania; 7) ustalenie zasad powiadamiania, alarmowania i współdziałania podmiotów podczas działań ratowniczych; 8) wdrożenie systemu dysponowania sił i środków do działań ratowniczych.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 21 Na poziomie wojewódzkim system tworzą : 1) komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, 2) wydzielone siły i środki z poziomów powiatowych stanowiące wojewódzki odwód operacyjny, 3) ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej, 4) wojewódzki zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, 5) krajowe bazy sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 22 Na poziomie wojewódzkim obejmuje: 1) opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego; 2) opracowanie wojewódzkiego planu ratowniczego; 3) ustalanie obszarów chronionych dla specjalistycznych grup ratowniczych oraz dla podmiotów ksrg przewidzianych do realizacji zadań poza terenem własnego działania; 4) aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej odwodów operacyjnych na obszarze województwa oraz w ramach pomocy transgranicznej;

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 23 Na poziomie wojewódzkim obejmuje: 5) dysponowanie sił i środków specjalistycznych grup ratowniczych i odwodów operacyjnych na obszarze województwa; 6) ustalanie zasad powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze województwa podczas działań ratowniczych.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 24 Na poziomie krajowym system tworzą : 1) Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, 2) wydzielone siły i środki z wojewódzkich odwodów operacyjnych stanowiące centralny odwód operacyjny, 3) szkoły Państwowej Straży Pożarnej, 4) krajowe bazy sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej, 5) jednostki badawczo-rozwojowe ochrony przeciwpożarowej.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 25 Na poziomie krajowym obejmuje: 1) aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej centralnego odwodu operacyjnego i podmiotów przewidzianych do współdziałania na obszarze kraju i poza jego granicami; 2) dysponowanie sił i środków centralnego odwodu operacyjnego na obszarze kraju i poza granice kraju; 3) opracowanie zasad powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych; 4) opracowanie zasad organizowania działań ratowniczych;

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 26 Na poziomie krajowym obejmuje: 5) opracowanie zasad ewidencjonowania zdarzeń; 6) opracowanie zasad organizacji i funkcjonowania systemów teleinformatycznych, w tym na potrzeby kierującego działaniem ratowniczym; 7) opracowanie zasad organizacji łączności alarmowania, powiadamiania, dysponowania oraz współdziałania na potrzeby działań ratowniczych; 8) opracowanie zasad współpracy podczas działań ratowniczych z nadawcami programów radiowych i telewizyjnych oraz z wolontariuszami;

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy str. 27 Na poziomie krajowym obejmuje: 9) opracowanie zasad wsparcia psychologicznego osób uczestniczących w działaniach ratowniczych; 10) opracowanie zasad tworzenia przez podmioty ksrg wspólnych zespołów ratowniczych; 11) opracowanie zasad organizowania ćwiczeń ratowniczych; 12) opracowanie zasad podwyższania gotowości operacyjnej; 13) opracowanie zasad analizowania zdarzeń; 14) opracowanie zasad organizacji krajowych baz sprzętu specjalistycznego i środków gaśniczych.

Współpraca OSP z innymi podmiotami str. 28 Współpraca w ramach systemu ratowniczo-gaśniczego to przede wszystkim współdziałanie podczas akcji ratowniczych na terenie kraju z udziałem specjalistów, grup ratowniczych, zastosowania sprzętu, przygotowanie wspólnych programów szkoleniowych dotyczących zasad udzielania pierwszej pomocy, stosowania podstawowych technik ratowniczych, tworzenie programów informujących o zagrożeniach katastrofami, klęskami żywiołowymi, pożarami i innymi zagrożeniami spowodowanymi siłami przyrody lub działalnością człowieka, a także udostępnienie pozostających w dyspozycji stron zasobów, na potrzeby akcji ratunkowych i szkoleń.

Współpraca OSP z innymi podmiotami str. 29 Ochotnicze Straże Pożarne ściśle współdziałają z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi podmiotami i instytucjami w celu zapewnienia bezpieczeństwa obywateli na terenie swego działania (miasta i gminy) lub wspomagając sąsiednie obszary w ramach odwodów operacyjnych lub uzgodnień o pomocy wzajemnej.

Współpraca OSP z innymi podmiotami str. 30 Współdziałanie jednostek ochrony przeciwpożarowej biorących udział w działaniu ratowniczym polega na: wzajemnej pomocy w celu zachowania ciągłości i skuteczności procedur ratowniczych; powiadamianiu o występujących zagrożeniach oraz zastosowanych i wymaganych środkach ochrony osobistej ratowników i zabezpieczeniu terenu działań ratowniczych; informowaniu o stosowanych technikach ratowania życia, zdrowia, środowiska i mienia oraz sposobach ewakuacji poszkodowanych i zagrożonych ludzi oraz zwierząt ze strefy zagrożenia;

str. 31 Ochrona ludności polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, mieniu i środowisku – w razie wystąpienia zagrożeń spowodowanych zarówno działaniem sił przyrody (klęski żywiołowe) i rozwojem cywilizacyjnym (awarie, katastrofy), jak również działaniami wojennymi i terrorystycznymi. Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności

str. 32 Umownie ochrona ludności obejmuje cztery etapy działań: zapobieganie, czyli przedsięwzięcia minimalizujące straty, a w tym: prace legislacyjne, planowanie, tworzenie zapasów, budowa struktur organizacyjnych, realizacja budowli i systemów zabezpieczających (ukrycia, schrony, wały przeciwpowodziowe, kontrola (graniczna i przewozowa itp.); Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności

str. 33 osiąganie gotowości, a w tym: prowadzenie badań, doskonalenie służb ratowniczych, ich wyposażenie, edukacja społeczeństwa, szkolenie i ćwiczenia, opracowywanie procedur działania; reagowanie na zagrożenia, a w tym: organizowanie ośrodków kierowania i koordynacji, poszukiwanie i udzielanie pomocy poszkodowanym, likwidacja ognisk zagrożeń, mobilizowanie służb ratowniczych i ochotników, informowanie władz, środków masowego przekazu i społeczeństwa; Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności

str. 34 odbudowa, czyli przywracanie stanu normalnego, a w tym: szacowanie strat, informowanie o prawach i obowiązkach, sprawne administrowanie, aktywizacja odbudowy zniszczeń i uszkodzeń, analizowanie potrzeb i realizacja zobowiązań, zapewnienie pomocy społecznej, precyzowanie wniosków; Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności

str. 35 Wójt, burmistrz, prezydent miasta zapewnia na obszarze gminy (miasta) realizację następujących zadań: całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności; współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej; nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności; Zadania OSP w powszechnym systemie ochrony ludności

str. 36 współpracę z podmiotami realizującymi monitoring środowiska; współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne; realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

Bibliografia: str. 37 Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej.(Dz.U Nr 81 poz. 351); Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. (Dz.U ); Regulamin Organizacyjny Jednostki Operacyjno- Technicznej OSP zatwierdzony uchwałą nr 95/18/2004 Prezydium Zarządu Głównego ZOSP RP z dnia 16 grudnia 2004r; Przykładowy Statut Ochotniczej Straży Pożarnej;

Bibliografia: str. 38 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad kierowania i współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej biorących udział w działaniu ratowniczym. (Dz.U.2001 nr 82 poz. 895); Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym.(Dz.U Nr 89 poz. 590);